Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#989664
Loti, ik wil even wat aan je vragen.

Jouw teckel is ook aan een levershunt geopereerd.... is dat al lang geleden?
Waar is hij geopereerd?
Was de overlevingskans toen ook slechts 60% ?
Weet je nog hoe oud je hondje was en hoe zijn conditie was op het moment van de operatie?

Sorry voor de vele vragen... hopelijk vind je het niet vervelend.

Groetjes,
Diana
Door Baika en Chendy
#991611
Loti,
ik vergeet nog een heel belangrijke vraag.... is jouw hondje na de operatie helemaal beter geworden?
En kan hij weer een normaal hondeleven hebben?

Bedankt alvast & groeten,

Diana
#991680
Hoi Diana,

Om te beginnen met de belangrijkste vraag, Saar ( kaninchenteckel ) is helemaal beter geworden. Ze is geopereerd  in 2004 in Utrecht toen ze 5 maanden was.
Haar conditie was goed en er is indertijd niet gesproken over overlevingskansen; het was een zware operatie en dit was toen de enige mogelijkheid, dus we hadden geen keuze.
De diagnose levershunt werd gesteld toen Saar een blaasontsteking had en de urine onderzocht werd. Ze had toen geen duidelijke symptomen die bij een levershunt voorkomen. We vonden haar wel altijd een "onhandig" hondje en ze was niet zindelijk te krijgen....dat past wel in het plaatje.
Na de operatie herstelde ze snel en ze heeft nooit gezondheidsklachten die verband houden met de ( geopereerde ) levershunt. Ze krijgt normaal kvv. We waren ook 100 % tevreden over de behandeling in Utrecht.
Als je nog meer wil weten, hoor ik het wel.
Heel veel sterkte.
#991987
Bedankt Loti, dit klinkt geruststellend.

Bij Twingo kwam het op dezelfde manier aan het licht als bij Saar.
Twingo had een blaasontsteking die maar niet over wilde gaan. Ze bleven bloed en deeltjes in de urine vinden. Daarom werd bloed onderzocht en daarin vonden ze hoge leverwaarden.
Ook Twingo is nu (hij is nu 8 maanden) nog niet zindelijk. Hij is wel heel levenslustig, speelt veel en is blij met alle mensen en dieren die hij tegenkomt.

Op 15 juli is de chirurg terug die de operatie uit kan voeren in Utrecht (Anne Kummerling). Onze eigen dierenarts heeft telefonisch contact gehad met prof. Rothuizen over eventuele extra complicaties i.v.m. de slechte bloedstolling, maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Dit is op te vangen met een bepaald plasma met extra stollingsfactoren (als ik het goed begrepen heb...  zonder medische kennis).

Voorlopig wachten we af.
Nogmaals bedankt & groeten,
Diana
#992058
Saar is geopereerd door Prof. v. Sluijs.
Anne Kummeling deed in die tijd stollingseiwitten onderzoek bij honden met een levershunt en Saar daaraan meegedaan. Mochten er stollingsproblemen zijn , dan dan kunnen die voorkomen worden door een transfusie te geven met extra stollingseiwitten.
Ik hoop zo dat Twingo geopereerd kan worden en ga heel hard voor jullie duimen.
Houd je ons op de hoogte?
#1005998
Vanmiddag belde dr. Anne Kummerling van de Universiteits Kliniek voor Gezelschapsdieren (UKG) in Utrecht.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze pas eind deze week zou bellen, maar ze wilde als eerste werk na haar vakantie een aantal operaties inplannen voor de komende weken.

Twingo kan op 6 augustus geopereerd worden. Omdat ze de dag ervoor nog voorbereidingen c.q. onderzoeken moeten doen, wordt Twingo al in Utrecht verwacht op 5 augustus 's ochtends om 08:15 uur (en dat vanuit Zeeuws Vlaanderen...... pfff).

Dr. Kummerling had alle gegevens over Twingo doorgenomen. Het is een bekend verschijnsel dat levershunt-patientjes problemen hebben met de bloedstolling (want plasma wordt in de lever aangemaakt). Meestal rekenen ze er al op dat bij shunt-operaties extra plasma met stollingseiwitten nodig zijn. Maar omdat bij Twingo tijdens zijn vorige verblijf in de UKG Utrecht gebleken is dat zijn lijfje de plasma te snel verwerkt, gaan ze ervoor zorgen dat tijdens de operatie extra plasma met stollingseiwitten al op temperatuur gereed staan. Dit kunnen ze ook na de operatie blijven toedienen. Toevallig heeft dr. Kummerling een aantal jaren geleden zelf een studie gedaan naar stollingseiwitten bij honden met een levershunt, dus ze weet er veel van.

Intussen maken we lange wandelingen met Twingo, want hij heeft al een paar weken veel energie. Zou dat door het leverdieet komen?  Toevallig at hij gisteren erg slecht.... bijna niets... maar vandaag heeft hij weer 1/3 blikje dieetvoer op. Twingo lust het lever-dieetvoer en we hebben het idee dat hij zelfs een beetje steviger wordt.
Vanaf nu wordt het aftellen... en hopen op een goede afloop.

Groeten,
Diana
#1006829
Hey Diaan. Ik zit vanaf 1 juli in de ziektewet dus mocht je op het werk mail gestuurd hebben...ik was er niet.
Moet ook zeggen dat ik dit topic door alle omstandigheden even vergeten ben.

Ik ga heel hard duimen voor jullie dat op 6 augustus de operatie vlekkeloos verloopt.
Geef Twingo een dikke knuffel van mij.  :bigarmhug:
#1009482
Allemaal,

Bedankt alle lieve reakties..... ik ben blij dat op dit forum terecht gekomen ben (via Wendy).
Je voelt je gesteund door lieve mensen, die zelf ook van honden houden, dus die begrijpen wat je voelt als je beestje iets mankeert.

Het duurt nog even voordat Twingo geopereerd wordt.... alhoewel 6 augustus best kortbij is.... maar ik zal proberen zijn dagboekje bij te houden: http://communities.zeelandnet.nl/data/amber/
Ook voor mensen waarvan de hond ook een levershunt heeft of heeft gehad.

Bedankt allemaal voor jullie steun... ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
Diana
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door