Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienke_p
#127492
gonny schreef: Met de ddog idd heel erg oppassen met spelen! Liefst niet! door t draaien en remmen krijgen de gewrichten iedere keer weer een opdonder(tje) maar bij deze hond is dat nu eigenlijk helemaal taboe! Ik wandel met Boris iedere dag zoveel mogelijk maar iedere keer ca een kwartier! Met de week iedere keer iets langer, hij mag niet te lang met Mientje (is jack russel) of met een bal spelen! ik wens je succes!! (zul je heel hard nodig hebben) Hoelang blijft de hond bij jou??
Ja, ik pas erg op. Maar om de twee vriendjes apart te zetten vind ik ook weer zo ongelooflijk sneu voor de DD. Niet zozeer voor de pug, want die kan ik bij andere hondjes zetten. Die red zich wel ;D

Als ik het goed heb begrepen blijven ze 2 a 3 maanden bij me. Ik kan dus best wat doen in de tussentijd.
Door nienke_p
#127495
Nitus schreef: Ik heb iets gevonden in Hond & Homeopathie van Atjo Westerhuis blz 150:
Calcium phosphoricum
Basistherapie voor slappe, slanke veel te hard groeiende jonge hond, die in korte tijd hoog op de poten komt te staan. Past vaak bij de jonge hond die ouder is als 4 maanden.
Calcium phosphoricum D12, 2x daags 1 dosis. Veelal geven we een hogere potentie. Calcium phosphoricum laat zich goed combineren met Rhus toxicodendron D30, 1x daags 1 dosis, gedurende 6 weken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Dat denk ik wel. Dank je!!
Door nienke_p
#127499
Peet schreef: als ik groot ben (ahum...niet meer hoef te werken)...dan wil ik ook zoiets gaan doen in Frankrijk......zielige beesten opvangen en weer laten opbloeien...of in ieder geval een goed pensioen geven......ben dus nu op Tunja aan het oefenen.... ;D

Enne, Nienke, ik dacht niet dat Rachitis overdraagbaar was (correct me if I'm wrong..),, maar dat het een gebrek aan vit D was vanaf de start, door te weinig zonlicht. Je ziet het veel bij puppen / honden die in donkere stallen/hokken worden gefokt ...door het gebrek aan zonlicht (= aanmaak vit D) groeien die botten dus vervormd.
Maar omdat Thailand zo'n zonnig land lijkt, zette ik er al een ?? bij...

Ik zal het eens navragen,maar ik vermoed dat het hok in de schaduw stond. Goed kans dat tijden shet uitlaten het bewolkt is geweest of dat ze met name in de schaduw gelopen hebben.

Ik herinner me nu ook dat jaren geleden ik nog eens zo'n hondje, een rottie pup van 4 maanden en ook van een buitenlander ??? binnen heb gehad. ook dit dier zat vnl in een kooi die in de schaduw stond. ook dit was een wrak. Helaas had deze eigenaar geen begrip voor mijn opmerking dat het diertje niet geheel normaal in elkaar zat. hij is nooit meer terug geweest :(

Toch zet ik ook mijn vraagtekens bij een teveel aan calcium en gebrek aan beweging. Wat dat voor effect heeft.

MVG, Nienke, die er nu mee stopt. Ze willen naar hier en dus de shop sluiten. En ik moet ook naar bed. Welsterusten dus allemaal en heel erg bedankt voor jullie hulp. ;D

MVG, Nienke
Door Peet
#127503
Dan lees je dit morgen, ook goed... ;D...
Een overdosis calcium en te weinig beweging, geeft dacht ik ook te snelle groei van de botten (vergroeingen! en broze botten) en daarmee enorme groeipijnen.

Ik kan me zoiets herinneren uit de tijd dat iedereen dacht dat Gistocal zo goed was voor je beest.... >:(...die rommel heeft generaties zielepoten opgeleverd....Afbeelding
Door gonny
#127525
Peet schreef: Dan lees je dit morgen, ook goed... ;D...
Een overdosis calcium en te weinig beweging, geeft dacht ik ook te snelle groei van de botten (vergroeingen! en broze botten) en daarmee enorme groeipijnen.

Ik kan me zoiets herinneren uit de tijd dat iedereen dacht dat Gistocal zo goed was voor je beest.... >:(...die rommel heeft generaties zielepoten opgeleverd....Afbeelding
klopt!!!
Door nienke_p
#128175
Peet schreef: Dan lees je dit morgen, ook goed... ;D...
Een overdosis calcium en te weinig beweging, geeft dacht ik ook te snelle groei van de botten (vergroeingen! en broze botten) en daarmee enorme groeipijnen.

