Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#887373
Beau heeft al een tijdje een rode, geïrriteerde lies. Ik had gehoopt dat het vanzelf zou overgaan, maar helaas. Wat kan ik hem geven of erop smeren?
Door pallas
#887388
*Natasja* schreef: Beau heeft al een tijdje een rode, geïrriteerde lies. Ik had gehoopt dat het vanzelf zou overgaan, maar helaas. Wat kan ik hem geven of erop smeren?
Calendulan zalfje?
Door *Natasja*
#887390
pallas schreef: Calendulan zalfje?
Dat heb ik er al verschillende keren opgesmeerd, maar dat lijkt weinig te doen (voor zover Beau het erop laat zitten, want hoewel ik het zoveel mogelijk probeer te voorkomen, blijft het natuurlijk moeilijk om die zalf er niet meteen af te likken) Of heeft dat langere tijd nodig om te gaan werken?
Door pallas
#887395
*Natasja* schreef: Dat heb ik er al verschillende keren opgesmeerd, maar dat lijkt weinig te doen (voor zover Beau het erop laat zitten, want hoewel ik het zoveel mogelijk probeer te voorkomen, blijft het natuurlijk moeilijk om die zalf er niet meteen af te likken) Of heeft dat langere tijd nodig om te gaan werken?
Ik zou het erop smeren als je bijv naar buiten gaat , dan kan het lekker intrekken zonder dat Beau eraan likt. Ook voor het eten is nog een mogelijkheid, na het eten gaan ze toch meestal lekker slapen.
Vaker dan twee keer per dag een dun laagje zou ik niet doen, want anders wordt de huis week en dat wil je ook weer niet.
Door *Natasja*
#887397
pallas schreef: Ik zou het erop smeren als je bijv naar buiten gaat , dan kan het lekker intrekken zonder dat Beau eraan likt. Ook voor het eten is nog een mogelijkheid, na het eten gaan ze toch meestal lekker slapen.
Vaker dan twee keer per dag een dun laagje zou ik niet doen, want anders wordt de huis week en dat wil je ook weer niet.
Voor het wandelen erop smeren is inderdaad een goeie tip. Ik had er vorige week wel aan gedacht, maar vond het toen te koud om hem met een vochtige lies naar buiten te sturen. Vóór het eten heeft niet zoveel zin bij Beau, daar eet hij te snel voor  :-X
Door *Natasja*
#888360
Lizzy schreef: Hoe komt het dat de lies geirriteerd is? Ik bedoel, bijt of likt hij er aan?
Ja, het komt door het likken. 2 jaar geleden had Benthe hetzelfde, door het gelik van Beau. En als we het niet in de gaten houden, doet hij bij Benthe d'r oren hetzelfde. Hij heeft een lik/sop-manie  :-\

Ik heb vanmorgen bij de DA een mooncollar gehaald, want het lukte ons niet om hem ervan af te houden. Daarnaast zag het er nu bijna rauw uit, de DA vergeleek het met brandwonden. Ik heb ook een flesje Dermalgin meegekregen, dat werkt jeukstillend volgens de DA. Hopelijk verbetert het nu snel, nu hij er niet meer bij kan.
Door evenstar
#888416
Hier likken ze de calendula zalf ook altijd er af . Lijkt wel of dat lekker is doet de hond met de zalf het zelf niet dan doen de andere honden het wel  :-\ :-\
Nu smeer ik er Vetramil of van Chi Eerste hulp balsem er op die twee smaken zijn niet in trek. ;D
Door pallas
#888422
*Natasja* schreef: Ja, het komt door het likken. 2 jaar geleden had Benthe hetzelfde, door het gelik van Beau. En als we het niet in de gaten houden, doet hij bij Benthe d'r oren hetzelfde. Hij heeft een lik/sop-manie  :-\

Ik heb vanmorgen bij de DA een mooncollar gehaald, want het lukte ons niet om hem ervan af te houden. Daarnaast zag het er nu bijna rauw uit, de DA vergeleek het met brandwonden. Ik heb ook een flesje Dermalgin meegekregen, dat werkt jeukstillend volgens de DA. Hopelijk verbetert het nu snel, nu hij er niet meer bij kan.
gaat dus nog niet zo lekker, :-\ Heel vervelend als hij zo'n tic heeft. Is het met de drukke feestdagen erger geworden of kan je er niks van zeggen?

