Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1034991
Weet niet zeker of het hier goed staat, maar anders hoor ik het wel.

Het gaat niet goed met Tara, onze bijna 10 jaar oude West Highland White terriër. Sinds ruim een jaar weten we dat ze longemfyseem heeft, hiervoor krijgt ze Theolair, hiermee gaat het soms goed, en soms wat minder, maar ze had nog lol in wat ze deed. Sinds een tijdje werd haar buik dikker, en ik vertrouwde het niet, dus ben bij de da geweest, en nu blijkt, na punctie en echo, dat de buikwand vol zit met vocht en alle organen drijven..en de lever en een bloedvat wat door de lever loopt waren flink vergroot, en dan het hart...rechterkamer en boezem flink vergroot, en hartklep natuurlijk flink lek daardoor....wordt je niet vrolijk van.....
Het is duidelijk dat de kleine meid langzaam op begint te raken, en dat...pff..krijg het er bijna niet uit....het einde waarschijnlijk nabij is. Nou wil de da nog niet gelijk opgeven, aan de longemfyseem, de oorzaak van al deze schade, kan niks gedaan worden, maar hij wil nu met Furosemide het vocht wegkrijgen, en heeft hij Fortekor meegegeven om het hart wat te ontlasten. Woensdag hebben we weer contact over of het helpt, en mocht het helpen zei hij dat we het dan ook even moeten hebben over aangepaste voeding, omdat ze wel flinke mdicijnen krijgt, en een vrij hoge doses furosemide. Nou zitten mijn dierenarts (waar ik verder heel tevreden over ben hoor!) en ik niet echt op 1 lijn over voeding, dus ik weet nu al dat ik zijn voeding niet hoef....
Vandaar dat ik nu hier even kom, om de deskundigen om raad te vragen.

Wat kan ik Tara nu het beste geven om haar in ieder geval zoveel mogelijk weerstand te geven voor de komende tijd, en om de schadelijke bijwerkingen van de medicatie ietswat te onderdrukken?

Ze eet nu CB light (ze was altijd wat te dik, of ze had honger als ik haar minder gaf, als ze de natuur had) en af en toe een penslapje, eendennekje, visje etc.

Nou weet ik dat ze door nog betere voeding helaas niet kan genezen, en ik laat haar ook absoluut niet lijden, maar ik wil gewoon proberen haar nog nog het allerbeste te geven voor zolang ze er nog is. Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Groetjes linda
#1035047
He jakkes, wat een toestanden... :'(

Ik zou haar gewoon op versvlees laten staan (deze light is prima. Het fosforgehalte is iets lager dan de normale voeding, dus dat is prima voor een hond met hartproblemen): zelf samenstellen en dan volgens het nier-dieet-model dat in de barfplaats bieb staat. In rood vlees en hart zit veel co enzym Q10 en dat enzym ondersteunt de werking van het hart. Als het goed is, zit dat ook voldoende in het voer dat je geeft. Maar ga je zelf samenstellen, geef dan af en toe liefst wat rauwe hart van rund. Verder kun je visolie supplementeren. Dat is ook goed voor het hart. Of met regelmaat verse vette vis zoals een rauw sardientje.

Laat je niet overhalen om brokkies te gaan geven hoor! Die zijn sowieso slecht maar zeker aan een zieke hond moet je die troep niet geven! In verse voeding zit alles dat ze nodig heeft en alles wat er in brokkies extra is toegevoegd om een ziekte te ondersteunen: dat kun je altijd los supplementeren, indien nodig (vaak bevat verse voeding zo'n stof al van nature. En hoe natuurlijker hoe beter).

Veelal bevatten die hart-brokkies extra L-Carinitine en taurine. Dat zit dus gewoon al voldoende in verse/rauwe voeding. Het zoutgehalte is verlaagt. In verse/rauwe voeding zit geen zout en dus is het niet nodig om het te verlagen. En er zit dus minder fosfor in. En ook in de Light van Carnibest zit minder fosfor.
#1035092
Bedankt voor je reactie!

Dat Tara vers blijft eten staat ook als een paal boven water, gezonde honden voer ik al geen brokken, laat staan een ziek hondje, geen denken aan, wat een dierenarts ook gaat zeggen.
Ik zal nog even in de bieb kijken naar het nier dieet model.

