Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#139723
[quote="Sonja"]
[quote="Binno"]
Hallo, welkom Chrisc,
Een alternatief voor Frontline zou eventueel ook Biokill-spray (niet giftig) kunnen zijn dat op verschillende plaatsen te koop is in België. Voor meer informatie kan je eens op hun site kijken...(www.biokill.be)
[/quote]

Ik heb net met zo'n bus biokill in m'n handen gestaan. Het mag dan biologisch afbreekbaar zijn, maar dat afbrekingsproces begint pas enkele weken na gebruik. Gedurende die eerste weken doodt het allerhande soorten vervelende beestjes. Verder moet je het buiten bereik van kinderen houden en schijnen koudbloedige beestjes er ook niet goed tegen te kunnen. Mijn conclusie is dus dat dit goedje wel degelijk giftig is, anders gaan de beessies namelijk niet dood. Het gif is alleen afbreekbaar. Dat is natuurlijk gunstig, maar het blijft voor mij wel gif.
[/quote]

Alle antivlooiendingetjes zijn ongezond voor koudbloedigen. Ook al is het bio, het is een dodelijk middel, het heeft alleen minder vervelende bijwerkingen voor de warmbloedigen dan de echte gifzooi zoals Frontline e.d.
Door meesmerel1
#139820
De nieuwe hond van mijn ouders heeft vanaf de 2e dag dat hij bij hen was (nu 2 maanden geleden) epilepsy-aanvallen gehad. Hij is 10 maanden en het gebeurt steeds vaker... (eerst eens in 3 weken, eergisteren had hij er twee op een dag). De dierenarts heeft fenobarbital voorgeschreven maar weigert een bloedonderzoek te doen omdat het voor hem zonneklaar is dat het primaire epilepsy is (99 procent van de gevallen zo volgens de man en volgens div. websites). Erg makkelijk in mijn ogen, maar mijn ouders zijn overtuigd van hem en er is geen andere dierenarts voor handen.

Vaag is, vind ik is dat hij heel rustig is, veel drinkt, commando's moeilijk leert, helemaal niet ethousiast is...

Hij heeft vlak voor vertrek naar Frankrijk een rabies-vaccinatie gehad en is ingespoten met frontline...
allemaal epilepsy-triggers dus..Verder at hij carocroc...tja...de fokker zweert er bij. Voordat hij bij mijn ouders kwam zou hij nooit eerder een aanval hebben gehad...
Wat denken jullie, zou het iets anders kunnen zijn? Volgens de dierenarts had hij geen hersenbeschadiging... Hij krijgt de aanvallen als hij in rust is, dus ligt te slapen...

zucht...
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op za 07 aug 2004, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#139955
[quote="meesmerel1"]
De nieuwe hond van mijn ouders heeft vanaf de 2e dag dat hij bij hen was (nu 2 maanden geleden) epilepsy-aanvallen gehad. Hij is 10 maanden en het gebeurt steeds vaker... (eerst eens in 3 weken, eergisteren had hij er twee op een dag). De dierenarts heeft fenobarbital voorgeschreven maar weigert een bloedonderzoek te doen omdat het voor hem zonneklaar is dat het primaire epilepsy is (99 procent van de gevallen zo volgens de man en volgens div. websites). Erg makkelijk in mijn ogen, maar mijn ouders zijn overtuigd van hem en er is geen andere dierenarts voor handen.

Vaag is, vind ik is dat hij heel rustig is, veel drinkt, commando's moeilijk leert, helemaal niet ethousiast is...

Hij heeft vlak voor vertrek naar Frankrijk een rabies-vaccinatie gehad en is ingespoten met frontline...
allemaal epilepsy-triggers dus..Verder at hij carocroc...tja...de fokker zweert er bij. Voordat hij bij mijn ouders kwam zou hij nooit eerder een aanval hebben gehad...
Wat denken jullie, zou het iets anders kunnen zijn? Volgens de dierenarts had hij geen hersenbeschadiging... Hij krijgt de aanvallen als hij in rust is, dus ligt te slapen...

zucht...


