Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#891979
Een van mijn honden heeft last van bulten op zijn hele lijf, kop tot kont. Op het forum meerdere topics hierover gevonden en de naam urticaria. Nu lees ik eigenlijk in alle topics dat de klachten in en dag of wat over zijn en vaak een soort van hoogtepunt hebben.

Manu heeft nu al bijna een week bulten en ik merk nu ook aan hem dat hij er echt last van heeft eerder leek dat niet het geval. Hij eet wel gewoon maar lijkt nu rustiger en krabt meer dan normaal. Het lijkt alleen minder te worden als hij buiten is geweest maar goed in deze tijd van het jaar kun je hem niet de hele dag buiten laten natuurlijk.

Ik heb hem 3x Apis C30 gegeven en wil nog een 4de keer proberen maar dan wil ik ook wel echt zien dat het iets doet. Misschien de Lachesis proberen maar hij heeft het echt over zijn hele lijf.
Niet dat ik de DA zijn geld niet gun maar liever laat ik geen troep in hem spuiten maar als er vrijdag nog steeds geen verbetering is dan ga ik er toch maar even langs.

Hij heeft het 1x eerder gehad toen hij nog pup was en dat was na een soort van shock reaktie. Toen heb ik ook Apis C30 gegeven en was het de dag daarna over.

Hij is heel erg bang voor vuurwerk maar de bulten zijn 4 januari gekomen, zou het een soort van stress reactie nog kunnen zijn?

Heeft iemand ervaring met dit soort klachten die wat langer aanhouden?
Door Mevroi Kruim
#891990
Ja, ikke  :( ik zit nog steeds onder de bulten na een kuur Amoxiciline. De kuur duurde een week en pas op de laatste dag kreeg ik vlekken en jeuk. Ze trekken heel langzaam weer weg maar ze zitten er nu al zeker een week. Ik baal  >:( vooral omdat de kuur nog geen bal hielp ook.

Apis zou normaal gesproken idd moeten werken. Heb je ook een verergering van de klachten gezien? Dan weet je dat het aanslaat. Als niet zou ik op zoek naar een ander middel.
Dat het beter wordt als hij buiten is kan ik geloven, kou helpt tegen de jeuk, en ook heeft hij dan andere dingen om hem bezig te houden.
Beterschap met hem!
Door El_Kato
#893350
Het is wel even erger geweest maar nu in iedergeval duidelijk minder. Zoveel minder ook dat ik niet met hem naar de dierenarts ga als het straks weer erger word is dat nog vroeg genoeg.
Door MariekeLost2
#893372
Urticaria is een ander woord voor netelroos. Netelroos ontstaat door een accuut allergische reaktie. Heeft hij de laatste tijd misschien iets anders gegeten, of met een stof op zijn huid in aanraking geweest? Stress kan de symptomen verergeren, maar is absoluut niet de oorzaak. Het is een allergische reaktie ergens op. Als middel erbij kun je Cardiflor emulsie gebruiken (voor op de plekken zelf) dit is van VSM en is bij de Etos, DA drogist en bij een reformwinkel verkrijgbaar.

Hieronder een stuk van internet over Urticaria bij mensen. Maar dit geldt dus ook voor honden!
Urticaria
--------------------------------------------------------------------------------

Synoniemen: galbulten, netelroos .

Wat zijn het?
Urticaria zijn heftig jeukende kleine of grote bultjes en verhevenheden die overal op de huid kunnen voorkomen. Ze kunnen samensmelten tot grote ‘kwaddels’, vaak met een witte ring eromheen. Ze ontwikkelen zich zeer snel (vaak binnen 30 minuten) en trekken vervolgens binnen 12-24 uur weer weg. De meeste mensen hebben vooral ‘s avonds klachten van urticaria die dan tegen de ochtend weer verdwijnen.
foto: urticaria, kenmerkende grote kwaddels.

Urticaria is een vaak voorkomende en meestal slechts tijdelijk actieve huidaandoening. Ongeveer 20% van de Nederlandse bevolking zal ooit in het leven een episode met urticaria doormaken.


