Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1112237
Ik kreeg via een forum een PB waar ik heel erg mee in de maag zit, diep van binnen weet ik gewoon dat ik Shiva (de boxer die bijna geen nierweefsel heeft) op een BARF nierdieet zet (mijn bestelling is nog niet binnen) maar als ik dit lees lijkt het wel alsof ik het niet goed doe.
Tevens vind Shiva het super leuk om te fietsen en te lopen, we zijn elke dag wel in het bos lopen of fietsen, fietsen is meestal een half uur, en ze hijgt dan nog niet eens  :( Volgens de behendigheidsinstructice is ze in topconditie  ;D 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is de mail:

Las net in een berichtje dat je shiva dus op vlees houdt....maar pas op met  groentes geven hoor...die bevatten zeer veel fosfor..!!!
vraag me af hoe je aan een speciaal dieet komt wie jou dan geeft...en wie zegt dat dit allemaal goed is..zijn dat mensen op barfplaats???/
botten moet je ook heel voorzichtig mee zijn...ca is ook iets wat in een andere hoeveelheid gegeven wordt ...lees maar eens een medisch stukje heeft te maken met opname in de darmen van weer andere stoffen

misschien ook een idee om je hond al bloeddrukverlagers te geven zodat die nieren niet zo hard hoeven te werken.

ik zou haar ook niet meer aan de fiets zoveel belasten hoor en met trainen...dat kost allemaal energie waardoor ze meer moet eten...om alles in balans te houden.daarom zal ze veel eten.
haar ziekte vraagd heel veel eergie van haar...dus heeft ze dar ook haar enrgie voor nodig.
het feit dat ze ook alles doet kan ook aangeleerd gedrag zijn...snap je wat ik bedoel te zeggen...een hond wil ook voor ons werken en dingen doen...daarom is vaak moeilijk te zien hoe de ziekte zich verhoud.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moet ik haar nu alles gaan ontzeggen wat ze leuk vind, eten, fietsen, behendigen en lopen. Het is haar hele leven. Meer heeft een hond niet te doen. Als ik haar moet geloven moet ik haar alleen maar in de mand laten liggen en op brokken gaan zetten, maar dan kan ik net zo goed meteen Shiva laten afmaken  :'( Stil zitten is niks voor haar, het is namelijk een enorme stuiterkont, en brokken eet ze niet, dus dan hongert ze zichzelf gewoon uit  :-X

Wie kan mij even moed in spreken  :-[ Ik heb een enorm blije hond zoals ik het nu aanpak, lekker druk met haar, we gaan bijna elke dag sampies naar de supermarkt, ik laat haar echt zo min mogelijk alleen  ;D Vind het gewoon super gezellig zo.
Laatst gewijzigd door Lycka op za 06 dec 2008, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#1112240
Ik ga even niet inhoudelijk in op de email die jij hebt gehad omdat er hier mensen zijn die dat veel beter kunnen dan ik.

Nee ik vind dat je haar niet alles moet ontzeggen wat ze leuk vindt! Je doet je best het zo goed mogelijk te doen maar houd er wel rekening mee dat het een hond is en dat ze dus ook een hondwaardig bestaan moet leiden. Vind ik. Als ze fietsen leuk vindt, blijf je dus met haar fietsen. Maar met mate. Bovendien een Boxer die zijn energie niet kwijt kan is een kwelling voor zichtzelf en zijn omgeving!
#1112241
Lieve Lycka,

Direct dit hele bericht gewoon uit je hoofd zetten. Degene die dit geschreven heeft, heeft blijkbaar de kennis van een bosviool. Brokken zijn bagger, dat is hier op dit forum algemeen bekend. Zelf barf ik niet, omdat dit voor mijn hond niet te doen is. Wel ben ik na alle waardevolle informatie hier van baggervoer overgestapt naar KVV van Carnibest. Daar doet die het van mij erg goed op. Sterker nog toen ik in mijn vakantie tijdelijk op brokjes was aangewezen, werd meneer weer hartstikke ziek. Bewegen is goed voor een hond. Zolang je het niet tot in extremen doet (geen uren naast de fiets laten rennen) lijkt mij er niets aan de hand. Als je niet wilt Barfen, zou KVV ook een goed alternatief voor je hond zijn. Er zijn vormen van KVV speciaal voor honden met ziekten. Laat je alsjeblieft de kop niet gek maken, en doe gewoon alle leuke dingen met je hond die je altijd deed. Daar wordt zo'n beest heel gelukkig van en jij ook. En dat is natuurlijk uitstekend voor zijn weerstand.

Marieke
#1112243
Tja. En wie ga je nou geloven he? Die mensen op Barfplaats? Of deze persoon van wie je deze PB hebt gekregen? De keus is aan jou.

Even een paar kleine feiten op een rijtje.

Punt 1 is dit nier-dieet niet zomaar uit mijn duim gezogen. Ik heb daar nogal wat research naar gedaan. En een aantal dierenartsen op Barfplaats hebben er naar gekeken.

Punt 2 adviseren wij dus ook een verlaagde hoeveelheid vleesbot. En bovendien adviseren we niet voor niets vleesbot van kleine dieren.

Punt 3 mankeert er nog meer aan de kennis van deze persoon. En dat is over groente en fosfor.

Voorbeeldje: Per 100 gram bevat:

Rundvlees bevat 9 mg calcium en 194 mg fosfor.  
Rijst bevat 6 mg calcium en 120 mg fosfor.
Wortel bevat 35 mg calcium en 31 mg fosfor.
Andijvie bevat 54 mg calcium en 54 mg fosfor.
Yoghurt bevat 150 mg calcium en 135 mg fosfor.

