Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#1241655
hoi,

ik word gek van mijn border reu. hij is nu 14 maanden en heeft dus door dat hij een reu is. hij blijft maar kloten (sorry voor mijn taal) met mijn teven terwijl die al jaren geleden geholpen zijn. gisteren had ik training frisbee nou hij wilde alleen mijn teef. teef in de auto gedaan weer los op het veld en weer ging hij er vandoor. kreeg totaal geen klik met hem. ik weet niet wat eraan te doen. hij heeft het nu met 1 teef. vanochtend ook weer. was zo boos dat ik mijn riem naar zijn hoofd gegooit heb :-[ werkte even. mijn teef word ook steeds feller (eindelijk0 naar hem. haren vliegen rond maar werkt nog steeds niet. hij krijgt wel op zijn sodemieter maar niks schijnt te werken. zelfs time-out in de bench niet. ik weet het niet meer. ik wil hem nu achter het behang plakken. wilde hem niet laten helpen eigenlijk. hij heeft het niet bij alle teven. dat puberen vind ik maar niks. hij luisterd ook helemaal niet dan. tja regeltjes strakker. ik weet niet wat er strakker moet. hij krijgt alles als laatste mag alles als laatste. ik weet het niet meer. iemand tips?
Door pallas
#1241659
Tja, de ene puber is de ander niet hè, het kan soms heel erg lastig zijn.
Ik zou veel met hem werken , maar dan wel op een manier waarbij je zeker weet dat hij niet bij je weg gaat.
Teef dus misschien thuis laten of een goed plek vinden waarbij hij niet zomaar weg kan lopen.
Bied hem veel uitdaging/ beweging, maar houd het echte werk zo simpel dat je hem telkens goed kan belonen en dat het werken weer een plezier wordt.
Laat hem op zoveel mogelijk plekken wat voor je doen: thuis , trainingslocatie, onderweg..noem maar op.

Let erop dat je de pubertijd niet de periode wordt waarbij het een machtstrijd wordt tussen jou en hem.
Stel duidelijke grenzen (stenger hoeft niet, wel duidelijker) en houdt het plezier erin door de lat niet te hoog te leggen.
Besef dat het voor je reu best moeilijk is om met die hoeveelheid hormonen op te gaan. ;)

Tot slot: zoek op tijd een goed gedragtherapeut/hondenschool als je er niet uitkomt.
Door **Jolanda**
#1241661
Weet je waar hij in de roedel staat? Staat hij lager in rang dan de teef die lastig gevallen word?
En wat doe jij als de teef hem op zijn plaats zet?

Als de teef hem op zijn plaats zet zou ik zeggen; niet op reageren. Zij geeft aan dat ze dit gedrag niet accepteerd, wanneer je je er mee gaat bemoeien (zeggen dat de teef moet stoppen) geef je de reu gelijk en meer zelfvertrouwen.
Hij moet leren dat hij haar met rust moet laten en volgens mij kan de teef dat het beste.
Wanneer het er te heftig aan toe gaat kun je eens een brul geven waardoor de honden stoppen.

Je kunt ook een rammelblikje gebruiken. Op het moment dat je ziet dat hij op de teef wilt springen gooi je het blikje zijn kant uit, niet naar hem kijken. Laat hem maar eens schrikken. Het nadeel hiervan is dat je de teef, die eigenlijk niks fout doet ook laat schrikken en laat denken dat ze fout bezig is.

Misschien kun je appart met ze gaan wandelen, dan heeft de teef even rust en kun je met hem trainen.

Wat je ook kunt proberen is op het moment dat je ziet dat hij de teef lastig wilt gaan vallen even afleiden. Het kan met een lege fles op de grond tikken, eens flink hoesten, een brul geven, een speeltje noemen (als hij speeltjes bij naam kent), opstaan, eens kloppen op de tafel oid, zolang je maar geluid maakt wat hem niet beloond maar echt afleid.
Door lightning
#1241679
hij is onderaan de roedel. nee ik reageer niet als de teef hem afsnauwt. ik doe al heel veel met hem appart. hij heeft het op dit moment ook maar met 1 teef niet met alle teven.
Door Eef+Stippels
#1241796
Je zou prodier geslachtsdrift kunnen proberen.
Wij hadden ook met wandor heel erg veel last van zijn hitsigheid. Na alle geprobeerd te hebben is ie toch gecastreerd, zat niets anders op.
We zijn er allemaal op vooruit gegaan hoor, wat een rust, ook voor hem!
Door Ulrike
#1241936
Wat lijkt me dat lastig joh Lightning! Zelf heb ik net een reu geadopteerd van precies dezelfde leeftijd. Hij laat nog niet veel van dit reuengedrag zien, maar ik vraag me af of ik dit nog moet verwachten. Kan iemand mij misschien vertellen wanneer een reu gedragsmatig volwassen is?
Door lightning
#1241955
dit is mijn 5de reu en heb dit nog nooit meegemaakt. misschien stom geluk maar is wel vervelend. echt puberen heeft hij nog niet gedaan tot nu dan. nu begint hij dus.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1242120
Ulrike schreef: Kan iemand mij misschien vertellen wanneer een reu gedragsmatig volwassen is?
ligt ook wel aan het ras...
hier ook zo eentje gehad die ik achter het behang plakken wilde, na een heftige puberteit heb ik nog nooit zo'n standvastige hond gehad!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door