Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gertie
#116065
Onze Billie is een gecastreerde reu (helaas) Het probleem is dat hij altijd heel veel haar verliest ::) Toen hij is begonnen met het eten van Kvv dacht ik op een gegeven moment dat het minder werd. Nu is hij in de rui waar ook al geen einde aan wil komen. Zou het aan de hormonen liggen door de castratie ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#116077
Hier zijn ze ook allemaal als een gek aan het ruien dus het zal wel aan het weer liggen.
Door gertie
#116081
sylvia schreef: Hier zijn ze ook allemaal als een gek aan het ruien dus het zal wel aan het weer liggen.
Ja op dit moment wel maar Billie verliest z´n vacht al 6 jaat constant ??? ::)
Door Eidos
#116206
Door brokken kunnen ze ook last hebben van "het niet goed afkomen van haar." Ik weet niet hoelang billie nu kvv krijgt, maar weet wel dat bijna iedereen met hetzelfde probleem zit qua verharen .. de ontzettende temperatuursverschillen helpen niet mee op dit moment...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#116221
gertie schreef:

Ja op dit moment wel maar Billie verliest z´n vacht al 6 jaat constant ??? ::)
Hier verliezen ze ook het gehele jaar door wel iets ,maar ze hebben maar twee keer per jaar een echte rui, dus dat je stofzuigd en de volgende dag ligt je huis weer vol met dotten pluizen (nu dus )
Maar constant vachtverlies gelukkig hebben ze daar hier geen last van, na een castratie veranderd het haar van een spaniel wel op desastreuze wijze maar eerder is het dan dat het haar vaster gaat zitten niet dat het er uitvalt. Geen idee dus waar het door komt.
Door gertie
#116501
sylvia schreef: Oeps ik lees net dat het om je jack russel gaat (in een andere topic)
;)gebeurt mij ook regelmatig ;D Voor ik een spaniel zou laten castreren moet het heel erg nodig zijn op medisch gebied en anders dus niet want je weet niet wat je aanricht
Door gertie
#116508
Eidos schreef: Door brokken kunnen ze ook last hebben van "het niet goed afkomen van haar." Ik weet niet hoelang billie nu kvv krijgt, maar weet wel dat bijna iedereen met hetzelfde probleem zit qua verharen .. de ontzettende temperatuursverschillen helpen niet mee op dit moment...
[/quot

Billie eet zo ongeveer 6 maanden volledig Kvv daarvoor gaf ik er vaker brood , brok enz. bij. ik heb een tijdje gedacht dat het minder werd dus ik hoop maar dat het na de ruiperiode weer beter gaat ???
Door Ineke
#116526
Is Billie kortharig?

Bas heeft een broken-coat. Ik denk zelf dat hij overbeborsteld is, waardoor hij dus eigenlijk constant in de rui is.

Haren vallen uit en worden vervangen. Dat duurt een bepaalde periode. Als je te vaak te goed borstelt, of plukt in mijn geval, dan trek je haren uit die nog niet aan de beurt zijn om uit te vallen. Deze haren worden echter wel weer vervangen na een aantal weken enz.
Op deze manier kan de vacht dus elke paar weken ruien.
Dit noemen ze overbeborstelen.

Om dit te stoppen is een heel werk en kan jaren duren. Ik heb daar het geduld niet voor.
Resultaat is dus wel dat mijn Parson het hele jaar in de rui is.
"Stop het verharen van uw hond" van Rita Pouw is daar een heel goed boek over.


