Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Evelien01
#1352139
Pretty, onze chihuahua van 10 jaartjes oud heeft naast haar Cushing nu ook suikerziekte en moet twee keer per dag geprikt worden. Ze staat al sinds ze bij ons woont op Duck, maar ik wil nu over op de diabetes varianten van carnibest. Kan ik haar gewoon van de ene op de andere dag overzetten op dit voer? en kan ik gewoon alle drie de diabetes varianten van carnibest aan dr geven?
Hebben jullie nog meer tips wat ik voor dr kan doen? Kan ik haar nog wel gewoon die gedroogde snack van proline geven?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1353289
Je kunt haar overzetten op de diabetes versie, dat is zeker beter dan Duck. Houd wel de suikerspiegel in de gaten, want het kan zijn dat ze minder insuline nodig heeft. Kun je zelf thuis bloed prikken?
En je mag alle snacks waar geen koolhydraten in zit (granen, rijst, aardappel etc) geven. Dus de Proline gedroogd vlees mag.
Door Evelien01
#1353678
Ik kan morgen de carnibest diabetes ophalen, dus ben benieuwd. Morgen gaan we dr voor het eerst insuline geven. Ze woont bij mn moeder (en is overdag de halve week bij mij) en die moest de hele week werken. Als we gaan beginnen is het wel prettig als iemand gewoon constant bij dr is om te kijken of het goed gaat. Ze krijgt nu eerst heel weinig insuline en vrijdag hebben we al controle staan bij de dierenarts. Ik wil zeker ook zo'n dingetje bij de apotheek gaan halen dat ik zelf kan kijken hoe ze het doet. Stiekem hoop ik dat het dieet zo goed aanslaat dat de suiker weer verdwijnt, maar dat zal wel bij hopen blijven... dr Cushing is jaren niet behandeld dat dr lever gigantisch vergroot is, eigenlijk is het nog een wonder dat ze nog leeft en ze nu pas diabetes heeft (is 2 maanden geleden ook al getest en toen was het nog goed).
Bedankt voor de tips in ieder geval! Ben erg benieuwd wat ze van de carnibest gaat vinden (voordeel van cushing is dan dat ze altijd honger heeft, dus waarschijnlijk zal het geen probleem worden haha).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1355329
Ik zou even een weekje wachten met de insuline en even kijken wat het diabetesvoer gaat doen. Misschien hoef je niet te spuiten.
Wordt ze nu wel behandeld voor de Cushing?
Door Evelien01
#1359381
Voor de cushing krijgt ze iedere dag vetoryl. Ze vindt de carnibest gelukkig erg lekker (wat niet eigenlijk), dus dat eet ze prima. Ze krijgt twee keer per dag nu 2 eenheden insuline. Vorige week was ze van 25 naar 17 gedaald, gisteren was ze echter weer gestegen van 17 naar 20 (klein beetje, maar toch), en zijn we dus op het advies van de dierenarts van 1,5 eenheid naar 2 eenheden gegaan (2 keer per dag). Vrijdag gaat ze weer mee om de controleren hoe dr suiker is en we hebben bij de apotheek zo'n apparaatje besteld dat we zelf dr suiker kunnen meten.
Wat een beetje zorgelijk is, is dat dr Cushing ook weer slechter is geworden. De dierenarts gaat nu overleggen met een internist. Het is sowieso al vreemd dat ze voor de cushing behandeld werd geen suiker had en nu de cushing wel behandeld wordt ze ineens wel suiker heeft gekregen.

Ik hoop maar dat het allemaal snel onder controle is... ze is al 10 jaar en dr cushing is zooooo lang verwaarloosd dat ik hoop dat er nog niet teveel kapot is van binnen. Sowieso is ze al een heel stuk opgeknapt sinds ze bij ons woont en ze vers vlees krijgt. Dr tandjes (die paar die ze nog heeft) zitten minder los en dr tandvlees is iets meer tot rust gekomen. Helaas kan ze niet onder narcose, want ze heeft in dr tandvlees nog een groot gat zitten wat gehecht zou moeten worden. Ben blij dat ze er niet erg veel last van heeft en flink eet, maar optimaal is het niet natuurlijk.
Door Evelien01
#1556316
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en het gaat de laatste twee weken steeds slechter met Pretty. Ik heb hoop dat jullie kunnen helpen.
Pretty dr suiker en cushing krijgen we maar niet onder controle, we hebben van alles geprobeerd maar het werkt gewoon niet. Dr suiker hebben we nu stabiel op 20, maar dit is natuurlijk veel te hoog. Geven we meer insuline dan gaat ze heel erg schommelen met groot risico op een hypo (hebben aantal keer een dagcurve laten maken bij de dierenarts).
Ze is nu bijna helemaal blind, is vaak de weg kwijt en wil haar carnibest diabetes niet meer eten. Ze wil helemaal geen kvv eten. Tartaar etc. hoeft ze ook niet. Het enige wat ze wil eten is cesar en a/d en de zachtere snoepjes van proline.
De dierenarts heeft haar opgegeven, ik heb inmiddels de homeopaat ingeschakeld en ze krijgt nu dus drie verschillende middelen van de homeopaat. Ik wil zo graag meer doen maar ik weet echt niet wat. Vooral ook met de voeding, ze at altijd heel veel en heel goed en de laatste tijd is het één groot drama. Zo vond ze vis de ene dag geweldig en de volgende dag rent ze dr voor weg omdat ze het blijkbaar vies vindt ruiken. Geef je dr dan vervolgens een snoepje dan kan ze dat wel eten. Ook krijgt ze iedere dag 40 mg Vetoryl, dr nieren doen het nog goed (zijn getest).

