Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#109686
Vanmiddag zaten mijn man en ik rustig op de bank tv te kijken, totdat het ons opviel dat ons dobertje wel erg rustig naast de bank lag. Ik stond op om naar hem te gaan kijken, sprong hij op en had hij een enorme rode piemel, en het leek alsof hij geplast had. Er steekt wel eens vaker een stukje piemel uit, maar die gaat er dan weer in als hij opstaat.

Terwijl hij (moeilijk) rondliep, bleef het ding er maar uitsteken (het was gruwelijk rood en geaderd), en Wandor keek er bijzonder moeilijk bij. Ik dacht aan een voorhuidontsteking en wilde het ding gaan schoonmaken. Dit liet hij niet toe. Wandor stelt zich nooit aan, dus hierdoor wist ik direct dat het behoorlijk zeer moest doen.

Het zag er een beetje angstaanjagend uit dus belde ik de dierenarts en legde het verhaal aan haar uit. Ze vroeg of ik zeker wist dat het geen zaadlozing was geweest. Dat wist ik natuurlijk niet, had er ook niet aan gedacht, maar het leek me dat hij dan wel wat blijer had gekeken ;D.

We gingen dus toch bij de dierenarts langs (liever het zekere voor het onzekere), en wat bleek, zijn piemeltje had klem gezet in de voorhuid. Dit kan ontstaan wanneer de piemel niet gelijkmatig opzwelt, zodat het voorste deel te dik is om terug in de voorhuid te kunnen en dan wordt het zaakje afgekneld, wat met de nodige pijn gepaard gaat. Wanneer je hier niets mee doet kan (het voorste stukje van) de piemel afsterven.

Naar het schijnt komt dit bij veel reuen voor en het is zaak om dan de piemel terug in de voorhuid te krijgen. Dit doe je door de huid als het ware over de piemel te trekken door aan het randje van de voorhuid te trekken. Je moet glijmiddel gebruiken zodat het makkelijker gaat en dan doet het voor de hond minder pijn (anders kan de piemel ook nog geirriteerd raken en heeft hij daar zalf voor nodig).

Ik wist helemaal niet dat dit kon gebeuren, daarom wil ik het jullie vertellen, zodat jullie op de hoogte zijn van deze mogelijkheid. (misschien wisten jullie het ook al).

Gelukkig is in ieder geval met Wandor alles weer goed, het was echt zo'n zielig gezicht!

groetjes,
Evelyn
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op zo 13 jun 2004, 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#109692
Evelyn schreef: Vanmiddag zaten mijn man en ik rustig op de bank tv te kijken, totdat het ons opviel dat ons dobertje wel erg rustig naast de bank lag. Ik stond op om naar hem te gaan kijken, sprong hij op en had hij een enorme rode piemel, en het leek alsof hij geplast had. Er steekt wel eens vaker een stukje piemel uit, maar die gaat er dan weer in als hij opstaat.

Terwijl hij (moeilijk) rondliep, bleef het ding er maar uitsteken (het was gruwelijk rood en geaderd), en Wandor keek er bijzonder moeilijk bij. Ik dacht aan een voorhuidontsteking en wilde het ding gaan schoonmaken. Dit liet hij niet toe. Wandor stelt zich nooit aan, dus hierdoor wist ik direct dat het behoorlijk zeer moest doen.

Het zag er een beetje angstaanjagend uit dus belde ik de dierenarts en legde het verhaal aan haar uit. Ze vroeg of ik zeker wist dat het geen zaadlozing was geweest. Dat wist ik natuurlijk niet, had er ook niet aan gedacht, maar het leek me dat hij dan wel wat blijer had gekeken ;D.

We gingen dus toch bij de dierenarts langs (liever het zekere voor het onzekere), en wat bleek, zijn piemeltje had klem gezet in de voorhuid. Dit kan ontstaan wanneer de piemel niet gelijkmatig opzwelt, zodat het voorste deel te dik is om terug in de voorhuid te kunnen en dan wordt het zaakje afgekneld, wat met de nodige pijn gepaard gaat. Wanneer je hier niets mee doet kan (het voorste stukje van) de piemel afsterven.

Naar het schijnt komt dit bij veel reuen voor en het is zaak om dan de piemel terug in de voorhuid te krijgen. Dit doe je door de huid als het ware over de piemel te trekken door aan het randje van de voorhuid te trekken. Je moet glijmiddel gebruiken zodat het makkelijker gaat en dan doet het voor de hond minder pijn (anders kan de piemel ook nog geirriteerd raken en heeft hij daar zalf voor nodig).

Ik wist helemaal niet dat dit kon gebeuren, daarom wil ik het jullie vertellen, zodat jullie op de hoogte zijn van deze mogelijkheid. (misschien wisten jullie het ook al).

Gelukkig is in ieder geval met Wandor alles weer goed, het was echt zo'n zielig gezicht!

groetjes,
Evelyn
Dit komt niet zo heel vaak voor maar uitsluitend honden die een beetje een te nauwe voorhuid hebben. Bij Franse Bulldoggen komt het ook iets vaker voor dan bij de gemiddelde reu. Ik zou er iets aan laten doen want wanneer de hond het krijgt als je net naar bed bent gegaan dan kan het dus wel een hele nacht duren voordat je er achterkomt. Eerst even afwachten of het vaker gebeurt, zoja, dan zou ik de voorhuid iets ruimer laten maken.
Door Lizzy
#109713
Hoi Evelyn, dank je wel dat je dit geplaatst hebt!

