Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1272721
Dierenarts heeft mijn reeds overleden hond in de laatste week van zijn leven tegelijkertijd rimadyl en dexoral (dexamethason) voorgeschreven.
Wie is er bekend met de combinatiewerking van deze medicijnen?
Ik vernam na het overlijden van een andere dierenarts dat deze combinatie dodelijk kan zijn en al helemaal niet mag worden
gegeven bij een hond die al een week aan het braken is.
Dierenarts blijft volhouden dat hij juist heeft gehandeld, maar ik ben niet op de hoogte gebracht door hem van eventueel
schadelijke bijwerkingen van deze combinatie.
Ik zou graag willen weten wat de ervaring van anderen hier mee is, of dit wel of niet juist is geweest?
Ik vind het heel erg dat mijn hond op deze manier aan zijn einde is gekomen, hij is 's nachts letterlijk ingestort!
#1273246
Columbo schreef: Dierenarts heeft mijn reeds overleden hond in de laatste week van zijn leven tegelijkertijd rimadyl en dexoral (dexamethason) voorgeschreven.
Wie is er bekend met de combinatiewerking van deze medicijnen?
Ik vernam na het overlijden van een andere dierenarts dat deze combinatie dodelijk kan zijn en al helemaal niet mag worden
gegeven bij een hond die al een week aan het braken is.
Dierenarts blijft volhouden dat hij juist heeft gehandeld, maar ik ben niet op de hoogte gebracht door hem van eventueel
schadelijke bijwerkingen van deze combinatie.
Ik zou graag willen weten wat de ervaring van anderen hier mee is, of dit wel of niet juist is geweest?
Ik vind het heel erg dat mijn hond op deze manier aan zijn einde is gekomen, hij is 's nachts letterlijk ingestort!

Ach hemel, wat ontzettend triest :'(. Allereerst natuurlijk gecondoleerd met je verlies.

Welke doseringen Rimadyl en dex. heb je van de DA voorgeschreven gekregen? En hoe lang heb je dit gegeven? Ik ben ook niet dol op de combinatie en het is geen verstandige combinatie. Maar heel soms ontkom je niet aan een combinatie. Er zijn ook medicijnen dat een combinatie van NSAID + prednison is. Dus of het nou persee dodelijk is...? Dat weet ik niet. Ik denk dat dat van veel factoren afhankelijk is. Waarom kreeg je deze combinatie voorgeschreven?
#1273519
Allereerst bedankt voor de reacties!

Hij was 13 jr. oud, had al langere tijd flinke arthrose en kreeg daarvoor 150 gram rimadyl per dag. Achteraf vind ik dat best veel voor een hond
van 24 kg.. Ik was mij er toen niet van bewust, vertrouwde altijd volledig het medicijn voorschrift van de dierenarts.
Op een gegeven moment werd hij ziek en begon te braken en toen heeft de dierenarts Dexoral 0.5 mg tabletten voorgeschreven, 2xdaags.
Omdat mijn hond ook een harttablet kreeg heb ik toen gevraagd of die medicijnen (incl. rimadyl) allemaal tegelijk gegeven mochten worden en dat kon gewoon volgens hem.
Ik ben er achteraf (door opmerking van een andere dierenarts waar ik hem onverwacht moest laten inslapen) achter gekomen dat die combinatie van medicijnen wel gevaar op kunnen leveren omdat het een combinatie van een nsaid en een corticosteriode medicijn betreft.

Het verdriet dat ik heb is dat ik mij voorgelogen voel door de dierenarts omdat ik altijd heb aangegeven dat ik niet wil dat mijn hond zou lijden
(en dat heeft hij nu echt wel gedaan!), omdat ik dan voor inslapen zou kiezen. Dierenarts hield mij voor dat het allemaal helemaal in orde zou komen en ik ben op geen enkel risico gewezen.
Hij is echt letterlijk ingestort braken, neervallen en alleen zijn kop nog maar kunnen bewegen en dat 's nachts voor de kerst als er bijna geen
dierenarts voorhanden is om je te helpen.

Ik ben dol op mijn honden en doe alles voor hen en ik vind het heel belangrijk dat ook de laatste levensfase goed verloopt en verwachtte niet
dat mijn dierenarts er zo om heen zou draaien. Ik ben daar altijd duidelijk overgeweest en verwacht die duidelijkheid en eerlijkheid dan ook terug.
Wat er nu is gebeurt krijg ik niet meer uit mijn hoofd weg.

Ik ben nu opzoek naar informatie over hoe gevaarlijk de combinatie geacht wordt te zijn en hoe (on)verantwoord het is om dit te geven?

mvg. Frederike
#1277415
Een paar kleine dingetjes die ik weet.
De rymadyl is zeker aan de hoge kant. Advies is 4 mg/ kg lg. Dus voor jouw hond 96 miligram per dag!
Een combi van NSAID's en Cortico's gaat vaak goed, maar een enkeling (een zeer laag 0,00...percentage) kan hier niet tegen. Vaak komen dan voornamelijk maagklachten naar voren, maar ook nierfalen kan aan de orde zijn.
En dan ook nog in combi met een harttablet, wat de bloeddruk kan verlagen. De dexoral wat weer voor meer drinken en plassen zorgt, wat de nieren dan weer kan overbelasten.
Dit gezamelijk kan zeker bij een oudere hond fataal zijn.

Misschien niet helemaal wat je wil horen, maar denk dat jouw hondje "gewoon" de pech heeft gehad met deze combi aan medicijnen. Maakt het er zeker niet makkelijker op. Ik weet daar alles van, want ik ben zelf op zo'n manier een hondje verloren op 3 1/2 jarige leeftijd. Die helaas ook de pech had om te reageren op iets wat maar zeeeeeeer sporadisch voorkomt.

Hoop dat je hier iets aan hebt, maar vooral veel sterkte met het verwerken van dit verlies
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door