Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#1265827
Laura2004 schreef: Ik weet trouwens niet of deze artikelen iets toevoegen aan de informatie die in de bieb staat over castratie...
An sich wel, maar wat de percentages betreft is de HW de mist in gegaan door ratio klakkeloos naar procenten te vertalen. :-X
#1265988
Ik heb er voor gekozen om het wel te laten doen  na het overlijden van de moeder van mijn DH teefje.
Goed over nagedacht, veel over gelezen en met verschillende mensen gepraat dus niet zomaar even hup-weg die handel.
Haar oma had het nl ook en de fokker vertelde me dat dit ook voor mijn hondje altijd ,n extra aandachtspunt zou zijn. Bij de moederteef waren ze al te laat...was niet meer te helpen.
Mijn vorige DH had ook ,n erfelijke aandoening en het laatste dat ik wil is weer die spanning en onzekerheid. De kans dat zij het ook krijgt is ,ook volgens de fokker, toch groter dan normaal.

Op. is goed verlopen en ik zie gelukkig geen vervelende consequenties t.a.v. event. ander gedrag, incontinentie en vachtverschil.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1266006
petra-amsterdam schreef: Ik heb er voor gekozen om het wel te laten doen  na het overlijden van de moeder van mijn DH teefje.
Goed over nagedacht, veel over gelezen en met verschillende mensen gepraat dus niet zomaar even hup-weg die handel.
Haar oma had het nl ook en de fokker vertelde me dat dit ook voor mijn hondje altijd ,n extra aandachtspunt zou zijn. Bij de moederteef waren ze al te laat...was niet meer te helpen.
Mijn vorige DH had ook ,n erfelijke aandoening en het laatste dat ik wil is weer die spanning en onzekerheid. De kans dat zij het ook krijgt is ,ook volgens de fokker, toch groter dan normaal.
ik kan je niet helemaal volgen, op welke erfelijke aandoening doel je?
Door Eef+Stippels
#1268300
MaaikeNoa schreef: Ik heb een gezonde bouvier van 2,5 jaar. Nu was ik een tijdje geleden met haar bij de DA en kregen we het over steriliseren. Hij adviseerd mij om haar te laten steriliseren, omdat dat de kans op baarmoederhalskanker en eierstokkanker ernorm zou verkleinen of zelfs zou verkomen. Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om in een gezonde hond te laten snijden, maar wil ook het beste voor haar. Nu weet ik ook dat ik door kvv te voeren de kans op kanker verklein, omdat er geen schadelijke -lees kankerverwekkende- toevoegingen in zitten. Nu is mijn vraag: is het raadzaam om haar te laten steriliseren of kan ik het beter niet doen?
Om de kans op kanker te verkleinen moet je vroeger castreren, liefst na de 1e loopsheid. Dus wat dat betreft lijkt het me niet meer zo nuttig.

Ik heb Jiffie en Stippie beide niet laten castreren. Heb er voor Stippie nog wel weer opnieuw over nagedacht, die was de afgelopen weken voor de 1e keer loops, maar ga het ivm de 'bijwerkingen'  oftewel vooral de kans op incontinentie niet doen.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dark-Flame
#1268327
Het is inderdaad een heel moeilijke beslissing. Onze vorige dober Tyra was gesteriliseerd. Zij is hierna vrijwel kaal geworden. De DA gaf aan dat ze een genetische huidafwijking had, maar het was wel raar dat voor de sterilisatie ze een mooi vachtje had.  Wij hadden dubbel pech want ze werd ook incontinent. Dit is met medicijnen eenvoudig op te lossen, maar naarmate ze ouder werd werkten die ook niet meer. Al met al is de schat toch nog 13,5 geworden.

Dan krijg je een nieuwe hond (Flame) en ja wat doe je dan. Flame kreeg echter als pup een paar keer blaasontsteking en toen raadde de DA sterilisatie af omdat ze dan meer kans had om incontinent te worden. Ze is nu bijna 4 en nog niet gesteriliseerd (alleen in uiterste noodzaak bij ontsteking van de baarmoeder). De loopsheid verloopt elke keer redelijk goed en ze heeft ook niet overdreven last van schijnzwangerschap. Ik hou haar verder goed in de gaten (bultjes bij tepels e.d. en als ze loops is wat meer opletten, bv niet in vieze sloot staan).

Ik kan me voorstellen dat het toch een moeilijk besluit is met voor- en nadelen, maar als je hond al 2,5 is, is zoals eerder gezegd sterilisatie ter voorkoming van tumoren niet meer echt van toepassing.
Door Alba
#1268532
Dit is altijd een lastig vraagstuk, iets wat denk ik ook echt wel afhangt van je persoonlijke kijk op dit soort dingen. Hoe zeer ik ook kan begrijpen dat de loopsheid voor veel mensen lastig is (vakantie, logeren, wandelen, etc) vind ik zelf dat dit erbij hoort. Je kiest voor een dier met al zijn/haar voor- en nadelen. Daarom zal ik zelf mijn hond niet laten castreren tenzij voor medische redenen (of psychische, ik ken honden die zó last van schijndracht hadden dat het echt niet leuk meer was).
De preventieve redenen van de DA vind ik logisch maar zoals Lizzy ook al aangaf: ik ga ook niet mijn borsten maar laten afzetten voor het geval dat ik borstkanker krijg later. Risico's horen bij het leven, en helaas ook bij dat van je dieren. Daarnaast is voor jouw hond de mate van preventie al kleiner.

Je hond is wel al volwassen, in elk geval lichamelijk, daar ben ik al blij om (ik vind castreren op vroege leeftijd verschrikkelijk sneu). Vind je je hond ook geestelijk volwassen? Dat zou voor mij ook meespelen namelijk! Denk ook goed na over de invloed die het kan hebben op het gedrag, wat Lizzy verteld over Linga is heel mooi maar het gebeurd ook vaak genoeg dat pittige tantes ineens serieuze draken worden. Of dat ze ineens erg onzeker kunnen worden. Ik heb geen flauw idee in hoeverre je zoiets kan aan zien komen of voorspellen, maar het zou voor mij iets zijn om over na te denken. Ik begrijp dat je 1 hond hebt, problemen binnen de roedel thuis zal je dan niet krijgen, dat scheelt.
De vacht en incontinentie-problemen hoor ik toch wel regelmatig, maar misschien valt dat op omdat je van de honden die geen problemen krijgen niet hoort.

Het blijft moeilijk... veel succes met beslissen!
#1268657
Alba schreef:
De vacht en incontinentie-problemen hoor ik toch wel regelmatig, maar misschien valt dat op omdat je van de honden die geen problemen krijgen niet hoort.

Ja hoor  ;)

Geplaatst door: petra-amsterdam 


Op. is goed verlopen en ik zie gelukkig geen vervelende consequenties t.a.v. event. ander gedrag, incontinentie en vachtverschil.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door