Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1244133
[quote="vitess"]
We zijn nog niet toegekomen aan het zwemmen. De hele week erg druk in de weer met de ogen en allergie van collega-retriever Sanne en dat kost me toch een hoop energie. En alsof het zo moest zijn kwam ik natuurlijk iemand tegen die een hond had met dezelfde kruisbandproblemen. Ook wezen zwemmen en volgens haar is alles daarmee juist overbelast. Dit helpt me natuurlijk ook niet he? Aan de ene kant denk ik 'laten we die drie weken nog maar even afwachten en dan iets ondernemen' en aan de andere kant hoor ik de arts zeggen dat we er nu al rustig mee mogen beginnen. Ik had diegene van het hydrotherapiecentrum al wel gesproken en ze vertelde dat ze nog een andere hond had met dezelfde klachten en die deed nu alles weer, dus ik moet me misschien niet teveel aantrekken van spookverhalen...
[/quote]
Je bent er zelf bij, dus als jouw gevoel zegt dat het genoeg is, dan neem je haar weer lekker mee naar huis. Je kunt haar ook zelf laten zwemmen in natuurwater...maar dan wel meteen na het zwemmen afdrogen en naar huis, naar de warmte....en ik zou haar dan 2 x 3 minuutjes laten zwemmen, om te beginnen  :)
#1244479
Zou het zo werken? Dat je, als je het genoeg vindt, zegt: nu neem ik haar weer mee? Ik kan als leek niet zien of Vitess in dat water over haar grens heen gaat en wat er in dat been van haar gebeurt. Neem aan dat dat toch op advies van de hydrotherapeut en fysiotherapeut gaat? Kosten van een keer hydrotherapie zijn 42,50 en om dan al na tien/vijftien minuten te zeggen van ho maar... denk dat me dat een beetje te ver gaat. Dan denk ik dat ik nog liever die drie weken afwacht. Het is maar een gevoel hoor...
#1244889
Hydrotherapie is erg goed voor honden die geopereerd zijn aan de knie. Als je een goed therapeut hebt zal de hond juist niet overbelast raken.
Vaak zijn het sessies van 3x een minuut en dan ga je langzaam opbouwen. Je moet dus niet denken dat ze een half uur het bad ingaat.

Zelf gaan "prutsen" in de plaatselijke zwemvijver zou ik sowieso niet doen, juist dan kun je overbelasten.
#1245097
Dat ga ik ook niet doen. Bovendien zijn er hier bij ons in de buurt alleen zwemmogelijkheden waarbij ze steile kanten op en af moeten en dat is al helemaal geen optie. Ik ga toch eens overleggen bij de hydrotherapeute, er is sowieso eerst een intake dus dan horen we wel wat ze de beste behandeling vinden. Bedankt!
#1261562
Even een kleine 'update': het gaat op zich best prima met juffrouw Vitess. Ze liep tot zondag heel goed, misschien zijn we nog iets te voorzichtig maar we bouwen het wel beetje bij beetje op. Zondag moesten we weg en de buurvrouw zou de honden tussen de middag in de tuin laten. Komen we weer, loopt Vitess enorm mank. 's Avonds bij het naar bed gaan kon ze ook niet meer zelf opstaan. Wij natuurlijk enorm geschrokken, het zou toch niet?... Geprobeerd een beetje nuchter te blijven, misschien had ze erop gelegen en was het wat stijf, enz. Maandag de kliniek gebeld en 's middag foto's gemaakt. Foto was uitstekend! De drie weken rust die ze erbij had gekregen had ervoor gezorgd dat alles perfect was aangegroeid. Vanaf nu mag Vitess weer alles doen wat ze aankan. Da's dus fijn nieuws. Er is gevoeld en gestrekt en mejuffrouw gaf geen kik. Dat ze mank liep duidde volgens de arts erop dat één van de schroeven los is gaan zitten en dit heeft een ontsteking veroorzaakt.
Hier schrok ik wel van, maar hij zei dat dit absoluut geen kwaad kon omdat het bot al uitstekend was aangegroeid en die schroef toch geen functie meer had. Hij kon hem er eventueel wel uithalen maar in eerste instantie heeft hij Rymadyl en Clindoral meegegeven. Ook kreeg Vitess een anaboleninjectie. Ik kon zelf niet mee, en Marco had niet gevraagd waarom ze dit kreeg. Vandaag zou ik nog even bellen om te horen hoe en wat. Mocht het maandag niet beter zijn dan zouden ze alsnog de schroef eruit halen. Nou, tot zover dan maar weer. Op zich gaat alles dus de goede kant op en ik ben blij voor Vitess dat we weer kunnen opbouwen. Conditie is aardig geslonken dus we hebben wel wat te doen.