Rood vlees had ik zelf ook aan zitten denken, kan ik misschien er nog voor de afwisseling extra bij doen. Alleen hoe zit het met de eiwitten, ik had begrepen dat ze ook niet teveel eiwitten moest hebben? De visolie suppelmenten zal ik vanmiddag gelijk halen, en sardientes heb ik nog ik de vriezer, dus die zal ik ook ontdooien. Kan ik dat samen geven (dwz op dezelfde dag), de suppelmenten en de vis, of kan ik haar beter op dagen dat ik vette vis geef geen supplementen gebruiken?
#1035096
amber13 schreef: Bedankt voor je reactie!

Dat Tara vers blijft eten staat ook als een paal boven water, gezonde honden voer ik al geen brokken, laat staan een ziek hondje, geen denken aan, wat een dierenarts ook gaat zeggen.
Ik zal nog even in de bieb kijken naar het nier dieet model.

Rood vlees had ik zelf ook aan zitten denken, kan ik misschien er nog voor de afwisseling extra bij doen. Alleen hoe zit het met de eiwitten, ik had begrepen dat ze ook niet teveel eiwitten moest hebben? De visolie suppelmenten zal ik vanmiddag gelijk halen, en sardientes heb ik nog ik de vriezer, dus die zal ik ook ontdooien. Kan ik dat samen geven (dwz op dezelfde dag), de suppelmenten en de vis, of kan ik haar beter op dagen dat ik vette vis geef geen supplementen gebruiken?
Als het goed is, zit in Carnibest rundvlees en dat is rood vlees. Dus dan hoef je er niks extra's bij te doen. Eiwitten hoef je niet op te letten. Eiwitten uit verse/rauwe voeding: is niet belastend voor het hart.

Ik raad je af om vis + visolie te geven. Het beste geef je of rauwe vette visjes. Stel je geeft 2 keer per week een rauw sardientje, hoef je nog maar 2 keer per week een capsule visolie te geven hoor, dat is genoeg.
#1035740
Oke, iets te snel gelezen gister..sorry. Maar ik hoef Tara er dus eigenlijk niks extra bij te geven. Vette vis krijgt ze al af en toe, dus misschien alleen af en toe nog een visoliecapsule.

Vandaag moet ik de da weer bellen om te overleggen hoe het nu gaat, gistermorgen had ze heel veel geplast, maar daarna werd het weer minder.. D'r buik is in omvang nauwelijks afgenomen, misschien net 1 cm.. Wel is ze minder benauwd. Eetlust is vandaag ook wat minder...
Pfff, moeilijk hoor, je weet dat het afscheid er aan komt, maar wanneer...dat is zo moeilijk. Kon je dan maar even met haar overleggen hé...
#1036793
Ik herken een aantal van jouw zorgen voor Tara. Brian had problemen met een nier (die is nu operatief verwijderd), heeft als gevolg van de operatie (onder andere door de narcose) een hartprobleem gekregen waar hij zware medicatie voor gebruikt en deze medicatie is weer belastend voor zijn lever.

Zoals Lizzy al aangaf bevatten rood spiervlees en hart een aantal aminozuren (taurine, carnithine en co enzym Q10 die de hartfunctie ondersteunen. Een "gezonde" hond maakt deze aminozuren zelf aan, maar de aanmaak bij een hond met hartfalen is veelal niet toereikend. Voeding die deze aminozuren bevatten is dan prima.

Je geeft al medicatie met een vochtafdrijvende werking, ook dat kun je nog wat ondersteunen met voedings. Asperges, venkelknol (vinden niet alle honden lekker), peterselieblad en ook paardenbloemblad hebben een vochtafdrijvende werking.

De lever zou ik wat ondersteunen met Mariadistel of met bijvoorbeeld Levercompositum van de Groene Os.
#1038548
Antonia, ook bedankt voor je reactie.
Ik ga vanmiddag even Mariadistel halen, hopen dat Tara dit wil hebben. Op dit moment eet ze namelijk niet echt geweldig en wil een hele boel niet meer hebben, wat ze normaal wel lekker vindt. Sinds dit weekeind wil ze d'r CB light niet meer hebben, staat er eerst wat met lange tanden op te kauwen, om vervolgens gewoon bij d'r bak weg te lopen. Ook rund en kip heeft ze niet of nauwelijks zin in, gisteravond heeft ze wel wat runderpens gehad, dit vond ze wel lekker gelukkig. Ook dingen als biogarde en Huttenkase heeft ze geen zin in.
Zal vandaag ook eens wat asperges ed halen, al vraag ik me af of ze daar zin in heeft...

Ik hou jullie op de hoogte.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door