Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mutsie
#919776
van de week een bloedonderzoek laten doen bij Jesse.

Lever, nieren, de hele rattaplan is nog goed gelukkig.

Alleen het ureum gehalte is iets verhoogd, maar kwam dat niet door verse voeding? De DA Had het erover dat ze dan te weinig drinkt. Kan me haast niet voorstellen dat ze te weinig vocht zou binnen krijgen.
Maar was ook niet verontrustend.

De witte bloedlichaampjes waren wel verhoogd, dan met name de ''eosinofielen''. Dit zou kunnen duiden op een parasitaire infectie.
(ze heeft Leishmania dus dat zou dan goed kunnen). Maar ook bij worminfecties. Nu zijn ze ca. 2 jaar niet ontwormd, dus misschien wel verstandig dit weer eens te doen.
Hij adviseerde stronghold, dit is preventief tegen een breed scala aan wormen(o.a. hartworm), maar doodt ze niet.
Maar moet je wel weer regelmatig geven.

Ben voorzichtig optimistisch dat Barf wellicht een gunstig effect heeft op haar ziekte. Ze is inmiddels ruim 8.

Weet iemand nog wat meer van die eosinofielen?

karin
Door Nynke
#919802
hoi Karin, ik weet niets van eosinofielen, maar omdat ik Gunnar ook een verhoogd ureumgehalte heeft geef ik Solidago en Brandnetel. Volgens de DA hebbenhonden die rauw eten altijd een wat hoger ureumgehalte dan brokkenpilootjes :P
Door Lizzy
#919989
Nee, ik weet alleen dat een verhoogd eosinofielengehalte in het bloed inderdaad kan duiden op een parasietaire/worminfectie. Te hoog ureumgehalte duidt op nierproblemen of uitdroging. Dit is vaak iets verhoogd bij honden die rauw/vers eten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 827.0.html. Ik denk zelf dat ze het gemiddelde van al deze bloedwaardes hebben gebaseerd op brok-etende honden trouwens.

Ik zou niet weten wat wijsheid is, of je Stronghold moet gebruiken of juist niet. Ik geloof dat ik met dit soort middelen, bij een hond die niet 100% gezond is, zelf erg voorzichtig zou zijn (het niet zou geven) en liever een mestonderzoek doen. Ik zou van drie dagen mest verzamelen, dit laten onderzoeken. En na een maandje of 2 hetzelfde onderzoek nogmaals laten herhalen (tenminste, als bij het eerste monster blijkt dat er geen wormen zitten. Zitten er wel veel wormen: moet je gewoon ontwormen, vind ik).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#920041
Eosinofielen kunnen wijzen op een allergie of op parasieten. Ik heb geen idee of van de Leishmania alleen de eosinofielen verhoogd kunnen zijn. Ik zou Lizzy´s werkwijze volgen. Eerst kijken of er werkelijk wormen aanwezig zijn. En het wormenonderzoek herhalen als er niets gevonden wordt.
En pas behandelen als er daadwerkelijk wormen zijn. Wormmiddelen als Drontal blijven voornamelijk in de darmen en Stronghold werkt via het bloed en is dus een zwaardere belasting van het lichaam.
Door mutsie
#920121
nou, hardstikke bedankt.

Ik had inderdaad toen dat berichtje van Dory nog opgezocht over dat bloed.

Ureum en hematocriet kan bij versgevoerde honden wat hoger zijn.

Na, ja dan ga je googlelen en dan vind je bij verhoogd HB gehalte(wat ze dan ook heeft, dus dan denk ik dat is niet zo slecht):
''als sporters doping gebruiken hebben ze een verhoogd hematocriet gehalte in het bloed''. Dus het bloed wordt stroperiger en kan problemen geven in de haarvaten.

Ach het zal dan wel zo horen bij vers-gevoerde honden.

Nou ik denk dat ik dan maar gewapend met een mesje of zo een stukje poep moet verzamelen. Lijkt me dan wel zo verstandig om dat bij alledrie de honden te doen.  :)

karin
Gebruikersavatar
Door Cherry
#920357
Bij mijn jongste teefje werd ook een verhoogd Hematocriet vastgesteld, de DA vertelde mij dat ze te weining dronk, haar bloed is daarom te dik waarop het hart harder moet werken en ze over enkele jaren een vergroot hart kan hebben  :-\
Hier was ik toch wel van geschrokken  :(
Ze drinkt heel weinig en heb me er ook nooit zorgen over gemaakt omdat ik van mening was dat ze met het Barfen genoeg vocht binnen kreeg.
Nu maak ik voor haar het drinkwater lekkerder met kipbouillon en kefir  zodat ze toch elke dag een beetje meer vocht binnen krijgt.
Door connie63
#920504
mijn hond krreg dat ook van de dierenarts omdat het zowel voor wormen als vlooien is stronghold, ze krijg nu gewoon van de dierenzaak een ontwormingskuur, want ze hadden steeds niet in voorraad voor haar gewicht

maar of het nu beter is als gewoon ontwormings kuren weet ik eigenlijk niet
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door