Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door DewiSam
#1336574
Hoe staan jullie tegenover een eliminatiedieet voor een hond met allergieklachten op basis van 50% vlees en 50% macaroni of rijst?
Of iets van die strekking maar dan met aardappels?

Ik kan de toegevoegde waarde van deze drie voor een hond niet zien en ben benieuwd naar jullie mening hierover  ;)
Door Laura2004
#1336576
Ik sta daar negatief tegenover, omdat juist dat soort dingen voor allergische honden heel belastend zijn, het eerste wat ik bij een allergische hond aanraad is alle granen (ook rijst) van het menu te schrappen.

Mijn hond heeft ook een eliminatiedieet gevolgd die bestond uit eend, helemaal niet nodig dus om er dingen als macaroni of aardappels bij te geven.
Door Mevroi Kruim
#1337103
Idem dito met een *
Zetmeel, van granen of van piepers, is niet nodig voor een hond, kan narigheid veroorzaken en is niet gezond. Een verantwoord barf- of kvv-eliminatiedieet is veel gezonder.
Door mrloes
#1337198
hi

Voor Boef werd door de DA een eliminatiedieet voorgeschreven op basis van gekookt struisvogelvlees en gekookte rijst.
Ik wist niet beter en begon aan de voorbereidingen .. en toen las ik hier op t forum en stelde vragen .. en ik had al snel
door dat rijst wel eens de bron v een eventuele allergie kon zijn! Ik heb de gekookte rijst van t vlees gepeuterd en ben
na een paar dagen over gegaan van gekookt naar rauw struisvlees.
Na 6 weken waren de klachten (jeuk!) weg en ben ik beetje voor beetje andere diersoorten gaan introduceren, ook weer
met hulp v t forum. 
Officieel weet ik niet of Boef een voedselallergie heeft gehad want dan had ik, na die 6 weken elimineren, weer terug moeten
gaan op brokken maar die ellende wilde ik hem besparen. Omdat ik zoveel vooruitgang merkte met rauw vlees ben ik daarmee
aan de slag gegaan en tot nu toe gaat t heel goed, geen jeuk meer! Boef krijgt nu 1x per dag Barf en 1x per dag KVV en ik ben
iedere dag blij dat dit forum er is.
Door DewiSam
#1337918
Bedankt voor het delen van jullie meningen :)
Ik vond het zo'n raar advies en wist het ook wel, maar dan maken andere mensen je weer aan het twijfelen.
IK zit weer helemaal op het goede spoor ;)
Door Femmel
#1344214
Omdat vaak alleen bepaalde rassen op tarwe/gluten reageren bij voedselallergie, kan rijst en macaroni toch worden voorgeschreven bij een eliminatiedieet. Tenminste dat is mij verteld. Ik had die vraag namelijk ook toen mijn hond op een eliminatiedieet moest.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1344217
Femmel schreef: Omdat vaak alleen bepaalde rassen op tarwe/gluten reageren bij voedselallergie, kan rijst en macaroni toch worden voorgeschreven bij een eliminatiedieet. Tenminste dat is mij verteld. Ik had die vraag namelijk ook toen mijn hond op een eliminatiedieet moest.
Dat valt in de praktijk ook nog wel tegen dan...en hebben ze daar een lijstje van...van die rassen en dan natuurlijk ook hun gekruisde broeders en zusters. Maar blijft toch de vraag over wat die hond in hemelsnaam met macaroni moet. Het is immers een carnivoor en die voer je niet gezond met 50% rijst en/of macaroni.
Door Femmel
#1344231
Dat er niet veel voedingstoffen in zitten ben ik met je eens hoor! Het zal wel vooral als opvulling dienen. Maar wat moet je dan bij mensen die nog nooit voor een hond hebben gekookt en er geen ervaring mee hebben? Zelf voor je hond koken vereist behoorlijk wat kennis over voedingsstoffen e.d. Ik zou dat niet zomaar doen. Daarom begrijp ik wel dat een eliminatiedieet er zo uit ziet.
Door DewiSam
#1344244
Femmel schreef: Dat er niet veel voedingstoffen in zitten ben ik met je eens hoor! Het zal wel vooral als opvulling dienen. Maar wat moet je dan bij mensen die nog nooit voor een hond hebben gekookt en er geen ervaring mee hebben? Zelf voor je hond koken vereist behoorlijk wat kennis over voedingsstoffen e.d. Ik zou dat niet zomaar doen. Daarom begrijp ik wel dat een eliminatiedieet er zo uit ziet.
Dat snap ik juist niet, er bestaat ook nog zoiets als Carnibest en Haaksbarf.
Naar mijn mening kan een da dat dan beter adviseren als macaroni of rijst, ik snap echt niet wat een hond daarmee moet.
Door sandrra
#1344248
Femmel schreef: Dat er niet veel voedingstoffen in zitten ben ik met je eens hoor! Het zal wel vooral als opvulling dienen. Maar wat moet je dan bij mensen die nog nooit voor een hond hebben gekookt en er geen ervaring mee hebben? Zelf voor je hond koken vereist behoorlijk wat kennis over voedingsstoffen e.d. Ik zou dat niet zomaar doen. Daarom begrijp ik wel dat een eliminatiedieet er zo uit ziet.
Nou ze kunnen zich er misschien wat meer in verdiepen dan zomaar wat geven/adviseren.
Door Too
#1344284
Femmel schreef: Dat er niet veel voedingstoffen in zitten ben ik met je eens hoor! Het zal wel vooral als opvulling dienen. Maar wat moet je dan bij mensen die nog nooit voor een hond hebben gekookt en er geen ervaring mee hebben? n.Zelf voor je hond koken vereist behoorlijk wat kennis over voedingsstoffen e.d. Ik zou dat niet zomaar doe Daarom begrijp ik wel dat een eliminatiedieet er zo uit ziet.
Ik denk dat je op dit forum sowieso weinig medestanders vindt voor t koken  :)
Door Too
#1344493
;D ;D

Je hebt wel een klein beetje gelijk, wie zelf wil samenstellen moet even de tijd nemen om zich in te lezen [en vragen te stellen]
wie verstandige mensen maaltijden kan samenstellen  kan probleemloos dieren voeren!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door