Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#120887
Ik kan er niks aan doen, maar ik ben het hier totaal niet mee eens. Ik vind ook dat Bach Bloesems nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt en dat is volstrekt niet nodig.

Uit: het werk van Edward Bach:
De rescue remedy is een remedie voor noodsituaties. Bijvoorbeeld onverwacht slecht nieuws, een familiecrisis of een sterfgeval; als u angstig bent, verward of zelfs in paniek, Rescue Remedy helpt u de situatie rustig en kalm het hoofd te bieden.

Het kan ook vOOr de stress-veroorzakende gebeurtenis worden ingenomen: bijvoorbeeld, terwijl u op belangrijk nieuws wacht, op het punt staat om examen of rijexamen te doen, of als U een moeilijke vergadering of solicitatiegesprek moet bijwonen; voordat u het toneel op gaat of een toespraak houdt; voordat u naar de tandarts of het ziekenhuis gaat. Rescue remedy zal u helpen om uw angst en nervositeit te verminderen.

Het is ook een uitstekend middel in noodgevallen wanneer u zich overstuur, gespannen of buitengewoon geergerd voelt. Het evenwicht wordt er meestal snel door hersteld.

Op momenten dat uw geest te actief is of u zich rusteloos voelt, kunt u 's avonds en voor het slapen gaan een of twee keer een dosis innemen.

Einde citaat.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 04 jul 2004, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tessa
#120897
Met Pippi gaat het alweer een stuk beter, ze hijgt nog wel afentoe maar is niet meer zo hyper. Gelukkig maar, ik ben zeer stresbestendig behalve als het om mijn pippi +puppies gaat. Wat nestjes krijgen heb ik al het een en ander meegemaakt, waaronder een boxerteef van een goede vriendin, deze begon in de zevende week van de dracht te vloeien, de dierenarts (zelf ook fokker) schreef elk uur een python voor ,wij domme leken deden dit braaf met als gevolg dode pups en een wekenlang drama voor de moederhond. Nu weet ik dat het een wonder was dat de baarmoeder niet is gescheurd. Bij de volgende dekking (ik weet het, dat hadden we nooit moeten doen) lad de teef na twee weken dracht dood in de kamer... , verder ben ik een nest verloren aan uitdroging, de moeder , een boxer (kennelhond)was zo fel dat je er moeilijk bij kon komen zodat we te laat opmerkte dat de pups aan het uitdrogen waren, er is onderhuids vocht toegediend maar het mocht niet meer baten, van het gekerm van deze pups heb ik een trauma over gehouden, ondanks dat het al 15 jaar geleden is, als ik een pup hoor piepen uit ongemak slaan alle stoppen door. Bij mijn laatste boxernest is ruim antibioica gebruikt, oa wegens mastitis (borstonsteking) bij de moeder en later aan de pups wegens hoesten, de dierenarts dacht dat ze longontsteking hadden, maar het bleek een zware wormbesmetting te zijn ondanks vaak ontwormen van moeder en pups (al vanaf dat ze 8 dagen oud zijn), het gevolg van de ab. was dat het glazuur op de tanden van de pups niet goed onwikkeld was, het sprong er op latere leeftijd spontaan af.Hierna had ik het wel gehad met fokken, leuk bij een ander maar niet voor mij. Totdat we de shihtzu kregen en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dit is Pippi s tweede nestje en so far , so good al ga ik pas opgelucht ademhalen als ze drie weken zijn en zelf kvv gaan eten. Zo dit was een heel verhaal maar het lucht wel op om het eens op te schrijven fokken is leuk maar brengt ook veel verantwoording en zorg met zich mee!!.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#120903
Uterovetsem werkt heel snel en is een prima, mild alternatief voor Python. Er zijn overigens nog meer homeopathische middelen die je kunt gebruiken om de geboorte op een vriendleijke manier vlot te doen verlopen.

