Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#900520
En bij struviet kun je dus zure vitamine C geven (ascorbinezuur) + versvlees + eventueel wat appelazijn. Een hond met uraatproblemen help je hiermee om zeep. Die mag geen vitamine C, geen appelazijn en moet dieet aanpassingen hebben (meer zuivel, meer eieren, meer groente, meer water, vaker plassen en minder orgaanvlees).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#900524
eum.. dames..
het IS struviet..
dat schreef ik in post nr 7..  :flowers:
grinnik..

dus.. ik ga eens kijken of ik idd ph strips kan krijgen bij de apotheek.. en dan maar met de vit. c aan de gang?

iemand tips welke ik het beste kan nemen??

groetjes spreeuwtje
Door Lizzy
#900530
spreeuwtje schreef: eum.. dames..
het IS struviet..
dat schreef ik in post nr 7..  :flowers:
grinnik..

dus.. ik ga eens kijken of ik idd ph strips kan krijgen bij de apotheek.. en dan maar met de vit. c aan de gang?

iemand tips welke ik het beste kan nemen??

groetjes spreeuwtje
Oeps SORRRRRYYYYYYYY!!!!! Die posting heb ik gemist :-[. Vergeef je me?

Als het struviet is : lekker Energique blijven voeren en ascorbinezuur halen bij de drogist of apotheek (de meeste vitamine C tabletten zijn ascorbinezuur, maar je moet dus geen calcium ascorbaat of Ester C hebben). Elk merk is prima, zolang het maar ascorbinezuur is en niet time-released. Neem gerust de allergoedkoopste. En eventueel wat appelazijn en/of cranberry erbij geven. Een dessertlepeltje appelazijn door het eten (de meeste honden vinden het heel goor, maar sommige eten het zonder problemen) en de halve volwassen mensendosering van cranberry.

Als het niet over gaat, denk ik dat er mogelijk toch ook een ontsteking-kje zit.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 jan 2008, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#900569
wat valt er te vergeven??  ;D
ik ben allang blij dat jullie meedenken..
ik zag mijn geest alweer dwalen hoor..
weer een vieze kiki met pukkels naast me op de bank vond ik niet zon aantrekkelijk idee.. ;)

ik zal eens kijken naar die ascorbinezuur..
ik vind alleen de dosering erg moeilijk.. het maakt me een beetje onzeker..
het is makkelijker als er duidelijk bij staat hoeveel tabletten van hoeveel miligram ik moet hebben..  :shy:
is er niemand met hetzelfde probleem met een dalmaatje van 20 kg?? 8)

kuz.. spreeuwtje
Door Lizzy
#900686
spreeuwtje schreef: wat valt er te vergeven??  ;D
ik ben allang blij dat jullie meedenken..
ik zag mijn geest alweer dwalen hoor..
weer een vieze kiki met pukkels naast me op de bank vond ik niet zon aantrekkelijk idee.. ;)

ik zal eens kijken naar die ascorbinezuur..
ik vind alleen de dosering erg moeilijk.. het maakt me een beetje onzeker..
het is makkelijker als er duidelijk bij staat hoeveel tabletten van hoeveel miligram ik moet hebben..  :shy:
is er niemand met hetzelfde probleem met een dalmaatje van 20 kg?? 8)

kuz.. spreeuwtje
Oh gelukkig, dank je :)!

Op het Dalmatierforum zit iemand die dezelfde problemen heeft met haar Dalmaatje.

Over de dosering hoef je niet onzeker te zijn. Ik zou zelf beginnen met 1000 mg per dag. Een maal per dag. En wat cranberry of appelazijn, een van de 2. Als ze daar geen dunne ontlasting van krijgt, dan kun je 1500 mg gaan geven. Als ze daar geen dunne ontlasting van krijgt, kun je 2000 mg gaan geven. En zo kun je zelfs, net wat Femke al schrijft, opbouwen tot 3000 mg per dag. Maar nu is het dus handig om ook de pH waarde op te meten. Want als deze onder de 6 komt, dan moet je minder vitamine C en cranberry en appelazijn geven.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#900705
kijk.. daar kan ik wat mee.. :)
wat is dat cranberry?
is dat sap? of ook azijn?

