Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#9763
Afgelopen Pasen kwam ik in de kamer en op de plaats waar eerst een pak paaseitjes stonden, lagen nu alleen nog wat snippers zilverfolie...(stom, ik zet het normaal altijd op het aanrecht).
Maar goed, ik wist dat chocola giftig is voor honden en ben dus als een speer met Saar naar de dierenarts gerend. Daar kreeg ze een spuitje om het zilverpapier  te laten doorstromen. Nou is mijn dierenarts niet echt de goedkoopste, dus 50 Euro later stond ik weer buiten.
Toch vraag ik me achteraf af of het echt wel nodig is om zo snel naar de DA te rennen, aan Saar merkte ik namelijk helemaal niets. Is chocola nou echt zo giftig, of verschilt dat per hond? (ze had echt een flinke bak op)
Door sylvia
#9764
ja chocolade is echt heel giftig,en geen da die er iets aan kan doen.Alleen ligt het ook aan de hoeveelheid echte cacao die er inzit. In melk chocolade zit niet zoveel cacao,niet dat het dan goed is alleen het percentage is dan veel lager en zou de hond heel veel moeten eten om aan het dodelijke %  te komen.Met pure chocolade van een goede kwaliteit,zou het dus met een kleine hoeveelheid al foute boel zijn,de leger plakken (noodrantsoen) die bijna zwart zijn ,zou met één plak al een grote hond omleggen.
Door geer
#9765
Saar had echt een behoorlijke bak eitjes op, zowel melk als puur, maar je merkte echt NIETS... Toen ik nog niet wist dat chocola giftig was heeft ze wel eens een hele (pure) chocoladereep van de tafel gevist en zo goed als opgegeten. Ook toen merkte ik helemaal niets...ik dacht dathet misschien aan de hond lag...
Door sylvia
#9766
Saar had echt een behoorlijke bak eitjes op, zowel melk als puur, maar je merkte echt NIETS... Toen ik nog niet wist dat chocola giftig was heeft ze wel eens een hele (pure) chocoladereep van de tafel gevist en zo goed als opgegeten. Ook toen merkte ik helemaal niets...ik dacht dathet misschien aan de hond lag...
nee hoor,het ligt aan de kwaliteit van de chocolade,hoe meer zuivere cacao hoe giftiger dit is voor de hond.
Door geer
#9767
Whaha, misschien lag het er aan dat het goedkope studentenpaaseitjes waren  ;D  ;D ;D
Ben in ieder geval blij dat ik nu weet dat ik niet voor niets naar de DA ben gehold!
Door Eidos
#9768
Ik heb een aantal keren op animal planet bij emergency fets gezien hoe honden die chocola op hadden volledig ontgiftigd werden.. Tis dus wel degelijk erg gevaarlijk :-/.
Zoals sylvia al zei hoe meer cacao erin zit hoe gevaarlijker het is. Je bent dus inderdaad niet voor niets 50 euro lichterl  ;) ;D.

Groetjes van barbara en Eidos
Door geer
#9769
Ja, ik had ook al vaak dit soort chocola-ongelukken op tv gezien, daarom vond ik het ook zo gek dat ik niets merkte. Saar kennende heeft die die bak meteen nadat wij naar bed zijn gegaan leeggegeten (uurtje of half 12)...dan moet ze er dus een behoorlijke tijd mee hebben rondgelopen... raar beest  ;D ;D
Door geer
#9770
Haha, en toen kwam ik bij de DA, die zegt "er steekt een takje uit haar mond".... had ze een lolly van straat geplukt en daar liep ze op te sabbelen  :-[... En ik maar denken waar die mensen onderweg zo om moesten lachen  :D
Door Femke
#9771
Hoi Geer,

Wat zou het toch zijn met die paaseitjes?
Vorig jaar heeft Sunday binnen 2 minuten een POND naar binnen gewerkt.

DA gebeld, ik moest er zoveel eten in proberen te proppen als ik kon en dan als de sodemieter langs komen. Kreeg hij een spuit, heeftie 15 keer gebraakt en eindelijk die eitjes eruit (niet eens op gekauwd, ik zou ze in principe zo weer in het schaaltje kunnen leggen)

Nu zou ik het anders doen geloof ik, ik denk dat ik nu zou prberen om hem d.m.v. zout te laten spugen (maar goed....)

Sunday houdt nog steeds een zwak voor chocolade (zeker omdat hij gecastreerd is.....vrouwelijke tic)
Laatst gewijzigd door Femke op do 10 jul 2003, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#9772
Saar is DOL op chocola...echt, je kan je kont niet keren of madame heeft weer een moorkop, bokkenpoot, negerzoen, bonbon of iets anders van de tafel gejat...
Wat ik zo gemeen vind is dat zij er geen pukkels van krijgt en ik wel  :'( :'(
Door Jolly
#9774
Chasey heeft ook iets met chocolade, als ik een marsice cream ding gegerten heb, moet ik het papiertje niet op de tafel laten liggen, want het wordt geheel schoongelikt, maak je een boterham met chocpasta idem dito al eet tie daarna de boterham oom wel ff snel op. zo vaag
Chocola roept de honden aan tot snaaien.
Door geer
#9775
Nou, hier roept alles aan tot snaaien; lollies, chocola, winegums, toffees, koekjes, kaas, worstpapiertjes, kattenkeutels...Saar eet alles :-X
Door oebaya
#9776
Alhoewel chocola heel giftig is, denk ik toch, dat de ene hond er gevoeliger voor is, dan de ander. Hier loopt een Labrador rond en die heeft waar hij vroeger woonde enorm veel chocola gekregen (men wist daar niet beter) en er is nooit iets gebeurd. Uiteraard, als je hond chocola eet, weet je niet hoe gevoelig hij is, dus altijd zien die rommel er weer uit te krijgen, maar toch, er is volgens mij verschil.
Door sylvia
#9777
Alhoewel chocola heel giftig is, denk ik toch, dat de ene hond er gevoeliger voor is, dan de ander. Hier loopt een Labrador rond en die heeft waar hij vroeger woonde enorm veel chocola gekregen (men wist daar niet beter) en er is nooit iets gebeurd. Uiteraard, als je hond chocola eet, weet je niet hoe gevoelig hij is, dus altijd zien die rommel er weer uit te krijgen, maar toch, er is volgens mij verschil.
Het is zeker geen zaak van gevoelig zijn of niet het is een zaak van de kwaliteit van de chocolade.
In chocola zit de stof theobromine, deze stof is zwaar vergif voor honden,ze worden er alleen niet ziek van maar krijgen ineens kan een dag later ook nog zijn,een hartaanval.Het is dus niet zo dat je een zichtbaar zieke hond hebt zoals het woord vergiftigd doet vermoeden.
Ze kunnen er wel diaree bij hebben,maar dan verwacht je ook niet dat je hond de volgende dag nog aan een hartaanval kan bezwijken.Het enige wat een da eraan kan doen is zolang het nog niet verteerd is  een braakmiddel geven zodat de meeste chocolade wordt uitgespuugd,wanneer de theobromine is opgenomen is er weinig tegen te doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door