Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Fido
#1330530
Alles gelezen en ook ik begrijp de En En situatie  ;)

Dorothea heeft ook nog een aantal punten opgenoemd die wettelijk niet mogen. Als de da zich strikt aan de wet houden dan vallen zéér veel dingen af en natuurlijk, dat gaf ik al aan, denken de meesten da aan het belang van een dier en schipperen dan om de wet heen ;)

Ik vind ook dat je als klant écht niet een da hoeft te wijzen of hij/zij zich wel aan de wet houdt. Ik vind wel dat als een da aangeeft dat het wettelijk niet is toegestaan en hij/zij het risico niet wil lopen op een boete, dat een klant dat zonder mokken aan moet nemen.
Een klant laten ondertekenen dat de klant zelf de verantwoording neemt werkt niet en daar walst een rechter overheen. Integendeel het zal de boete zelfs verhogen!

Wij zijn idd het haasje geweest en stonden door het werk van Erwin in de picture (wedstrijdpaarden). Eigenlijk vind ik het voor ons pleiten dat na 1 1/2 jaar afgetapt te zijn ze maar één ding (een pijnstiller) hebben gevonden. Geeft voor mij aan dat wij ons niet inlaten met illegale handel maar heel eenvoudig ons vak naar eer en geweten uitvoeren.
De betreffende pijnstiller was voor een paard waarbij Erwin onmogelijk iedere dag voor langs kon komen om het zelf te injecteren. Paard pijn laten lijden wil je gewoon als da niet.

De boetes zijn dusdanig hoog dat je daar bijna niet tegen op kan werken. Een kreet van "mijn da verdiend genoeg aan me dus bekijk het maar" vind ik niet reëel. (dat je opkomt voor je eigen dier begrijp ik wel).
Zoveel verdiend een da niet (maar dat is een andere discussie :P).

Wij zijn nu heeeeeel oplettend en zullen ons zoveel mogelijk aan de wet houden en desnoods opzoeken hoe het in elkaar zit. Dit kan een extra kosten plaatje of belasting zijn voor de eigenaar, let wel ik zeg eigenaar en niet het dier!!!!!
In het geval van Yuki kan dat dan betekenen om iedere dag langs de praktijk te komen om de pijnstiller dáár te laten injecteren. Als de hond dat niet meer trekt, denk ik dat je dan goed moet gaan bedenken of je door moet gaan met het lijden van het dier?

Als het dier lijdt dan kan een da naar goeddunken, eer en geweten ingrijpen op de manier waarvoor de da kiest. Mocht het dan zover komen dat je dan als da voor de tuchtraad staat dan kan je je goed verdedigen voor HET DIER!
Zodra je in de verdediging valt voor je eigen parochie, die van de eigenaar of voor het gemak van één van de parijen wordt er strikt naar de wet gekeken en naar gehandeld..............

Paraveterinairen moeten zodra zij gaan werken in de praktijk het nummer van hun diploma opgeven bij de RVV (of is dit nu VWA geworden? het is zo'n tijd geleden ::)). Tevens dient er ingevuld te worden onder welke da(sen) je werkt.
Een paraveterinair mag onder verantwoording van een da best wel veel. Zo heb ik in de spoedkliniek heel veel dingen gedaan die je als paraveterinair in de "normale"praktijk niet zo snel zal doen.
Ook een paraveteriniar kan voor de tuchtraad komen als hij/zij het boekje te buiten gaat. Je kan zelfs je diploma kwijt raken.
Een paraveterinair is dus niet te vergelijken met een verpleegkundige oid. Het is een beroep gericht op dieren met de bevoegdheden voor dieren én de rechterhand van de da.
Een da assistente hoeft geen diploma te hebben en heeft geen bevoegdheden zoals een paraveterinair. voorbeeld Een assistente mag, voor de wet, niet injecteren een paraveterinair wel. Een klant ziet dat niet aan de buitenkant en er injecteren heel veel assistenten ;)
(men probeert een speld in te voeren voor de paraveterinairen, daar staat je diploma nr ingegraveerd, maar dit werkt niet. Ook die van mij ligt ergens in een bakje).

