Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Timmy
#97240
sylvia schreef:de problemen die je door castratie kunt krijgen bij teven vind ik vele malen groter dan de problemen die ze eventueel kunnen krijgen als ze niet zijn gecastreerd. Het risico van de narcose is al groter dan het risico op kwaadaardige kankertumoren als je niet castreerd.
Dan verschillen we duidelijk van mening. Ik heb tot nu toe nog maar 1 keer een teef gehad die op de tafel overleed als gevolg van de narcose (voor zover je dat ook nog vast kunt stellen). Daar tegenover heb ik tientallen teven gezien die mammatumoren hadden, en tientallen teven met een baarmoederontsteking, waarvan er zelfs enkele overleden zijn.
Laten we zo zeggen: castreren (van een teef) voorkomt meer problemen dan niet-castreren veroorzaakt. Maar nogmaals: dat is geheel mijn mening en misschien zou ik er anders over denken als ik zelf een teef zou hebben, alhoewel daar weinig kans op is met wat ik dagelijks zie ;)

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#97243
Timmy schreef:

Dan verschillen we duidelijk van mening. Ik heb tot nu toe nog maar 1 keer een teef gehad die op de tafel overleed als gevolg van de narcose (voor zover je dat ook nog vast kunt stellen). Daar tegenover heb ik tientallen teven gezien die mammatumoren hadden, en tientallen teven met een baarmoederontsteking, waarvan er zelfs enkele overleden zijn.
Laten we zo zeggen: castreren (van een teef) voorkomt meer problemen dan niet-castreren veroorzaakt. Maar nogmaals: dat is geheel mijn mening en misschien zou ik er anders over denken als ik zelf een teef zou hebben, alhoewel daar weinig kans op is met wat ik dagelijks zie ;)

Gr.
Linda
Zou dat dan niet eerder onder invloed zijn van de brokken voeding want onze honden hebben altijd van huis uit geen brokken gegeten ,en ik heb die ervaring dus niet.Wij hebben altijd alleen teven gehad en onze honden hebben dat dus nog nooit gehad,eigenlijk komen ze ook nooit bij de da.Mijn oudste is pas voor het eerst voor een (achteraf nodeloze ) bloedtest geweest,daar ze haar entingen vroeger thuis kreeg was dit haar eerste da bezoek in 10 jaar......of ik fok gewoon goed ;D (deze teef heeft ook nog nooit een nest gehad)

o ja en over de tumoren ,jij weet denk ik ook wel dat de mamatumoren die zich ontwikkelen door het geslachtshormoon vaak ook nog goedaardig zijn dus het risico op kwaadaardige tumoren door het geslachtshormoon minder dan 2 % is.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 17 mei 2004, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#97251
Het risico op kwaadaardige melkkliertumoren bij de hond is ongeveer 20%. Dat is een op de vijf!
Het operatierisico is ongeveer 1 promille (tekentje zit niet op mijn computer), een beetje afhankelijk van de anaesthesie- en operatietechniek.
Je hebt inderdaad wel kans dat het risico op tumoren bij honden op versvlees lager is, maar dat is nog niet bekend.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#97255
Hitam schreef: Het risico op kwaadaardige melkkliertumoren bij de hond is ongeveer 20%. Dat is een op de vijf!
Het operatierisico is ongeveer 1 promille (tekentje zit niet op mijn computer), een beetje afhankelijk van de anaesthesie- en operatietechniek.
Je hebt inderdaad wel kans dat het risico op tumoren bij honden op versvlees lager is, maar dat is nog niet bekend.
waarom gaat dat rekensommetje niet op op mijn roedel in 25 jaar?
Waarom ken ik van alle teven van alle fokkers die ik ken geen verhalen van teven die melklierkanker operaties moeten ondergaan of in iedergeval zeer zelden?
Ik geloof veel maar niet dat ik super gezonde honden fok of dat de honden die ik hou of de honden die collega fokkers houden dat dat allemaal super honden zijn..
En dan heb je nog de categorie honden die een knobbeltje ontwikkelen die daar 10 jaar ongestoord zit ,of de teven die op 15 jarige leeftijd een mamatumor ontwikkelen,die zouden dan met een jaar gecastreerd moeten zijn met voor sommige rassen desastreuze gevolgen voor de vacht wat weer resulteerd in huidproblemen,mogelijke ongewenste karakterveranderingen,slomer worden vetzucht.

