Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door calimero_a
#955773
Hallo,

hierbij dan toch maar even het verhaal van ons meisje.

We hebben haar opgehaald toen ze 9 weken was en ze at toen brokken. Ze spuugde regelmatig (niet snel na het eten, maar echt uren later) alles weer uit (redelijk onverteerd). We hebben toen totdat ze een jaar of 2 was verschillende soorten brok geprobeerd (eukanuba, royal canin,
etc), maar niets hielp. Het spugen was onregelmatig, niet elke dag, maar toch wel minstens 3 of 4 keer per week en andere dagen merkte je dat ze toch misselijk was (veel slikken/likken). Verder was ze toch wel een gezonde hond. Vrolijk, speels, groeide goed, ze was alleen te mager, en tegen de tijd dat ze 2 was, was ze supermager. (mensen op straat die je aanspreken met: "geef je hond eens wat meer eten". Maar dat kon dus niet! Als ze iets "teveel" binnenkreeg gooide ze het er uren later gewoon weer uit (at het daarna wel weer op, maar spuugde het dan nog een keer uit, en nog eens, en nog eens, zou wíl wel eten, maar het blijft gewoon niet binnen).

De dierenarts kon ook niks verzinnen (we hebben inmiddels een andere dierenarts), en we zijn zelf gaan zoeken. Via via kwamen we terecht bij carnibest. Wij proberen en het ging beter, véél beter. Ze kreeg carnibest, zo'n 660 gram per dag in 2 maaltijden. Ze kwam aan, ze was nu nog wel slank, maar niet meer te mager. Ze spuugt ook minder vaak, nu soms een week of 2 soms zelfs 2,5 niet, maar dan is het toch weer een dag of 2 mis...

Na heel veel gepieker en gedoe hebben we een aantal dingen uitgevonden:

- als er teveel botstukjes inzitten groter dan een halve erwt gaat ze spugen
- als ze "teveel" eten krijgt, gaat ze ook spugen (dat kan tot 8 uur later zijn)
- als ze iets anders als haar voer binnenkrijgt ( en dat hoeft maar 1 kruimel te zijn) gaat ze spugen
We merken het wel heel snel aan haar als het fout gaat, ze ruikt dan "funky" (niet uit haar bek, maar haar vacht). Ze wil dan ook heel graag aandacht en bij je liggen, je merkt echt dat ze zich dan "ziek" voelt. (maar ze heeft geen pijn, maar het is een boxer, dus dat wil helemaal niks zeggen).

Wat we ook hebben gemerkt is dat ze vaak last heeft van slijmvorming. Een normale hond kucht/hoest een keer, maar dat doet ze dus niet (we hebben het idee dat ze niet normaal "kan" hoesten, blaffen heeft ze ook pas geleerd toen ze pas een jaar of 3 was, en dat ging per ongeluk, ze blaft nog steeds heel zelden (zo'n 2x per jaar komt er een woef uit)).

Ze wordt ook misselijk als slijm haar dwarszit. Als we haar "kloppen" raakt het los en hoest ze een grote klodder slijm op. We kloppen haar nu elke ochtend en dat gaat dus nu veel beter, nu het slijm los(ser) is, gaat ze daardoor niet meer spugen. Hier wederom: dierenarts wist niks, kon er niks aan doen.

Maar goed: ons idee was nu om helemaal zelf te gaan samenstellen. Op dit moment krijgt ze nog carnibest en dat maal ik zelf helemaal fijn. Dat doe ik sinds een week en ze voelt zich beter. Of het helpt tegen het spugen weet ik nog niet, maar ze zit beter in haar vel. Ze drinkt wel meer, maar dat is alleen maar goed, ze dronk wat weinig.

Maar wat nu te doen.... Ik wou bot en vlees bestellen en daar eens mee beginnen. En dan zelf fijnmalen. Maar hebben jullie nog ideeën? Ze voelt zich inmiddels wel al beter, maar zou zo graag zien dat het spugen nog minder werd, ze heeft er voornamelijk zelf last van (ook al is onze vloerbedekking geruïneerd in die 5 jaar).

mvg,
cali

ps: sorry voor het lange (en misschien warrige) verhaal
Laatst gewijzigd door calimero_a op do 24 apr 2008, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#955784
Pfff het is een erg ingewikkeld verhaal en ik kan niet anders dan 'er maar een gooi naar doen'. Als ik de loop van je verhaal lees dan vermoed ik dat er 'iets' is met het maagzuur van je hond, en wel dat het te basisch is om voedsel te verteren. De enige reden waarom ik dat zeg is, dat ze het op brok veeel en veeeel slechter deed. Honden op brok hebben minder zuur maagzuur dan honden op vers.
Nu ze op vers staat gaat het wel beter, maar er moeten niet te grote stukjes in zitten die moeilijker verteerbaar zijn (grotere stukjes bot). In Carnibest zit wat koolhydraat in de vorm van rijst, en de koolhydraten zorgen voor het andere 'milieu' in de maag. Beter nog zou je dus volledig koolhydraatvrij gaan voeren.
En wat dat betreft is het ideaal als je zelf gaat samenstellen want dan heb je 100% zicht op wat je hond eet. Sterker nog, je zou een dagboek bij kunnen gaan houden zodat je weet waar ze wel tegen kan en waar niet.
Wil je ook botten gaan malen? Wat voor vleesmolen gebruik je?