Samen met een Leonbergervacht betekent dit dus elke dag en soms twee maal per dag stofzuigen ::)
T'is niet anders. Het houd je van de straat. Letterlijk ;D
Laatst gewijzigd door Ineke op za 26 jun 2004, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#116672
Krijg het idee dat de meeste mensen veel en veel te veel borstelen. Had laats een verjaardag en daar was iemand met een Sheltie...een heleboel werk vertelde hij mij want die moest dagelijks geborsteld worden en verder 2x per week in bad??????
Mijn 4 Schotse herders worden om de 6 weken geborsteld en gaan NOOIT in bad!!
Onze vorige hond was 16 jaar en nog nooit in bad geweest ;D ;D
Door Ineke
#116679
Hier gaan de honden ook nooit in bad en Bas is altijd hagelwit (zelfreinigende vacht)
Bas wordt nooit (meer) geborsteld en twee tot drie keer per jaar geplukt.
De leo wordt ongeveer 1x in de twee maanden onder handen genomen. Een paar keer per week gaat er een lange pinnen borstel overheen om hem een beetje 'leuk te tonen'. Dat is eigenlijk meer de bovenvacht recht leggen ;)

Elke haar die er uit wordt getrokken, wordt na een week of 6 vervangen. Als je dus vaak veel haar beschadigd door veel en vaak te borstelen, kun je dus berekenen hoevaak je hond in de rui is per jaar :o
Laatst gewijzigd door Ineke op za 26 jun 2004, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#116680
Paul_Barte schreef: Krijg het idee dat de meeste mensen veel en veel te veel borstelen. Had laats een verjaardag en daar was iemand met een Sheltie...een heleboel werk vertelde hij mij want die moest dagelijks geborsteld worden en verder 2x per week in bad??????
Mijn 4 Schotse herders worden om de 6 weken geborsteld en gaan NOOIT in bad!!
Onze vorige hond was 16 jaar en nog nooit in bad geweest ;D ;D
dat klopt Paul
veel mensen borstelen juist veel te vaak, waardoor het natuurlijke ruiritme verstoord word, en de hond dus altijd in de rui is.
Rita Pauw heeft hier een heel duidelijk boek over geschreven: Stop het verharen van uw hond.
Ik heb al verschillen golden-retriever eigenaren van het verhaar probleem van hun afgeholpen met het advies de borstel in de kast te laten liggen!
Door Eidos
#117382
Jeanne... Hoe vaak mag je een duitse herder borstelen die een gigantisch dikke ondervacht heeft ???

Dos is nu in de rui en ik borstel hem nu ongeveer 4 keer per week omdat hij zich kapot begint te bijten en krabben van de jeuk die de losse haren veroorzaken .... ( het kreng heeft alweer 3 bijtplekken :-\ ).
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#117408
Paul_Barte schreef: Krijg het idee dat de meeste mensen veel en veel te veel borstelen. Had laats een verjaardag en daar was iemand met een Sheltie...een heleboel werk vertelde hij mij want die moest dagelijks geborsteld worden en verder 2x per week in bad??????
Mijn 4 Schotse herders worden om de 6 weken geborsteld en gaan NOOIT in bad!!
Onze vorige hond was 16 jaar en nog nooit in bad geweest ;D ;D


Shelties moet je niet te veel borstelen want dan blijft er haar uit komen.Alleen de klitten achter de oren even uit de knoop halen en verder niets aan doen.En nooit droog borstelen,altijd licht bevochtigen.De mijne gaan alleen voor een show in bad en ook nog niet eens altijd.
Dan volsta ik met de (witte) borst en poten. ;)
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#117410
Eidos schreef: Jeanne... Hoe vaak mag je een duitse herder borstelen die een gigantisch dikke ondervacht heeft ???

Dos is nu in de rui en ik borstel hem nu ongeveer 4 keer per week omdat hij zich kapot begint te bijten en krabben van de jeuk die de losse haren veroorzaken .... ( het kreng heeft alweer 3 bijtplekken :-\ ).


Duitse Herders kun je niet met een "gewone" borstel
doen. Het beste gaat het met een zgn. harkje. Of een kam met grove tanden,dan haal je heel gemakkelijk de onderwol eruit.Succes Barbara :D ;D En alleen tijdens de rui doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door