Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1342730
Ik ben vanavond met Luna naar de DA geweest, omdat ik vanmiddag een bult ontdekte aan haar achterpoot. De DA keek ernaar en zei direct: "Hier wordt ik niet vrolijk van". Het zag er volgens hem uit als een gezwel, dat een Mastocytoom (= kwaadaardig) of een Hystiocytoom (=goedaardig) kon zijn.
Toen hij een biopt nam (om op te sturen naar Utrecht), bleek echter dat hij talg opzoog. Hij heeft het even onder de microscoop bekeken en ja, het was talg. Hij leek verbaasd, omdat een verstopte of ontstoken talgklier meestal niet op die plek voor schijnt te komen.

Ik vraag me nu een paar dingen af:
- Ik ben een kleine week geleden begonnen met een Drainage Compositum kuur voor Luna, zou de bult hierdoor ontstaan kunnen zijn? Het is tenslotte een soort pukkel, en die ontstaan wel meer met ontgiften, toch?
- Ik twijfel even of ik door zal gaan met de kuur. Op zich is er dus niet zoveel aan de hand, maar hoe werkt drainage compositum in op zo'n talgklier.
- De DA raadde me aan om nu en dan te deppen met bijv. een Biotex-oplossing. Ik heb de behoefte een iets natuurlijker middeltje te gebruiken om het een beetje schoon te houden, iemand ideeen? Salie-thee, zou dat wat zijn?

Wel apart om in korte tijd van behoorlijke schrik naar behoorlijke opluchting te gaan.  :-\
Nu wel hopen dat het niet gaat ontsteken. Het is niet te doen om het helemaal schoon te houden, 't zit echt vlak naast haar voetkussen.
#1343076
Pjieuw, nou, een miljoen keer beter een talgkliercyste! Ik kan me je schrik en de opluchting errrg goed voorstellen zeg :o!

Ik heb er nog nooit van gehoord, dat dit ontstaat door Drainage compositum. En ik gebruik het al jaren en vele hier op het forum met mij. Hier meer over de talgkliercyste: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... PBS11a.htm (als je googled heb je voor een dag of wat leesvoer).

Ik weet niet om welke reden je Luna het drainage compositum bent gaan geven? Afhankelijk van de reden zou ik doorgaan.
#1343289
Lizzy schreef: Pjieuw, nou, een miljoen keer beter een talgkliercyste! Ik kan me je schrik en de opluchting errrg goed voorstellen zeg :o!
Ja, 'k ging naar de DA omdat ik weet dat je bulten niet moet aankijken en ik dacht: ik hoop niet dat hij er gelijk antibioticum tegenaan wil gooien. Ik ging uit van een ontsteking ofzo. En dan begint ie zo zorgelijk te kijken en denkt aan mogelijk iets ernstigs. Dan uiteindelijk toch heel wat anders. Interessant scala aan emoties ga je dan langs  ;)
Ik begreep wel van hem dat mastocytomen en histiocytomen relatief veel voorkomen bij jonge honden (in vergelijking met oudere honden). Wat apart.
Lizzy schreef: Ik heb er nog nooit van gehoord, dat dit ontstaat door Drainage compositum. En ik gebruik het al jaren en vele hier op het forum met mij. Hier meer over de talgkliercyste: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... PBS11a.htm (als je googled heb je voor een dag of wat leesvoer).

Ik weet niet om welke reden je Luna het drainage compositum bent gaan geven? Afhankelijk van de reden zou ik doorgaan.
Dank voor de link. Drainage compositum niet om een heel bijzondere reden. Ik vond haar nu en dan wat jeukerig en ik begreep van Tannetje dat het geen kwaad kan twee keer per jaar ofzo een ontgiftingskuurtje te doen.
oebaya schreef: Is die bult ontstoken dan? Hier in België knijpen ze de talg eruit en halen dan het talgzakje eruit. Leed zo geleden, geen narcose nodig en op die plaats komt nooit meer een bult.
gr.
Nicolette
Ja stom, nou weet ik eigenlijk niet wat uiteindelijk de diagnose was, of de naam voor het bultje.  Het woord talgkliercyste heeft hij niet genoemd.
Hij zei wel dat het mogelijk kon gaan ontsteken (dus dat is nu niet aan de hand dan), daar moest ik goed op letten. Verder zei hij dat hij de bult in principe kon verwijderen (hij noemde dat 'pellen'), maar vond het niet direct nodig. Wel heeft hij een beetje talg eruitgeknepen.

P.S. Ik zit net even te googlen op talgkliercyste (grappig hoe je dan op pagina 1 al meerdere keren een discussie op BP tegenkomt over dit onderwerp), maar ik begrijp nu dat ik dus niet hoef te verwachten dat de bult verdwijnt? Het is een blijvertje? Een bult op mijn verder perfect gevormde Lunaatje?  :D
Kan me niet herinneren dat m'n DA dat heeft gezegd. Maar wel handig om te weten.
Laatst gewijzigd door Marjet op vr 21 aug 2009, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#1343469
Onze reu had ook zoiets op zo'n plek, net naast het voetzooltje achter. Ik heb t direkt weg laten branden. Zijn moeder heeft jaren een talgbultje op de flank gehad, totdat ze een keertje onder narcose ging voor andere bultjes. Het bleek geen talgbultje meer te zijn, dus nu ben ik wel radicaal met dat soort dingen, vooral op vervelende plekken. Gr. Ingrid
#1343859
Talgkliercystes verdwijnen soms wel uit zichzelf.

