Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#106610
Ik zat zelf ook al te googlelen, maar wat ik er van heb gevonden is inderdaad dat die voorkomt vanaf juli en dan vooral in bepaalde gebieden en daar staat Zuid-Holland niet bij. Dus dan is het beest niet alleen vroeg, maar ook nog eens verdwaald. ;D Het schijnt ook erg te jeuken en volgens de eigenaar van de hond had deze geen jeuk. Ik heb het beestje ook niet zien krabbelen o.i.d. Ik kom ook niks tegen over besmettelijkheid van hond tot hond.
Ik vind het gewoon een erg raar verhaal en heb het idee dat er iets niet klopt aan de info die de eigenaar van de hond geeft.
Door lekker kort
#106658
Hoi Sonja,

morgen de eigenaar bellen en vragen bij welke dierenarts hij geweest is en deze dan bellen, en alles uitleggen waarom je belt en vooral zeggen dat de eigenaar een heel verward verhaal op heeft gehangen en je je zorgen maakt over de andere honden in de groep (anders heb je kans dat hij niet makkelijk informatie geeft)

Je moet eens weten wat ik hier allemaal mee maak, honden met medicijnen en eigenaren die niet weten wat de hond heeft (de dierenarts zei dat ik dit moest geven en dat doe ik) vaak is een belletje met de betrefende dierenarts erg verhelderend, je hebt toch de verantwoordelijkheid op zo een moment en dat houd niet op bij alleen die hond, het gaat ook om de andere honden.

groet Fritz.
Door qyan
#106690
Sonja schreef: Ja, als het demodex zou zijn heb ik er geen bezwaar tegen dat hij komt trainen.
Maar hij zegt zelf dat het iets besmettelijks is, dus dan zou het geen demodex kunnen zijn.
vergis je niet, sommige dierenartsen en hondenscholen beweren dat demodex zo besmettelijk als de neten is :-X :-\
de eerste keer dat qyan demodex kreeg waren we weg bij de eerste vereniging en op zoek naar ene andere.
ben bij ik weet niet hoeveel doberverenigingen geweigerd, want demodex was heel besmettelijk en we waren niet welkom.
Door qyan
#106695
Lupa schreef: ik weet dat hier een tijdje geleden een boxer puppy was die goed gespeld had met Lupa, en mijn man kwam vertellen dat Lupa gespeeld had met een puppy die puppyschurft had en dat de DA verteld had dat het besmettelijk was voor honden.
Dus ik was toen in lichte panik,Lupa heeft natuurlijk niks van over gehouden
sommige dierenartsen, en ook verenigingen/ hondenscholen, moeten zich eerst eens wat meer inlezen voordat ze onzin praten :-\
dan had qyan heel mijn woonplaats moeten besmetten en niet te vergeten alle honden van de doberwandelingen en met de volgende demodexuitbraken ook de honden op de vereniging ::) ;D
maar die hadden allemaal, net als lupa, niets ;)
Laatst gewijzigd door qyan op zo 06 jun 2004, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#106700
lekker kort schreef: Hoi Sonja,

morgen de eigenaar bellen en vragen bij welke dierenarts hij geweest is en deze dan bellen, en alles uitleggen waarom je belt en vooral zeggen dat de eigenaar een heel verward verhaal op heeft gehangen en je je zorgen maakt over de andere honden in de groep (anders heb je kans dat hij niet makkelijk informatie geeft)

Je moet eens weten wat ik hier allemaal mee maak, honden met medicijnen en eigenaren die niet weten wat de hond heeft (de dierenarts zei dat ik dit moest geven en dat doe ik) vaak is een belletje met de betrefende dierenarts erg verhelderend, je hebt toch de verantwoordelijkheid op zo een moment en dat houd niet op bij alleen die hond, het gaat ook om de andere honden.

groet Fritz.
Hoi Fritz,

Ik denk dat dat zeker een goed idee is. Ik zal kontakt opnemen met de voorzitter van onze vereniging, die er toevallig net dit weekend niet was, om hier even ruggenspraak over te hebben.
Er klopt volgens mij iets niet in dit verhaal en wie weet heeft de eigenaar het wel niet helemaal goed begrepen. Wij hebben inderdaad ook een verantwoording naar de andere honden en hun eigenaren toe. En anderzijds zou het ook sneu zijn als we een hond onnodig uit gaan sluiten. Betreffende hond en eigenaar kunnen de cursus ook goed gebruiken.

Ik geloof graag wat je allemaal meemaakt. Ik noteer van alle honden die ik voor het eerst ga trimmen dan ook standaard de naam en het telefoonnr. van hun dierenarts en dat gaat allemaal in m'n databeesje.

Gr. Sonja
Door Timmy
#106823
sylvia schreef: Ja en mensen kunnen hem ook krijgen dacht ik
Waar heb je dan gevonden dat het besmettelijk is?
Het zijn trouwens de larven die (neo)trombiculose veroorzaken. De overige stadia leven op de grond en voeden zich met plantaardig materiaal. Ik geloof dat de volwassen mijt zich soms ook op het paard voedt. De eieren worden in de vochtige bodem gelegd en de larven die daaruit komen klimmen omhoog in de vegetatie, waar ze op een kluitje blijven zitten. Als hier een hond (of kat, of vogel, of geit, of mens) doorheen loopt, worden ze actief en zoeken zo snel mogelijk de huid op, waar ze zich vol zuigen met weefselvocht. Na zo'n 3-15 dagen zijn ze verdwenen. Dan zijn ze volwassen en voeden zich niet meer op een gastheer.
Met andere woorden: het is niet de mijt die de problemen veroorzaakt, maar de larve. Ze zijn niet besmettelijk, ze invaseren een gastheer vanaf de grond. En meestal zijn alleen de voeten (tussen de tenen) de plekken waar ze zitten, alhoewel het zelden ook wel op de kop kan (als een hond zijn neus ergens insteekt ;D )
Herbesmetting kun je voorkomen door niet meer in het gebied te gaan wandelen waar de larven zijn opgelopen.
In ons klimaat komt de parasiet voor van april/mei tot september/oktober.

Cheyletiella mijten zijn vaak gastheerspecifiek en zijn binnen dezelfde diersoort zeer besmettelijk. Dus misschien dat die mijt bedoeld wordt.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op ma 07 jun 2004, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lekker kort
#107056
En Sonja al wat wijzer geworden ?????????

Ben niet nieuwsgierig maar wil het wel graag weten

;D ::) ???
Gebruikersavatar
Door Sonja
#107167
Nee, ik moet nog contact opnemen met de voorzitter en gisteravond moest ik naar cursus dus is daar niets meer van gekomen. Ik dacht 'm gisteravond laat nog ff een mailtje te sturen, maar vreemd genoeg ligt m'n mail er helemaal uit. ???
Zodra ik meer weet laat ik het weten! ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#113982
Tja, we zijn nog altijd niks wijzer. :( We hebben geprobeerd die man te bellen, maar het telefoonnummer schijnt niet te kloppen, want dan krijgen we iemand anders aan de telefoon. Hij is ook niet meer op training verschenen. Heel jammer, want ik had graag willen weten wat het nou precies was en ik was, wanneer er gevaar voor besmetting was geweest, wel bereid geweest om met deze man eventjes privé te trainen op een ander veld waar geen andere honden komen.
Nu moeten we maar afwachten of hij zelf nog contact met ons opneemt. Niet op de training verschijnen zonder af te bellen vind ik overigens ook niet echt netjes. :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door