Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#885459
Hoi,

ik vond dit forum toen ik zat te google-en nadat onze pup problemen kreeg met ontlasting en drinken. (Veel info; ik lees me suf hier :D). Maar ik heb nog wel een paar vraagjes, misschien dat iemand hier er iets zinnigs over kan zeggen?

We hebben Falco vanaf het begin een goede brok gegeven. Daar had ie altijd al wel wat veel ontlasting op, maar die was wel redelijk stevig. Een week of 4 geleden begon het op te vallen dat ie wel erg veel begon te drinken (en plassen, ook weer in huis, terwijl ie al mooi zindelijk was). Eens bijgehouden hoeveel precies, nou, het zat aardig in de buurt van de 2 liter!

Dus naar de dierenarts, dus andere brok, maar hij bleef veel drinken en de ontlasting werd ook niet beter, steeds breiiger, 's morgens vaak nog wel vast.  Hij zag (en ziet) er wel heel goed uit, glanst en zit vol energie.

Giardia test; positief. Behandeld met goed resultaat, alleen drinken en ontlasting werden niet beter. Dus de d.a. heeft bloed getrokken en een andere, nog lichter verteerbare brok meegegeven, want hij vond ook dat ie toch wel erg mager werd.

Nou, toen kreeg ie pas echt spuitpoep!!!!!!!! Dat was in het weekend, dus ik heb 'm ten einde raad maar kipfilet met rijst gegeven... En meteen geen diarree meer en normaal drinken!!!!!!!

Uit de bloedonderzoeken kwam niet echt iets uit. Alleen de waardes om te testen op EPI kon ie niet goed beoordelen omdat ie ervanuit gegaan was dat ie al een uur of 6 geleden gegeten had, terwijl ie net z'n middaghapje op had.
Dus denken we nu dat ie allergies is voor (eiwit uit) vis. In de eerste brok zat een klein beetje vis, in de brok van de d.a. was alle eiwit vis.

Nou kan een pup niet echt groeien op rijst en kipfilet, dus naar een alternatief gezocht en carnibest lam en rijst gevonden. En zo dus bij het rauwe vlees terecht gekomen. Hij vind het heerlijk en ontlasting ziet er mooi stevig uit en hij drinkt nu ongeveer een halve liter per dag, is al mooi aangekomen (weegt nu 24kg)

(Ik vind de cb alleen schreeuwend duur, pfff)

Maar nu weet ik niet zo goed hoe ik verder moet voeren. Als ie voorlopig alleen cb lam en rijst krijgt, is dat dan niet te eenzijdig?

Ik heb eergisteren weer een keer 1 maaltijd brok geprobeerd, 's avonds, een sensitive versie met alleen gevogelte en rijst. Maar de ontlasting was 's morgens weer wat zachter en 's middags weer een natte kwak. Dan kan het toch moeilijk aan de vis liggen??? Die zat er geen in. En granen ook niet. Of moet ik dat langzamer op gaan bouwen, maar je mag geen vlees en brokken mengen?
Heeft er iemand ervaring met een vlokkenmix, aangevuld met vlees? (Ik zag dat ze bij Duck een rijst-groente versie hebben.)

Groetjes!!
Door conleeuw
#885495
ik begrijp echt niet waarom jij een hond die het goed doet op vers nu weer terug wil zetten op brokken. Jij schrijf dat carnibest duur is, maar reken nu eens verder met brokken, jij zal niet goedkope brokken kunnen voeren, hoeveel kost dat per kilogram, en dan nog alle dierenarts kosten die om de hoek komt kijken, want zonder twijfel zal je weer bij een dierenarts zitten met darmproblemen, dat zie je nu al.
Ik kan je geen advies geven over het terug zetten op brokken, overiginds als ik eerlijk ben wil ik die advies niet geven. Wat ik wel kan zeggen is, er zijn goedkopere KVV's ga eens daarna kijken ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#885507
Rijst is ook graan en als jouw hond direkt met slechte ontlasting op een brok reageert dan kun je er wel vanuit gaan dat hij niet om kan gaan met de grote hoeveelheden rijst of andere granen die in de brok zitten. Dat frummeltje vis of kip is verwaarloosbaar en dan is het ook nog zo dat eiwitstructuren door verhitten zodanig veranderen dat het goed kan dat jouw hond verse vis wel goed verdraagt, maar die doodgekookte rommel niet.

