Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#1157646
Decibels schreef: het wormmiddel werkt alleen tegen volwassen wormen...het middel heeft op ieder ander stadium (wáár ze ook zitten) geen effect.

Moeder kán haar kinderen niet besmetten...tenzij ze poept in dezelfde ruimte als haar pups en je de poep laat liggen.

Ja, precies. Waarschijnlijk zijn er dus op het moment van de eerste kuur nog geen volwassen wormen aanwezig geweest, maar wel larven die dan enkele dagen later wel volwassen kunnen zijn geweest. En daar lopen die pups dan pak 'm beet anderhalve week mee rond voordat ze de volgende kuur krijgen. Een besmetting van moeder op pups via de ontlasting is inderdaad onwaarschijnlijk. Ze heeft wel een keer een ongelukje gehad, maar dat heb ik uiteraard wel ongeruimd. Volgens mij zou je die ontlasting dan wel een week of 3 moeten laten liggen willen de eventueel uitgescheiden eitjes een worminfectie kunnen veroorzaken.
Maar moeder besmet de pups uiteraard wel al voor de geboorte.
Door karin2
#1158314
Sonja schreef:
Ja, precies. Waarschijnlijk zijn er dus op het moment van de eerste kuur nog geen volwassen wormen aanwezig geweest, maar wel larven die dan enkele dagen later wel volwassen kunnen zijn geweest. En daar lopen die pups dan pak 'm beet anderhalve week mee rond voordat ze de volgende kuur krijgen. Een besmetting van moeder op pups via de ontlasting is inderdaad onwaarschijnlijk. Ze heeft wel een keer een ongelukje gehad, maar dat heb ik uiteraard wel ongeruimd. Volgens mij zou je die ontlasting dan wel een week of 3 moeten laten liggen willen de eventueel uitgescheiden eitjes een worminfectie kunnen veroorzaken.
Maar moeder besmet de pups uiteraard wel al voor de geboorte.
Zéker weten  :-X

toen wij nizinny's fokten hadden wij een zwangeredrachtige teef uit Polen gehaald ,Qua verzorging springen ze daar met hun honden toch iets nonchalanter rond  :(
bij ons werden de teven kort voor de dekking ontwormd daar dus niet .
toen de pups enkele weken oud waren werden ze ontwormd (weet niet meer precies hoe oud is ff geleden ) ze kregen verschrikkelijke krampen van de dode wormen die moesten afkomen :plat op hun zij ,janken schuimbekken ,met de pootjes slaan .... :'( :'( :'( het leek wel epileptie  :-X

ik en mijn moeder hebben toen dagen achtereen de pups mee naar bed genomen om ook 's nachts hun buikjes te masseren ( ze moetten toen al wat ouder zijn geweest dus zodat ze enkele uren bij moeders vandaan konden )

pf het waren liefst 9 stuks  :o
gelukkig waren de pups na enkele dagen weer helemaal in orde .
Door crutz
#1159122
karin2 schreef: Zéker weten  :-X

toen wij nizinny's fokten hadden wij een zwangeredrachtige teef uit Polen gehaald ,Qua verzorging springen ze daar met hun honden toch iets nonchalanter rond  :(
bij ons werden de teven kort voor de dekking ontwormd daar dus niet .
moet dus echt niet uitmaken vind ik.......
hier nu een nest liggen van een teef die in haar hele leven nog maar 2x ontwormd is, nl met 3 en 5 wk....
het nest vanavond voor het eerst ontwormd, nu 3,5 wk....verwacht niets vreemds, maar zal het laten weten morgen en overmorgen....
Door Decibels
#1159134
Sonja schreef:
Maar moeder besmet de pups uiteraard wel al voor de geboorte.
ja tuurlijk...maar het ging hier om de vraag of moeder haar pups weer kon besmetten nadat de pups al ontwormd waren...toch?

Onderstaand stukje van de site van Westerhuis:

Om de symptomen en de adviezen over de behandeling van
  een spoelworminfectie te kunnen begrijpen is het essentieel om de ontwikkelingscyclus
  van de worm te kennen: Uit de via de bek opgenomen spoelwormeieren komen larven.
  Dit gebeurt in de darm. De larven penetreren het slijmvlies van de darmwand
  en komen zo in de bloedbaan terecht. Via het bloed komen ze in de longen en
  daar worden ze via de luchtpijp opgehoest en opnieuw ingeslikt. Als ze voor
  de tweede keer in de maag en darmen terechtkomen ontwikkelen ze zich tot volwassen
  wormen. Deze volwassen wormen leggen op hun beurt weer eitjes (die overigens
  na een aantal weken pas infectieus zijn) en zo is de cirkel rond. Bij een pup
  of kitten ouder dan 6-8 weken kunnen de larven na penetratie van de darmwand
  ook gaan migreren naar diverse andere organen waar ze vervolgens in ruste gaan
  (inhibitie). Het zijn déze larven die bij een dracht of lactatie op latere
  leeftijd weer actief worden en via de placenta en/of de melk weer jonge pups
  of kittens besmetten.
Door karin2
#1159186
crutz schreef: moet dus echt niet uitmaken vind ik.......
hier nu een nest liggen van een teef die in haar hele leven nog maar 2x ontwormd is, nl met 3 en 5 wk....
het nest vanavond voor het eerst ontwormd, nu 3,5 wk....verwacht niets vreemds, maar zal het laten weten morgen en overmorgen....
Deze teef kwam drachtig uit Polen ,bij jou zitten ze waarschijnlijk hygienischer gehuisvest en worden beter gevoed .

op de verschillende nestjes die wij gehad hebben is dit de enigste maal dat dit is voorgekomen ,ook bij latere nestjes van deze teef hebben we het nooit meer gehad . toeval ? zou kunnen natuurlijk ,maar was in ieder geval afgrijselijk om de pups zo te zien afzien  :(
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1159707
Decibels schreef: ja tuurlijk...maar het ging hier om de vraag of moeder haar pups weer kon besmetten nadat de pups al ontwormd waren...toch?