ik zal morgen eens op zoek gaan naar alles..
maar ik begin gewoon maar idd met die 1000 mg tot ik die strips voor de ph binnen heb..
dat zal niet per direct zijn denk ik..

groetjes spreeuwtje.. :D
Door Mevroi Kruim
#901041
spreeuwtje schreef: kijk.. daar kan ik wat mee.. :)
wat is dat cranberry?
is dat sap? of ook azijn?

ik zal morgen eens op zoek gaan naar alles..
maar ik begin gewoon maar idd met die 1000 mg tot ik die strips voor de ph binnen heb..
dat zal niet per direct zijn denk ik..

groetjes spreeuwtje.. :D
Cranberry is er als sap, maar dat is echt krijtzuur dus ik denk niet dat je dat makkelijk in je hond krijgt. Als capsule is het ook te krijgen, dat gaat waarschijnlijk makkelijker.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#901107
sjo..
nou.. ik ben op zoek gegaan.. maar zo goedkoop is vit c eigenlijk niet.. :S
echt veel wijkt het niet af van de uropet wat ik bij de dierenarts koop..
daar zou ik zon 10 dagen mee doen.. en als je vit. c koopt wat bijv 6 euro voor 100 tabletjes is..
is dat vaak 50 mg per tablet.. dus ben je nog duur uit..
naja..
toen ben ik maar even flink gaan piekeren.. en trok ik een van de dames aan haar haren..
die kwam met een pot van 1 kg ascorbine zuur..
36,50.. :S
maar goed..
als ik daar dan 3 gram per dag van ga geven.. heb ik voor een jaar genoeg.. :P

dat moet dan maar..
alleen is het er pas vrijdag..
en appelazijn hadden ze op het moment ook niet..
(ik woon in een dorp en was een dorp verder bij de super de boer en de drogist daarnaast, ik moet voor alles best een eindje rijden)
naja..
vrijdag krijgt kiki dus wat ze nodig heeft..
en nu doe ik steeds een dikke scheut yoghurt door haar eten en door haar water..
die ph strips moet ik uit de stad halen.. daar had ik vandaag geen tijd voor..

t valt soms wel.. maar niet mee..
ik neem aan dat kiek het nog wel red tot vrijdagmorgen..
in principe is ze er niet ziek van.. dus dat moet dan maar..

bedankt voor het meedenken!!

kuz spreeuwtje..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#902617
nou.. kiek heeft net haar eerste happie met azijn en vit. c op..
met lange tanden heeft ze zitten eten..
arme arme kiek.. haar lekkere hamburgers helemaal verknald.. :(
naja..
het is lastig afmeten zo.. want ik heb wel een dig. weegschaaltje.. maar die is niet zo nauwkeurig..
ik heb het maar even bij een theelepeltje vit c gehouden..
binnenkort maar even langs de kliniek om 3 gram af te laten wegen op een nauwkeuriger weegschaaltje..
dan weet ik hoeveel 3 gram nu precies is!!
en de ph stiks heb ik ook.. :)
wanneer zal ik opnieuw meten?
volgende week??

groetjes spreeuwtje
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#902926
hey lizzy..

nah.. vanmorgen was haar ph al tussen de 5 en 6,5 :|
dat is wel heel snel toch??

wat zal ik nu doen??
nog steeds die ascorbine zuur om het zo te houden.. maar minder of geen appel azijn meer??
of alles blijven geven??

toch is haar muts nog steeds dikkig..
ik denk dat ik daar even geduld mee moet hebben.. ik had al de indruk dat ze minder vaak druppelde..