En hoe is dat onderzoek verricht waar de uitslag van 20% uitkomt tot op heden is er praktisch geen onderzoek vericht om de nadelen van castratie aan te tonen.Dus ben ik benieuwd hoe uitgebreid dat onderzoek heeft plaatsgevonden en met wat voor groepen er getoetst werd.
Als je dus mijn groep als contra had genomen had het risico 0% geweest.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 17 mei 2004, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#97258
Geen idee hoe dat onderzoek is verricht maar in de praktijk is bij de oudere hond toch de melkliertumor de meest voorkomende.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#97265
Hitam schreef: Geen idee hoe dat onderzoek is verricht maar in de praktijk is bij de oudere hond toch de melkliertumor de meest voorkomende.
Maar dat zijn niet allemaal kwaadaardige tumoren en het percentage teven die een explosief groeiende tumor hebben is van die teven ook geen 100% en er zijn ook nog een groep teven die nog jaren met tumor verder kunnen en overlijden aan ouderdom.
Door Anna Penta
#97270
Ik vind dit een zeer interessante discussie in verband met mijn boek. Ik ben ook erg benieuwd waar die cijfers over percentages vandaan komen. Zou een beetje al te makkelijk zijn om die blindelings over te nemen. Ik heb net al de bibliotheek van de faculteit diergeneeskunde in utrecht gebeld maar nog niet veel wijzer geworden. Ik ga op zoek naar proefschriften over dit onderwerp, hoop dat er wat te achterhalen valt. Het is waar dat er erg veel als vaststaand gepresenteerde cijfers worden rondgestrooid zonder dat daar een bronvermelding bij kan worden gegeven. Anderzijds wegen de ervaringen van dierenartsen voor mij ook heel zwaar.

Dus houd ik de antwoorden nauwlettend in de gaten :D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#97272
Vergeet bij de ervaringen van dierenartsen niet dat dierenartsen alleen de zieken dieren zien ,gezonde dieren gaan niet naar de dierenarts.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#97274
Ongeveer 50% van de meklkliertumoren bij honden is kwaadaardig.

Dit zijn cijfers die ik tijdens de studie of nascholing ofzo geleerd en onthouden heb omdat ik ze belangrijk vond in de discussie over al dan niet steriliseren. Geen idee waar ze vandaan komen. Kan wel kijken of ik er achter kan komen, maar dan moet ik even tijd hebben.
Door Lizzy
#97277
Nou, de cijfers en de verrichte studies en dergelijke zijn wel terug te vinden in het boek "Small Animal Clinical Oncology" van Stephen J Withrow en E Gregory Mac Ewen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 17 mei 2004, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#97279
Wij denken er ook sterk over om Ted toch te laten castreren... Naast het feit dat (vooral Guus) de loopsheid niet echt je-van-het vindt (wat ik overigens niet een bijster goede reden vind ;)), vind ik de eventuele gezondheidsrisico's die kleven aan niet-castreren wel degelijk zwaar wegen... De opmerking dat wij mensen 'ons dochters ook niet preventief laten leegruimen om borstkanker te voorkomen' vind ik ook niet helemaal opgaan... Als je een gezonde 'moederlijn' ;D hebt, tuurlijk, dan laat je de boel niet weghalen... Maar als je, zoals ik, uit een 'lijn' komt waarbij je een enorme kans op erfelijke borstkanker hebt, dan is het 'preventief ruimen' helemaal niet zo'n onlogische stap ;) ... En dus vind ik het castreren van teven bij een kans van 1 op 5 ook niet geheel onterecht.
Je kan mensen en dieren op dit punt niet echt vergelijken, vind ik... Maar gezien het feit dat ik niet met Ted wil fokken...hmmmm...denk ik er toch over om haar te laten castreren...
Door Lizzy
#97280
Mammary neoplasms are among the most common tumors of the female dog. Estimates of lifetime risk for malignant tumors vary from 2% to more than 20%, a risk assessed to be exceeded 2 to 5 fold by that of benign mammary tumors. The incidence of both benign and malignant tumors in specific populations of dogs is correlated with life expectancy and is strongly reduced by the practice of ovariohysterectomy in young dogs.

The median age of tumor manifestation is between 10 and 11 years of age, with rare occurence in dogs less than 4 years old.