[/quote]

Als er niet eens een bloedonderzoek gedaan is dan zal er ook wel geen speciaal hersenonderzoek gedaan zijn om uit te sluiten dat er geen hersenbeschadeging is ::)
Tis soms jammer dat mensen blind op hun DA gaan als jij weet dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden.
De weg die ze nu nemen is die van de minste weerstand, maarja, als hun daar tevreden mee zijn dan moet je je daar maar bij neerleggen, hoe triest het misschien ook voor de hond is. :-\

Dat is geloof ik een beetje standaard dat ze de aanval krijgen als ze rusten/slapen. Onze Groovy krijgt ze meestal rond 04.00 uur en heel soms laat in de avond.

Ik geloof er geen barst van dat de hond niet eerder een aanval zou hebben gehad, het zou wel een goede reden zijn om een hond met 8 maanden te herplaatsen en het zou iets teveel toeval moeten zijn dat die daags na de herplaatsing een aanval krijgt.
Zoals ook op de vele websites valt te lezen zijn er veel andere oorzaken te vinden voor deze aanvallen en kom je alleen achter een (eventuele) oorzaak door uitsluiting.
Laatst gewijzigd door Angelique op za 07 aug 2004, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#140110
Bij een hersenbeschadiging zou er meer afwijkend gedrag te zien zijn. Tien maanden is echter wel wat erg jong voor epilepsie, dus aanvullend onderzoek zou verstandig zijn. Kan best dat het dier al eerder aanvallen had.
Rabies vaccinaties alleen zijn meestal geen trigger voor aanvallen. Dat is namelijk een geinactiveerd vaccin (dood) en kan dus niet pathogeen zijn.
Misschien een raad ten overvloede: laat ze een andere dierenarts zoeken...

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op zo 08 aug 2004, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chrisc
#140204
Hallo iedereen,

Eerst en vooral willen wij jullie allemaal reeds bedanken voor jullie tips.
Vervolgens willen wij ook nog wat bijkomende info verschaffen.
Toen onze Vicco 2,5 maand geleden zijn eerste aanvallen kreeg, is er bloedonderzoek gebeurd, waarbij niets abnormaals was vast te stellen.
De DA beweerde en beweert nog steeds dat hij een hersentumor uitschakelt als mogelijke oorzaak, omdat er eerst andere stoornissen te zien zouden zijn. De aanvallen zijn typisch epileptisch, met schuim uit de mond en verkrampte spierstuipingen, enz..
Er is wel geen schildklieronderzoek gebeurd. Zou dit nodig zijn?
Gardenal is inderdaad fenobarbital, en de ervaring heeft ons nu geleerd dat het zeker geen goed middel is om een cluster te doorbreken. Er moet veel te veel toegediend worden, en de reactie is uiterst traag.
Ondertussen zijn wij bezig met overschakelen naar versvlees voeding - wat is dat lekker zeg (zo reageert onze Vicco toch).
Wat zou de noodzakelijke hoeveelheid zijn voor een 10kg wegend hond?
Zijn reactie op loopse teefjes is wel héél erg; eten doet hij niet meer, en hij wil voortdurend het huis en de tuin uit. Is dan ook erg lastig en humeurig. Uit jullie tips menen we iets bruikbaars te vinden.
Ondertussen zijn we nog steeds op zoek naar een of meerdere homeopatische geneesmiddelen, alsook naar een homeopatisch DA. Wij wonen in de omgeving van Ieper (B).
Uit jullie tips omtrent anti teken spray zijn we nog niet echt uit. Geen middel gebruiken lijkt praktisch zéér moeilijk, daar onze Vicco zwart harig is, en een harde vacht heeft. Mijn vrouw onderzoekt hem héél regelmatig op teken, maar het is zéér moeilijk om, vooral kleine, teken te bespeuren.
Hopelijk verschaft de extra info hulp om verder op het probleem in te gaan.
Nogmaals hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Door Binno
#140215
[quote="chrisc"]
Ondertussen zijn wij bezig met overschakelen naar versvlees voeding - wat is dat lekker zeg (zo reageert onze Vicco toch).
Wat zou de noodzakelijke hoeveelheid zijn voor een 10kg wegend hond?
[/quote]

