Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door porza
#978653
sins ik vers voer [3 jaar] heb ik het gevoel dat ik veel vaker een keizersnee moet laten doen.
de teven hebben dan weeen zwakte.
vraag me of of iets fout doe .
ik geef smuldier compleet en aantal keren per week krijgern karkas er bij.
als een teefje zwanger is laat ik het karkas langzaam vervalleen en geef door voor in plaats koolydraten [brood , macaronie, rijst ,havermout].
iemand een idee
Gebruikersavatar
Door Angelique
#978671
Dat zou je dan inderdaad gaan denken ja :-\  Zijn er sterkte familiare banden tussen de dames die die keizerssneden moesten ondergaan?


Zoniet, dan zou ik gaan denken dat de smuldier dan van iets te weinig bevat waardoor de teef niet optimaal de bevalling ingaat. Ik zou als ik jou was de proef op de som nemen, letterlijk het heft in eigen hand en de a.s. moeder BARF voeren. Dan weet je precies wat ze binnen krijgt, want nu ben je een beetje aan het "zwemmen". Je voert een complete kvv maar brengt daar wat elementen in aan (koolhydraten verhogen) die eigenlijk bij een BARFmenu horen waardoor het allemaal wat onduidelijk wordt wat je teefje nou binnen krijgt.
Door evenstar
#978690
als een teefje zwanger is laat ik het karkas langzaam vervalleen 

dan krijgt ze dus geen calcium meer binnen Ik heb altijd geleerd dat ze de laatste 14 dagen extra calcium nodig hebben in hun zwangerschap
en ik zou gewoon karkas blijven voeren 
Door Lizzy
#978714
evenstar schreef:
dan krijgt ze dus geen calcium meer binnen Ik heb altijd geleerd dat ze de laatste 14 dagen extra calcium nodig hebben in hun zwangerschap
en ik zou gewoon karkas blijven voeren 
Nee, dit is niet het geval. De laatste 14 dagen hebben ze juist minder calcium nodig. Ik zal even het stukje over zwangere/bevallen teven uit de Barfplaats bibliotheek hier copieren:

Een paar highlights over zwangerschap en bevalling en wat wel en niet te voeren:

De eerste 2 weken van de zwangerschap moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Wees in de eerste 2 weken van de zwangerschap dus ook matig met lever (en voer het niet meer dan 2% a 3% van het totaal aan voeding). Maar, aan het eind van de zwangerschap en na de bevalling moet je vooral wel lever en vette vis en eieren en zuivel voeren. Doe je dat niet, vergroot je de kans op eclampsie. Lust je hond geen lever en vette vis en eieren en zuivel: voer dan levertraanolie.

De laatste weken van de zwangerschap ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 30% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit.

Tegen het eind van de zwangerschap heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 15% a 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, bruin brood, pompoen, etc).

Aan het eind van de zwangerschap kun je ongeveer de volgende percentages voeren: 30% a 40% vleesbot, 10% groentemix, 20% orgaanvlees, 15% a 20% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de rest spiervlees (dat is ergens tussen de 5% en 20%, afhankelijk welke percentages je van de andere dingen voert).

Waarschuwing: geef de zwangere teef geen extra calcium! In het wild eten zwangere honden tegen het eind van de zwangerschap ook minder botten. Extra calcium gedurende de zwangerschap veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Koolhydraten (in de vorm van granen) heeft ze nu niet meer nodig. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig.

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 15% groente en fruit, 15% orgaanvlees, 5% extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, etc. en de rest spiervlees.

Volgens Ian B heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

Een teef is zeer gebaad bij extra vocht. Rauwe geitenmelk met rauwe honing is een prachtige manier om de teef te voorzien van wat extra vocht en extra energie.

=====================

Ik sluit me verder helemaal bij Angelique aan. Als het niet in de genen ligt, zou ik als ik jou was Smuldier eruit kieperen en volledig zelf gaan samenstellen. Dan weet je tenminste wat je hond binnen krijgt.
Gebruikersavatar
Door porza
#978720
okee.
heb nu net weer een teefje gedekt dus ga het proberen.
heb al eerder gebarft, maar daar ging iets te veel tijd in zitten.
dus ga haar volledig nu op barg zitten.
heb in voorgangde jaren nog nooit een keizersnee bij een standaard teckel hoeven doen.
heb dit jaar al weer twee keizersneeen gehad dus vindt dat best veel.
heb de dames ook gelijk laten helpen genoeg is genoeg.
er liggen wel 6 gezonde pups en het zogen gaat super.
bedankt ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door