Ik weet niet of ik goed zit met mijn verhaal over het maagzuur, maar in elk geval kan zelf samenstellen nooit kwaad. Ik zou in elk geval de koolhydraten (dus ook KH-rijke groenten) achterwege laten.
Door Lizzy
#956265
Ik geloof dat ik zelf eerst zou proberen met deze hond naar een holistisch-werkend of homeopathisch DA te gaan. Een goeie (want er loopt ook een hoop puin rond, die je gelijk met de grond gelijk maken als je verteld dat je vers voert en je brokken moet gaan voeren. Die moet je dus niet hebben, zeg maar).

En verder is zelf samenstellen een prima optie. Je hebt dan wel een goede vleesmolen nodig om van je vleesbotten een pate te maken. Dat lukt overigens (in mijn ogen) met een vleesmolen prima. Ik heb vroeger heel wat keren kalkoennek en kippenbotten gemalen en dat kwam er aan de andere kant echt als pate uit. Ik zou de botten malen en het vlees proberen in kleinere stukjes te snijden. En net wat Femke zegt: geen rijst, geen koolhydraten uit granen, alleen vleesbot, vlees, orgaanvlees en een klein beetje groente. En dan inderdaad goed bij houden hoe ze het doet. Of ze op vet vlees bijvoorbeeld slechter reageert dan op minder vet vlees.
Door calimero_a
#956334
hoi hio,

bedankt voor de reacties!

De dierenartsen weten het allemaal ook niet zo (ook de goeie, die hebben we inmiddels gevonden en een goede vriendin is alternatief diergenezer en daar komen we ook) en zeggen allemaal, probeer iets te doen met voeding (en vermijd stress zoveel mogelijk en dat lukt vaak ook, soms ontkom je er niet aan, maar dat weten we inmiddels goed op te vangen gelukkig).

Ik moet nog eens kijken voor een goede molen, ik gebruik nu een staafmixer  :-[ en die overleeft het niet lang.

mvg,
cali
Door Sietie
#956361
voor het vermalen heb je echt een goede gehaktmolen/vleesmolen nodig...wij zelf hebben een prof. voor de kleine keuken, was toen met een extra messen set bijna 600 euro... ik maak er pupmixen mee, echt super ! Hij maalt parelhoen, hele kippen, ganzen, hazen, zalm enz...Het was de investering meer dan waard... ik vrees dat je met een staafmixer niks kunt malen...als hij veel misselijk is, zou ik geen vette dingen zoals geit, eend enz.. voeren...

veel succes!
Door calimero_a
#956715
hebben we inderdaad gedaan (de slokdarm). Daar dacht de DA aan ivm het ophoesten van slijm. Er was niks "mis" mee.....

bedankt voor alle tips iedereen!
Gebruikersavatar
Door EllenL
#956795
Hey lieffie,
ik zie dat je de weg gevonden hebt hiernaartoe  :)
ik heb nu vakantie, dus moeten we eindelijk maar eens tijd vrij maken voor een uitgebreide anamnese, wie weet kan ik dan wat zinnigers bedenken dan wat tot nu toe bedacht is  ;)

Even één vraagje snel, voor ik het weer vergeet, hoe gaat dat spugen? komt het er allemaal in één keer met kracht uit, of gaat dat wat subtieler?

Liefs,
Saille
Door calimero_a
#956936
meestal krijg ik het niet mee als ze spuugt, maar soms staat ze op van de bank, rent naar de keuken en voordat ik bij haar ben is alles er al uit, dus het gaat best vlot.

(goed opgevoed hondje, we hebben overal vloerbedekking behalve in de keuken, en als ze moet spugen doet ze dat in de keuken, erg handig ;D)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#956982
calimero_a schreef: meestal krijg ik het niet mee als ze spuugt, maar soms staat ze op van de bank, rent naar de keuken en voordat ik bij haar ben is alles er al uit, dus het gaat best vlot.

(goed opgevoed hondje, we hebben overal vloerbedekking behalve in de keuken, en als ze moet spugen doet ze dat in de keuken, erg handig ;D)


Ziet het er dan uit als 'projectiel-braken', zoals mijn lerares voeding het gisteren noemde... Dat moet je volgens mij wel een beetje kunnen afleiden aan de vorm van, sorry voor het onsmakelijke onderwerp, braaksel  ;) Nou ja, ik kom je maandag wel de oren van je lijf afvragen, hehe, als je wil mag je, voor zover je dat al niet hebt of gedaan hebt, wel alvast kijken of je een goed overzicht hebt van wat de dierenartsen tot nu toe allemaal onderzocht en aan medicatie gegeven hebben...
Knufffffff
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door