Eigenlijk vind ik deze topic wel leuk. Ik hoop dat dit topic wederzijds begrip op kan brengen voor alle partijen en niet dat we elkaar vingerwijzingen gaan geven.
Zo begrijp ik dat een eigenaar voor zijn/haar dier en portemonnee kiest en het niet zijn/haar taak is om de da op de wet te wijzen. Maar vind ík dat ík als eigenaresse van een dierenartspraktijk wel collega da en en collega paraveterinaire wijzer mag maken wat de wet betreft als ik zie dat deze collega uit onschuld de wet (gaat) overtreden. Wat ze ermee doen? dat moeten ze zelf weten  ;)
Door JoNoMo
#1330539
Fido schreef: De betreffende pijnstiller was voor een paard waarbij Erwin onmogelijk iedere dag voor langs kon komen om het zelf te injecteren. Paard pijn laten lijden wil je gewoon als da niet.

In het geval van Yuki kan dat dan betekenen om iedere dag langs de praktijk te komen om de pijnstiller dáár te laten injecteren. Als de hond dat niet meer trekt, denk ik dat je dan goed moet gaan bedenken of je door moet gaan met het lijden van het dier?
Volgens mij zijn dit 2 dezelfde dingen en ok een paard is wat groter om iedere keer naar een praktijk te laten komen.
Maar hier zeg je dus eigenlijk omdat Erwin niet elke dag langs kon komen het wel is gedaan en als het voor een hond te belastend is het niet mag.
Wat te denken van de stress voor Yuki om iedere keer weer de DA praktijk binnen te gaan.
Pijnvrij heeft Yuki dus nog een prima leven
Door Fido
#1330582
JoNoMo schreef: Volgens mij zijn dit 2 dezelfde dingen en ok een paard is wat groter om iedere keer naar een praktijk te laten komen.
Maar hier zeg je dus eigenlijk omdat Erwin niet elke dag langs kon komen het wel is gedaan en als het voor een hond te belastend is het niet mag.
Wat te denken van de stress voor Yuki om iedere keer weer de DA praktijk binnen te gaan.
Pijnvrij heeft Yuki dus nog een prima leven
Wij doen ambulant paarden en behandelen geen paarden in de praktijk. In ons geval kan het paard dus niet naar de praktijk komen omdat de voorzieningen daar niet voor zijn.
We hebben idd een pijnstiller voor injectie afgegeven en moeten daarvoor voor de rechter voorkomen omdat dit dus een strafbaar feit is. Inderdaad zoals je schrijft; twee dezelfde dingen en hetzelfde strafbare feit  ;)
Onze les..............
Conclusie wij branden onze vingers hier niet meer aan  :-\
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1330645
JoNoMo schreef: Volgens mij zijn dit 2 dezelfde dingen en ok een paard is wat groter om iedere keer naar een praktijk te laten komen.
Maar hier zeg je dus eigenlijk omdat Erwin niet elke dag langs kon komen het wel is gedaan en als het voor een hond te belastend is het niet mag.
Wat te denken van de stress voor Yuki om iedere keer weer de DA praktijk binnen te gaan.
Pijnvrij heeft Yuki dus nog een prima leven
Mee eens...wat ik doe met Yuki vind ie allemaal prima, ook al doet het pijn...het vertrouwen is er...wat een da met hem doet vindt ie ondertussen bij voorbaat al ''not done'...maar dat zou niet geven als het een optie zou zijn, slaan wij ons daar ook wel doorheen.
Echter, mijn da is 5 dagen per week bereikbaar in de praktijk, dus dan zou Yuki in het weekend geen injectie kunnen krijgen. Ook als ik weg ben, bv op vakantie, wordt het al lastig...
Het belangrijkste is dat Yuki nog enorm levenslustig is, dus ik er, zolang dat zo is, er alles aan zal doen om hem daarin te ondersteunen om zodoende zo optimaal mogelijk te kunnen genieten.
En betekent dat wekelijks naar Heiloo rijden voor osteopathie, dan doe ik dat.
Betekent dat dagelijks naar mijn da voor een injectie, doe ik dat ook, maar die mogelijk is er dus gewoon niet.
Tja, en dagelijks naar Heiloo is gewoon niet reeel, maar dat hoef ik, denk ik, niet uit te leggen?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1330655
Lizzy schreef: En andersom geldt dus dat als ik mijn DA vraag "mag ik mijn hond hier dagelijks zelf mee injecteren, wil je me dit spul meegeven?" en hij zegt "nee, want dat is illegaal", dan accepteer en respecteer ik dat ook. Vanzelfsprekend.

