Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ordell
#145887
Het is verstnadig om het eens per jaar te laten controleren. Je merkt iets van een prostaatvergroting wanneer de hond begint te "naslepen" met zijn urine. Dus wanneer hij op de tegels tegen een boom aan plast en met zijn urine een spoor trekt, je ziet dan een streep urine over de tegels lopen. De hond is voor zijn gevoel klaar met plassen maar moet dan nog een beetje.
Voor de rest merk je er niet zo heel veel van als hij licht vergroot is. Dit komt ook voor wanneer er veel loopse teven in de buurt zitten. Wanneer de prostaat ernstig is vergroot dan plast de hond veel moeilijker en zit er vaak bloed bij wat zeer goed te zien is, meestal bij oudere reuen. Je merkt ook een ontlasting die lintvormig van vorm is, maar dan is het zeer ernstig. Meesstal helpt een antibiotica kuur goed hiertegen of een chemische castratie.
Het is wel makkelijk als je zelf weet hoe de prostaat hoort te voelen en waar hij zit. Je gaat dan eenmalig naar de DA toe en vraagt hem het voor te doen, waarna je zelf de prostaat voortaan kunt bevoelen. Tenminste als je hond het pikt. Sommige honden hebben er een enorme hekel aan. Max moet prese bij de DA want hij heeft me eens redelijk ernstig in mijn knie gebeten toen ik het zelf wilde doen..
Door Lizzy
#145895
Oh..... oh jee, dit is bij Brutus volgens mij nog nooit gecontroleerd! Ook niet tijdens zijn jaarlijkse controles toen hij nog entingen kreeg (ooit). Moet je daar specifiek om vragen dan? Of zou dat automatisch moeten gebeuren?

Dat spoor van urine: nooit gezien. Ja, ik heb hem wel eens zien nadruppen bij de eerste keer als hij zijn poot optilde als hij echt ontzettend nodig moest piesen maar dat gebeurd hoogst zelden.....

OK, nou, we gaan maar eens naar de DA dan, voor een check-up. En dan zal Leo gelijk vragen hoe hij dit zelf moet controleren.

Thanks Ordell!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 15 aug 2004, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#145896
Je kunt het aan de manier van plassen merken ......
Deze reu plast eerst een hele grote plas en daarna wil ie steeds weer plassen, tilt zijn poot op, wil echt lang blijven staan, maar er komt niets ......
De boel wordt dan afgekneld door de prostaat.
Soms gaan ze, in een later stadium, ook bloed plassen ....
Door Ordell
#145901
Lizzy schreef: Oh..... oh jee, dit is bij Brutus volgens mij nog nooit gecontroleerd! Ook niet tijdens zijn jaarlijkse controles toen hij nog entingen kreeg (ooit). Moet je daar specifiek om vragen dan? Of zou dat automatisch moeten gebeuren?

Dat spoor van urine: nooit gezien. Ja, ik heb hem wel eens zien nadruppen bij de eerste keer als hij zijn poot optilde als hij echt ontzettend nodig moest piesen maar dat gebeurd hoogst zelden.....

OK, nou, we gaan maar eens naar de DA dan, voor een check-up. En dan zal Leo gelijk vragen hoe hij dit zelf moet controleren.

Thanks Ordell!
Is ook lang niet bij iedere reu het geval. Brutus is ook al iets ouder dus eigenlijk, zeker wanneer hij nog nooit problemen heeft gehad wat de prostaat betreft, veracht ik eigenlijk geen problemen. Problemen beginnen meestal, zeker wanneer de hond een bepaalde aanleg heeft, op een veel jongere leeftijd... ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#145907
Veel honden krijgen ook problemen met de ontlasting en produceren dan hele probleemtypische platte drollen.
Ik laat trouwens nooit wat controleren op dat gebied als er geen aanwijsbare klachten zijn. Ooit heeft één reu van mij problemen met de prostaat gekregen, die was 12 jaar en had nooit gedekt oid. Na castratie was het over, uiteraard.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#146067
Lizzy schreef: De DA's controleren dus ook niet uit zichzelf begrijp ik?

Ik denk dat zolang er geen klachten zijn de meesten dit niet uit zichzelf controleren.
Door Lizzy
#193323
Angelique schreef: Veel honden krijgen ook problemen met de ontlasting en produceren dan hele probleemtypische platte drollen.
Ik laat trouwens nooit wat controleren op dat gebied als er geen aanwijsbare klachten zijn. Ooit heeft één reu van mij problemen met de prostaat gekregen, die was 12 jaar en had nooit gedekt oid. Na castratie was het over, uiteraard.
Tis een oudje, dit onderwerp, maar ik activeer 'm even met nog wat vragen. Ik zie staan "lintvormige ontlasting" en "probleem typische platte drollen". Mag ik vragen wat ik me hierbij allemaal moet voorstellen?
Gebruikersavatar
Door Binno
#193507
Lizzy schreef:

Tis een oudje, dit onderwerp, maar ik activeer 'm even met nog wat vragen. Ik zie staan "lintvormige ontlasting" en "probleem typische platte drollen". Mag ik vragen wat ik me hierbij allemaal moet voorstellen?
Ik veronderstel afgeplatte dunne drolletjes? (omdat de prostaat er tegenaan drukt)...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#193557
Binno schreef:

Ik veronderstel afgeplatte dunne drolletjes? (omdat de prostaat er tegenaan drukt)...

Zoiets ja, dus geen ronde drollen, maa rplatte drollen.
Door Lizzy
#193560
Oh OK. Ik vraag het omdat Brutus al een paar dagen dunnere poep heeft (in omtrek of doorsnede ;D). En ik vroeg me daarom af of het z'n prostaat misschien was. De drollen zijn zeker niet plat dus.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#194397
Karin, als antwoord op je allereerste vraag: dwergpalm ofwel Sabal serrulata helpt ook nog wel eens bij prostaatproblemen. En extra zink en selenium.
Door Miriam
#196641
Onze teckel had een vergrote prostaat. Ik heb niks gemerkt van de bovenstaande klachten maar ik had iets van hier klopt iets niet met het hondje. Hij was anders dan anders. Ik kon niet zeggen wat er was maar hij reageerde soms anders. Hij was wat afstandelijker de ene dag en de andere dag was het weer over. Toch maar even naar de da en toen had hij een vergrote prostaat. Eerst een spuit gehad (denk chemische castratie). Later laten controleren en de prostaat had weer zijn normale proportie. Maar dit duurde dus maar een paar weken en toen was het weer zover. We hadden al besloten dat als het steeds terug kwam dat we hem zouden laten castreren. Dat hebben we ook gedaan. Tijdens de operatie was de da wel geschrokken want ons dwergteckeltje had een postaat van minimaal een duitse herder :(
Dit is al jaren geleden gebeurt en toen wist ik nog niet veel van homeopatie of andere middeltjes.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door