Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1118996
Sinds een paar dagen krijgt Luna volledig Barf, daarvoor een paar weken kvv (carnibest en energique).
Eergisteren heeft ze parelhoenkarkas, groente en orgaan (330 g: runderlever, -hart, -nier) gehad. Gisteren konijnvoorbenen, paard en een ei.
Gisteravond aan de dunne, ze heeft het zelfs in de bench gedaan toen ik een uurtje weg was, de stakker.  :(
Vannacht ben ik er vier keer uit geweest omdat ze moest poepen. Er kwam telkens weinig uit, vooral ook lucht. Consistentie was als dunne vla  :P, dus niet totaal waterig.
Nu vraag ik mij af, heeft dit met de orgaan te maken of heeft ze toch iets onder de leden? Ik weet dat orgaan laxerend werkt, maar is het dan normaal dat ze zo vaak moet?
Verder is ze wel redelijk levendig (iets minder dan normaal vind ik), ik heb haar wel eten gegeven (wild afsnijsel vanmorgen), dat ging er goed in.
Vanochtend trouwens al iets wat meer leek op een drol, wel met botjes erin trouwens, is dat erg?

Voor morgen staat er weer 330 g orgaan op het menu. Beter even niet doen? Of iedere dag een beetje? En groente, kan ze dat hebben of is dat ook laxerend?
Door verwonderd
#1119002
ik weet dat orgaan bij Lo (kat) zeer laxerend werkt. Ik heb geen kennis van barf bij honden, er zullen vast mensen reageren en ik denk dat je ook de zoekfunctie kunt gebruiken?
Door Lizzy
#1119008
Marjet schreef: Sinds een paar dagen krijgt Luna volledig Barf, daarvoor een paar weken kvv (carnibest en energique).
Eergisteren heeft ze parelhoenkarkas, groente en orgaan (330 g: runderlever, -hart, -nier) gehad. Gisteren konijnvoorbenen, paard en een ei.
Gisteravond aan de dunne, ze heeft het zelfs in de bench gedaan toen ik een uurtje weg was, de stakker.  :(
Vannacht ben ik er vier keer uit geweest omdat ze moest poepen. Er kwam telkens weinig uit, vooral ook lucht. Consistentie was als dunne vla  :P, dus niet totaal waterig.
Nu vraag ik mij af, heeft dit met de orgaan te maken of heeft ze toch iets onder de leden? Ik weet dat orgaan laxerend werkt, maar is het dan normaal dat ze zo vaak moet?
Verder is ze wel redelijk levendig (iets minder dan normaal vind ik), ik heb haar wel eten gegeven (wild afsnijsel vanmorgen), dat ging er goed in.
Vanochtend trouwens al iets wat meer leek op een drol, wel met botjes erin trouwens, is dat erg?

Voor morgen staat er weer 330 g orgaan op het menu. Beter even niet doen? Of iedere dag een beetje? En groente, kan ze dat hebben of is dat ook laxerend?
Nee, dat is niet normaal. Maar ik denk dat je nu dus even geen orgaan moet geven en je orgaanmaaltijden over meerdere maaltijden per week uit moet spreiden. Misschien moet ze even wennen. Ei is overigens ook laxerend.

Maar ik denk persoonlijk dat Luna eerder wat onder de leden heeft, te meer daar ze ook het vleesbot niet goed verteerd heeft.

Ik zou even een paar dagen alleen wat spiervlees met wat gekookte groente en gemalen of zeer goed geplette vleesbotjes geven. En wat Okugest erbij.
#1119010
Lijikt me niet dat dit van de barf komt.

Ik hoorde vanmorgen op de training dat er in ieder geval in Den Haag e.o. een heel gemeen virus heerst. Honden liggen zelfs aan het infuus bij de da!! Het gaat dan om heftige diaree en keelontsteking. Een heftig maag/darm virus dus.
Door Marjet
#1119461
Lizzy schreef: Maar ik denk persoonlijk dat Luna eerder wat onder de leden heeft, te meer daar ze ook het vleesbot niet goed verteerd heeft.

Ik zou even een paar dagen alleen wat spiervlees met wat gekookte groente en gemalen of zeer goed geplette vleesbotjes geven. En wat Okugest erbij.
Luna heeft sinds vanmorgen al niet meer gepoept, dus dat lijkt me een goed teken.
Ik zat me nog af te vragen, botten horen dus echt volledig verteerd te worden, je zou er niets van terug moeten vinden? Is het dan ook de bedoeling dat ze helemaal door de kiezen verpulverd worden, of wordt het bot normaal gesproken afgebroken in het spijsverteringskanaal?
Ik vind dat Luna goed op de botten kauwt en ze eet lekker rustig, maar ik neem aan dat als ze het klein genoeg vindt, ze het doorslikt. Maar zo vond ik dus vanochtend wel een gewrichtje en een stukje bot in d'r poep.