The development of mammary tumors in the dog is clearly hormone dependent, the risk for malignant tumors in dogs spayed prior to the first estrus being 0.05%, 8% after the first estrus, and rising to 26% if spayed after the second estrus, as compared to the risk in intact dogs. Later spaying does not reduce the risk for malignant tumors, while the risk for benign tumors sems reduced by ovariectomy even at a later age.

In a recent retrospective study of 145 dogs with malignant mammary carcinomas, those dogs spayed within 2 years of the development of their malignant tumor showed a survival avantage compared to dogs intact or spayed 2 years or longer prior to mastectomy.

Dit is maar een miniscule greep uit het boek. En voor alleen het hoofdstuk "tumors of the mammary gland" staan er 121 references vermeld.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#97281
Hitam schreef: Ongeveer 50% van de meklkliertumoren bij honden is kwaadaardig.

Dit zijn cijfers die ik tijdens de studie of nascholing ofzo geleerd en onthouden heb omdat ik ze belangrijk vond in de discussie over al dan niet steriliseren. Geen idee waar ze vandaan komen. Kan wel kijken of ik er achter kan komen, maar dan moet ik even tijd hebben.
50% van de melkliertumoren.... dus dat zou dan volgens bovenstaande berekening 10% kwaadaardig zijn (wat ik nog hoog vind)
Maar stel dat deze cijfers uit een bonafide onderzoek komen,met representative groepen honden.
Dan even deze ethische vraag .
Moet je om de kans op...een hond zijn hele leven met zeer reele ongemakken laten lopen om te voorkomen dat ze mischien ooit op oude leeftijd een tumor aan haar tepels kan krijgen waar ze in veel gevallen gewoon nog jaren mee door kan? Kwaadaardig of niet.Hoever moet het gaan om dingen uit je hond weg te snijden om de kans op eventuele dingen op oude leeftijd te verkleinen? Groot percentage honden met een knobbel hebben die knobbel jaren en overlijden aan iets geheel anders.
Ik heb op oudere leeftijd een kind gekregen ik loop dus een verhoogd risico,ik voel totaal niet de behoefte om iets te laten verwijderen om de eventuele kans op te verkleinen .Sterker ik denk dat er geen arts te vinden is die mij zou willen helpen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#97282
Lizzy schreef: Mammary neoplasms are among the most common tumors of the female dog. Estimates of lifetime risk for malignant tumors vary from 2% to more than 20%, a risk assessed to be exceeded 2 to 5 fold by that of benign mammary tumors. The incidence of both benign and malignant tumors in specific populations of dogs is correlated with life expectancy and is strongly reduced by the practice of ovariohysterectomy in young dogs.

The median age of tumor manifestation is between 10 and 11 years of age, with rare occurence in dogs less than 4 years old.

The development of mammary tumors in the dog is clearly hormone dependent, the risk for malignant tumors in dogs spayed prior to the first estrus being 0.05%, 8% after the first estrus, and rising to 26% if spayed after the second estrus, as compared to the risk in intact dogs. Later spaying does not reduce the risk for malignant tumors, while the risk for benign tumors sems reduced by ovariectomy even at a later age.

In a recent retrospective study of 145 dogs with malignant mammary carcinomas, those dogs spayed within 2 years of the development of their malignant tumor showed a survival avantage compared to dogs intact or spayed 2 years or longer prior to mastectomy.

Dit is maar een miniscule greep uit het boek. En voor alleen het hoofdstuk "tumors of the mammary gland" staan er 121 references vermeld.
dit onderzoek is dus gebaserd op honden die allen kwaadaardige mamatumoren hebben en vertellen nog niet door goed wetenschappelijk onderzoek wat de daadwerkelijke overlijdens kansen zijn die ongecastreerde teven lopen doordat ze niet gecastreerd zijn,en dus mamatumoren krijgen waardoor ze vervroegd overlijden.En dat is dus wel waar de meeste mensen voor denken te castreren.Dat hun teef grote kans loopt voortijdig aan melkklierkanker te overlijden.
Door Anna Penta
#97284
he wat goed lizzy, honderdmaal dank, dit scheelt mij veel tijd! Ik zal proberen aan het boek te komen maar de info die jij geeft is al heel waardevol.

Wat ik me dan vervolgens afvraag is hoe groot de kans is op afwijkend gedrag na de castratie bij teven (maar ook bij reuen). Hoop dat ik nog aan een proefschrift oid hierover kan komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door