Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bonha
#1080699
Hoi allemaal,

Ik ben aan het zoeken naar informatie over vers voeren bij honden met (tekenen) van suikerziekte. Mijn hondje van ruim 8,5 zit al ruim twee jaar aan de moderin (methylprednisolon) en daar zullen we niet mee kunnen stoppen. Maar nu blijkt dat ze zo langzamerhand toch verschijnselen gaat krijgen van Cushing c.q suikerziekte. Dunnere vacht, beetje "vol" buikje (ze is niet dik), dunne huid.  Het is niet anders, ze leeft al geruime tijd in extra tijd, dus we kunnen daar niks aan doen. Vandaag bleek dat de DA denkt dat ze nog maar weinig ziet en ook dit kan weer in het verlengde liggen van de suiker. Aangezien ik het me toevallig sinds een week of 2,3 ook al afvroeg omdat ze niks leek te zien, denk ik dat ze inderdaad achteruit gaat qua zicht. "Vrijwel niets" zien zou ik het itt de DA nog niet willen noemen, maar tja...
Ik ga binnenkort dus even haar bloed- en urinesuiker laten bepalen. Alleen, kan ik er verder niet veel aan doen dus. Maar, ik zou haar wel graag willen ondersteunen met voeding. Ik kan er niet zoveel over vinden, maar weet bijvoorbeeld wel van het bestaan van CB diabetes af.

Ze krijgt nog brokken (carocroc kip/rijst), en ik was van plan met haar niet over te stappen, omdat ik haar geen botten wil voeren, ze al ouder is en niet tegen rund kan en omdat haar weerstand natuurlijk niet de beste is door het gebruik van de moderin. Bovendien heeft ze het jaren op allerlei brokken slecht gedaan en doet ze het nu alweer jaren heel goed op de Carocroc (gevoelig voor rund en soms lijkt het ook voor granen). Never change a winning team. Althans, dat dacht ik...

Maar, nu denk ik erover toch over te stappen, om  te kijken of ze zich dan misschien nog wat beter voelt, of dat we misschien wat van de suiker-ontwikkelingen kunnen vertragen. Ik wil haar alleen gemalen voer geven, (afgezien van gedroogde snacks), dus dacht dat ik misschien wel voeding kan samenstellen door bot- en vleesmixen te mengen, en wat extra spiervlees en orgaan te voeren (niet gemalen natuurlijk), naast de groenten.
Maar, is er een speciale "samenstelling" die gunstig is bij suiker? Koolhydraten verworden natuurlijk tot suiker, maar eiwitten natuurlijk ook! Ik las dat er geen granen in mogen zitten, maar kan alle vlees/orgaan??
Hebben jullie er ervaring mee?

Ondanks dat ze al wat ouder is en niet bepaald stralend van gezondheid denk ik dat ze wel vrij gemakkelijk over kan stappen. Ze heeft af en toe een bakje smuldier kip gekregen omdat Yanthe natuurlijk vers eet (en zij dat ook heel graag zou willen), en heeft wel eens een hap KIVO gekregen (wat ze eigenlijk niet mag omdat er pens inzit). Zelfs van en heel bakje smuldier is ze nooit aan de diarree gegaan.

Maar ik las ook dat je geleidelijk moet overschakelen, geen probleem, ze heeft tenslotte nooit botten verteerd. Hoe geleidelijk is geleidelijk?? Dat kan ik niet terugvinden namelijk.

Ik was zowieso van plan om een beetje met haar te barfen, voor de lol. Lekker lamspens en wat veilige dingen samenstellen omdat ze het zo lekker vindt, maar misschien ga ik nu toch maar met beide dames om. Scheelt ook een jaloerse kreupele dame, die verlekkerd haar mooie dopneus in de wind steekt :-*

Tips, anyone!??
Door conleeuw
#1081725
je kan heel goed vers voeren zonder rund te voeren! Ook Schapen hebben pensen, dus je hoef niet rund te voeren.  Oudere honden kunnen prima op vers over gezet worden, geen probleem, ik heb het al een aantal keren gedaan, ook bij honden die niet optimaal gezond waren. In mijn persoonlijke opinie hoe sneller hoe beter, brokken zou ik liever zo snel mogelijk weg doen ;) Waarom zou je geen knaag dingen geven en alleen gemalen? is daar een special reden voor :-\
Door Bonha
#1082030
Ja.