Zelf gebruiken we helemaal niets bij de geboortes van onze nesten, dat is ook nog niet nodig geweest.
Andere geboortes zijn goed geregeld met homeopathie en ik heb al jaren geen Python meer nodig gehad.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#120910
Ik geef standaard een ab kuur nadat de eerste pup geboren is dit om een kokken besmetting te voorkomen die de teef kan dragen en waarmee de puppen in het geboortekanaal besmet kunnen raken en eraan overlijden. Deze besmetting kunnen ze oplopen door de dekking. Ik heb dit zo geleerd om dat de fokker waar ik in de leer ben geweest dit dus een keer gehad heeft en dit de enige manier is om het te voorkomen.Dus misschien hebben alle teven bij mij tot nu toe die AB kuur voor niets geslikt maar beter 1 ab kuur voor niets dan een dood nest . (en deze ab kuren zijn trouwens voor die teven de enige ab kuren geweest die ze in hun hele leven hebben gehad)
Ik heb altijd een calcium injectie liggen en een piton spuit. Een piton is een heel goed hulpmiddel wat sommige mensen op een verkeerde manier gebruiken.
Ik heb 1 keer een bevalling met een piton moeten helpen maar ween opwekken kan ook heel goed door de binnenkant van de schede te masseren, dus de piton is alleen voor noodgevallen .
Waar ik de piton eigenlijk voor gebruik is om de baarmoeder schoon te maken als er pups geboren worden die al voor de geboorte uit de verpakking zijn.
Door gonny
#120912
Jemig tessa, dat jij na al die trauma's nog durft te fokken!!!
en met het 1e geval: niet bijster slim om die nog 1x te dekken nee!!!
Laatst gewijzigd door gonny op zo 04 jul 2004, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#121332
sylvia schreef: Ik geef standaard een ab kuur nadat de eerste pup geboren is dit om een kokken besmetting te voorkomen die de teef kan dragen en waarmee de puppen in het geboortekanaal besmet kunnen raken en eraan overlijden.
Hee Syl even een vraag hierover. Je geeft de AB aan de moederhond als de eerste pup geboren is. De pups krijgen de kokkenbesmetting in het geboortekanaal.

Dan helpt die AB toch niks tegen een besmetting bij de pups of zie ik dat zo fout? Tegen de tijd dat de AB zijn werk gaat doen bij de moederhond zijn alle pups er toch al uit en besmet als er kokken zitten?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#125749
Ja dat klopt de puppen lopen die besmetting gewoon op, maar krijgen dan de ab kuur via de moedermelk binnen. De ab moet binnen zeer korte tijd na besmetting gegeven worden (aan de pups via de moeder) anders helpt het al niet meer.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#125750
Hitam schreef: Uterovetsem werkt heel snel en is een prima, mild alternatief voor Python. Er zijn overigens nog meer homeopathische middelen die je kunt gebruiken om de geboorte op een vriendleijke manier vlot te doen verlopen.

Zelf gebruiken we helemaal niets bij de geboortes van onze nesten, dat is ook nog niet nodig geweest.
Andere geboortes zijn goed geregeld met homeopathie en ik heb al jaren geen Python meer nodig gehad.
Hier ook geen Python. Alleen UteroVetsem, placenta's tellen, geduld hebben en vertrouwen op de natuurlijke gang van zaken rond een bevalling.
Door Esther&co
#125752
Dat een moeder na de bevalling nog wat vuil vloeid en hijgt is normaal volgens mij.
Calcium ligt bij ons ook altijd klaar (kan soms nodig zijn om de teef wat aan te sterken). Utrovetsem werkt ook super. Maar geen piton of andere dingen.

Maar ik denk dat het nooit kwaad kan om ff de dierenarts te laten kijken als je het zelf niet helemaal vertrouwd.

Vind alleen altijd zo'n elende om daar heen te gaan, met moeders. Heb altijd liever dat ie zelf komt in z'n schone kleren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#125754
oebaya schreef:

Is het het eerste nestje? Mijn teefje was ook erg onrustig en gestressd. Bach Rescue is veel te zwaar, maar wat essentiële olie van lavendel en marjolein branden in zo'n speciaal brandertje werkt heel goed. Het geeft rust.
gr.
Nicolette
MIjn teef beviel als een trein op BRR. Die schoot bij de eerste weeën van haar eerste nest compleet in de stress en RR heeft haar prima geholpen.
Ik zie er dan ok echt het "te zware" niet in.
Door danielle1980
#125755
nou jongens na al deze verhalen heb ik wel erg zin in een nestje straks ;)

maar interessant om te lezen wist niet dat piton ook nadelen had,
en wist niet dat er meer dingen waren om te geven enz.