Nu maar hopen dat het zalfje van de d.a. werkt. Dat hij er nu niet meer bij kan is natuurlijk wel goed.

sterkte met de knul.
Door flin
#888424
dermalgin = cortisonen

'k hoop voor je dat 't toch geen allergische reaktie ergens op is,
dan word 't zoeken...
Laatst gewijzigd door flin op wo 02 jan 2008, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#888451
*Natasja* schreef: Ja, het komt door het likken. 2 jaar geleden had Benthe hetzelfde, door het gelik van Beau. En als we het niet in de gaten houden, doet hij bij Benthe d'r oren hetzelfde. Hij heeft een lik/sop-manie  :-\

Ik heb vanmorgen bij de DA een mooncollar gehaald, want het lukte ons niet om hem ervan af te houden. Daarnaast zag het er nu bijna rauw uit, de DA vergeleek het met brandwonden. Ik heb ook een flesje Dermalgin meegekregen, dat werkt jeukstillend volgens de DA. Hopelijk verbetert het nu snel, nu hij er niet meer bij kan.
Nou, ik weet niet of dat geen 2 verschillende dingen zijn, soppen aan Benthe of soppen aan zijn eigen liezen.... Brutus sopt ook aan Pinkel (vooral d'r oren, om gek van te worden! Tot oorontstekingen bij Pinkel aan toe!). Maar niet aan zichzelf. Als het een sop-stress-ding is: dan denk ik dat je ook daar naar moeten kijken en moet kijken of je de oorzaak kunt wegnemen (waar heeft hij stress van? Doet hij het in bepaalde situaties? Op bepaalde momenten?). Als dat het niet is: weet je ook zeker dat hij geen pijn aan poten of heupen heeft? Whoofer likte ook aan de binnenkant van haar liezen en dit bleek een uitstralingspijn van haar hernia te zijn. Ik heb me rotgezocht naar allerlei voedingsdingen en allergiedingen en toen bleek het dus dit te zijn... Is zijn rug helemaal in orde? Heupen?
Door *Natasja*
#888488
Lizzy schreef: Nou, ik weet niet of dat geen 2 verschillende dingen zijn, soppen aan Benthe of soppen aan zijn eigen liezen.... Brutus sopt ook aan Pinkel (vooral d'r oren, om gek van te worden! Tot oorontstekingen bij Pinkel aan toe!). Maar niet aan zichzelf. Als het een sop-stress-ding is: dan denk ik dat je ook daar naar moeten kijken en moet kijken of je de oorzaak kunt wegnemen (waar heeft hij stress van? Doet hij het in bepaalde situaties? Op bepaalde momenten?). Als dat het niet is: weet je ook zeker dat hij geen pijn aan poten of heupen heeft? Whoofer likte ook aan de binnenkant van haar liezen en dit bleek een uitstralingspijn van haar hernia te zijn. Ik heb me rotgezocht naar allerlei voedingsdingen en allergiedingen en toen bleek het dus dit te zijn... Is zijn rug helemaal in orde? Heupen?
Ja, het zijn bepaalde momenten dat hij begint te likken: 's ochtends vlak voor we naar het strand gaan en eind van de middag als de honden net gegeten hebben. 's Ochtends gaat hij meteen zichzelf likken, 's middags zit hij eerst Benthe d'r rug te likken (en te bijten c.q. klappertanden op d'r ruggewervel), maar tegenwoordig snauwt ze hem dan af en gaat hij daarna zichzelf likken (klinkt een beetje dubbelzinnig, maar ieder begrijpt wat ik bedoel  ;)).

Beau is altijd erg hyper als we naar het strand gaan: onderweg zit hij te janken achterin de auto (volume gaat steeds harder) en als we op het strand komen, trilt hij over zijn hele lijf als hij uitstapt. Ook 's middags na het eten heeft hij om de een of andere reden te veel energie, hij moet dan altijd even flink stoeien met Benthe. Tot een maand of 2 geleden liet die zich verleiden tot een potje stoeiwerk, maar tegenwoordig snauwt ze hem 9 van de 10 keer af en wordt er dus niet gestoeid.

