Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door fiyatashi
#1124227
Wie kan er me helpen aub ?  7 maand geleden met een interval van ongeveer 3 weken heeft mijn nu 4 jarige Berner Yanos 2 TOEVALLEN gehad telkens bij het opeten van gras, nadien overgegeven, daarna de toeval.  Bloedproef wees niets speciaals uit.  Volgens de DA een epileptische toeval waar we ons nniet al te veel zorgen moesten over maken.  Heb hem toen Bach bloesems gegeven (nog trouwens).  Gisteren kreeg hij opnieuw zo'n "toeval".  Eerst al zijn eten overgeven, dan de toeval.  Direct Rescue gebruuikt en DA gebeld.  Aangezien er 7 maanden tussen zijn weerom "geen zorgen maken".  Vandaag ga ik zijn eten halen in een speciaalzaak "verse schapenpens" en ik vertel het voorval.  Volgens die man ging het over spastiche kolieken aangezien ik na zijn eten nog een restant heb gegeven ons onze maaltijd : duif.  Te rijk volgens hem.  In zijn woorden : je hond is verzuurd.  Kan echter een spastische koliek lijken op een epileptische aanval.  Ga hem nu terug gewoon op dieet zetten van verse schapenpens met volgens de man in de winkel 1 koffielepel appelazijn en rodebiet sap (ter verzuivering).    Heeft iemand hier ervaring mee ?
Dank bij voorbaat.  Vriendelijke groeten.
Door conleeuw
#1124962
fiyatashi schreef: Wie kan er me helpen aub ?  7 maand geleden met een interval van ongeveer 3 weken heeft mijn nu 4 jarige Berner Yanos 2 TOEVALLEN gehad telkens bij het opeten van gras, nadien overgegeven, daarna de toeval.  Bloedproef wees niets speciaals uit.  Volgens de DA een epileptische toeval waar we ons nniet al te veel zorgen moesten over maken.  Heb hem toen Bach bloesems gegeven (nog trouwens).  Gisteren kreeg hij opnieuw zo'n "toeval".  Eerst al zijn eten overgeven, dan de toeval.  Direct Rescue gebruuikt en DA gebeld.  Aangezien er 7 maanden tussen zijn weerom "geen zorgen maken".  Vandaag ga ik zijn eten halen in een speciaalzaak "verse schapenpens" en ik vertel het voorval.  Volgens die man ging het over spastiche kolieken aangezien ik na zijn eten nog een restant heb gegeven ons onze maaltijd : duif.  Te rijk volgens hem.  In zijn woorden : je hond is verzuurd.  Kan echter een spastische koliek lijken op een epileptische aanval.  Ga hem nu terug gewoon op dieet zetten van verse schapenpens met volgens de man in de winkel 1 koffielepel appelazijn en rodebiet sap (ter verzuivering).    Heeft iemand hier ervaring mee ?
Dank bij voorbaat.  Vriendelijke groeten.
jij vertel weinig over hoe zo'n toeval er uit ziet, valt hij om, of doet hij raar, wat precies zie je als hij zo'n toeval heb??
Door fiyatashi
#1125249
Wel hijj heeft eerst overgeven naar mijn mening zowel zijn avondeten als dat van de morgen, een heel groot pak.  Nadien is hij naar de living willen toelopen, heeft nogmaals overgegeven, echter dan alleen maar water en slijm.  Pas dan is hij plots omver gevallen op zijn zij in een heel krampachtige toestand, poten, lijf en zijn bek totaal opengesperd, tanden bloot, geen tong uit de mond.  Dit heeft ongeveer een drietal minuten geduurd, nadien is hij rechtgekomen, was een tikkeltje verdwaasd, doch dit heeft niet lang geduurd.  Na weer een drietal minuten was hij terug volkomen normaal.