Ik kan me zoiets herinneren uit de tijd dat iedereen dacht dat Gistocal zo goed was voor je beest.... >:(...die rommel heeft generaties zielepoten opgeleverd....Afbeelding
Nou, dat is twee dagen later geworden. Niet zo lang geslapen hoor, hoewel dat wel eens heel fraai zou zijn ... uitslapen ... ben al bijna vergeten wat dat is :-\

Ik krijg de indruk dat de vit c, het rauwe voesdel en de beweging z'n invloed al heeft :D. De tenen van de voorpoten staan niet meer zo wijd gespreid en ik krijg de indruk dat de polsen wat minder door buigen. De achterpoten lijen me en ietsje minder te zwabberen. Dinsdag kan ik de homeopatische middelen ophalen.

Helaas het foto toestel dat ik geleend heb, doet het niet :( Moet dus snel iets anders regelen.

Mooie reclame als ik het beessie er zo goed als bovenop krijg. Hoewel dat niet de voornaamste reden voor mij is uiteraard.

Allemaal heel hartelijk bedankt voor de hulp. Ik heb heel goede hoop dat het zeker vruchten gaat afwerpen :D

Houd jullie op de hoogte over het vervolg.
MVG, Nienke
Door oebaya
#128182
Te veel calcium geeft onderontwikkeling van de spieren. Als dat het probleem is, dan komt het wel goed als je de hond gewoon een gebalanceerde voeding geeft. Toevoegingen zijn dan niet nodig. Eigen ervaring met een asielhond.
Maar rachitis komt niet meer goed. De ontstane vergroeiingen zullen altijd blijven. Afhankelijk van hoe ernstig ze zijn, zullen ze de hond zijn leven lang problemen blijven bezorgen.
Ik zal dus voor je duimen, dat het door verkeerde voeding en te weinig beweging (want veel spelen met veel draaiingen mag wel niet, maar gewoon wandelen moet wel) te slappe spieren zijn.
Sterkte met het weer opkweken van deze hond.
gr.
Nicolette
Door nienke_p
#133055
Hai mensen, Even een update:

De poten van de Duitse Dog, Copperfield genaamd, lijken steviger te worden. De spieren ontwikkelen zich langzaam aan. Toch is de blijvende schade al goed te zien: de knie gewrichten zijn dikker dan normaal, vooral de rechter, en het linker elleboog gewricht is dikker. de polsen lijken 'uit te rekken' (daar bedoel ik mee dat ook die dikker leken dan normaal maar nu meer in het geheel opgaan. Tjee hoe leg ik dat nu in normaal Nls uit ::)).

Toch weet ik het niet hoor. Als ik het beessie zo opserveer, dan vraag ik me af of de moederhond niet bovenop hem heeft gelegen. het lijkt wel of die heupen ingedeukt zijn. Beide dijbenen worden naar binnen gedraaid bij het staan, waarbij de te dikke knie gewrichten elkaar dan raken. Van de hak naar de tenen staat het als charlie chaplin naar buiten gedraaid. Ook de ellebogen worden onder het lichaam gehouden, als het ware het lichaamondersteunend, wanneer hij staat.
Als hij loopt worden de achter-voeten eerst recht naar voren gezet om vervolgens naar buiten te draaien bij elke stap. Vooral het rechter dijbeen zwabbert als een idioot.

Dan de overgaand naar rauw voeren. Ook daar gaat het niet lekker. De eerste paar dagen ging dat ok. Maar na een maaltijd pens ging hij aan de diarree. Ongelooflijk stinkende poep, alsof de anaal klieren elke keer geleegd worden, maar ook een beetje metalige geur :-\. Welke kleur het is is moeilijk te zeggen omdat ik actieve charcoal geef (3 pillen in de ochtend en 3 in de avond). het gaat goed zolang ik dat doe, maar geef ik een keer niet is de diarree terug.
Toch dacht ik een keer een klei kleur te herkennen (door de charcoal?) met een slijm laag eromheen, en vanochtend was de kleur meer oranje-zand kleurig volgens mijn werknemer.

Hoeland kun je deze charcoal geven? Ik heb namelijk vernomen dat het de opname van oa calcium in de weg kan zitten als je het te lang geeft, maar wat is te lang?