Of het van zijn rug en/of heupen kan komen: misschien wel. Zoals je weet, zit Beau qua gewrichten niet echt goed in elkaar, maar dan met name zijn rechtervoorpoot, die al lange tijd slecht is. Hij krijgt daar standaard glucosamine-complex en Omega 3 en 6 voor, en op het moment (in tijden van veel last) ook Groenlipmossel. Hij loopt vaak stram en heeft 's ochtends vaak moeite met opstaan. Maar ik weet dat altijd aan die ene poot  :-\

Maar voor het moment vond ik het het belangrijkste om zijn huid tot rust te laten komen, want hij ging hoe langer hoe meer likken, waardoor de huid steeds vuriger werd, en de irritatie daarmee ook. Ik hoop dat het, nu hij er niet meer aan kan likken, snel verbetert. Mocht het daarna weer opnieuw beginnen, gaan we zeker verder zoeken naar de mogelijke oorzaak en zal ik jouw verhaal vooraan in mijn achterhoofd houden.
Door Lizzy
#888490
Ga anders met hem eens naar een chiropractor of manueel therapeut. Misschien dat deze nog wat voor Beau z'n gewrichten/beenderen kan betekenen. En verder zit ik te denken: is het misschien goed om hem een tijdje Rust Compositum van de Groene Os te geven?
Door *Natasja*
#888502
Lizzy schreef: Ga anders met hem eens naar een chiropractor of manueel therapeut. Misschien dat deze nog wat voor Beau z'n gewrichten/beenderen kan betekenen. En verder zit ik te denken: is het misschien goed om hem een tijdje Rust Compositum van de Groene Os te geven?
Weet jij een goede chiropractor of manueel therapeut in de omgeving Brabant/Zuid-Holland (vast wel  ;))?

Rust Compositum vind ik een erg goeie tip, dank je. Weet je, ik heb er nooit zo bij stilgestaan: we weten niet beter of Beau is een drukke hond (we noemen hem altijd ons "ADHD-kind"- ik hoop niet dat ik hier iemand mee kwets, dat is niet mijn bedoeling). Als hij met zijn floss-touw aan de gang gaat, is dat een verhaal zonder einde, hij kan het uren volhouden. Tot anderhalf jaar geleden lieten we dat ook gebeuren, we bleven dat ding maar in de lucht gooien voor hem. Tegenwoordig zeggen we na een half uur: het is welletjes geweest, en gooien de floss in de gang. Hier legt hij zich dan wel gemakkelijk bij neer en gaat op zijn plaats liggen. Als er visite komt: weet hij niet waar hij het moet zoeken om maar te kunnen spelen en is zo mogelijk nog hyperder dan hyper. Dit zijn maar even een paar voorbeeldjes hoor.

Ik besef maar al te goed dat we hier voor een groot deel zelf schuldig aan zijn; in de 3,5 jaar dat Beau onze enigste hond was, heeft hij gewoon te veel aandacht gekregen door de moeilijke periode waar we toen in zaten. Toen Benthe erbij kwam, zag ik dat niet alle dalmatiërs zo druk waren als Beau, dat het ook anders kon. We zijn toen vrij snel duidelijkere regels gaan instellen, maar nog steeds vraagt Beau veel meer aandacht dan Benthe en heeft veel onrust in zijn lijf. Denk je dat de Rust Compositum nog wel wat kan doen voor hem, of zit die onrust te veel in zijn lijf gebeiteld? En het kan neem ik aan geen kwaad om dit in combinatie met de supplementen die hij al krijgt, te geven?
Laatst gewijzigd door *Natasja* op wo 02 jan 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#892600
Even een update-je: het gaat erg goed met Beau zijn liezen. Ze zijn niet rood meer (wel oranje gekleurd, dezelfde kleur die Benthe op een gegeven moment rond haar oren had vanwege het vele likken) en overdag hoeft de band niet eens meer om, omdat hij er nauwelijks nog aan likt. 's Nachts laten we hem voor de zekerheid nog even om. Na 3 dagen ben ik al gestopt met de Dermalgin, omdat ik het idee had dat het meer kwaad dan goed deed. We smeren er nu niets meer op.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door