Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#1314596
Van bepaalde bewegingen zoals traplopen en achter ballen aanrennen is algemeen bekend dat het niet echt goed is voor een hond zn gewrichten maar nou vroeg ik me af, is de beweging die een hond maakt tijdens het graven eigenlijk slecht voor het skelet of valt dat wel mee??
Door Xada
#1314780
Ik denk dat het zo is als mijn DA jaren geleden al zei. Honden mogen geen trappen lopen omdat dat slecht is voor de gewrichten. Waarom heb je dan berghonden, die doen niets anders dan op en neer lopen. Als een hond rechtlijnig beweegt kun je best met een bal spelen, ik kan me voorstellen dat de stop voor de bal te abrupt komt waardoor je problemen kunt krijgen.
Maar kuilen graven deden de wolven ook al, dus als je pup of jonge hond dit doet lijkt het mij geen kwaad te kunnen. En ook wolvenwelpen spelen en maken dus ook snelle hoekige bewegingen.
Querida liep met 6 weken al de trap voor mijn veranda op en af. Ze speelde heel veel met Mac, een dikke lompe berner die zijn bijnaam LEO (lomp en onhandig) eer aan doet. Verder graaft ze overal kuilen en sleept alles wat ze vinden kan er heen. Tot zware houten planken etc. aan toe. Ik denk dat ze haar eigen huis wou bouwen.  ;)
Ze is nu twee jaar en heeft hele goede heupen en een goede bouw. Laten we onze honden niet als porseleinen poppetjes behandelen, dat is voor de hond geen fijn leven. Natuurlijk hoef je alles niet te overdrijven en ik zou geen onnatuurlijke dingen op jonge leeftijd met mijn honden doen (bv. doggydancing).
Kunnen puppy's en jonge honden niet meer rennen en spelen en zich bewegen op hun eigen manier, dan wordt het tijd om naar het ras te kijken en daar verbeteringen aan te brengen wat betreft bouw en gezondheid.
Ik vind ook dat als honden alleen via een keizersnee pups kunnen krijgen of zeer moeilijk eten kunnen vanwege een slechte verwrongen bek (denk aan een centenbakje), je niet verder moet fokken met zulke honden. Maar ja, dat is mijn mening.
Laatst gewijzigd door Xada op di 21 jul 2009, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1314790
af en toe traplopen is niet erg voor een jonge hond. maar regelmatig is de belasting wat te hoog vindt ik.
Ballen gooien is een niet voorspelbaar iets voor de hond, dus kunnen de bewegingen veel vragen van spieren en pezen.
Graven lijkt me niet slecht voor het skelet. Het is een, voor het grootste gedeelte, voorspelbare beweging. en kwa kracht wat erbij komt kijken zal dat gemiddelt zijn schat ik. Voor een volwassen hond lijkt me dat niet heel erg belastend.
Voor een jonge hond zou ik er iets meer mee oppassen als dit overmatig doet.
En zoals bij alles teveel van iets lijkt me nooit gezond.
Door Jojo
#1314832
Ik vroeg het omdat mijn reu van 5 helemaal gek is op het uitgraven van muizenholletjes en hier onderhand zo'n beetje een dagelijkse bezigheid van gemaakt heeft :biggrin2: Maar het is me bekend dat hij in zn linker schouder lichte artrosevorming heeft (ongeveer 2 jaar geleden op een foto gezien) en heel soms doet hij even raar met die poot, strekt ie um naar achter. Maar het graven lijkt vooralsnog geen problemen te geven al dacht ik er dus bij na dat het best een hele inspanning voor de schouders zou kunnen zijn?! ??? Dus wanneer het toch niet echt bevorderlijk is zou ik heb iets afremmen in het vele graven, dus het wat reduceren van dagelijks naar af en toe om problemen dus te kunnen voorkomen, voordat ie er wèl last van gaat krijgen zeg maar ;)
Laatst gewijzigd door Jojo op di 21 jul 2009, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chatnoir
#1315147
Ben het helemaal met xada eens, alleen moet je met een pup tot een jaar qua trap aflopen niet overdrijven, mensen die op een flat wonen zonder lift waar de hond b.v. dagelijks een paar keer op en neer moet dan moet je er wel rekening mee houden maar of hij dagelijks 4 of 5 treetjes is geen probleem  Berghonden zijn er voor gebouwd om dit te doen en dat gaat geleidelijk aan. traptreden hebben een tussenstuk die ze moeten overbruggen dat is toch wat anders. Gaten graven is geen probleem alleen vervelend, maar een natuurlijk gebeuren voor de hond, daarnaast een goede ontwikkeling voor de spieren van de voorhand en ontzie je het skelet. Bij een bal gooien, kan je hem leren dat eerst de bal geworpen moet zijn voor hij hem mag halen, en gooi hem niet te ver bij een jonge pup, dan kan hij beter inschatten wanneer hij tijdig in kan houden en bouw het langzaam op, .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door