(ik weet niet of het legaal of illegaal is en ik vind zo'n vraag dus zeer legitiem).
Maar nu heeft iemand mij wijzer gemaakt dan ik was, en nu weet ik dus wel dat het niet legaal is, en dus is de vraag niet meer legitiem????
Gelukkig heb ik de vraag al 2 maanden eerder gesteld  :biggrin2:
Door Lizzy
#1330669
yuki13 schreef: Maar nu heeft iemand mij wijzer gemaakt dan ik was, en nu weet ik dus wel dat het niet legaal is, en dus is de vraag niet meer legitiem????
Gelukkig heb ik de vraag al 2 maanden eerder gesteld  :biggrin2:
Vragen staat vrij Yuki!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1330674
yuki13 schreef: Maar nu heeft iemand mij wijzer gemaakt dan ik was, en nu weet ik dus wel dat het niet legaal is, en dus is de vraag niet meer legitiem????
Gelukkig heb ik de vraag al 2 maanden eerder gesteld  :biggrin2:
Je mag natuurlijk altijd doen alsof je neus bloedt. Ik zou er alleen niet al te enthousiast over schrijven in het openbaar. Anders gezegt...ermee omgaan met de wetenschap dat het niet helemaal legaal is en niet je da in verlegenheid brengen door er openlijk over te schrijven/praten enz.
Door irmaa
#1330675
Zit het allemaal vol aandacht te lezen, heb toch een vraagje over het injecteren,  hoe doen  "ze" het dan met insuline spuiten? Injecteren is injecteren, toch? Dan zouden er een boel dieren worden ingeslapen als dat niet meer mag??
Ik kan trouwens beide "partijen" wel begrijpen, wat een moeilijk iets.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1330681
Angelique schreef: Je mag natuurlijk altijd doen alsof je neus bloedt. Ik zou er alleen niet al te enthousiast over schrijven in het openbaar. Anders gezegt...ermee omgaan met de wetenschap dat het niet helemaal legaal is en niet je da in verlegenheid brengen door er openlijk over te schrijven/praten enz.
Heel eerlijk gezegd, denk ik wel dat mijn da weet dat het niet geheel legaal is, maar ook kiest voor de meest werkbare situatie...alleen vraag ik dat voorlopig even niet na  ;)
Door Fido
#1330699
*irma schreef: Zit het allemaal vol aandacht te lezen, heb toch een vraagje over het injecteren,  hoe doen  "ze" het dan met insuline spuiten? Injecteren is injecteren, toch? Dan zouden er een boel dieren worden ingeslapen als dat niet meer mag??
Ik kan trouwens beide "partijen" wel begrijpen, wat een moeilijk iets.
Dat zat ik me ook al af te vragen. Ik zal het eens nagaan (ook in het kader van de rechtzaak :-X).
Ook met een desensibilisatie kuur prikken de eigenaren zelf.