ALs gevolg is hij te mager; ribben zijn te tellen en de heup botten steken uit. Ook begint hij met een huid probleem: ronde kleine kalende plekjes met bruine schilfertje in een rondje: ringworm of andere fungal infectie? Vooral boven op de heupen, maar ook de flanken lijken door motten aangevreten te zijn. Wat kan ik daar aan doen? Ketoconazole geven? Zit dat de homeopatische middelen niet in de weg? Of iets anders?

Ik zit me bij dit dier af te vragen of er naast dat de moeder er eventueel op gelegen heeft, het misschien ook een verterings probleem heeft of de pancreas oid? Zou dat kunnen? En zo ja, wat kan ik dan doen?
Toen hij bij mij binnen kwam kreeg hij Hill's Science diet. Wat mij toen opviel dat hij enorm grote hopen liet, zachte keutels die ongelooflijk stonk.

Kan iemand me verder helpen om dit wrak wat minder wrak te laten worden?

MVG, Nienke

P.S. Euthanasie is nog steeds geen optie
Door Peet
#133064
Ketaconazol zou ik zeker niet geven, dat legt zijn immunsysteem helemaal plat. Ik denk dat je dan nog verder van huis bent.

Zou het niet kunnen zijn dat hij aan het ontgiften is?
Die poep met een slijmlaag, de kleur, die schilfers......het lijkt echt op ontgiften hoor. Een hond met een panceas-probleem poept in de kleur van stopverf, da's anders dan wat jij omschrijft.

Verder zou ik wel kiezen voor licht-verteerbaar voedsel voor deze dog. Dus kip, even niet te veel botten, desnoods wat heet water erover. En bouillon maken, dat zit vol goede aminozuren voor de maag/darmpjes, komen die weer een beetje tot rust.

Ik zou de pens even laten voor wat het is, daar reageert hij niet goed op (te zwaar voor zijn darmen). Kip, eend, alle vogels die je kan krijgen, vis (oppassen met grote graten), eventueel beetje lamsvlees.....in stukjes, laat hem nog even geen grote lappen schrokken, dat zal ook weer te zwaar kunnen vallen. Geen harde groentes (als je dat al geeft).

Verder misschien een beetje visolie geven voor de vacht.
En tja....wat ze in een aantal maanden verpesten, krijg je niet in een paar weken goed...het zal dus nog even duren....Die hond is echt mooi naar de mallemoer geholpen zeg....

Om wat aan te dikken, zou je rijstepap kunnen geven, dat bevat niet zoveel koolhydraten als gewone pap en zet wel lekker aan.

Verder is yohgurt / karnemek / biogarde enz enz goed voor de darmflora.

Ik weet niet wat je inmiddels aan supplemeten en homeop middelen geeft, dus om te voorkomen dat je hond een wandelende chemische reaktie wordt....doe ik even geen suggesties meer qua pillen enzo.... ;D
Wat geef je hem zoal?
Door oebaya
#133192
nienke_p schreef: Hai mensen, Even een update:

De poten van de Duitse Dog, Copperfield genaamd, lijken steviger te worden. De spieren ontwikkelen zich langzaam aan. Toch is de blijvende schade al goed te zien: de knie gewrichten zijn dikker dan normaal, vooral de rechter, en het linker elleboog gewricht is dikker. de polsen lijken 'uit te rekken' (daar bedoel ik mee dat ook die dikker leken dan normaal maar nu meer in het geheel opgaan. Tjee hoe leg ik dat nu in normaal Nls uit ::)).

Toch weet ik het niet hoor. Als ik het beessie zo opserveer, dan vraag ik me af of de moederhond niet bovenop hem heeft gelegen. het lijkt wel of die heupen ingedeukt zijn. Beide dijbenen worden naar binnen gedraaid bij het staan, waarbij de te dikke knie gewrichten elkaar dan raken. Van de hak naar de tenen staat het als charlie chaplin naar buiten gedraaid. Ook de ellebogen worden onder het lichaam gehouden, als het ware het lichaamondersteunend, wanneer hij staat.
Als hij loopt worden de achter-voeten eerst recht naar voren gezet om vervolgens naar buiten te draaien bij elke stap. Vooral het rechter dijbeen zwabbert als een idioot.

Dan de overgaand naar rauw voeren. Ook daar gaat het niet lekker. De eerste paar dagen ging dat ok. Maar na een maaltijd pens ging hij aan de diarree. Ongelooflijk stinkende poep, alsof de anaal klieren elke keer geleegd worden, maar ook een beetje metalige geur :-\. Welke kleur het is is moeilijk te zeggen omdat ik actieve charcoal geef (3 pillen in de ochtend en 3 in de avond). het gaat goed zolang ik dat doe, maar geef ik een keer niet is de diarree terug.
Toch dacht ik een keer een klei kleur te herkennen (door de charcoal?) met een slijm laag eromheen, en vanochtend was de kleur meer oranje-zand kleurig volgens mijn werknemer.

