Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#897694
Fido schreef: Als ik jullie was zou ik dat dan maar snel doen. Rimadyl was vrij gegeven maar dat is weer ingetrokken. Het mag dus alleen via de da verkocht worden.

Nu is dit wel een da-site maar alleen vrije middelen mogen verstuurd worden en reclame voor gemaakt worden. Dit geld dus niet meer voor Rimadyl.
Ze lopen het risico op een torenhoge boete als ze dit middel zo zouden opsturen.

even puur nieuwsgierigheid hoor, maar waarom mag het nu weer alleen maar via de DA verkocht worden?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#897907
Tja, wie kan dat doorgronden? Ik snap ook geen iota van het geneesmiddelenbeleid.
In het begin toen Rimadyl op de vrije markt kwam, vond ik dat maar niets. Het is toch een middel wat behoorlijke bijwerkingen kan hebben, en ook niet zomaar gecombineerd mag worden met andere middelen. En mijns inziens moet dat begeleid worden door een dierenarts. Maar aan de andere kant: wij kunnen ook vollop paracetamol en ibuprofen kopen bij de drogist.
Dus er zijn voor beide kanten voors en tegens.
Door Femke
#897952
Hitam schreef: Tja, wie kan dat doorgronden? Ik snap ook geen iota van het geneesmiddelenbeleid.
In het begin toen Rimadyl op de vrije markt kwam, vond ik dat maar niets. Het is toch een middel wat behoorlijke bijwerkingen kan hebben, en ook niet zomaar gecombineerd mag worden met andere middelen. En mijns inziens moet dat begeleid worden door een dierenarts. Maar aan de andere kant: wij kunnen ook vollop paracetamol en ibuprofen kopen bij de drogist.
Dus er zijn voor beide kanten voors en tegens.
okee, maar het is dus niet zo dat in de praktijk gebleken is dat het middel toch niet geschikt is voor 'zelfmedicatie?'
Gebruikersavatar
Door Hitam
#898061
Nee, volgens mij is het meer een gevecht tussen de verschillende commeriele blangen.
Door Femke
#898112
Hitam schreef: Nee, volgens mij is het meer een gevecht tussen de verschillende commeriele blangen.
okee en degene met de dikste vinger in de pap heeft dus gewonnen  ;)
Door Fido
#899322
Femke schreef:
even puur nieuwsgierigheid hoor, maar waarom mag het nu weer alleen maar via de DA verkocht worden?
Net als Tannetje begrijpen wij geen yota van het hele beleid. Er is geen touw aan vast te knopen.

Vit.K blijkt een uitsluitend da middel te zijn terwijl het gewoon via internet te koop is. Wij hebben recent een boete gekregen van bijna 3500,- euro omdat we vit.K hadden afgeleverd bij een trainer voor een paard waarbij een diagnose was gesteld en voor de veiligheid van dit paard vit.K direct gedoseerd moet kunnen worden.
Iedereen kan zonder diagnose vit.K kopen cq bestellen. Wij zijn in hogerberoep gegaan en zijn benieuwd wat er gaat gebeuren?

Ook de dopinglijst klopt van geen ene moer! Dateerd uit de jaren 30 :o  en de controle op doping is een lachertje >:(

Paraveterinaire worden opgeleid dat ze bepaalde handelingen kunnen en MOGEN uitvoeren. Onder andere infusen geven. Dit staat ook in het besluit paraveterinairen.
Alleen........ staat er op infusen UDD en dat houdt in dat het enkel en alleen door de da gegeven mag worden.
Hoezo, tegenstrijdig?
Zeker weten dat er dagelijks in heel veel praktijken ONBEWUST de wet wordt overtreden.

Ik ben bezig om bij ons in de praktijk informatie filmpjes te laten draaien voor de klanten. Vaak maakt zo'n filmpje in een paar minuten duidelijk waar je anders 20 min. voor aan het kletsen bent ;). In zo'n filmpje mag er geen merknamen genoemd worden, tenzij het een vrij gegeven middel is. Dus Frontline mag wel maar Prac tic mag niet.
Dan mag het allemaal wel in de spreekkamer getoont worden maar niet in de wachtkamer of andere openbare ruimtes.

Ik krijg een k*nd van al die niet bevattende regels! maar wil ook geen boete meer :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door