Met het vit. K verhaal hadden we een behoorlijke onderbouwing en is de boete verlaagd. We hebben nooit gehoord wat nu precies de reden was waarom het verlaagd is.
Er was namelijk ook nog een behoorlijke fout gemaakt in de procedure (het proces verbaal was niet aan ons getoond en hadden we niet kunnen lezen. Toen Erwin zich mondeling verdedigde vroeg de rechter waarom hij dan het proces verbaal had getekend? waarop bleek dat het proces verbaal nooit ondertekend was door Erwin omdat men ons, en de advocaat, dat nooit had laten lezen :o) Bewust of onbewust maar met schaamrood op de kaken werd het proces verdaagd.
In het proces verbaal stonden aantijgingen die niet klopten!!! gelukkig konden we dat bewijzen maar het vertrouwen in een rechtstaat is bij ons absoluut verdwenen  :-X
Door Fido
#1330701
Angelique schreef: Je mag natuurlijk altijd doen alsof je neus bloedt. Ik zou er alleen niet al te enthousiast over schrijven in het openbaar. Anders gezegt...ermee omgaan met de wetenschap dat het niet helemaal legaal is en niet je da in verlegenheid brengen door er openlijk over te schrijven/praten enz.
Dit is het beste advies die je nu kan vinden  ;)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1330706
Fido schreef: Dat zat ik me ook al af te vragen. Ik zal het eens nagaan (ook in het kader van de rechtzaak :-X).
Ook met een desensibilisatie kuur prikken de eigenaren zelf.

Met het vit. K verhaal hadden we een behoorlijke onderbouwing en is de boete verlaagd. We hebben nooit gehoord wat nu precies de reden was waarom het verlaagd is.
Er was namelijk ook nog een behoorlijke fout gemaakt in de procedure (het proces verbaal was niet aan ons getoond en hadden we niet kunnen lezen. Toen Erwin zich mondeling verdedigde vroeg de rechter waarom hij dan het proces verbaal had getekend? waarop bleek dat het proces verbaal nooit ondertekend was door Erwin omdat men ons, en de advocaat, dat nooit had laten lezen :o) Bewust of onbewust maar met schaamrood op de kaken werd het proces verdaagd.
In het proces verbaal stonden aantijgingen die niet klopten!!! gelukkig konden we dat bewijzen maar het vertrouwen in een rechtstaat is bij ons absoluut verdwenen   :-X
Had je die dan???  :-X  :biggrin2:
Door Fido
#1330713
yuki13 schreef: Mee eens...wat ik doe met Yuki vind ie allemaal prima, ook al doet het pijn...het vertrouwen is er...wat een da met hem doet vindt ie ondertussen bij voorbaat al ''not done'...maar dat zou niet geven als het een optie zou zijn, slaan wij ons daar ook wel doorheen.
Echter, mijn da is 5 dagen per week bereikbaar in de praktijk, dus dan zou Yuki in het weekend geen injectie kunnen krijgen. Ook als ik weg ben, bv op vakantie, wordt het al lastig...
Het belangrijkste is dat Yuki nog enorm levenslustig is, dus ik er, zolang dat zo is, er alles aan zal doen om hem daarin te ondersteunen om zodoende zo optimaal mogelijk te kunnen genieten.
En betekent dat wekelijks naar Heiloo rijden voor osteopathie, dan doe ik dat.
Betekent dat dagelijks naar mijn da voor een injectie, doe ik dat ook, maar die mogelijk is er dus gewoon niet.
Tja, en dagelijks naar Heiloo is gewoon niet reeel, maar dat hoef ik, denk ik, niet uit te leggen?
Daarom is het mooie vak van dierenarts af en toe verdraaid lastig  :-[
En je hoeft me niets uit te leggen hoor ;) ik begrijp je heel goed en ik hoop op een pasbare oplossing voor Yuki!  :bigarmhug:
Door Fido
#1330719
yuki13 schreef: Had je die dan???  :-X  :biggrin2:
Ja stiekem toch wel :-[ maar die onschuld is verdwenen  :'(
Maar ik weiger om een bikkelharde ongevoelige bitch te worden dus zal ik wel weer ergens intrappen  :(
morgen in de schapenstront  ;D
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1330720
Fido schreef: Daarom is het mooie vak van dierenarts af en toe verdraaid lastig   :-[
En je hoeft me niets uit te leggen hoor ;) ik begrijp je heel goed en ik hoop op een pasbare oplossing voor Yuki!  :bigarmhug:
Dat snap ik ook en lijkt mij heel frustrerend!!!
Misschien tijd voor een wetswijziging, als alle da de handen ineen slaan misschien binnen handbereik?????

Enne...voorlopig ligt mijn pasklare oplossing nog even in handen van Erwin...en hoop ik dat wij snel weer langs kunnen komen!!!  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door