Hoeland kun je deze charcoal geven? Ik heb namelijk vernomen dat het de opname van oa calcium in de weg kan zitten als je het te lang geeft, maar wat is te lang?

ALs gevolg is hij te mager; ribben zijn te tellen en de heup botten steken uit. Ook begint hij met een huid probleem: ronde kleine kalende plekjes met bruine schilfertje in een rondje: ringworm of andere fungal infectie? Vooral boven op de heupen, maar ook de flanken lijken door motten aangevreten te zijn. Wat kan ik daar aan doen? Ketoconazole geven? Zit dat de homeopatische middelen niet in de weg? Of iets anders?

Ik zit me bij dit dier af te vragen of er naast dat de moeder er eventueel op gelegen heeft, het misschien ook een verterings probleem heeft of de pancreas oid? Zou dat kunnen? En zo ja, wat kan ik dan doen?
Toen hij bij mij binnen kwam kreeg hij Hill's Science diet. Wat mij toen opviel dat hij enorm grote hopen liet, zachte keutels die ongelooflijk stonk.

Kan iemand me verder helpen om dit wrak wat minder wrak te laten worden?

MVG, Nienke

P.S. Euthanasie is nog steeds geen optie
Wat je beschrijft over het uiterlijk van de hond roept bij mij meteen een plaatje op van een hond met rachitis. Volgens mijn 'Veterinary notes voor dog owners' moet je de hond op een dieet zetten waarbij de verhouding calcium/fosfoor 1.2 - 1.4 is en dat fdan weer afgezet naar het gewicht. Vitamine D mag je bij geven 7 iu (dit is waarschijnlijk engels, ik weet de nl term niet) per kg lichaamsgewicht.
Qua diarree denk ik, dat als je een dieet voor de hond hebt gevonden waarin alle benodigde mineralen en vitaminen in goede balans aanwezig zijn, het wel minder gaat worden. En ik zou zeker de pens even stoppen in dit geval. Als er nl. nog erg veel maaginhoud aanhangt, dan kan de hond te veel magnesium krijgen (misschien valt te veel nog wel mee, maar hij is natuurlijk bijzonder slecht gevoed geweest) en dat geeft diarree. überhaupt even voorzichtig zijn met groente nu, want groente is een magnesium bron.
Ja, en dan het huidprobleem, ook dat kan een gevolg zijn van zijn voedingstoestand, maar evengoed van parasieten, ook inwendige.
Meis, ik hoop dat het je lukt met deze hond, want de eigenaresse vindt euthanasie dan wel geen optie, maar ze heeft de hond dusdanig verwaarloosd, dat het wel eens de enige humane oplossing kon worden.
Heel veel sterkte.
Nicolette
Door Peet
#133452
Dacht ik ook al...rachitis.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe erg het is en of het dier lijdt...vaak is de prognose dan niet goed. Maar aan de andere kant was de JR van mijn oma ook zo'n schuur-stakker met rachitis (hele kromme pootjes) en die werd zonder problemen 12.......
Afwachten dus en kijken wat de med's en de goede voeding gaan doen.......
Door oebaya
#133456
Peet schreef: Dacht ik ook al...rachitis.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe erg het is en of het dier lijdt...vaak is de prognose dan niet goed. Maar aan de andere kant was de JR van mijn oma ook zo'n schuur-stakker met rachitis (hele kromme pootjes) en die werd zonder problemen 12.......
Afwachten dus en kijken wat de med's en de goede voeding gaan doen.......
We duimen voor Nienke dat het lukt de hond weer in een conditie te krijgen dat hij verder kan. Maar we praten wel over een Duitse dog en als er dan al zo veel rachitus schade is, heb ik toch mijn twijfels over de kwaliteit van leven voor de hond. En dan komt hij straks bij zijn eigenaar terug en dan heb je nog kans, dat alles wat Nienke heeft bereikt weer teniet wordt gedaan.
Maar we duimen en duimen.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Hitam
#133459
Kun je aan levertraan komen? Daar zit vit D in. Honden doen niet zo veel met zonlicht, de vit D moeten ze voornamelijk uit hun voedsel halen.
Ik kan me uit je beschrijving niet helemaal voor ogen halen hoe hij er uit ziet, maar het klinkt ook wel alsof het voornamelijk spierzwakte is. Dan zou het wel weer helemaal bij moeten kunenn trekken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door