Wie o wie heeft er tips voor ons kleine meisje? Ze wil nog zo graag! en wij ook!

Afbeelding
Afbeelding
Door Lizzy
#1556403
Ach gossie :(

Die blikjes Ceasar zijn natuurlijk ongelofelijk goor.... Kun je niet voor haar gaan koken en blikvoer simuleren zonder er teveel koolhydraat bij te doen?
Door Evelien01
#1557184
Ik heb al geprobeerd om de carnibest te koken, dat moet ze t helemaal niet. Spaghetti heb ik geprobeerd, niet goed maar de meeste hier vinden het kei lekker, hoefde ze dus ook niet. Pens deed ze een moord voor, wil ze ook niet meer. We geven dr altijd eerst carnibest of andere kvv voor we dr cesar of ander blikvoer geven. Ze moet namelijk wel iets eten anders kunnen we dr weer geen insuline geven.
Heb je misschien ideeen wat ik voor dr kan maken? Gekookte kip hoeft ze niet, gebakken kip wil ze niet, tartaar wil ze niet, visstick wil ze niet meer, makreel ook niet. Kattenbrokjes wel  ::) Heb uit ellende hondenbrokjes gekocht (orijen, royal canin, frolic) hoeft ze ook niet.
Door tieneke
#1557404
De enige manier/ oplossing klinkt waarschijnlijk niet zo heel erg leuk maar dit is dwangvoeren oftewel het eten er zelf instoppen/ingieten voor je de insuline injectie moet zetten,als je kvv geeft een grote spuit met de grootste opening kopen bij je Da en de kvv eventueel met wat warm water extra vloeibaar maken en achter in het bekkie doen.
Onze vorige Leonberger Kobus van 80! kilo met zware suikerziekte was ook aardig ontregeld en wilde heel vaak niet eten omdat hij ook vaak op te hoge waarden zat ...omdat de insuline alleen gespoten mag worden na een volledige maaltijd en ik er echt helemaal hopeloos van werd heb ik toendertijd deze beslissing in ons beider belang genomen,ik voerde hem toen barf en de kleingemaakte stukken vlees/bot slikte hij probleemloos door dus kvv zal zeker een makkie zijn.
Zorg er vooral voor dat je op vaste tijden eten geeft en meteen hierna spuit en het allerbelangrijkste is nog wel:Geef vooral GEEN slechte koolhydraten zoals spaghetti,rijst,aardappels,brood,(honden)koekjes of brok/blikvoeding etc...echt je helpt je hondje met suikerziekte hiermee vroegtijdig om zeep  ;)
Heel veel sterkte!....het is zo'n kloteziekte  :-X
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1557524
Hoe zijn de cortisolwaarden op deze hoeveelheid Vetoryl? Als je de Cushing goed onder conrtole hebt zou de suikerziekte ook beter te reguleren moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1557541
Hitam schreef: Hoe zijn de cortisolwaarden op deze hoeveelheid Vetoryl? Als je de Cushing goed onder conrtole hebt zou de suikerziekte ook beter te reguleren moeten zijn.
Ja dat zat ik me ook af te vragen. Is er wel een controle gedaan na het starten van de vetoryl?
Door Evelien01
#1557592
De cortisol is meerdere keren gecontroleerd, we geven haar de maximale hoeveelheid vetoryl voor haar gewicht. Het grote probleem is dus dat we de cushing niet onder controle krijgen (en daardoor dr suiker dus ook niet). De dierenarts zag geen heil meer in nog een test, denken jullie dat ik die toch wel gewoon moet laten doen? Wat zou er gebeuren als we meer vetryl geven dan volgens de voorschriften zou mogen (stel dat dit nodig blijkt na de stimulatietest).
Dwangvoeren ook geprobeerd, raakt ze helemaal in paniek.
Haar cushing is ook jaren verwaarloosd bij de vorige eigenaar, misschien zijn we wel te laat  :(
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1557799
Evelien01 schreef: De cortisol is meerdere keren gecontroleerd, we geven haar de maximale hoeveelheid vetoryl voor haar gewicht. Het grote probleem is dus dat we de cushing niet onder controle krijgen (en daardoor dr suiker dus ook niet). De dierenarts zag geen heil meer in nog een test, denken jullie dat ik die toch wel gewoon moet laten doen? Wat zou er gebeuren als we meer vetryl geven dan volgens de voorschriften zou mogen (stel dat dit nodig blijkt na de stimulatietest).
Dwangvoeren ook geprobeerd, raakt ze helemaal in paniek.
Haar cushing is ook jaren verwaarloosd bij de vorige eigenaar, misschien zijn we wel te laat  :(
Het gevaar van teveel vetoryl is het ontstaan van de ziekte van Addison dwz een tekort aan cortisol.
Maar als uit bloedonderzoek blijkt dat er nog steeds teveel cortisol is, dan zou ik de vetoryl wel verhogen.
Is het hypofysaire cushing?
Hoe laten jullie de dosering testen, dmv een ACTH stimulatie test?
Door Evelien01
#1558279
Dus er zijn verder geen andere bijwerken als je meer vetoryl geeft dan gebruikelijk is bij haar gewicht?
Wij laten het inderdaad testen dmv een acth stimulatietest, zijn er nog meerdere manier om het te meten dan? Er is onlangs ook een compleet bloedonderzoek gedaan, daaruit bleek dat dr nieren het nog prima doen, leverwaarden te hoog en dr suiker ook te hoog. Met dr suiker zit ze altijd rond de 20, maar als we dus meer insuline gaan geven gaat ze schommelen. We moetne gewoon die rot cushing onder controle zien te krijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door