Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1021212
Angelique schreef: Niet direkt, maar het valt gewoon onder het coupeerverbod met de uitzondering dat je binnen 4 of 5 dagen na de geboorte ze nog mag weghalen en anders later op medische indicatie.
ok dan zoek ik even in die richting tnx  ;)
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#1021219
Aan de voorpootjes let ik erop dat ze niet te lang worden en als dat wel zo is knip ik ze korter. De klauwtjes aan de achterpootjes (wat af en toe bij de Sheltie voorkomt) verwijder ik gelijk na de geboorte. Dan is het maar een heel dun draadje vlees waar ze mee vast zitten.
Door sam123
#1021324
hallo allemaal,
fijn voor jullie reaktie.
ziggy is uit het asiel en inbeslaggenomen
omdat hij verwaarloosd was.
kan ik de nageltjes zelf knippen?
bij ziggy groeide hij bijna in het vlees(vandaar dat de trimster
ze knipt.(om de 3 maanden).
bij ziggy zijn ze ook donker, ik ben altijd bang dat ik dan in zijn leven
knipt.
enige tips hoe je zoiets doet?
groetjes sylvia
#1021327
Dian schreef: maar een westie heeft toch geen klauwtjes aan de achterpoot normaal??? Er zijn toch ook rassen die bij de geboorte niet die hubertusklauw hebben???
Ja, die zijn er, maar er zijn er net zoveel als die ze wel hebben. In onze rasstandaard staat dat de klauwen verwijderd horen te zijn, dus een volwassen Bob met klauwen kom je gelukkig maar weinig tegen, wat dus niet wil zeggen dat ze allemaal zonder klauwen worden geboren. Het zal bij de Westie niet anders zijn.
#1021334
sam123 schreef: hallo allemaal,
fijn voor jullie reaktie.
ziggy is uit het asiel en inbeslaggenomen
omdat hij verwaarloosd was.
kan ik de nageltjes zelf knippen?
bij ziggy groeide hij bijna in het vlees(vandaar dat de trimster
ze knipt.(om de 3 maanden).
bij ziggy zijn ze ook donker, ik ben altijd bang dat ik dan in zijn leven
knipt.
enige tips hoe je zoiets doet?
groetjes sylvia
als ziggy het toestaat zelf knippen als t bijna in vlees groeit,
anders door trimmer laten doen.
ik knip ze nooit maar mijn honden bijten t zelf af.
Door Minna
#1021392
Misschien een idee om de trimster te vragen om voor te doen hoe zij/hij ze knipt?
Ik knip hier ook alle nagels zelf, ik vond dat ook altijd de enige enge verzorgingswerkje, maar ach alles went, en knip je een keer te veel dat er een drupje bloed uit komt dan kan je dat inwrijven met een stuk ouderwetse zeep, stopt het bloeden heel snel! ;)
Door Suzanne
#1021660
Ik wen Tristan er nu aan dat ik zijn nagels mag knippen. Dat is bij hem ook echt nodig. Bij Merlijn niet, behalve natuurlijk van het duimpje op voorpoot. Daar wacht ik niet mee totdat het bijna in het vlees groeit hoor!
Je kunt het prima zelf. Vind ff uit waar je dat het makkelijkst mee doet; er zijn diverse soorten nagelschaartjes verkrijgbaar ;-) Alles is even goed, als het maar werkt. Voor Tristan gebruik ik nu nog een gewoon mensen-nagelknippertje.
Let op dat je niet in het leven knipt; dat vinden honden niet gezellig. Vraag aan de trimster of dierenarts het voor te doen en je kunt het prima zelf.
Doe het wel regelmatig, wacht niet tot ze te lang worden, dan wordt 't moeilijker en waarschijnlijk (maar dat is mijjn idee misschien??) pijnlijker.

Groetjes,
  Suzanne
Gebruikersavatar
Door nova
#1021674
Hier werd het ook zelf geknipt
Ik knipte  er maar klein stukje vanaf, dan heeft de nagel de ruimte, en kan  weer probleemloos groeien, en je knipt niet in het "leven"
Beste doe je dit met een speciaal tangetje.
Gr
#1022195
Suzanne schreef: Ik wen Tristan er nu aan dat ik zijn nagels mag knippen. Dat is bij hem ook echt nodig. Bij Merlijn niet, behalve natuurlijk van het duimpje op voorpoot. Daar wacht ik niet mee totdat het bijna in het vlees groeit hoor!
Je kunt het prima zelf. Vind ff uit waar je dat het makkelijkst mee doet; er zijn diverse soorten nagelschaartjes verkrijgbaar ;-) Alles is even goed, als het maar werkt. Voor Tristan gebruik ik nu nog een gewoon mensen-nagelknippertje.
Let op dat je niet in het leven knipt; dat vinden honden niet gezellig. Vraag aan de trimster of dierenarts het voor te doen en je kunt het prima zelf.
Doe het wel regelmatig, wacht niet tot ze te lang worden, dan wordt 't moeilijker en waarschijnlijk (maar dat is mijjn idee misschien??) pijnlijker.
Groetjes,
  Suzanne
Dat is jouw idee ja, want het "leven" loopt tot een bepaald stuk en alles wat daarna komt is dood gevoelloos hoornmateriaal. En bij dat gevoelloze materiaal maakt het an sich niet uit hoe lang dat is voordat het geknipt is. Neemt niet weg dat bijhouden gewenst is daar deze nagels makkelijk rond groeien en zo terug de poot in kunnen groeien c.q. achter een tak kunnen blijven hangen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door