Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#99367
Heb net Andries van Foreest gesproken over de invloed van voer op het gebit. Het was enigszins teleurstellend, of het kwam niet goed over ???

Hij zei dus dat het ging om kauwen, waar dan ook op (ook brokken). Verder snapte hij niet veel van mijn enzymenverhaal (koolhydraten vs rauw vlees). Zelfs de 'tandenborstelkluifjes' van merk xyz zouden goed zijn mits de hond er goed op kauwde. En ook het speciale antitandsteenvoer.

In strijd daarmee zei hij weer dat katten die zelf op jacht moesten een veel beter gebit hadden. Van barf oid had hij nog nooit gehoord. Over versvlees had hij geen duidelijke mening geloof ik.

Ik lees net wel op een site dat hij tijdens een lezing zei dat je de hond grote stukken taai vlees of kauwproducten moet geven.

Ik heb niet echt een voldaan gevoel hierover. Eigenlijk ben ik niet veel verder gekomen...
#99372
Ja die man doet niet anders dan gebitten rechtzetten vvan showhonden en Tand problemen bij dierentuindieren oplossen.
Die man is in het geheel niet bezig met voeding , en de problemen die hij voor krijgt gelegd hebben vaak niet veel te doen met tandsteen,maar meer met kaakfouten ,en gebitselementten die verkeerd staan.
#99374
Als dit de wijze woorden van een tandarts zijn snap ik nu ineens waarom in nooit last heb van mijn gebit behalve de maanden NA een half jaarlijkse controle.

Kijk maar uit Anna straks krijg je ook nog een rekening van 187 euro voor telefonisch advies :'(
#99377
Paul_Barte schreef: Als dit de wijze woorden van een tandarts zijn snap ik nu ineens waarom in nooit last heb van mijn gebit behalve de maanden NA een half jaarlijkse controle.

Kijk maar uit Anna straks krijg je ook nog een rekening van 187 euro voor telefonisch advies :'(
;D ;D ;D ;D ;D ga jij altijd bij een dierentandarts Paul ;D
#99380
Paul_Barte schreef:

Eén pot nat Syl...dat blijkt maar weer !
Ja waarschijnlijk weet jouw tandarts net zoveel over de juiste voeding voor honden ivm tandsteen ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 21 mei 2004, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#99382
Lupa schreef: een hond kan niet kauwen.
het gebit gaat alleen op en neer.
dus zijn theorie valt in het niks
ik leer hier elke dag bij :) een hond kan NIET kauwen,maar WEL verscheuren als ik het goed begrijp ???ik heb hier enkele berichten verder geschreven dat mijn pups op botten KAUWEN (dat is dan misschien wat ongelukkig uitgedrukt :-\
maar ze verbrijzelen wel met hun achterste kiezen de botten . toch ? of zie ik dat verkeerd ?
links rechtse bewegingen met hun kiezen heb ik ze inderdaad nog niet zien doen :)
#99384
Volgens mij is het meer dat honden niet kunnen MALEN.
Het is net wat je als definitie hebt van kauwen.
Het is een feit dat honden niet zo kunnen kauwen als wij dat doen. Wij kunnen malen (links, rechts, boven beneden), de hond kan alleen de bek open en dicht doen.... Dat zou je misschien toch ook een manier van kauwen kunnen noemen?
#99397
Tja, de man schijnt wel een boek geschreven te hebben over hondengebitten, zou het nog eens in kunnen zien maar veel vertrouwen heb ik er niet in. Het jammere ervan is dat dit een goede bron van info had kunnen zijn, ik bedoel, ik moet toch ergens naar refereren... Ik zal in elk geval de websites die Eva heeft gegeven eens doorspitten.

Als iemand nog meer goed onderbouwde bronnen weet waarin wordt uitgelegd wat echt goed is voor het hondengebit, verneem ik dat graag. Als ik kan zeggen: de Australische dierenarts Tom Lonsdale beweert zus en zo, komt dat beter over dan als ik zeg: dit en dit is zo omdat het zo is (oid).

Met dat kauwen zullen ze bedoelen dat als de brokken worden stukgebeten ze een schurende werking hebben. Komt op zich logisch over, maar dan kom je weer bij dat enzymenverhaal, dat A. v. F. niet vatte. En dat moet je begrijpen om te snappen waarom versvleesvoeding beter is dan brokken, ook al kauwen honden er niet op. Maar ook hier weer: waar o waar wordt dat betrouwbaar en gedegen onderbouwd.
#99429
nah hoe dan ook, na een uurtje of wat stevig zoeken op internet kom ik tot de volgende conclusies:

- 'iedereen' is het erover eens dat brokken beter zijn voor het gebit dan blikvoer.
- ook 'iedereen' is het erover eens dat knagen op botten (al dan niet rauw) en op rawhide en andere buffelhuiden kluiven en op nylabones en bullenpezen e.d. preventief werkt tegen tandplaque.
- alleen Lonsdale zegt dat een dieet van rauw voedsel zorgt voor een gezond gebit maar ik kan alleen vinden dat hij in dit verband rauwe botten noemt. Ik kan geen uitspraken van hem vinden dat rauw vlees tandproblemen zou tegengaan.

Kortom, misschien moet ik nog veel meer teksten doorlezen maar er weinig exacts te vinden over de relatie tussen rauw vlees en een gaaf gebit. Behalve dan dat lappen rauw vlees goed zijn doordat ze het gebit masseren. Maar honden die uitsluitend versvlees krijgen dan... daar wordt niets over gezegd, althans ik kan het (nog) niet vinden.

En dan is tandenpoetsen ook erg in. Dat wordt bijna overal als eerste genoemd in de strijd tegen tandplaque en gebitsproblemen bij honden...
#99431
maar ik kan toch niet zomaar aanraden je (brokken)hond rauwe botten te gaan geven om tandplaque tegen te gaan? Toch niet elke willekeurige hond kan zomaar rauwe botten aan? Of ik moet erbij zetten: 'rauwe harde botten en de hond er niet te lang op laten knagen'?

(dit is maar 1 onderdeel van het stuk, dat toevallig gaat over botten ter voorkoming van tandproblemen, maar wel een heel belangrijke)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door