Onderstaand stukje van de site van Westerhuis:

Om de symptomen en de adviezen over de behandeling van
  een spoelworminfectie te kunnen begrijpen is het essentieel om de ontwikkelingscyclus
  van de worm te kennen: Uit de via de bek opgenomen spoelwormeieren komen larven.
  Dit gebeurt in de darm. De larven penetreren het slijmvlies van de darmwand
  en komen zo in de bloedbaan terecht. Via het bloed komen ze in de longen en
  daar worden ze via de luchtpijp opgehoest en opnieuw ingeslikt. Als ze voor
  de tweede keer in de maag en darmen terechtkomen ontwikkelen ze zich tot volwassen
  wormen. Deze volwassen wormen leggen op hun beurt weer eitjes (die overigens
  na een aantal weken pas infectieus zijn) en zo is de cirkel rond. Bij een pup
  of kitten ouder dan 6-8 weken kunnen de larven na penetratie van de darmwand
  ook gaan migreren naar diverse andere organen waar ze vervolgens in ruste gaan
  (inhibitie). Het zijn déze larven die bij een dracht of lactatie op latere
  leeftijd weer actief worden en via de placenta en/of de melk weer jonge pups
  of kittens besmetten.
Sorry, misschien niet duidelijk geformuleerd, maar het ging mij vooral om de vraag waarom je de teef later zou ontwormen. M.a.w. of het mogelijk is dat de moeder door het 'opruimen' van de ontlasting met daarin mogelijke afgescheiden wormen zelf weer besmet kan raken.
Overigens laat Dotje drollen met wormpjes erin liggen. Die ruimt ze niet op.
Door Decibels
#1160001
Sonja schreef: Sorry, misschien niet duidelijk geformuleerd, maar het ging mij vooral om de vraag waarom je de teef later zou ontwormen. M.a.w. of het mogelijk is dat de moeder door het 'opruimen' van de ontlasting met daarin mogelijke afgescheiden wormen zelf weer besmet kan raken.
Overigens laat Dotje drollen met wormpjes erin liggen. Die ruimt ze niet op.
de reden dat ik moeder 1-2 dagen later ontworm is inderdaad omdat ze de drollen van haar kids opruimd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1160012
Decibels schreef: de reden dat ik moeder 1-2 dagen later ontworm is inderdaad omdat ze de drollen van haar kids opruimd.
Maar als je naar die levenscyclus van de spoelworm kijkt dan is het toch net zo onwaarschijnlijk dat de pups moeder besmetten als andersom? De wormenkuur doodt volwassen wormen. Die wormen op zich zijn niet infectueus. Het zijn de wormeneitjes die dat zijn en dan altijd pas na enkele weken. Verse ontlasting bevat nooit eitjes die voor een besmerring kunnen zorgen en bovendien zullen de pups die besmet zijn met wormen toch wel eitjes in hun ontlasting hebben gehad voordat je ze ontwormde.
Door Decibels
#1160030
Sonja schreef: Maar als je naar die levenscyclus van de spoelworm kijkt dan is het toch net zo onwaarschijnlijk dat de pups moeder besmetten als andersom? De wormenkuur doodt volwassen wormen. Die wormen op zich zijn niet infectueus. Het zijn de wormeneitjes die dat zijn en dan altijd pas na enkele weken. Verse ontlasting bevat nooit eitjes die voor een besmerring kunnen zorgen en bovendien zullen de pups die besmet zijn met wormen toch wel eitjes in hun ontlasting hebben gehad voordat je ze ontwormde.
ik heb ook wel eens een nog levende worm gezien na het ontwormen....OK...dat was dan wel bij pups die een half kopje vol wormen uitpoepten...(waren gelukkig geen pups van mij..) Maar toch...
Bovendien denk ik dat er in de drollen van de pups ook nog wel wat wormmiddel zit en zou moeder misschien op die manier een teveel kunnen krijgen..?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1160235
Decibels schreef: ik heb ook wel eens een nog levende worm gezien na het ontwormen....OK...dat was dan wel bij pups die een half kopje vol wormen uitpoepten...(waren gelukkig geen pups van mij..) Maar toch...
Bovendien denk ik dat er in de drollen van de pups ook nog wel wat wormmiddel zit en zou moeder misschien op die manier een teveel kunnen krijgen..?


Maar ook een nog levende volwassen worm is geen bron van besmetting, toch?

Dat laatste heb ik ook nagevraagd bij de da en die was van mening dat dat weinig uitmaakte. Ze zou misschien iets van restanten van het wormmiddel binnen kunnen krijgen, maar dat zijn dan zulke lage doseringen dat die te verwaarlozen zijn. Als je met pillen voor 10 kg hond werkt kun je ook zomaar een aantal kilo boven de ideale dosering zitten.
Door Decibels
#1160505
Sonja schreef: Maar ook een nog levende volwassen worm is geen bron van besmetting, toch?

Dat laatste heb ik ook nagevraagd bij de da en die was van mening dat dat weinig uitmaakte. Ze zou misschien iets van restanten van het wormmiddel binnen kunnen krijgen, maar dat zijn dan zulke lage doseringen dat die te verwaarlozen zijn. Als je met pillen voor 10 kg hond werkt kun je ook zomaar een aantal kilo boven de ideale dosering zitten.
Ik neem liever geen risico...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door