Hoe ontstaan urticaria?
Overal in de huid liggen zogenaamde ‘mestcellen’. Deze cellen bevatten een reservoir aan stoffen die in de huid worden losgelaten als een ontstekingsreactie moet worden opgewekt. De belangrijkste van deze ontstekingsmediatoren is histamine. Bij urticaria worden grote hoeveelheden histamine door de mestcellen in de huid gebracht zonder dat daar een noodzaak voor is; er wordt dus een ontstekingsreactie opgeroepen terwijl die helemaal niet nodig is. Dit nodeloos leegstorten van de mestcellen kan worden uitgelokt door heel veel oorzaken.

Oorzaken kunnen prikkels zijn zoals druk op de huid of kou. Soms zijn voedingsmiddelen of medicijnen de oorzaak van de ‘overprikkelbaarheid’ van de mestcellen in de huid. Wanneer gericht onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken van urticaria die langere tijd bestaan wordt in 75% van de gevallen nooit een oorzaak gevonden. De overige 25% kan in de volgende categorieen worden ingedeeld:


geneesmiddelen
antibiotica
pijnstillers (aspirine!)
anderen
infecties
bacterieen
gisten (Candida)
virussen (hepatitis B, Pfeiffer) parasieten
fysische prikkels
lichamelijke inspanning
druk op de huid
koude
warmte
zonlicht
voeding
vooral middelen die berucht zijn als allergieveroorzaker zoals vis, garnalen,ei etc.
insectenbeten
vlooien
muggen, etc
interne ziekten
auto-immuunziekten (lupus erythematosus, rheumatoide arthritis)
leukaemie/ ziekte van Hodgkin
contactallergie op de huid
Soorten urticaria
De soorten urticaria hangen natuurlijk nauw samen met de veroorzakers ervan, voorzover deze te achterhalen zijn. Ook kunnen urticaria worden ingedeeld in de periode dat de aanvallen terugkomen:
Acute urticaria
Urticaria, ongeacht de oorzaak, die plotseling beginnen en waarvan de aanvallen na 6 weken spontaan verdwenen zijn.

Chronische urticaria
Urticaria, ongeacht de oorzaak, die langer dan 6 weken bestaan. Urticaria die gedurende meer dan een jaar steeds weer terugkomen zijn geen zeldzaamheid.

Urticaria factitia
Bij deze vorm bij druk of wrijven op de huid sterk jeukende kwaddels precies op de plek waar gewreven is. Deze verdwijnen spontaan binnen een tot enkele uren. Het verschijnsel van urticaria na het krassen over de huid waarbij ook enige druk wordt uitgeoefend noemen wij positief dermografisme. Dit komt in meer of mindere mate bij ongeveer 3% van de bevolking voor en
is gelukkig meestal een tijdelijk fenomeen.

Koude urticaria
Deze vorm is vrij zeldzaam. De huid vertoont de urticaria na blootstelling aan kou. Een test die de arts kan uitvoeren om koude urticaria vast te stellen is de ijsblokjes-proef. Hierbij wordt gedurende een bepaalde (standaard) tijd een ijsblokje tegen de huid gehouden.
Mensen die een bekende koude-urticaria hebben dienen voorzichtig te zijn met zwemmen in koud of lauw water. Het is beschreven dat patienten in deze situaties door de uitgebreide urticaria-reactie buiten bewustzijn raakten.


Welk onderzoek kan verricht worden?
Bij ongeveer 75% van de patienten met urticaria wordt nooit een oorzaak voor de urticaria gevonden.
Omdat urticaria meestal slechts kortdurend aanwezig zijn en vanzelf weer verdwijnen wordt er vaak pas nader uitgebreid onderzoek ingesteld als de urticaria bijzonder hinderlijk zijn en meer dan 6 weken bestaan (chronische urticaria).