Helaas is in haar geval de Cushing dus niet te verhelpen. Ze kan niet zonder medicijnen. De medicijnen zorgen voor een vergroot risico voor dodelijke infecties doordat ze het immuunsysteem remmen en ze zorgen (onder veel andere) ook ervoor dat de darmen erg kwetsbaar worden, met als grootste probleem (en dus zeker ivm met botten) darmperforatie!
Dat overleeft ze niet.
En zou ik af kunnen bouwen, krijgt ze waarschijnlijk alleen maar grotere problemen, omdat haar lijf hoogstwaarschijnlijk zelf geen cortico's meer aanmaken kan, met alle gevolgen van dien. Ruim twee jaar (methyl)prednisolon is niet niks...arm popje. Alhoewel ze het er heel goed op doet hoor, de DA's en ik zijn steeds weer verbaasd!!

Dat waren ook de redenen dat ik niet over wilde stappen met haar. Ook ik ben ervan overtuigd dat vers en zelf samenstellen het beste is, maar dat wil niet zeggen dat dat in ieder geval opgaat helaas :'(. Nu wil ik het misschien toch gaan proberen, heel voorzichtig, en misschien met ondersteuning van probiotica, maar haar moedwillig in gevaar brengen omdat ik haar zo graag botten gun, dat is hier waarschijnlijk gewoon een beetje dom. Ik ben nu bezig met een literatuurstudie naar honden en iatrogene (door medicatie veroorzaakte) cushing, om zo goed mogelijk te kunnen besluiten of ze versvoeding aan zou kunnen.  Ik had al een vermoeden (gezien de dunnere en kwetsbare huid) maar helaas blijkt inderdaad ook de zaak van binnen "afgebroken" te worden en dus zijn er risico's. Maar ik moet nog even verder lezen  :-\
Een wolf met Cushing gaat trouwens ook gewoon dood hoor (alhoewel hij de cushing niet zo snel krijgen zal natuurlijk ;-)).  Een wolf met haar problemen was er trouwens al lang niet meer geweest, maar dat terzijde. Ze heeft godzijdank een zorgzaam baasje!! 8) , want levenslust heeft ze nog genoeg!

Het is nog niet zo eenvoudig, want van de voorgemaakt botmixen weet ik natuurlijk helemaal niet wat erin zit. En in gemalen mixen zouden wel eens veel meer bacterien kunnen zitten dan in losse stukken (die je ook nog kunt spoelen als je zou willen, of stukken verdacht vlees (zonder bot)zou je zelfs een paar tellen in kokend water kunnen gooien om de buitenste bacterien te doden)..Een keer wat (erger) vervuild stuk vlees erin (op de grond gevallen), een keer wat later ingevroren, kan allemaal leiden tot (te)veel bacterien. Bacterievrij is natuurlijk nergens voor nodig. Maar ze heeft wel vergrote kans op problemen..
Ik heb nu een handmatige vleesmolen op het oog, misschien kan ik het dan zelf na evt afspoelen malen....Mijn hoop is dus dat de voordelen op zullen wegen tegen de nadelen.  Maar daarom dus geen botten. Misschien later een kraakbeenrijk geplet botje. Eerst kijken of ze het aankan.

Ik heb een aantal jaar geleden ook over willen stappen naar vers met haar, toen had ik kilo's CB natuurvoer gekocht, en daar bleek dus dat Bonha echt niet tegen rund kon. Die heb ik dus weggegeven en ik was geestelijk nog niet klaar voor het zelf samenstellen (zucht), het was echt een domper, want ze was erg ziek ervan. Overigens wist ik toen niet direct dat het het rund was, maar daar kreeg ik het idee, en dat is juist gebleken (was al eens behandeld voor atopie). Daarom zag ik er ook tegenop om een andere variant te proberen.

Nu heb ik mij opnieuw in het barfen verdiept en ik weet vooral ook hoe vre-se-lijk lekker ze het vinden!! Ik gun het haar meer dan welke hond ook!!

Bedankt voor je reactie
Laatst gewijzigd door Bonha op vr 31 okt 2008, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door