Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1367297
Beste Forummers,

Ff in het kort:
Ik ben Jacqueline en ik heb een Riesen Schnauzer reu van 5.5jaar. Hij is onze 3e hond in ons leven. Voor Gorby (de Ries) hadden we Kilian, een pz middenslag reu welke we vorig jaar december op ruim 13jarige leeftijd hebben moetn laten inslapen, hij was op, zijn bloedbeeld was helemaal fout en voor we echt konden ingrijpen was hij zomaar weg. Maar gezien zijn mooie leeftijd, zijn intense leven en zijn medische historie konden we, met veel verdriet, toch wel vrede hebben met zijn afscheid.

Zonder hond zijn is niks voor ons, en dus zijn we opzoek gegaan naar een herplaatser en dat is Gorby geworden. Gorby had zeer grote nood aan nieuw thuis. Hoewel geestelijk heel warm geleefd, was hij lichamelijk echt alles tekort gekomen, zeker het laatste jaar, door persoonlijke omstandigheden van de eigenaar.
Hij was: 1,5jaar niet getrimd, niet ontvlooid, niet ontwormd (nooit zelfs), hij was te mager, had wormen, zat op een vreselijk supermarkt voer, had geen bespiering etc etc. Ik moet daarbij nog zeggen dat hij de eerste 18mnd van zijn leven heeft doorgebracht in een grote kennel bij een fokker (en dat was daar ook al niet leuk)

Eind april kwam hij bij ons, verwaarloosd en wel. Hij was nooit meer geent na zijn puptijd, dus dat was 1 van de eerste dingen die moest gebeuren. Zijn vacht is verzorgd, zijn totaal bekorste huid aangepakt en binnen 6 weken was er toch een andere hond te voorschijngekomen. Hij bloeit op en open.

Tot begin juni hij tegen een darmvirus aanliep. Hij braakte soms en toen we eindelijk de kans kregen het te bekijken zaten er mega grote spoelwormen in (ondanks al vlooiendruppels die ook tegen wormen en mijten werken 2x gegeven). Ontwormen was het devies, en goed ook, want spoelwormen zijn akelige beesten. Vanaf toen zijn we gaan tobben. Af en aan diarree. Hij heeft 2x kuren Metrazol gehad die beiden opzich goed hielpen en de ontlasting gauw weer normaal werd. We hebben hem 3x moeten ontwormen voor hij worm vrij was (hij bleek er nog meer soorten van te hebben).

Sinds half augustus gaat het bergafwaarts. We krijgen het niet onder controle. er is een buikecho gemaakt en die leverde op dat de dunnedarm erg is opgezet, grote lymfeknopen en de milt was opgezet en knobbelig. Dat laatste werd veroorzaakt door het feit dat de hond enorme bloed tekort had gehad. Zijn rode bloeccellen stonden begin september op 32% en dat is 20-25% onder het minimum, ook wit was te laag. Dat is wel bij getrokken en dat kunnen we ook goed aan Gorby merken. Met buscopan en finidiar houden we de diarree enigzins onder controle. We heben soms zomaar 5 dagen dat het heel aardig gaat en dan opeens is het weer dunne vla.

Gorby krijgt een heel lichtverteerbaar voedsel van de dierenarts en verdraagt ook niets anders meer. Als hij wat anders krijgt is het gelijk foute boel. Hij is volkomen intolerant geworden. we geven hem daarbij wat probiotica poeder.

Is hij een zielige hond om te zien: neeuh, hij is van 32.2kg naar bijna 36kg gegaan, hij glanst, zijn bespiering is behoorlijk toegenomen, zijn conditie ook. Hij eet de oren van ons hoofd, geeft nooit meer over. Hij is alert, vrolijk en actief. Het is een schat van een hond.

Veel mensen hebben gezegd; zet hem op versvlees. Ik ken de waarde daarvan door onze pz middenslag. Die had slechte nierwerking en op het versvlees herstelde zich dat naar volkomen normaal !! Maar hem nu overzetten lijkt ons geen optie, hij is zo kwetsbaar.

Wie van jullie heeft een goed en nuchter advies? Heeft ook weleens te maken gehad met dunnedarm ontsteking ???
(wat iets totaal anders is als dikkedarm ontsteking en veel lastiger te behandelen)

Tis een heel verhaal, maar alle tips en adviezen zijn welkom.
Oh ja, als het goed is hebben we deze week een consult met een klassiek homeopatisch werkende dierenarts, nog kunstmatige rotzooi in de hond vinden we momenteel geen optie, hij heeft meer dan genoeg gehad.

