Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1189047
net de dierenarts gebeld (de eerste, van de operatie in oktober) de stenen waren opgestuurd en het waren toch cystine stenen. daar ben ik heel blij om, maar ik ga nooit meer naar hem toe. idioot. we hebben dick zijn urine zuurder gemaakt en daardoor is hij nog eens onder het mes gemoeten. als hij die stenen nu gewoon gelijk had opgestuurd. hij was (gelukkig voor hem) op vakantie. het was zijn collega aan de telefoon.

dick krijgt nu carnibest diabetes en eurologist. het gaan nog steeds goed. ik ga me nu maar inlezen over cystine stenen, over struviet weet ik nu al redelijk wat.

als jullie nog tips hebben hoor ik het graag :)
#1191831
nog even een paar vraagjes.
het zijn cystine stenen. ik geef dick nu carnibest diabetes en eurologist (sinds anderhalve week) kan ik dit blijven geven of moet er iets anders voor komen??
is de eurologist goed, of moet ik hiervoor iets anders proberen? las ook over baking soda, maar daar vind ik voor de rest niet veel over. (via de zoekfunctie)

hoe kan ik dick meer laten drinken? heb vorige week geprobeerd met een scheutje melk, maar dat vond hij niet lekker (dunya wel ;D)
heb ook al eens boullion geprobeerd, maar dat moest hij ook niet, maar het kan zijn dat hij zich dan ook niet zo lekker voelde (was na zijn operatie) maar van wat kan ik boullion maken? een blokje (boullionblokje van de soep) lijkt me niet echt goed?? (te zout of maakt dat niet uit)
aangezien ik zelf geen vlees eet en nooit soep maak, weet ik niet hoe ik dit het best kan doen. (kan dat van een mergpijpje? dat vind hij volgens mij wel lekker)

en las ook dat hij meer groente zou moeten eten, misschien een rare vraag, maar rauw of gekookt? of maakt dat niet uit??? en welke groenten zijn hiervoor geschikt? waar kan ik vinden in welke groenten niet teveel cystine zit??
welke etenswaren mag hij nog hebben, want hij loopt de laatste weken behoorlijk te schooien en om meer eten te vragen. hij krijgt iets meer dan 300gram carnibest per dag. (hij weegt 9,5kilo) en geef hem liever niet al te veel koekjes e.d. omdat dit volgens mij weer niet goed is.  maar wil hem wel af en toe een tussendoortje geven.

alvast bedankt voor de suggesties. ben zelf ook nog aan het lezen. maar een deel is engels en het lezen ervan is niet mijn sterkste kant ;)
#1203616
brenjomi schreef: nog even een paar vraagjes.
het zijn cystine stenen. ik geef dick nu carnibest diabetes en eurologist (sinds anderhalve week) kan ik dit blijven geven of moet er iets anders voor komen??
is de eurologist goed, of moet ik hiervoor iets anders proberen? las ook over baking soda, maar daar vind ik voor de rest niet veel over. (via de zoekfunctie)

hoe kan ik dick meer laten drinken? heb vorige week geprobeerd met een scheutje melk, maar dat vond hij niet lekker (dunya wel ;D)
heb ook al eens boullion geprobeerd, maar dat moest hij ook niet, maar het kan zijn dat hij zich dan ook niet zo lekker voelde (was na zijn operatie) maar van wat kan ik boullion maken? een blokje (boullionblokje van de soep) lijkt me niet echt goed?? (te zout of maakt dat niet uit)
aangezien ik zelf geen vlees eet en nooit soep maak, weet ik niet hoe ik dit het best kan doen. (kan dat van een mergpijpje? dat vind hij volgens mij wel lekker)

en las ook dat hij meer groente zou moeten eten, misschien een rare vraag, maar rauw of gekookt? of maakt dat niet uit??? en welke groenten zijn hiervoor geschikt? waar kan ik vinden in welke groenten niet teveel cystine zit??
welke etenswaren mag hij nog hebben, want hij loopt de laatste weken behoorlijk te schooien en om meer eten te vragen. hij krijgt iets meer dan 300gram carnibest per dag. (hij weegt 9,5kilo) en geef hem liever niet al te veel koekjes e.d. omdat dit volgens mij weer niet goed is.  maar wil hem wel af en toe een tussendoortje geven.

alvast bedankt voor de suggesties. ben zelf ook nog aan het lezen. maar een deel is engels en het lezen ervan is niet mijn sterkste kant ;)
Ik had deze niet eerder gezien, sorry.

Bouillon van een blokje lijkt me geen goed plan. Ik zou eerder denken aan een paar kippennekjes of vleugeltjes, deze in een pannetje water en dit zachtjes laten koken zodat er een vettige bouillon ontstaat. Voor de smaak kun je er wat lekkere kruiden bij doen zoals gedroogde peterselie en wat a-nori (zeewier). Dat maakt het ook een beetje zout (maar niet te zout) en dat vinden ze wel lekker.

Qua groente kun je gewoon alles geven behalve ui, prei en niet teveel kool. Qua tussendoortjes zou ik even uitkijken. Voer hem desnoods wat meer groenten. Dit mag je rauw en dan gepureerd geven of gekookt.
#1204297
het gaat op zich erg goed. ik hou hem in de gaten of hij goed blijft plassen.
had vorige week een mix gemaakt van allerlei groeten en fruit, dat vond hij erg lekker. hij at vanavond zelfs een boontje wat hij kreeg (deed hij anders niet zo vlug)

ben vorige week nog terug geweest voor een urine onderzoek, dit was op zich goed, de ph was goed (8) maar er zaten kleine kristallen in zijn urine. en toch struviet. dus hem goed in de gaten blijven houden. en deze week of begin volgende week nog eens terug voor nog een urineonderzoek. hopelijk zijn er geen bijgekomen

hij krijgt ook nog steeds eurologist. en in zijn voer dan groenten en een beetje water extra. hij plast goed en redelijk veel.

bedankt voor de suggesties  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door