Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door senadance
#1000822
Ja met Mozes gaat het redelijk!


Hij staat op metacam en ik heb de dagelijkste dosis al heel langzaam geminderd.
Zijn beweging heb ik ook heel langzaam weer opgevoerd.
Ik ben weer voorzichtg begonnen met fietsen.
Langzaam en alleen in draf, ongeveer 15 minuten nu en dat gaat dan goed.
meestal fiets ik morgens of avonds omdat ik vind dat hij dan het beste loopt, avonds soms nog beter dan morgens.
Middags laat ik hem zwemmen , hij trekt dan echt een paar hele goeie banen.

Tja....Als Klaus over drie weken thuis komt gaan we met hem naar de DA om te laten rontgen.

Zo dat was even het nieuws over Mozes

Hebben jullie nog goede tips? en is dat fietsen wel verstandig??
kreeg een kleine 10 minuten geleden contact met een vrouw die in de buurt woont met een herdershond, ik zie het beest praktisch nooit :'( :'(

ja heel even morgens om te poepen of te plassen.
Toen ik haar daar op aansprak ( ik ken et nie late)zei ze, ja ze heeft ook last van haar gewrichten de DA zegt , alleen gauw poepen en plassen :o :o :ogauw weer naar binnnen en twee keer per week op het strand lekker los :o :o :o :o :o :o

hier viel mijn mond van open... :o :o :o :o :o
ik wist even niet wat ik moest zeggen
Door charmed
#1000989
Mij is altijd geleerd honden met gewrichtsproblemen goed laten bewegen, elke dag dezelfde hoeveelheid beweging, zo gauw je ze uit de beweging haalt kan het hard achteruit gaan. Ik ken ook mensen die hun hond volledig stil hebben gelegd na het ontdekken van artrose.

Ik merk aan mijn oudjes die van brok op vlees zijn gegaan, dat ze nu alles veel beter kunnen, ze konden jaren niet op de bank springen, nu wel weer en ze lopen meer dan jaren terug. Ik denk gewoon als je als eigenaar goed moet kijken waar je hond zich goed bij voelt. En alles wat ie met plezier doet, dat is naar mijn's inziens ok.
Ik heb een doggyride voor mijn oudjes en als ze niet meer willen lopen dan stappen ze in. Dat is meestal na een kilometer, maar soms ook wel na 2 kilometer :)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1000994
Ik zou lekker elke dag blijven fietsen. Dat los op het strand klinkt niet zo goed. Dan gaan ze rennen en springen en dat is nu juist niet goed. Rustige gelijkmatige beweging is is prima!
Door sandrra
#1001137
Nou volgens mij is dat rennen en spelen juist funest in het zand.
Ik dacht dat fietsen wel goed is omdat ze dan een rechtlijnige, oid, beweging maken.
Gebruikersavatar
Door kira
#1001147
Los in het zand rennen en spelen geeft wel veel onverwachte bewegingen die mij met arthrose niet zo bevoordelijk zijn. En een hond laat zich door de arthrose vast niet beperken. Ik zou het houden op rechte lijnen. Maar goed, ik ben geen fysio, wellicht daar eens navragen?
Door senadance
#1001477
Ik laat Mozes ook absoluut niet! op het strand rennen hoor, niet in het zachte zand!!! absoluut niet.Wel veel lekker zwemmen, baantjes trekken. :P

verder gaat het goed met mijn liefie!!!!!
Door Lil
#1001931
Bij Boris is drie weken geleden ook zware artrose van de rechter heup vastgesteld.
Tegen mij zei de orthopaed dat het slechtste wat je kunt doen is om een hond stil te leggen.
Gewrichtssmeer kan alleen worden aangemaakt indien er beweging is van het gewricht. Wel mag de beweging niet te zwaar belastend zijn, want dan wordt er nog meer kraakbeen beschadigt en dat is door de artrose al beschadigt.
Ik kreeg ook het advies om de beweging langszaam op te bouwen en om hem niet te veel gekke sprongen te laten maken en hem dus vooral NIET stil te leggen.
Ik heb het met de orthopaed gehad over fietsen, maar dit raadde hij ten strengste af (tenzij we beiden lol hadden aan een fietskar). Zijn redenering was dat de hond bij fietsen te sterk wordt geleid door het tempo van de baas, omdat je de hond als het ware vooruitdrijft. Daarbij is asfalt te hard en veroorzaakt het te veel schokken in het gewricht. Ik weet niet of jij in staat bent om op onverharde ondergrond te fietsen, maar mij lukt dat dus niet (is ook verboden in het bos buiten de geasfalteerde paden te fietsen, maar het zou ook gewoon weg niet lukken, misschien als je een ervaren atb-er bent).
Door senadance
#1001952
Nou als ik fiets loopt Mozes altijd los, hij luistert uitstekend, en het tempo beslist hij !!! met als gevolg van dien ik voordurend stil sta omdat meneer zo nodig 173648 minuten moet snuffelen aan een grasspriet!

Het tempo is dus laag, langzame draf en ik probeer altijd onverharde wegen te nemen wat meestal wel lukt!!!
Door Lil
#1002738
Dat klinkt super! Als het prima gaat gewoon doen dus!
Hier is helaas onverhard niet te fietsen, maar dat komt doordat de veldwegen verhard zijn en het bos (ook het veld) enorm berg op en berg af gaat (veel afspoeling van loss). Tja, heuvelland is mooi, maar niet altijd.
Misschien bedoelde de dierenarts het ook wel heel specifiek voor onze honden. We hebben allebei mechelse herders die zijn afgericht en dan moeten ze dus aan de fiets net zo mooi lopen als aan de voet, juiste hoogte juiste tempo. Waarschijnlijk geld het dus alleen voor op die manier getrainde honden dat je ze "drijft".
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door