Wie weet wat of heeft ervaring !???
Door inni
#1367319
Welkom hier!

Wij hebben een maltezer die door z'n voedselallergie meerdere dunnedarm ontstekingen heeft gehad. 't Hele verhaal http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 183.0.html . Sinds begin augustus staat hij op kvv, Haaks barf -eend, Bandit-lam en Carnibest eend (met of zonder rijst) Het ging vijf weken schitterend, vorige week had hij een dipje en nu gaat 't weer goed.  Ik hoop dat je je dier snel op de goede weg krijgt, veel succes!
#1367648
Ik denk niet dat ik hoef te vertellen wat ik van brokken vind, dus dat ga ik dan ook maar niet doen. Ik weet niet, die homeopathisch werkend DA, is die een beetje pro vers? Je hebt erbij die zeer pro vers zijn maar je hebt er ook bij die pro brok zijn en anti vers. Die laatste categorie heb je dan in deze echt drie keer niks aan. Bij een pro vers kun je tenminste nog wat advies vragen. Een holistisch DA lijkt mij trouwens in geval van Gorby een nog  beter idee dan een homeopathisch werkend DA.

Tja, ik zou altijd vers proberen. Maar, ik zou dan super langzaam overschakelen in het geval van jouw Gorby. En daarbij Okugest in huis halen. En bij het eerste signaal van diarree door rauwe voeding: een tabletje fijn pletten tussen twee eetlepels en in zijn bek gieten. Ik zou trouwens vers proberen omdat de meeste honden daar van opknappen en uiteindelijk een veel minder gevoelig spijsverteringssysteem ontwikkelen. Tot nu toe zijn er stuk of 5 honden in de afgelopen 10 a 12 jaar bij wie de onverschakeling niet is gelukt. Van al die duizenden bij wie het wel gelukt is. De kans dat het bij Gorby niet lukt is dus aanwezig maar is klein.

Wat was de oorzaak overigens, het tekort aan bloed?
#1367684
het tekort aan bloed kwam hoogstwaarschijnlijk door de zware wormbesmetting. We hadden al eerder bij de da aangegeven dat we hem zo snel vonden hijgen, maar omdat zijn conditie echt niks was, weten we het daaraan. In Oostenrijk ging het beter (maar ja, we zaten mega hoog in de bergen en dat werkt positief op de bloedwaarde). De da denkt zelfs dat Gorby met 32% al op de terugweg was. Hij vond het heel heel erg dat hij het niet gezien had, maar Gorby is een beresterke hond, met een enorme optimistische uitstraling. Zo 1 hebben we nog nooit gehad. Hij heeft de eerste 18mnd in zijn leven moeten knokken, letterlijk voor zijn leven als we de 3 grote littekens op zijn lijf zo bekijken, hij zal dus geen zwakte tonen. Langzaam beginnen we hem "te lezen" en soms denken we ook te zien dat hij meer durft te tonen (de lieverd)

Ik heb nu een probiotica in huis wat over het voer gaat, daar zijn we al een week of 3 mee bezig, en vond de klassiek homeopate alvast een goede start. Ik moest ook beginnen met mespuntjes pens in wat warmwater, maar echt met 1 mespuntje per dag beginnen. ZIj is voor versvoer, maar deze hond van dalijk bijna 40kg is voor ons logistiek niet mogelijk helemaal over te zettten, ook gaan wij nog weleens weg en dan meenemen is ondoenlijk. We hebben er al even overgesproken. Farmfood vond zij een redelijk alternatief, eventueel half om half.

Onze vorige Schnauzer trouwens stond op Carnibest ook 50% met brokken, ivm slechte nierwerking (zijn verhaal heeft een aantal jaren ben hen op de site gestaan) en die knapte er enorm van op, dus hoe het werkt en wat het is, is ons volledig bekend.
Door Urs
#1367723
Welkom op bp.

Ik denk dat de probiotica en het mespuntje pens per dag weinig effect heeft zolang Gordy nog de licht verteerbaare brokken krijgt.
De darmen hoeven niks te doen om dat te verteren. Vaak zit er juist van alles in wat de darmflora remt.

Wat ik als advies zou geven, is om een dag niks te geven. Even de darmen tot rust laten komen. En dan beginnen met vuile pens. En dan niet gelijk de meest vuile verse pens van de slager, maar de vuile pens van een kvv merk.  Eerst de kook erover , ieder uur een " dobbel steentje" geven. Wanneer hij hier goed op reageert dan meer per keer gaan geven en minder vaak. Gaat dat goed dan zonder de kook erover gaan geven. Op die manier wennen de darmen aan het vlees en gaan ze weer werken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door