En, ik ben blij dat alles goed afgelopen is. Maar, ik sluit me wel bij Ordell aan.... Als je een keer niet in de buurt bent wanneer dit gebeurd of als het 's morgensvroeg gebeurd in een weekend (dat jij uit ligt te slapen), dan zou het dus kunnen dat je al te laat bent wanneer je het ondekt....

Maar goed, da's onze mening. Misschien heeft jouw dierenarts een heel andere (betere mening) en is de kans dat dit nog een keer gebeurd heel klein ofzo.

Groetjes, Lizzy
Door tieneke
#109721
Oeps..lijkt mij geen prettig gevoel :-X
Zelf zou ik toch nog eens verder informeren.
Want stel dat het gebeurt als je er een paar uur niet bij bent.
Zie mezelf ook geen piemel met glijmiddel terugduwen trouwens ;) ;D ;D
#109752
Ja de dierenarts zei inderdaad dat een koud washandje ook wel eens kon helpen. En daarnaast zei ze dat Wandor geen krappe voorhuid had... Ik moet er wel bijzeggen dat dit een weekenddierenarts was en niet die van onszelf. Aangezien ik er zelf niets van wist, ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het, zoals ze zei, verder geen probleem is.

Ik kijk het even aan, hij heeft het niet eerder gehad, dus ik hoop dat het nu goed gaat, zo niet dan moeten we andere maatregelen nemen.

Een bak koud water was een idee geweest, als ik had geweten wat er aan de hand was, en zoals ik al zei wist ik dat niet. Ik dacht dat het een zware ontsteking was. Daarom wilde ik dit ook even vertellen, zodat anderen wel op de hoogte zijn en gewoon een bak water kunnen pakken of een nat washandje, maar er dus wel wat mee doen en niet afwachten, want dan kan het al te laat zijn (en zodat je ook niet het weekendtarief voor de dierenarts kwijt bent :P).

Maar ik ben toch blij dat ik gegaan ben, zoals ik al zei: liever het zekere voor het onzekere!
Door Ordell
#109757
Evelyn schreef: Ja de dierenarts zei inderdaad dat een koud washandje ook wel eens kon helpen. En daarnaast zei ze dat Wandor geen krappe voorhuid had... Ik moet er wel bijzeggen dat dit een weekenddierenarts was en niet die van onszelf. Aangezien ik er zelf niets van wist, ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het, zoals ze zei, verder geen probleem is.

Ik kijk het even aan, hij heeft het niet eerder gehad, dus ik hoop dat het nu goed gaat, zo niet dan moeten we andere maatregelen nemen.

Een bak koud water was een idee geweest, als ik had geweten wat er aan de hand was, en zoals ik al zei wist ik dat niet. Ik dacht dat het een zware ontsteking was. Daarom wilde ik dit ook even vertellen, zodat anderen wel op de hoogte zijn en gewoon een bak water kunnen pakken of een nat washandje, maar er dus wel wat mee doen en niet afwachten, want dan kan het al te laat zijn (en zodat je ook niet het weekendtarief voor de dierenarts kwijt bent :P).

Maar ik ben toch blij dat ik gegaan ben, zoals ik al zei: liever het zekere voor het onzekere!

Da's kletskoek wat jou dierenarts verteld want als de voorhuid nIEt te nauw was geweest had het probleem zich niet voorgedaan... ::). Dan had zijn snikkeltje zich gewoon terug kunnen trekken. De nauwe voorhuid is nl. de enige reden waarom sommige honden dit dus niet kunnen...

In de gaten houden dus zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Ordell op zo 13 jun 2004, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lekker kort
#109777
Hoi Evelyn,

Komt wel vaker voor, de voorhuid slaat dan zeg maar dubbel en blijft hangen, gebeurd hier ook wel eens bij een pension hond, beetje water erop terug duwen en de top van de voorhuid pakken en naar voren halen, bij langharige rassen en trimrassen (wat jouw hond niet is) zit er vaak teveel haar of klitjes op de voorhuid als die dan schoon geknipt of geschoren wordt is het probleem ook opgelost, tenzij jouw hond daar zwaarbehaard is, is zijn voorhuid echt te nauw, en moet verruimd worden.

Groet fritz.
Door qyan
#109786
qyan heeft dit ook heel veel en heel vaak gehad.
vooral toen hij richting de 1 jaar ging liep hij nogal vaak met een stijve rond, inclusief zaadlozing, maar het zaakje ging niet meer terug.
qyan had het op een gegeven moment soms 2x per dag.
zijn voorhuid is idd te nauw en is besneden/ ingeknipt, of hoe je het ook wilt noemen ;D
was zo gebeurd en nooit meer problemen mee gehad en veel prettiger voor de hond, want het deed gewoon pijn.

gr wendy
Laatst gewijzigd door qyan op zo 13 jun 2004, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#109788
oh ja, voordat qyan er aan geholpen werd, hebben we eerst het advies gekregen om het op te rekken. dus een paar x per dag de voorhuid heen en weer schuiven, net zoals bij mensen.
dit heeft uiteraard niets geholpen ::)
#109892
Ach gossie, wat zal die hond zich naar hebben gevoeld!
(En jij natuurlijk ook, want zo'n beest is dan gelijk zo hulpeloos en helemaal van jou afhankelijk.) Heb zelf zoiets - gelukkig - nog nooit meegemaakt bij mijn reuen. Wel zou ik ernstig overwegen toch een kleine ingreep te laten doen, waardoor dit niet meer kan voorkomen. Want inderdaad, het zal toch eens gebeuren terwijl jij een middag weg bent of net naar bed ....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door