Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#117567
Ik heb even een vraagje. Wij krijgen in augustus een tweede hond. We hebben nu een reu (dobermann), en dit wordt een teefje (ook een dobermann).

Nu zijn we er nog niet helemaal uit of we de reu gaan castreren of de teef laten steriliseren. Er zijn voor beide zoveel voor en nadelen te bedenken. Een van beide moet wel gebeuren, we willen namelijk geen nestje.

Ik ben nu overwegend voor de sterilisatie van de teef, ivm voorkomen van kanker en tumoren.

Wat is jullie mening en ervaring? Ik ben namelijk ook benieuwd naar gedragsveranderingen.
Door tieneke
#117578
Ook wij willen Tara straks laten helpen!
Zij moet dan wel 1 keer loops zijn geweest
Het heeft zijn voors en tegens.
Om haar gewoon loops te laten worden vinden wij teveel risico als Tinus straks volwassen is.
Hij ziet dan echt geen verschil meer met zijn zus denk ik.....
Het enige dat hij dan nog wil is los van de beer :P :P
#117612
Wij wachten ook sowieso tot na de eerste loopsheid, misschien zelfs tot na de tweede, omdat ze bij de eerste loopsheid toch nog niet helemaal geestelijk ontwikkeld is.

Wij denken er ook zo over hoor, ook al is het broer en zus (in ons geval halfbroer en halfzus), dat vergeten ze maar al te gauw en dan heb je zo een nestje van 12 (schattige) pups. Maar dat is niet de bedoeling.

Ik heb ook al leuke verhalen gehoord over een reu die uit zijn bench is gebroken om de teef te dekken en over nachtenlang geschreeuw van beide partijen, omdat ze zo graag willen ;D. Dit lijkt me zeker geen pretje!
Door ikke
#117620
Snap niet waarom je dan een reu en een teef neemt.
Neem dan 2 reuen of 2 teven dan hoef je ook niet te verminken.
Hebben zelf twee reuen en dat gaat prima.

groeten anna2
Door tieneke
#117621
Anna2 schreef: Snap niet waarom je dan een reu en een teef neemt.
Neem dan 2 reuen of 2 teven dan hoef je ook niet te verminken.
Hebben zelf twee reuen en dat gaat prima.

groeten anna2
Ik neem het risico niet met 2 Leonberger reuen van dik 75 kilo ;)
Door Lizzy
#117622
Anna2 schreef: Snap niet waarom je dan een reu en een teef neemt.
Neem dan 2 reuen of 2 teven dan hoef je ook niet te verminken.
Hebben zelf twee reuen en dat gaat prima.

groeten anna2
Omdat de kans dat de twee het leuk kunnen vinden met elkaar misschien nog het grootst is wanneer je een reu en een teef neemt?
Ik vind verminken persoonlijk een beetje overdreven hoor, als ik zo vrij mag zijn....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 28 jun 2004, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#117623
Ik zou ook meer neigen naar st. van teef, is wel zwaardere operatie maar idd je bent daarna van allles af! waarom is dit nu weer verminken???
Al mn katten en honden zijn gest.!
behalve Boris en Mientje dan!!
Door Lizzy
#117625
Ik zat trouwens te denken he (en dit is echt een serieuze vraag):

zou je een reu ook kunnen laten steriliseren? (even de risico's van de operatie van de reu buiten beschouwing gelaten). En als de twee dan een beetje lol maken met elkaar, dan kan het teefje niet zwanger raken, dus dan is het toch ook geregeld? Of kleven hier bezwaren aan voor de teef? Is bijv. de kans dan bijvoorbeeld groter dat zij schijnzwanger raakt enzo?

(misschien belachelijke vragen, maar ik vraag me dit dus serieus af).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 28 jun 2004, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#117630
In principe kun je een hond ook laten steriliseren net als een man/mens.
Echter...het zaad is pas dood na een groot aantal zaadlozingen en da's bij een hond een beetje moeilijker ;)
100% safe is het trouwens ook niet maar in principe is het mogelijk.
Door jeanne
#117631
Lizzy schreef: Ik zat trouwens te denken he (en dit is echt een serieuze vraag):

zou je een reu ook kunnen laten steriliseren? (even de risico's van de operatie van de reu buiten beschouwing gelaten). En als de twee dan een beetje lol maken met elkaar, dan kan het teefje niet zwanger raken, dus dan is het toch ook geregeld? Of kleven hier bezwaren aan voor de teef? Is bijv. de kans dan bijvoorbeeld groter dat zij schijnzwanger raakt enzo?

(misschien belachelijke vragen, maar ik vraag me dit dus serieus af).
vind ik helemaal geen belachelijke vraag, ik vraag me dit ook af, waarom niet gewoon net als bij de heren van het humane ras, even de zaadleider knip knip?
Door ikke
#117632
Twee reuen gaan prima samen.
Als ze eens een keer vechten is het veel lawaai en dreigen maar verder komt het niet.
Twee teven is niet alles, die kunnen inderdaad vechten op leven en dood.
Ik vind een hond laten castreren of steriliseren zoveel nadelen hebben dat ik er nooit meer aan zal beginnen.
Vroeger wel gedaan maar er erg slechte ervaringen mee gehad.
Veel vacht en huidproblemen, dik en log worden, teven worden vaak nog dominanter dan ze al zijn, Reuen worden vaak voor hun soortgenoten erg interessant waardoor het je ook kan gebeuren dat ze vaak worden aangevallen door andere honden, net of ze niet meer voor vol worden aangezien.
Nee, ik heb gekozen voor twee Reuen en dat gaat goed samen. worden dus geen van twee gecastreerd (of er moet medische noodzaak zijn)

groeten anna2
Door Lizzy
#117635
Maar voor de teef, heeft het nadelen voor de teef? Ik bedoel: hoe is dat voor haar om door een onvruchtbare reu gedekt te worden? Denkt ze dan niet "ben gedekt, krijg nou puppies"?

En Paul, zal ook zonder zaadlozing de zaadjes niet een keertje dood gaan? Na heeeel lang wachten?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door