De organen heb ik nu verdeeld over 3 maaltijden (2 x lever/nier/hart, 1 x pens), maar misschien moet dat maar over de hele week verspreid. Morgen iig geen orgaan.
Okugest ken ik niet, zal eens opzoeken wat dat is.
Door Fynn
#1119474
Hier reageren ze ook erg op organen.
Ik geef al geen runderlever meer want dan was het echt erg.
Ik geef het verdeeld over de week .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
#1119758
Botten worden voornamelijk in de maag verteerd. En soms zitten er harde stukken in waar de maag niet genoeg mee kan en die komen er dan weer uit. Denk uilebal, maar dan aan de andere kant  :D geen reden voor paniek.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1119803
Marjet schreef: Luna heeft sinds vanmorgen al niet meer gepoept, dus dat lijkt me een goed teken.
Ik zat me nog af te vragen, botten horen dus echt volledig verteerd te worden, je zou er niets van terug moeten vinden? Is het dan ook de bedoeling dat ze helemaal door de kiezen verpulverd worden, of wordt het bot normaal gesproken afgebroken in het spijsverteringskanaal?
Ik vind dat Luna goed op de botten kauwt en ze eet lekker rustig, maar ik neem aan dat als ze het klein genoeg vindt, ze het doorslikt. Maar zo vond ik dus vanochtend wel een gewrichtje en een stukje bot in d'r poep.

De organen heb ik nu verdeeld over 3 maaltijden (2 x lever/nier/hart, 1 x pens), maar misschien moet dat maar over de hele week verspreid. Morgen iig geen orgaan.
Okugest ken ik niet, zal eens opzoeken wat dat is.
Okugest is een homeopatisch middeltje tegen spijsverteringsklachten (o.a. van VSM), te koop bij de drogisterij.
Door Marjet
#1120639
Hoera, Luna heeft vanochtend eindelijk weer een drol uit het boekje gedraaid! De dagen hiervoor toch steeds erg dunne poep en vaak moeten. Dat zou wel een langdurige reactie zijn van de organen van afgelopen vrijdag, toch?
Moet wel om mezelf lachen hoe gefixeerd ik steeds sta te kijken wat er uitkomt en dan nog eens met m'n neus er vlak boven (eerst paar keer om me heen kijken of er niemand kijkt  ;D ).

Vraag me nog steeds af wat het was. Ze sliep wel wat meer, maar als we uitgingen dan was ze net zo aan het rennen en spelen als anders. Zijn ze bij een virus niet hangeriger?

Om een beetje in de gaten te houden hoe ze reageert op de verschillende barfproducten: als je iets voert, hoe snel mag je dan een reactie verwachten in de zin van dunne poep?
Door Ponneke
#1120765
Hum.....mij bereikten de berichten...dat in het noord-oosten van ons land  en Belgié inmiddels een virus rondwappert, waarvan de honden gaan braken en diarree hebben.
Duurt hoogstens 1 a 2 dagen.

Hier in west brabant nog geen klachten.
Laatst gewijzigd door Ponneke op di 16 dec 2008, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#1121273
I k denk dat hier in het zuiden ook wat heerst
Astrid poept altijd s,morgens daarna niet meer
Vanmiddag ook niet gepoept
Ze plast of poept nooit achter in de tuin
Ze heeft overgeven in de mand
Buiten in de tuin nog een keertje overgegeven
En 2 keer diaree :( :(
Denk niet dat het van de lamskop komt
Heeft ze al vaker gehad
Afwachten hoe het verder gaat  nu
Door Marjet
#1123061
Potverdikkie, had ze twee dagen mooie ontlasting na een aantal dagen diarree (geen braken), kotst ze gisteravond 2 uur na het eten de hele boel er weer uit. Er was nog niets mee gebeurd, 't was precies zoals ze het in haar voerbak had gekregen.
Ze had gehad: kippennek en een groentemix van witlof, knolselderij en wortel. De groente in het staafmixerbakje, fijn geraspte consistentie zeg maar.
Tijdens avondwandelingetje had ze ook nog (katten?)poep gegeten. Kwam er dus ook uit.
Ik had zelf het idee dat het misschien van de groente kwam, die heb ik erafgespoeld en de kippennekken platgemept (dat had ik voor de eerste keer na de diarree niet gedaan) en haar weer gegeven. Ze at het met smaak.
Vannacht om 2 uur (4 uur na eerste braken) toch weer braken, half verteerde kip met harde stukjes bot. Vannacht om 5 uur moest ze ineens poepen, een (best wel harde) drol, en een half uurtje geleden probeerde ze weer te braken, maar kwam er niets.

Wat te doen. Ik wil okugest gaan geven, hoe vaak kan ik die het beste geven?
Heb ontdooide pens en konijnvoorbeen in de koelkast liggen, maar is dat vandaag wel handig om te geven?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door