Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1322932
Ikijok is weer thuis. :) En daar ben ik natuurlijk hartstikke blij mee! Hij ook overigens, ging helemaal uit zijn stekker toen ie ons zag!

En nu willen jullie natuurlijk weten wat 't probleem was... Tja, en daar kunnen we dus nog niet echt iets over zeggen... Op de foto die gemaakt is en het lichamelijk onderzoek wijst in elk geval uit dat er geen sprake is (of meer is) van maagdilatatie. Het zou kunnen dat hij dat vannacht/vanochtend wel had, maar dat hij daar nu van hersteld.... Dat zou kunnen, maar dat is en blijft gissen... Ik heb hem in elk geval die okugest gegeven en zijn buik gemasseerd en toen heeft hij voor hij naar de da ging nog hevig lopen boeren en slijm opgegeven.
Wat in elk geval vast staat is dat hij stinkt. Er komt nog steeds een putlucht uit zijn bek. Niet als hij ademt, maar wel als hij boert. Het is net of je ontlasting ruikt. Zijn keel is geïrriteerd en hij hoest/kokhalst. Wel minder dan hij gedaan heeft, maar doet 't nog steeds. En dan is dus de vraag: is zijn keel geïrriteerd door maagklachten, of raakt zijn maag wat van streek door keelklachten? Als je bijv zelf heel erg moet hoesten, dan wil je ook nog weleens over je nek gaan. Het spugen dat hij doet is geen maaginhoud, maar slijm, waarschijnlijk uit de keel. Verder is hij misselijk geweest, dat lijkt nu wel beter....

Ze hebben dus een foto gemaakt, waarop geen maagdilatatie te zien is. Hij heeft parafine gehad om de boel door te spoelen, maar heeft nog geen ontlasting gehad. Ook een middel (weet effe niet meer hoe het heet primi-dinges ofzo) tegen de misselijkheid, dat lijkt wel te helpen. Verder is 't plan ontlasting op te vangen en weer giardia te testen (de ja vu, vorige keer is hij daar dus ook zo ziek van geweest). Verder is er in de keel gekeken of daar iets is blijven hangen ofzo, maar ook dat is niet 't geval. Keel ziet er goed uit. Ik heb nu een hoestsiroop mee om irritaite aan de keel weg te nemen en advies om tuig i.p.v. halsband te gebruiken om druk op de keel wat te beperken, dat lijkt me idd. een goed plan. Er is nog geopperd of hij een variant van kennelhoest te pakken heeft, maar het klinkt gek, daar geloof ik dus niet in... Mijn gevoel zegt dat zijn irriterende keel van zijn maag afkomt.

Bij weerzien in de praktijk was hij enthousiast, thuis gekomen helemaal hyper-de-pieper. Springen, rennen, heen en weer lopen, geen rust in de kont. Toen hij water kreeg, wilde hij niet meer stoppen met drinken, dus kleine beetjes tegelijk, maar hij heeft extreme dorst. Net was eten gegeven (kipfilet en een paar kippenekkies) en dat ging er met smaak in. Na 't drinken en eten weer heftig boeren. :-X Ik word helemaal onpasselijk van de stank die er uit zijn bekkie komt... En na anderhalf uur lopen "etterbakken", want jemig wat is hij heftig (!) eindelijk rust in zijn lijf... Hij ligt nu bij me, is nog wakker, wil niet slapen, maar ik zie en weet dat hij doodmoe is... Maar hij ligt en ik durf nauwelijks een fin te veroeren, want als ik mijn grote teen beweeg, staat ie zo weer op.

Heb voor nood 't noodnummer gekregen en ik hoop dat hij vannacht niet aan de sch**t gaat van de parafine... Want jongens ik ben zoooooo moe, maar slapen lukt me niet....
#1322935
Sorry dat 't zo lang duurde, maar Ikijok was nogal heftig toen we thuiskwamen en ik moest echt even op de bank, ik ben kapot, kan wel janken zo moe ben ik....

Ik ben blij dat 't geen dilatatie is, echt een opluchting, maar wat 't dan wel is....
#1322945
Fido schreef: Ik kreeg te horen dat Ikijok een super lieve brave en goedluisterende hond was!  :)
Heeft zich voorbeeldig gedragen, echt waar.

Sterkte met je stinkende boerende  :-\ hond!

Ah, da's lief! Het is ook een lieverd, hij alleen wat lomp en overenthousiast soms. Een heel gevoelig type en dan bedoel ik niet alleen zijn maag.... :-X
#1322969
gemmaa schreef: je schreef dat hij de laatste tijd veel maagzuur produceert en gal spuugt? Dat irriteerd de keel :-\

Ik hoop in ieder geval dat het snel beter gaat!
Klopt, daarom denk ik ook dat 't (weer) zijn maag en/of darmen zullen zijn... Ik ga weer giardia testen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door