Door conleeuw
#1125338
fiyatashi schreef: Wel hijj heeft eerst overgeven naar mijn mening zowel zijn avondeten als dat van de morgen, een heel groot pak.  Nadien is hij naar de living willen toelopen, heeft nogmaals overgegeven, echter dan alleen maar water en slijm.  Pas dan is hij plots omver gevallen op zijn zij in een heel krampachtige toestand, poten, lijf en zijn bek totaal opengesperd, tanden bloot, geen tong uit de mond.  Dit heeft ongeveer een drietal minuten geduurd, nadien is hij rechtgekomen, was een tikkeltje verdwaasd, doch dit heeft niet lang geduurd.  Na weer een drietal minuten was hij terug volkomen normaal.
met dit omschrijving zou ik zeker denken aan epilepsie, ik zelf zou niet denken dat het om koliek gaat, ik zou zeggen, ga eens lezen over epilepsie, en mischien tijd om een tweede dierenarts te raadplegen  :-\
Door 202Spots
#1125369
fiyatashi schreef: Wel hijj heeft eerst overgeven naar mijn mening zowel zijn avondeten als dat van de morgen, een heel groot pak.  Nadien is hij naar de living willen toelopen, heeft nogmaals overgegeven, echter dan alleen maar water en slijm.  Pas dan is hij plots omver gevallen op zijn zij in een heel krampachtige toestand, poten, lijf en zijn bek totaal opengesperd, tanden bloot, geen tong uit de mond.    Dit heeft ongeveer een drietal minuten geduurd, nadien is hij rechtgekomen, was een tikkeltje verdwaasd, doch dit heeft niet lang geduurd.   Na weer een drietal minuten was hij terug volkomen normaal.
Ik vind het vreemd dat ie overgeeft en gelijk daarna 'n toeval krijgt...ligt hij helemaal stil wanneer ie verkrampt is?
Met 'n Grand Mal Seizure dan schud het hele lijf en de poten maken 'n dravende beweging, dus als ie alleen verkrampt stijf stil ligt, dan denk ik dat het toch wat anders is dan epilepsy.
Meestal duurd 't look langer dan 'n paar minuten voordat de hond helemaal normaal reageerd nadat ie 'n grand mal heeft gehad. Is meestal minstens 30 min (of langer) onrustig voordat ie normaal is.

Misschien is het net zoiets als Spike van Joke Miedema die hier ook lid is?
http://www.border-terriers.nl/spikes-di ... sease.html

Hier meer info over :
Canine Epileptoid Cramping Syndrome ( CECS or formerly known as "Spike's Disease" ) is a recently recognized canine health problem and hereditary canine disease in Border Terriers. It may previously have been confused with canine epilepsy. It is also being considered to be a metabolic, neurological or muscle  disorder.
http://www.borderterrier-cecs.com/
Door ~Joke~
#1125381
Het zou idd een krampaanval kunnen zijn, alleen bij een krampaanval klemmen de honden de kaken stijf opelkaar. Ik kan altijd met grote moeite rescue in Spike's bek sprayen. Maar het krampen komt in vele vormen voor dus de bek opensperren zou kunnen.
Door hamada
#1125412
jaren geleden (dan heb ik het over ongeveer 30 jaar) hadden we thuis een dwergpoedel die ook dergelijke aanvallen had. Niet heel vaak, maar toch wel een keer of 5 per jaar en altijd in combi met darmproblemen (hij had altijd een zwakke maag en darmen)en zonder de typische epileptische verschijnselen.Ook bij hem werd gedacht aan epileptische aanvallen, maar en het beeld bleef onduidelijk. Wel waren op een foto gasophopingen in de darmen te zien, maar de da wist toen niet of dit kolieken kon oproepen of niet. Sloot dit niet uit.
Op een bepaald moment kregen we als tip de hond na de hoofdmaaltijd een lepeltje rode wijn toe te dienen, dit zou de spijsvertering verbeteren. We hebben dit jaren gedaan, en, toeval of niet, sinds die tijd heeft hij geen aanvallen meer gehad.
De tip over de rode wijn doet me denken aan de tip die jij kreeg over de azijn; rode wijn is natuurlijk ook wat zuurder en mogelijk dat de alcohol, ook al is dat weinig, ook een rol speelde.
Door ~Joke~
#1126511
Het komt bij de Border Terrier ook in deze vorm voor. Vaak al niet willen eten, naar buiten willen en veel gras/groen eten. Na de krampaanval vaak bloeddiarree. Onze eerste Border was na een aanval altijd behoorlijk ziek: overgeven, bloeddiarree en plassen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door