7 febr. wordt ze gesteriliseerd.. misschien scheelt dat ook nog..


groetjes spreeuwtje
Door Lizzy
#902927
Misschien heeft ze een vaginale infectie? Daar denk ik eerder aan. Is ze net loops geweest? Ik zou geen ascorbinezuur + appelazijn meer geven. Laat de appelazijn maar even weg en geef alleen vitamine C. Vitamine C verhoogd ook de weerstand en dat kan ze wel gebruiken. Ik zou zondagochtend weer even meten als ik jou was.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#903066
ik zou t niet weten..
het feit was wel dat ze de vorige keer dus echt struviet in haar urine had..
en nu heeft ze dus dezelfde symptomen alleen (nog) geen struviet maar wel die verhoogde ph van 8,5..
alleen is dat wel heel snel naar beneden nu idd..
het is 2,5 maand terug dat ze loops is geweest..
daarom gaat ze 7 februari pas voor de sterilisatie.. dat heb ik 3 maanden terug dus al besproken..

ik zal morgen weer even meten idd..
t zal weer niet zo zijn dat ik weer zon raar beest in huis heb.. :P:P

grinnik..
naja..
hopen dat t goedkomt allemaal.. :)

groetjes en bedankt..

spreeuwtje
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#904397
nou.. hier even een update van kiki en dr gedoetjes..

gister was haar ph weer hoog.. 8,5 dus..
en verder vond ik haar er niet zo goed uitzien..
ze was gistermorgen al wat hangerig..
naja..
later op de dag werd dat steeds erger..
toen ik haar kwam knuffen bleken haar oortjes koel te zijn.. maar was haar buikie kokend heet..
temp gemeten.. 40.2..  :-\
dus.. de arts maar gebeld..
savonds om 8 uur konden we terecht.. en in de tussentijd ging het met kieks steeds minder..
thuis dacht ik eerst dat ze toch buikpijn had gekregen van de ascorbinezuur.. ze had ook wat diarree.. maar haar buikie voelde nog wel soepel..
ik vermoedde een pyometra.. en idd.. madam had savonds op de kliniek nog 40,3 koorts..  dus werden er foto's gemaakt.. en daar werd dus duidelijk dat er iig iets niet in de haak was..
toen nog een echo gemaakt.. ook daarop was het niet helemaal duidelijk.. maar toch omdat ze eigenlijk de 7de toch al voor een sterilisatie zou gaan.. hebben we besloten haar te openen en te steriliseren..
het vermoeden bleek dus juist..
de ontsteking was nog niet enorm.. maar het was duidelijk wel een berg pus wat er uit kwam..
tijdens het scheren kwam er ook al pus uit haar vulva.. dus toen was het eigenlijk al helemaal duidelijk..

ik was gister om 24:00 thuis..  :sleep1:
ze werd nl niet wakker uit de narcose.. viel steeds weer in slaap..
en vannacht hield ze haar temperatuur ook niet goed op peil..
tot 2 uur heb ik lopen klooien met kruiken en dekens.. en ben uiteindelijk maar een paar uurtjes gaan slapen..
vanmorgen om 7 uur was ze nog steeds koud.. maar ze was wel alerter en ze had in de woonkamer (op mijn schone karpet  >:() geplast en gepoept..
ik heb haar weer nieuwe kruikies gegeven.. omdat haar temp nog 36 was..
en vanmorgen ging het al een stuk beter met haar..
ze lijkt haar temp nu goed weer op peil te kunnen houden.. en ze heeft net een bammetje leverpastei op.. ;)

pft..
stom he?
ik voelde me eerst nog schuldig omdat ik niet direct naar de d.a. gerend was.. maar zelf ben gaan zoeken naar aanleiding van het urine onderzoek door de d.a.
maar niemand had deze diagnose kunnen stellen alleen op een te hoge ph..  :nono2:

jij vermoedde al een ontsteking lizzy.. :)
maar pas toen ze koorts kreeg kon dat met zekerheid gezegd worden..

naja.. kieks lijkt nu uit de gevaren zone..
ik wacht nu nog een paar dagen met opnieuw naar haar ph te kijken om dan weer misschien verder te gaan met evt. alleen de ascorbine zuur.. eens zien of dat voldoende is om haar ph lager te houden..

verder hoop ik dat het nu even gedaan is met de dierenarts bezoeken..
dit geintje van vannacht was alweer 727 euro..  :o

sjucht..
t kan soms snel gaan..

groetjes spreeuwtje
Laatst gewijzigd door spreeuwtje op ma 28 jan 2008, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door