#1261841
Nou dat is zeker weer schrikken, maar als zo'n schroef los zit moet hij er dan niet uit.
Gaat dat niet wandelen dan, dan krijgt ze er toch zeker last van.
Maar wat fijn dat het weer allemaal goed is gekomen, die conditie komt vanzelf elke dag 5 min langer lopen, toch!
Geef ze allebei een dikke knuffel van mij.
Groetjes Marjan.
Laatst gewijzigd door deja op zo 26 jul 2009, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#1299193
orthopeet hoeft niet, goede dierenarts zoeken is belangrijker, een goede da had dit direct moeten zien, je mag wel oppassen zwakke kruisbanden is een erfelijke afwijking, dus als de hond weer kan wees erop verdacht dat de andere poot  nu wordt overbelast, zolang de spiermassa die in de geopereerde poot nog niet optimaal is.  en de kans als het vererving is deze kruisbanden ook scheuren.
Heb dit zelf ook meegemaakt. dilemma blijft dus wel aanwezig, onderschat dit niet.
Mijn hond heeft een jaar na de eerste operatie, de 2e moeten ondergaan bij de andere achterpoot.
Bij mijn hond zijn de kapotte kruisbanden verwijdert en heeft geen aparte nazorg gehad
Als de spieren het hebben overgenomen, merk je niets meer, en kunnen ze weer goed.
suces
Joke
#1308504
Tijdje weggeweest maar daar ben ik weer! Ik snap je verhaal niet zo goed Joke, wat bedoel je met 'orthopeed hoeft niet'? Het was namelijk wel erg nodig, aangezien de dierenarts niet verder kwam. Ik kon natuurlijk allerlei andere dierenartsen gaan raadplegen maar dit was voor mij een betere optie. Uiteraard passen we goed op, zo'n TTA-operatie is niet zomaar iets, heb ik gemerkt. We zullen dus vooral erg voorzichtig zijn. En welk dilemma bedoel je?
Aparte nazorg wil ik het niet zozeer noemen, aangezien we niet dagelijks met dit soort dingen in aanraking komen bij onze dieren vind het belangrijk meningen van anderen te horen over hoe het aangepakt kan worden na zo'n operatie. Doordat dit een vrij nieuw soort operatie was, werd ons door de orthopeed aangeraden terug te komen voor controlefoto's om te zien of het bot weer naar behoren was aangegroeid en dit versta ik ook als nazorg. Alles was dus een aantal weken geleden prima in orde, Vitess heeft alleen last gehad van de schroeven die geplaatst waren om de wig op zijn plaats te houden. Doordat de wig en het bot weer goed aan elkaar waren gegroeid hadden die schroeven geen functie meer, dus wanneer ze er opnieuw last van zou krijgen zouden deze schroeven eruit gehaald worden. Dit is vanmiddag gebeurd. We gaan er vanuit dat ze nu weer normaal mee kan doen en dat alles nu achter de rug is. Ik hou me er nog maar niet mee bezig dat ze straks ook last van de andere poot kan krijgen, ben alleen maar blij dat het nu weer de goede kant op gaat!
#1319308
Nog steeds niet erg tevreden over hoe Vitess loopt. Ze sleept met haar poot over de grond, mankt nog en hoewel ze steeds enthousiast begint met lopen, zakt het na een meter of dertig weer in. Komende week hechtingen eruit en toch maar verder onderzoek want er was toch voor de operatie heel duidelijk gezegd dat ze weer alles normaal zou moeten kunnen doen en dat is na vijf maanden nog absoluut niet het geval. De meeste mensen die ervaring hebben met zo'n operatie hebben me laten weten dat hun hond inderdaad weer alles kan, dus dan zal er toch haast iets nog niet in orde moeten zijn? Met pijnstillers lijkt het beter te gaan, maar dat kan na zo'n flinke (en prijzige...) operatie toch niet de rest van haar leven de bedoeling zijn? Afwachten maar weer...
Groeten Angel
#1319321
Nou wat vervelend denk je toch, ik ben er bijna wil het nog niet gaan zoals het moet, ik heb ook toch wel een hondje Deja die nu achteruit gaat met lopen is af en toe net een hobbelpaard, zielig gezicht hoor.
Maar ja ze word 12 en had niet eens gedacht dat ze zover zou komen met haar probleem.
De schroef die haar toen dwars zat is er toch uit, en het is niet verbeterd na die tijd, loopt ze indmiddels wel weer alles mee of beperk je dat nog.
Laatst gewijzigd door deja op zo 26 jul 2009, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door