bij de katten worden wel altijd ab kuur en calcium gegeven,

maar ook daar is niet iedereen hier voor begrijp ik. ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#125758
danielle1980 schreef: nou jongens na al deze verhalen heb ik wel erg zin in een nestje straks ;)

maar interessant om te lezen wist niet dat piton ook nadelen had,
en wist niet dat er meer dingen waren om te geven enz.

bij de katten worden wel altijd ab kuur en calcium gegeven,

maar ook daar is niet iedereen hier voor begrijp ik. ::)

De nadelen van piton daar wordt neit veel over gesproken omdat het een behoorlijk ingeburgert middel is. Mijn inziens wordt er door veel fokkers (die zich allemaal zeer ervaren daarin noemen en die precies weten wat ze doen) te vaak en te snel naar dit middel gegrepen. Er gebeuren dan ook vrij veel ongelukken mee omdat diegene vrij vlot bijspuiten en dus snel teveel spuiten, met alle desastreuze gevolgen van dien. aAlleen die verhalen hoor je niet, want niemand verteld in het openbaar dat ze een paar puppen hebben vastgespoten (lees:doodgespoten), of dat een baarmoeder scheurde door hun overmoed. Laat het eventueel spuiten van piton dan ook aan een DA over.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#125812
Iik spuit ze zelf die pitons maar alleen op advies van de da, en het liefst helemaal niet.Er worden bij verschillende ongeduldige fokkers hele nesten doodgespoten, maar als je dan nog niet het idee hebt dat je verkeerd bezig bent dan heb je volgens mij helemaal geen idee waar je mee bezig bent.
En voor mij hoeft de da niet helemaal te komen om iets te doen wat ik net zo goed kan.
Door karray
#125819
Lizzy schreef:

Want? Ik ben een leek en dus is het misschien een stomme vraag maar wat is een pythonspuit? Wat doet het en waar is het voor? (ben wel geinteresseerd!)

De officiele benaming is Oxytocine, een hormoon die in grotere mate wordt geproduceert naarmate de bevalling naderd, het zorgt er uiteindelijk voor dat de moeder weeen krijgt.
Ik gebruik het altijd als ik vermoed dat de teef klaar is met de bevalling, alles wat er dan nog inzit, ook dus wat nageboorte komt er dan vanzelf uit.Of als ik een groot nest vermoed, en de teef vertoond toch al 21/2 uur weinig activiteit meer na de gboorte van de laatste pup. In het begin, horen de geboortens snel te komen, zeker 1 per uur bij een groot nest(meer als 7).Ik doe dit al zeker 17 jaar succesvol :D ;)

Dat de teef wat navloeid en wat onrustig is, is zeker bij de eerste keer normaal,vaak zijn ze ook wat koortdig de eerste 4 dagen,alleen zaorgen dat de verwarmingslamp dan niet al te veel warmte gaat geven, want hier kan de lichaams temeratuur van de teef erg de hoogte van schieten.
Mijn Advies kijk naar je teef, zij zal je precies vertellen welke temperatuur voor het nest optimaal is, theorieen van boeken zijn vaak anders ;)
Laatst gewijzigd door karray op ma 12 jul 2004, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tessa
#127201
Harstikke bedankt voor alle reacties, alles gaat nu prima, het was de eerste vier dagen een beetje onrustig, pippi had groenachtige uitvloeiing die welliswaar heel neutraal rook maar vorige keer was het roze /rood, dus ik was bang dat er een placenta was achtergebleven ondank dat ik dacht dat ze allemaal waren meegekomen. Na vier dagen was de uitvloeiing alweer bijna doorzichtig, met de pups gaat het uitstekend, ze zijn zo dik dat ze niet eens meer om kunnen rollen, goede kvv. melk dus ;D, als ik door heb hoe het werkt zal ik een paar fotos plaatsen van de puppiemonsters.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door