Het belangrijkste instrument in het zoeken naar een mogelijke oorzaak is het vraaggesprek, waarbij wordt gekeken of een of meer van de bekende mogelijke oorzaken van urticaria bij de patient aanwezig zijn. De gevonden oorzaak moet dan natuurlijk zo mogelijk worden weggenomen.
Omdat er erg veel mogelijke oorzaken zijn zal de arts vaak gebruik maken van een vragenlijst die de patient zelf thuis invult en daarna door de arts wordt bestudeerd.

Indien de arts hier aanleiding toe ziet is het mogelijk om verder onderzoek te doen. Hierbij kan gedacht worden aan algemeen bloedonderzoek, bacteriekweken en allergietesten. Over het algemeen wordt hiertoe pas overgegaan bij bijzonder hardekkige urticaria.


Hoe worden urticaria behandeld?
Indien een duidelijke oorzaak van de urticaria wordt gevonden moet de oorzaak natuurlijk worden weggenomen. In het geval van geneesmiddelen kan dit soms een probleem opleveren. Stop in ieder geval nooit medicijnen zonder dit eerst met e arts te overleggen die de geneesmiddelen heeft voorgeschreven.

Antihistaminica
Antihistaminica zijn geneesmiddelen die ervoor zorgen dat de histamine niet zijn ontstekingsbevorderende uitwerking heeft. Over het algemeen werken deze medicijnen goed en zorgen ervoor dat de urticaria goed worden onderdrukt. Soms is het nodig deze medicijnen langere tijd te gebruiken tot de urtiaria vanzelf zijn ‘uitgedoofd’


Wat is de prognose?
In de meeste gevallen is er sprake van ‘acute urticaria en is de huidreactie van korte duur.
In het geval van chronische urticaria is het niet mogelijk een voorspelling van de duur van de urticaria te doen. In extreme gevallen kunnen chronische urticaria een jaar of langer duren. In deze gevallen is meer uitgebreid onderzoek naar de oorzaak aan te raden. Zoals gezegd levert dit helaas, ondanks uitgebreid speurwerk, in veel gevallen niet veel op.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Laatst gewijzigd door MariekeLost2 op vr 11 jan 2008, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door El_Kato
#893474
Jeetje, mooi duidelijk overzicht. Dit is wel echt wat zijn klachten zijn/waren. Het is moeilijk te zien natuurlijk door de vacht maar op zijn buik en in zijn oksels zag je wel echt die rode kwadden zitten.
Heb ook wel op het internet gezocht maar het niet zo duidelijk gevonden.

Zal morgen eens kijken voor die Cardiflor emulsie heb toch het idee dat hij nog wel wat jeuk in de oksels metname heeft en misschien verlicht het wat.
Door MariekeLost2
#893492
Zelf vind ik cardiflor superspul. Ik heb af en toe behoorlijk last van eczeem, met de daarbij behorende jeuk, en de emulsie (dus niet de zalf) trekt direct in en verlicht de jeuk. Ook bij accuut allergische reakties zoals zonnebultjes is het geweldig verkoelend spul.
Door El_Kato
#899387
Gaat nu weer goed. Vorige zaterdag zat hij opeens weer helemaal vol met bulten. In de oksels zaten nare zwellingen die er erg pijnlijk en jeukerig uitzagen, cardiflor erop gesmeerd en de dag daarna viel het gelukkig weer heel erg mee. Moet wel zeggen dat ik maandag naar de DA was gegaan als het niet beter was gegaan.

Nu is hij al bijna een week bult vrij alleen op zijn kop lijkt het soms nog wat rabberig of zo noem ik dat dan maar.

Kan niet ontdekken waar hij het nu van heeft. Heb wel bij hem en bij de kat die zaterdag een vlo gevonden dus misschien dat hij daar wat gevoelig voor is. Ik behandel eigenlijk noooit tegen vlooien pas zodra ik ze zie. Heb ze dan ook gelijk allemaal behandeld en het huis ingespoten. Ga ze volgende week nog ontwormen en dan zien we het weer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door