Hangt er een beetje vanaf welk merk versvoer je geeft...
Van Duck heeft een volwassen hond van 10 kg ongeveer 320gr nodig, alhoewel dit per hond nog wel eens flink wil verschillen. Je zal dus een beetje met je ogen moeten voeren, dus meer of minder gaan geven naar gelang hij mager of dikker wordt. ;)
Door 202spots
#140217
[quote="chrisc"]
Er is wel geen schildklieronderzoek gebeurd. Zou dit nodig zijn?
[/quote]

Ja ik zou beslist de schilklierfunctie laten onderzoeken d.m.v 'n bloedtest.
Ik zou de DA ook om valium(diazepam) vragen,zodat je dat in huis hebt wanneer er weer 'n cluster zou komen.
Take Care
Gebruikersavatar
Door Binno
#140223
[quote="chrisc"]
Ondertussen zijn we nog steeds op zoek naar een of meerdere homeopatische geneesmiddelen, alsook naar een homeopatisch DA. Wij wonen in de omgeving van Ieper (B).
[/quote]

Je kan evt. eens kijken bij www.amivrihomeo.be/pagesn/nederlands.html
Daar kan je een telefoonnummer vinden van de vereniging 'Vrienden van de Homeopathie' (en de uren waarop ze te bereiken zijn), om een lijst van de homeopatische dierenartsen uit je omgeving te krijgen.
Door meesmerel1
#158864
Hoi,

hier een nogal late reactie terug (sorry was met vakantie).

Tja, mijn moeder had het liefst wel dat onderzoek laten doen, maar goed, blijkt nu dat er bij meerdere nesten met zelfde vader en 3 moeders uit eenzelfde lijn er puppies met epilepsie zijn geboren vorig jaar (een nest zelfs van van de 7 pups!). Heel bizar.

Wij vinden het ook ongeloofwaardig dat hij het nog niet eerder gehad zou hebben. Maar ja, hij had dus wel een heleboel nieuwe dingen in een keer: lange reis, nieuw huis, vaccinatie, frontline bespoten...genoeg voor een aanval om te triggeren.

Volgens hun franse dierenarts is het vrij normaal dat honden rond hun 9e a 10e maand primaire epilepsie ontwikkelen. Hersentumor-onderzoek vindt hij niet nodig, want dan is er toch niks meer aan te doen... Bloedonderzoek weigert hij te doen...franse dierenartsen en mijn rare vader...zucht...maar goed, hij reageert goed op de fenobarbital en mijn moeder gaat over op barf en hij krijgt geen chemie meer binnen in de toekomst...

Maar het blijft een rare hond. Geen will-to-please, dommig...
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op wo 01 sep 2004, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#159386
meesmerel1 schreef:maar goed, blijkt nu dat er bij meerdere nesten met zelfde vader en 3 moeders uit eenzelfde lijn er puppies met epilepsie zijn geboren vorig jaar (een nest zelfs van van de 7 pups!). Heel bizar.
Is niet zo bizar hoor. Epilepsie is erfelijk. Eerste aanval voor 1 jaar is niet echt normaal, gemiddelde ligt meer rond de 3 jaar, maar ja, misschien ligt dat in Frankrijk anders ::)
Ik hoop wel dat de fok met al die honden is stop gezet. Eigenlijk vind ik het schandalig dat ze met die honden zijn blijven fokken.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Angelique
#159395
Timmy schreef:

Is niet zo bizar hoor. Epilepsie is erfelijk. Eerste aanval voor 1 jaar is niet echt normaal, gemiddelde ligt meer rond de 3 jaar, maar ja, misschien ligt dat in Frankrijk anders ::)
Ik hoop wel dat de fok met al die honden is stop gezet. Eigenlijk vind ik het schandalig dat ze met die honden zijn blijven fokken.

Gr.
Linda
Als ik zo langs de fora fiets en de topics naast elkaar leg dan zou het hier om nederlandse honden (GT) moeten gaan en wordt de zwarte epilepsiepiet naar de reu toegeschoven :-\

Weet jij of men al weet of een idee heeft hoe het vererft?
Laatst gewijzigd door Angelique op do 02 sep 2004, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door meesmerel1
#159396
Als je het goed leest op het hondenforum (fokken), dan weten ze het nog niet en is ten tijde van het onderzoek wat nu plaatsvindt de golden-reu idd. uit de fok gezet. Maar omdat de drie teefjes uit een lijn komen...zou het daar ook aan kunnen liggen. Of juist aan de combi van die twee lijnen... Mijn ouders hun fokker had ons inderdaad niet helemaal goed voorgelicht...

