Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boxer
#913468
Kan er mij iemand vertellen wat de perfecte dosering is bij hartproblemen van de volgende vitaminen, suplementen enz..... Het gaat over een Boxer van 27,5 kg en is 12 jaar.
CoQ10: 15mg per capsule, er zit ook 10mg vit E in
zalmolie: 500 mg per capsule
Door Boxer
#913472
Dit ben ik even vergeten:

knoflook: 72 mg per capsule
L-Carnitine: 500mg per tablet
Vitamine E: 30mg
Ginkgo Biloba geef ik 1 capsule per dag van 700 a 750mg per capsule.

Het is een hele boel maar het is ook een ernstig hartprobleem.
Waarschijnlijk weet ik morgen ook iets meer of ik taurine ook kan verkrijgen.
Door Lizzy
#913721
Ik zou persoonlijk van alle supplementen de helft van de volwassen mensendosering geven. Behalve van knoflook. Dat zou ik zelf dus niet geven, knoflook supplementen. Ik zou zelf kiezen voor verse knoflook omdat dit minder geconcentreerd is en honden bloedarmoede kunnen krijgen van knoflook. Ik zou zelf eerder 4 keer per week een half teentje knoflook geven, door het eten.
Door Antonia
#922222
Boxer schreef:
Het is een hele boel maar het is ook een ernstig hartprobleem.
Waarschijnlijk weet ik morgen ook iets meer of ik taurine ook kan verkrijgen.
Wat is de aard van het hartprobleem? Waar wordt hij behandeld en welke medicatie krijgt hij daarvoor?
Door Boxer
#923358
Utah heeft een onregelmatige hartslag met als gevolg dat het bloed soms niet goed word rondgepompt met als gevolg dat zij geen zuurstof naar de hersenen krijgt en dan flauwvalt.
Het lijkt me met ups en down te gaan soms weken niets en soms een aantal keren de week dat zij flauwvalt. Het is telkens je een bult schrikken en hopen dat ze weer terug bijkomt. in deze situaties zet ik Uth ook altijd onmiddelijk buiten zodat ze frisse lucht en zuurstof krijgt.
Zij word behandelt met Lanoxin en Vetmedine.
Vetmedine vind ik gewoonweg belachelijk duur (50€/maand) maar ik zie momenteel geen andere optie. Op jaarbasis is dit 600€ voor dat spul. De Lanoxine die ook bij mensen word gebruikt kost raar maar waar ong. 2,5€ maand. De alternatieve suplementen en kruiden kan je in deze topic terug lezen.

Hopend op een weer slimmer wordende reactie.
Door Antonia
#923836
Boxer schreef: Utah heeft een onregelmatige hartslag met als gevolg dat het bloed soms niet goed word rondgepompt met als gevolg dat zij geen zuurstof naar de hersenen krijgt en dan flauwvalt.
Het lijkt me met ups en down te gaan soms weken niets en soms een aantal keren de week dat zij flauwvalt. Het is telkens je een bult schrikken en hopen dat ze weer terug bijkomt. in deze situaties zet ik Uth ook altijd onmiddelijk buiten zodat ze frisse lucht en zuurstof krijgt.
Zij word behandelt met Lanoxin en Vetmedine.
Vetmedine vind ik gewoonweg belachelijk duur (50€/maand) maar ik zie momenteel geen andere optie. Op jaarbasis is dit 600€ voor dat spul. De Lanoxine die ook bij mensen word gebruikt kost raar maar waar ong. 2,5€ maand. De alternatieve suplementen en kruiden kan je in deze topic terug lezen.

Hopend op een weer slimmer wordende reactie.
Of mijn reactie een slimme is, dat weet ik niet. Maar helaas komt deze reactie van iemand die behoorlijk wat ervaring heeft met hartproblemen bij haar honden. Zoals je in de foto in mijn onderschrift kunt zien ben ik de trotse eigenares van Ierse Wolfshonden. En hartaandoeningen zijn een belangrijke doodsoorzaak bij Ierse Wolfshonden.

Ook zij lijden vaak aan hartritmestoornissen. Brian, mijn hond op de foto heeft er ook last van. Ik zal je niet laten schrikken van het kostenplaatje wat er bij een hond van dit formaat aan vastzit. Ik zou willen dat het medicijngebruik kan minderen door het geven van voedingssupplementen, maar ik ga je teleurstellen: dat zit er niet in. Bij dit soort kwalen kan de hond niet zonder de medicatie, supplementen hebben daarbij alleen een ondersteunende functie, het is géén vervanging.

Het begrip hartritmestoornissen is een verzamelbegrip, er zijn verschillende vormen van in verschillende gradaties. Hierbij wordt het ritme waarbij hartkamers samentrekken verstoord, het kan een te hoog ritme hebben, een te laag ritme of een onregelmatig ritme. Hierdoor wordt het vermogen van het hart om bloed rond te pompen verminderd.
Het hart kan samentrekken (en daarmee bloed door het lichaam pompen) dankzij kleine stroomstootjes. Deze stroomstootjes worden vooral veroorzaakt door een aantal knooppunten in het hart. Bij hartritmestoornissen geven deze knooppunten verkeerde signalen af. Met medicatie kun je dit beinvloeden, zonder medicatie gaat het mis.

Taurine is een zwavelhoudend aminozuur wat door het lichaam zelf wordt aangemaakt (bij een mens en bij een hond). Daarnaast kan taurine via voedsel worden ingenomen. Orgaan (hart) bevat taurine en ook rood spiervlees. Van taurine wordt gesteld dat het een positief effect heeft op de functie van de hartspier. Uit onderzoek is gebleken dat het samentrekken van de hartspier verbetert bij inname van extra taurine.
Alleen: bij hartritmestoornissen ligt het probleem niet in de kracht van de hartspier, maar bij de "elektrische prikkels. De werking van taurine is in dat verband niet aangetoond.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor het supplement taurine, wel zou ik in het menu van de hond wat extra hart (bijvoorbeeld runderhart) opnemen.
Ditzelfde geldt voor het co-enzym Q10 (ik geef dit niet als supplement, maar heb voedingsbestanddelen opgenomen in zijn menu die rijk zijn aan dit enzym zoals lever, vette vis) en l-carnitine (ook geen supplement, maar voedselbronnen die dit rijkelijk bevatten zoals rood spiervlees).

Vaak hebben honden met hartfalen ook last van vochtophoping. Bij Brian heb ik er voor gekozen om in zijn menu ook bestanddelen op te nemen met een vochtafdrijvend effect, zoals bijvoorbeeld peterselie (en in het voorjaar paardenbloemen).

Brian krijgt verder (extra) visolie van een goede kwaliteit.

In overleg met een homeopatisch werkend dierenarts zo je eventueel een homeopatisch of een fytotherapeutisch middel ter ondersteuning kunnen inzetten, zoals bijvoorbeeld meidoorn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door