Hoezo groente bevat veel fosfor?

Mijn eind-conclusie: deze persoon kletst. Maar, aan jou de keus om wat zij/hij hier schrijft op waarde te schatten.

Over de hoeveelheid beweging die je haar geeft: daar durf ik niets over te zeggen. Misschien dat Tannetje/Dorothea daar wat over kan zeggen.
#1112246
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik begon echt te twijfelen of ik het wel goed doe.

Ik KVV al een dik jaar met haar, brok luste ze niet dus moest ik naar wat anders op zoek, en geef haar eens ongelijk, vlees is toch veel beter en lekkerder  ;D

Kennis van een bosviool moet ik erg om lachen, wat een uitspraak  ;D :D Geweldig! Laat me weer even lachen na dit mailtje.

Idd, als Shiva haar energie niet kwijt kan is het echt een trut! Stront vervelend en etterig  :-[
#1112252
@ Lizzy, mag ik dit stukje naar haar doorsturen? Ik geloofde haar toch al niet echt, ondangs het feit dat ze zelf ook vers voert rade ze mij toch brokken aan. Ik had het niet kunnen voeren aangezien ze het niet lust. Over die groente kon ik me toch al niet voorstellen dat daar veel fosfor in zou zitten aangezien het JUIST in een nierdieet zit. Maar graag hoor ik het nog een keer aangezien het weer even de grond in werd gestampt net... Het voelde voor mij alsof ik het allemaal hartstikke foet doe, terwijl ik er zo mee bezig ben om alles goed te doen en mijn hond een leuk laatste deel van haar leven te geven. Meer kan ik niet doen.

Over die beweging zal ik nog even verder zoeken, aangezien dat wel mijn grootste vraag was. Het dieet had ik zelf alle vertrouwen in! Ik heb al veel hulp gehad met het samenstellen met het menu, helaas is het spul nog niet binnen dus zal ze nog een paar dagen op KVV moeten.

Ik ben weer helemaal blij!
#1112253
Ik ga verder ook niet op het bericht in omdat ik daar de know how niet voor heb.

Maar haar alles ontzeggen zou ik zeker niet doen. Ik zit hier met een zware artrose patient (elleboogdysplasie).
Hij zou niet mogen springen, rennen, gek doen, loslopen enz enz. Nu ga ik zelf niet met een balletje gooien bijvoorbeeld,
maar hij mag af en toe echt wel los. Hij gaat dan helemaal uit zijn dak waardoor hij dan vaak de avond niet meer kan lopen.
(en dat terwijl hij misschien net 2 minuten los is geweest). Maar wij hebben liever - bij wijze van !!! - dat we volgende week
naar de DA moeten om hem in te laten slapen en dat we dan kunnen zeggen....maar hij heeft een leuk leven gehad.
Dan dat hij een soortemet van benchhondje word en we hem nog 5 jaar bij ons kunnen houden.

Jou zo inschattend, aan de hand van je berichtje, denk jij er ook zo over.
#1112276
Lycka schreef: @ Lizzy, mag ik dit stukje naar haar doorsturen? Ik geloofde haar toch al niet echt, ondangs het feit dat ze zelf ook vers voert rade ze mij toch brokken aan. Ik had het niet kunnen voeren aangezien ze het niet lust. Over die groente kon ik me toch al niet voorstellen dat daar veel fosfor in zou zitten aangezien het JUIST in een nierdieet zit. Maar graag hoor ik het nog een keer aangezien het weer even de grond in werd gestampt net... Het voelde voor mij alsof ik het allemaal hartstikke foet doe, terwijl ik er zo mee bezig ben om alles goed te doen en mijn hond een leuk laatste deel van haar leven te geven. Meer kan ik niet doen.

Over die beweging zal ik nog even verder zoeken, aangezien dat wel mijn grootste vraag was. Het dieet had ik zelf alle vertrouwen in! Ik heb al veel hulp gehad met het samenstellen met het menu, helaas is het spul nog niet binnen dus zal ze nog een paar dagen op KVV moeten.

Ik ben weer helemaal blij!
Ja hoor, van mij mag je het doorsturen. Misschien wil ze er nog wat van opsteken.
#1112326
Ik zie niet in waarom je minder zou bewegen met haar. Bewegen is goed. Tenzij ze problemen heeft met gewrichten of zo iets.
Een enthousiaste hond moet zijn energie kwijt kunnen en zeker boxers! Anders gaat ze zich opvreten en krijgt ze stress. Dus lekker leuke dingen met haar doen.
Ik denk niet dat je tot uitstersten moet gaan met haar, dus geen extreme dingen doen als uren fietsen.
Maar het is wel belangrijk dat zij conditie behoud, dat houdt haar alleen maar langer fit.

En vooral veel plezier maken. Er is niets zo gezond als genieten!
#1112338
Bedankt voor je antwoord!

Normaal fietsen we een x aantal keer per week in het bos, meestal is dit een half uurtje. Lopen doen we elke dag, behalve op dinsdag, dan is het maar een klein stukje aangezien ze 's avonds behendigheid heeft, de groep is op moment maar 4 a 5 honden groot dus is ze veel aan het rennen.
Bijna elke week mag ze spelen met de hond van mn schoonouders, ze hebben dan een hectare bosgrond (onheind) en als ze naar binnen willen of willen spelen kan dat.

Maar als ze het niet meer wil zal ik haar absoluut niet dwingen! Maar dat heb ik nog nooit gedaan, dat werkt namelijk toch niet  :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door