Als ik op internet kijk, bijv.: http://www.epilepsiebijhonden.nl/

Dan staat daar dat primaire epilepsie ontstaat tussen de 6 maanden en de 5 jaar...dus 9 maanden is toch niet zo heel vreemd?

Het is in elk geval geen hersenbeschadiging en ook geen levershunt... Hypoglycemie lijkt me ook niet en hersenvliesontsteking heeft hij ook niet...

Frontline krijgt hij niet meer, geen Carocroc, maar Farmfood en barf en andere chemische middelen kan hij niet binnen gehad hebben...
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op do 02 sep 2004, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#159402
Angelique schreef:Weet jij of men al weet of een idee heeft hoe het vererft?
Bij de Tervuerenaar weten ze inmiddels hoe het vererft. Zou mij niets verbazen als het bij andere rassen precies zo vererft, maar ja, zolang ze daar geen bewijs voor hebben, is het natuurlijk niet correct om aan te nemen dat het zo is.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Angelique
#159405
Timmy schreef:

Bij de Tervuerenaar weten ze inmiddels hoe het vererft. Zou mij niets verbazen als het bij andere rassen precies zo vererft, maar ja, zolang ze daar geen bewijs voor hebben, is het natuurlijk niet correct om aan te nemen dat het zo is.

Gr.
Linda
Is daar documentatie over beschikbaar?
Door Timmy
#159409
meesmerel1 schreef: Als je het goed leest op het hondenforum (fokken), dan weten ze het nog niet en is ten tijde van het onderzoek wat nu plaatsvindt de golden-reu idd. uit de fok gezet. Maar omdat de drie teefjes uit een lijn komen...zou het daar ook aan kunnen liggen. Of juist aan de combi van die twee lijnen... Mijn ouders hun fokker had ons inderdaad niet helemaal goed voorgelicht...
Elke hond die uit welke combinatie dan ook epileptische pups voortbrengt, zou uit de fok genomen moeten worden, inclusief de broers en zussen van zo'n hond. Kortweg: een lijn waarin epilepsie voorkomt moet geheel worden uitgesloten, zowel in de lengte als in de breedte. Ik heb over dit standpunt vaak onenigheid gehad met fokkers, voornamelijk fokkers waarbij epilepsie in de lijnen voorkomt. Als reden dat ze dit niet willen doen is dat de fokbasis te smal wordt. Mijns inziens kun je beter minder honden gaan fokken, dan honden met epilepsie, en ik denk dat eigenaren van honden met epilepsie het zeker daarmee eens zijn, vooral als je bekijkt wat voor ellende zulke eigenaren (kunnen) hebben.
meesmerel1 schreef: Als ik op internet kijk, bijv.: http://www.epilepsiebijhonden.nl/

Dan staat daar dat primaire epilepsie ontstaat tussen de 6 maanden en de 5 jaar...dus 9 maanden is toch niet zo heel vreemd?
Nee, het is niet vreemd, maar ook niet "normaal". Het gemiddelde ligt zo ongeveer rond de drie jaar. Bij een groot deel van de honden die jonger zijn is vaak iets anders aan de hand. Maar... dit wil dus niet zeggen dat dat bij Vicco ook zou zijn. Daarom is het zo belangrijk om dat bloedonderzoek te doen. Is er geen andere dierenarts daar die dat wel wil doen? Of je ouders moeten er gewoon op staan dat hij het doet... tenslotte zijn het hun centen, nietwaar?
meesmerel1 schreef: Het is in elk geval geen hersenbeschadiging en ook geen levershunt... Hypoglycemie lijkt me ook niet en hersenvliesontsteking heeft hij ook niet...
Een hersenbeschadiging of een ruimte innemend proces kun je niet met zekerheid uitsluiten als er geen degelijk onderzoek is gedaan. Ik zou dus ook niet durven beweren dat dat het niet is. En hypoglycemie... kom ik toch weer op dat bloedonderzoek. Zo weinig werk en je kunt een boel uitsluiten ;)

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door