Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#938396
Wij dachten vandaag een rustige strandwandeling te maken met de hondjes in Hoek van Holland, toen we daar eenmaal waren zag ik al gauw een eendje op het strand liggen die niet kon vliegen, ik heb de honden aangelijnd en al gauw bleek dat dit eendje helemaal onder de olie zat (van die dikke plakkerige olie) en daardoor kon dit eendje niet meer vliegen. Ik heb het eendje in een handdoek gewikkeld en heb hem in mijn rugtas gedaan en na de wandeling naar de vogelopvang gebracht (waar we 1 uur naar hebben gezocht, want we hadden de TomTom niet bij ons >:(). Maar goed, dom genoeg hebben we niet beseft dat als er een eendje onder de olie zit dat waarschijnlijk de hele kustlijn onder de olie zat en aan het eind van de wandeling zagen we ineens dat Ziggy's pootjes (bij Kai zie je het niet, want hij is zwart) en de onderkant van onze laarzen helemaal onder de olie zaten, dit is heel plakkerig en niet met een handdoek of met een beetje water weg te krijgen is, zelfs met zeep niet, want het zit ook aan mijn handen, door het vastpakken van de eend en ik heb het er niet afgekregen, dus nu is mijn vraag, weet iemand of dit schadelijk is? En weet iemand waarmee ik de olie van de pootjes kan afhalen?
Door Laura2004
#938422
Niemand  :(

Ik heb net bij Ziggy haar pootjes geweekt in wat lauw water met soda en daarna heb ik met een washandje met hondenshampoo hard gewreven, maar het gaat er echt niet af, haar poten zijn helemaal zwart, plakkerig en stinken naar benzine  :-\  Mijn vloer zit inmiddels ook onder de vlekken.
Ik bel morgen de vogelopvang even en dan vraag ik wat zij gebruiken....
Door conleeuw
#938423
wat goed dat jullie de eendje weg hebben gebracht :-* de makkelijkste manier om dit soort olie te verwijderen is gewoon afwasmiddel, ik weet niet hoe ze het nu doen met watervogels en olie, maar in het verleden werd ook de verendos met afwasmiddel gewassen.... het neemt alle olie weg, dus watervogels moeten dan eerst langer blijven om weer opnieuw een olielaagje (lichaams eigen) op hun veren te krijgen, anders worden ze door en door nat als ze gaan zwemmen. Dus, probeer afwasmiddel ;)
Door Laura2004
#938425
Zou het erg zijn als ik dat morgenochtend doe  :-[ . Ik ben nl behoorlijk moe en wil eigenlijk naar bed, maar als het echt schadelijk is doe ik het nu gelijk  :) . Ik kreeg het trouwens met afwasmiddel ook niet goed van mijn eigen handen af....
Door flin
#938427
Laura2004 schreef: t Ziggy's pootjes (bij Kai zie je het niet, want hij is zwart) en de onderkant van onze laarzen helemaal onder de olie zaten, dit is heel plakkerig en niet met een handdoek of met een beetje water weg te krijgen is,  weet iemand of dit schadelijk is? En weet iemand waarmee ik de olie van de pootjes kan afhalen?
't zal zeker geen schone olie zijn, nee

olie kun je makkelijk met olie verwijderen, dus als je nog wat plantaardige olie (zonnebloem, maakt niet uit) hebt, lekker insmeren, dan verdunt 't hele zooitje, afnemen met 'n doek en dan afwassen met lauw water en ontvetter (zeep), nog niet eraf? weer in de olie soppen!
succes!
Door Laura2004
#938429
conleeuw schreef: wat goed dat jullie de eendje weg hebben gebracht :-*
Soms heb ik het gevoel dat ik meer gewonde dieren op mijn pad krijg dan andere mensen, ik denk dat ik wel een paar keer per jaar een gewonde vogel mee naar huis neem...
Ik ga morgen even bellen naar de vogelopvang, want we hebben hem in een kooitje buiten de opvang achter moeten laten  :( . Er was niemand aanwezig (het was zeven uur geweest). Ik vond het wel zielig om hem/haar achter te laten, want ik ben bang dat hij/zij het niet overleeft.... Maar ja, met de honden vond ze het ook niet zo leuk, Kai die vond de eend wel lief en niet zo interessant na een tijdje, maar Ziggy had hem graag opgegeten inclusief zwarte kleffe marinade ::) Meenemen was dus geen optie...
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 24 mar 2008, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karin2
#938454
stookolie lost goed op in benzine ,maar om nou hondepootjes in benzine te dopen ?  :-\ (wij deden het aan boord van een tanker wél met onze eigen handen en dan goed met dreft ja ) smerig goedje die stookolie  >:( besmeurde kleding kon ik weggooien ,dat komt er toch nooit meer uit en muren en keukkenkastjes viel ik aan met MR Proper om het spul eraf te krijgen .)
ik zou wassen met pure dreft en zoveel herhalen als nodig .
succes !!!
Door Mevroi Kruim
#938647
Benzine dringt door de huid vand e hond en daar kunnen ze slecht op reageren dus ik zou het niet doen. Zelfde geldt voor terpentine, daar heb ik zelf ervaring mee helaas, mijn hond werd er helemaal gek van.
Ik zou idd de opvang vragen wat ze gebruiken en beginnen met plantaardige olie. En zeker aan de voetzooltjes zou ik het niet te lang laten zitten, ook daarlangs kunnen schadelijke stoffen binnendringen en het sluit ook de zweetkliertjes af.
Door K&D
#938686
Bij de vogelopvang gebruiken ze dreft. Het is een ellende, die smerige stookolie op zee en op de stranden. Vroeger zaten wij er zelf ook wel eens onder  >:(
Door Laura2004
#938772
De pootjes zijn schoon hoor :) Ik heb de pootjes eerst met zonnebloemolie ingesmeerd en daarna met een sponsje met afwasmiddel (een soort dreft) afgedaan en daarna heb ik ze in een teiltje met water afgespoeld en ze zijn nu redelijk schoon, alleen de nagels niet helemaal, maar dat slijt er wel af denk ik...
De poten waren zo vies dat ik na ieder pootje het teiltje met water moest verversen :-\ Gelukkig was het verder een hele leuke strandwandeling (we waren helemaal alleen op het strand) en met het eendje gaat het goed (ze is goed gewassen en ze heeft een ab-kuur gekregen, ze had ook een wondje), ze gaan melding maken van al die olie die langs de kustlijn ligt, want dat is echt verschrikkelijk :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door