Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door espagne5
#1204941
Wie oh wie heeft tips voor me.We hebben een D Herder van 10 jaar die sinds 5 weken op vers vlees staat.Dat ging hartstikke goed mooie vacht schone tanden speels enz.Nu heeft ze een blaasontsteking en heb daar vanmorgen antibiotica voor gekregen,ze moesten alleen het bezinksel nog even afwachten.Nu blijkt dat ze ook blaasgruis heeft en we moeten overstappen op dieetvoer van de dierenarts waar we niet blij mee zijn omdat het zo goed ging dus weer brokken.Er zit te veel eiwit in het versvlees wat we geven.Wie heeft er ervaring met een versvlees dieet(als die er is)anders moeten we op dieetbrokken overstappen terwijl we zo goed bezig zijn.Zou morgen de dierenarts bellen wat we gaan doen,maar anders wordt de blaasontsteking chronisch en dan zijn we verder van huis .
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1205537
Bij honden is de oorzaak van blaasgruis bijna altijd een bacterie die de zuurtegraad van de urine verhoogt. Het is dus helemaal niet nodig om op speciaal voer over te gaan, het is zaak de bacterie te bestrijden met antibiotica.
Door espagne5
#1209183
Ben nu bezig met antibiotica(moet wel) en appelazijn en ook cranberrytabletten 1 per dag dat is voor de zuurgraad.Blijf wel barfen.
We kijken of het helpt we zijn dan ook vanaf vrijdag hirmee begonnen,maar de hond is nu al weer speels en tierig,vergeleken met vorige week.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1210598
Hoi hoi,

mijn border collie van bijna 10 heeft ook blaasgruis. dat is ontdekt toen ze 7 was.
heb haar toen ook op dieetvoer gezet en dat ging inderdaad goed, maar kostte me handenvol met geld.
Heb toen een andere brok gevonden met ongeveer dezelfde waardes (Cavom senior). Ook hierop ging het goed.
later kreeg ze toch weer last.
Bij ons op de hondensportvereniging is er een lezing geweest door een medewerker van Prins Petfood ver vers vlees. Niet zozeer het vlees van Prins, maar een lezing algemeen over vers vlees.
Een dierenarts die nouw samenwerkt met hun raadde aan om 1/4 van het te geven vlees te vervangen door gekookte rijst.
Dit om de ewitten wat te minderen en een oudere hond hoeft niet meer zoveel binnen te krijgen dan een jonge hond.
Ik heb dit toen gedaan, maar omdat madam nog volop in de sport zat, kreeg ze toch al meer vlees dan wat nodig was voor haar gewicht.

Nadat ik afgelopen najaar ben overgegaan op vlees met rijst, heb ik geen plasje meer gevonden. Ben sinds janjuari weer helemaal over op vlees en dit gaat super. Ze krijgt wel iets minder dan wat ze volgens de richtlijnen zou moeten hebben, maar tot nu toe al een half jaar geen klachten meer. Geen dure AB mee en weer een vrolijke hond!!

Groetjes Chantal
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door