Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1288315
Hallo,

Sinds eergisteren (17-06) heb ik de zorg voor een zeer kleine chihuahuapup die veel te jong bij de moeder weg is gehaald. (lang verhaal, afkomstig van een zeer slechte fokker,etc.) Ze is niet van mij maar ik zorg nu voor haar.

Voordat ik de zorg op me nam heeft ze een paar keer een hypo gehad en had een bloedsuikerwaarde van 0,8!!  :-[ bij DA. Regelmatig kreeg ze dwangvoer en druivensuiker toegediend. Ze gaf ook over; slijm. Kreeg van de DA Preperid. Haar baasje moest dit 3x daags zelf bij haar injecteren.

Sinds ik voor haar zorg geeft ze niet meer over, ben ook direct gestopt met Preperid. heb ik haar iedere 2uur (24 uur per dag) 2,5ml Esbilac (puppymelk) gevoed met behulp van een injectiespuitje. Hier reageerde ze goed op. Alles bleef binnen, ze plaste en had geen diarree. Sinds gisterenmiddag half 3 heeft ze geen hypo's meer gehad  8)
Ik zorg constant dat ze lekker warm ligt, masseer haar buikje met een beetje olie en houd haar constant in de smiezen.
Vanmorgen voelde ze slapjes en ook na de voeding werd het niet veel beter. Haar slijmvliezen hadden ook weinig kleur. Toch maar weer even naar de DA. Daar was haar bloedsuikerwaarde 6.7!!! ;D Ik begon spontaan te huilen, zo blij was ik. Door de zeer frequente voeding heb ik deze waarde op weten te krikken. Vandaag is ze ter observatie bij de DA gebleven, lekker warm in de couveuse. Ze hebben haar gevoed met Recovery. Eerst met een injectiespuitje, daarna een schoteltje naast haar gezet en tot onze verbazing heeft ze hier zelf van gegeten!
Ook hebben ze haar onderhuids vocht toegediend tegen het uitdrogen.
Na het voeden had ze wel diarree. Ze hebben de ontlasting onderzocht op Parvo, gelukkig negatief!! Wel had ze wormeitjes en hebben ze haar ontwormd.
Ze krijgt nu geen melk meer, alleen de Recovery en water.
Ik zou haar heel graag op natuurlijke voeding over willen zetten (net als mijn andere honden), maar ik durf niet goed. Op dit moment reageert ze goed op de Recovery en krijgt medicijnen. Ik weet niet goed wat ik moet doen. Durf niet teveel uit te proberen bij zo'n klein hummeltje van 550gram...

Op dit moment heeft ze als medicatie:

Antibiotica: Synulox 50mg/ml (2x daags 0.13ml)
Finidiar tabletjes (2x daags 1/8 tablet)
Tryplase poeder (bij elke maaltijd een klein beetje poeder, datzelfde geldt voor druivensuiker).

Het gaat op dit moment veel beter dan toen ik haar eergisteren kreeg. Ze maakt een levendigere indruk en kijkt helderder uit haar oogjes. Ze heeft zelfs even rondgelopen.

Het leek mij verstandig om haar sowieso een probiotica erbij te geven (Kefir?)

Ik vind dit ontzettend moeilijk om te beslissen over de medicatie en voeding.

Het liefst zet ik haar zo snel mogelijk over op carnibest, maar aan de andere kant, zoals het op dit moment gaat, gaat het beter dan ooit en durf ik eigenlijk even niks te veranderen.

Wat zijn jullie ervaringen??

Ik hoor het graag.
Laatst gewijzigd door charliemuchu op zo 21 jun 2009, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#1288336
Moeilijk....
de Finidiar zorgt er volgens mij voor dat het maagzuur minder zuur wordt, dus zolang ze dat krijgt zou ik denk ik nog geen carnibest geven. (want de finidiar heeft ze ws nodig omdat daar ook de diaree van minder wordt).
#1288484
Hoe oud is ze eigenlijk? En wat lief dat je voor haar zorgt. Ik hoop dat ze snel opknapt nu. Ik persoonlijk zou even wachten totdat ze de medicijnen niet meer nodig heeft. Findiar beinvloed idd het maagzuur dus... En dan langzaam aan beginnen met KVV.
#1288507
De exacte leeftijd is onbekend, de DA zei op basis van dat ze al een volledig gebit heeft, dat ze 12weken
KAN zijn, maar gezien haar snoetje denk ik zelf meer aan een week of 5-6. Een goede vriend van mij is een erkende chihuahuafokker en zijn pups hebben met 4 weken ook al een volledig gebit.
Laatst gewijzigd door charliemuchu op za 20 jun 2009, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#1288548
ik heb niet veel verstand van de medicatie die ze krijgt..
en ik ga gewoon uit van mijn gevoel..
maar ik denk dat je het beste even rustig kunt afwachten tot ze wat sterker geworden is..
natuurvoeding is natuurlijk het allerbeste..
maar mijn gevoel zegt dat ze nog lang niet echt stabiel is.. ik zou even wachten tot ze stabieler is..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door