Even een quote van 1 van de websites:

Waarom moet leegdrukken vermeden worden?
Het is onverstandig talgkliercysten ‘uit te knijpen’. Door de opgebouwde druk kan de cystewand barsten en kan talg in het onderhuids bindweefsel terechtkomen. Hierdoor kan een flinke ontsteking ontstaan. Bovendien kan een gedeeltelijke verlittekening van de cyste optreden waardoor deze later moeilijker operatief kan worden verwijderd.

Niet doen dus!

Ontstoken talgkliercyste
Een verstopte talgklier kan ontstoken raken. De cyste en de huid eromheen worden dan rood en gaan gloeien. De zwelling wordt groter en doet pijn. Als een ontstoken cyste openbreekt, kan er talg en pus uitkomen. Als de cyste niet vanzelf openbreekt, moet er een sneetje in worden gemaakt. Dat kan op de praktijk. De pijn vermindert dan meteen. Pas als de ontsteking genezen is, kan de cyste worden weggehaald.

Weghalen van de cyste
Een talgkliercyste kan geen kwaad. Als u er toch last van heeft, kunt u de cyste laten weghalen. U krijgt dan eerst een prik om de huid rondom de cyste te verdoven. Als de huid gevoelloos is, wordt de cyste voorzichtig weggesneden. Daarna wordt de wond gehecht. De hechtingen moeten vijf tot twaalf dagen blijven zitten, afhankelijk van de plek op uw lichaam.

Brutus heeft er een (al jaaaaaaaaren) en die laat ik lekker zitten. Soms is ie wat groter, de andere keer weer wat kleiner. Maar hij heeft er geen last van. Ik zou wel zeker willen weten dat het een talgkliercyste is. Waar zit de talgkliercyste op haar achterpoot?
#1343937
Lizzy schreef: Talgkliercystes verdwijnen soms wel uit zichzelf.

Even een quote van 1 van de websites:

Waarom moet leegdrukken vermeden worden?
Het is onverstandig talgkliercysten ‘uit te knijpen’. Door de opgebouwde druk kan de cystewand barsten en kan talg in het onderhuids bindweefsel terechtkomen. Hierdoor kan een flinke ontsteking ontstaan. Bovendien kan een gedeeltelijke verlittekening van de cyste optreden waardoor deze later moeilijker operatief kan worden verwijderd.

Niet doen dus!

Ontstoken talgkliercyste
Een verstopte talgklier kan ontstoken raken. De cyste en de huid eromheen worden dan rood en gaan gloeien. De zwelling wordt groter en doet pijn. Als een ontstoken cyste openbreekt, kan er talg en pus uitkomen. Als de cyste niet vanzelf openbreekt, moet er een sneetje in worden gemaakt. Dat kan op de praktijk. De pijn vermindert dan meteen. Pas als de ontsteking genezen is, kan de cyste worden weggehaald.

Weghalen van de cyste
Een talgkliercyste kan geen kwaad. Als u er toch last van heeft, kunt u de cyste laten weghalen. U krijgt dan eerst een prik om de huid rondom de cyste te verdoven. Als de huid gevoelloos is, wordt de cyste voorzichtig weggesneden. Daarna wordt de wond gehecht. De hechtingen moeten vijf tot twaalf dagen blijven zitten, afhankelijk van de plek op uw lichaam.

Brutus heeft er een (al jaaaaaaaaren) en die laat ik lekker zitten. Soms is ie wat groter, de andere keer weer wat kleiner. Maar hij heeft er geen last van. Ik zou wel zeker willen weten dat het een talgkliercyste is. Waar zit de talgkliercyste op haar achterpoot?
Hij zit aan de buitenkant van haar linker achterpoot. Eigenlijk vlakbij het voetkussen. Hij raakt de grond niet als ze loopt. Maar ik kan me wel voorstellen dat als ze flink aan het rausen is, dat ze er wel eens tegenaan kan stoten. Hij ziet er niet ontstoken uit, is nog even groot (diameter iets meer dan 1 cm). Aanraken laat ze toe, alsmede lichtjes erin knijpen (doe ik verder niet vaak hoor, ik laat hem verder met rust).
Aangezien de DA met het biopt talg opzoog, zei hij met 100% zekerheid te kunnen zeggen dat het een talgklier was (de naam cyste heeft hij niet genoemd, maar wat zou het anders kunnen zijn?).
Wel vond hij het wat apart dat het echt in de huid lijkt te zitten en niet onder de huid.
Ik heb zelf niet de neiging het ding bij voorbaat weg te laten halen. Eerst kijken hoe het zich ontwikkelt.
#1344689
Marjet schreef: Hij zit aan de buitenkant van haar linker achterpoot. Eigenlijk vlakbij het voetkussen. Hij raakt de grond niet als ze loopt. Maar ik kan me wel voorstellen dat als ze flink aan het rausen is, dat ze er wel eens tegenaan kan stoten. Hij ziet er niet ontstoken uit, is nog even groot (diameter iets meer dan 1 cm). Aanraken laat ze toe, alsmede lichtjes erin knijpen (doe ik verder niet vaak hoor, ik laat hem verder met rust).
Aangezien de DA met het biopt talg opzoog, zei hij met 100% zekerheid te kunnen zeggen dat het een talgklier was (de naam cyste heeft hij niet genoemd, maar wat zou het anders kunnen zijn?).
Wel vond hij het wat apart dat het echt in de huid lijkt te zitten en niet onder de huid.
Ik heb zelf niet de neiging het ding bij voorbaat weg te laten halen. Eerst kijken hoe het zich ontwikkelt.
Ik zou het ook even aankijken. En goed in de gaten houden. En desnoods nog eens een biopt laten maken en op sturen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door