Net als Con ga ik niet mee in een brokadvies, (daar zijn we hier niet voor "aangenomen"  ;D)  en lijkt het mij ook een heel slecht plan om deze hond weer brok te gaan geven gezin zijn reactie op al één maaltijd. Ik wil alleen zeggen dat het mengen van brok en vlees niet zo ernstig is als soms wordt voorgespiegelt. Het kan best, even en kwestie van proberen hoe jouw hond daarop reageert.

Alleen Cb lam/rijst voeren is in mij ogen wat eenzijdig, maar ach, had je hond het "goed" gedaan op de brok dan had hij waarschijnlijk ook alleen maar die brok gehad en gek genoeg maakt men zch dan nooit druk om eenzijdigheid. De Lam/rijst is een compleet voer, dus in principe komt je hond niks te kort.

Je zou ook kunnen rondkijken voor een goedkopere kvv. Zowiezo is het Natuurvoer van Cb al iets voordeliger, je zou daarmee kunnen afwisselen of met goedkopere andere merken. Zelf samenstellen op een aantal dagen (of volledig natuurlijk ;D) is ook een optie. Je kunt dan goed de vinger op de pols houden van wat je voert en als je wat leuke adresjes weet te vinden dan ben je in de regel stukken voordeliger uit dan wanneer je enkel kvv voert.
Door Juul
#885522
Hoi hoi,

Don't shoot me, nu al meteen. Ik vraag ook niet echt om een brokadvies. Het maakt me niet uit wat ik voer, rauw, gekookt of brokken, als ik maar een gezonde, en zich prettig voelende hond in huis heb!
Dat is voor mij het allerbelangrijkste.

Dit rauw voeren is helemaal nieuw voor mij. Ik kwam er per ongeluk bij terecht, en was ook hardstikke blij dat die het daar meteen zo goed op deed, en ik denk ook dat het voor een hond veel natuurlijker is als brok o.i.d. Ik eet zelf ook geen voorgefabriceerde kant en klare prak. Dus daar hoef je me niet van te overtuigen.

Maar zelf samenstellen, dat doe ik niet zomaar even, dat wil ik dan ook wel graag goed doen. Als ie niet tegen brok kan geef ik hem dat ook echt niet meer. Voorlopig blijft ie dus ook mooi op de CB, al is dat wel een grote aanslag op mijn portemonnee (zelfs in vergelijk met de brok van de d.a.)

Ik wil alleen heel graag weten of en waar ie nou allergisch voor is. (Met grote hoeveelheden rijst kan ie wel omgaan, want z'n ontlasting was super toen ik 'm half rijst en half kipfilet gaf. ) Maar z'n reactie op de brok met kip en rijst zegt dus inderdaad dat het waarschijnlijk iets met de brok te maken heeft.

De d.a. zei, dat het meestal een allergie voor een eiwit is. Hij wilde me een brok met soya-eiwt geven, maar dat leek me dus helemaal niks. Hij zei ook dat ik uit moest kijken om nu vanalles te gaan proberen, omdat ie dan grote kans heeft, dat ie straks voor meer dingen allergisch wordt, dus ben ik een beetje huiverig om snel iets anders te proberen (ander soorten vlees, bedoel ik).

Ik geef al wel heel lang gedroogde long, als trainingsvoertje, dus ik mag aannemen dat rundereiwit wel kan? Of zit er weing eiwit in orgaanvlees?

Ik zou ook graag willen weten, hoeveel ontlasting nu eigenlijk "normaal" is? Hij krijgt nu 1kg, verdeelt over 3x per dag, hij mest nu ook 3x per dag 1 flinke frikandel (bij wijze van maat). Wel mooi donker en vast. Is dat veel of is dat normaal? En hoeveel drinken jullie honden? Is een halve liter per dag normaal bij vers voer, of is dat nog teveel?

Groetjes!
Door conleeuw
#885529
je kan om de prijs een beetje te drukken een goedkoper kvv er bij voeren, als jij kijk onder het hoofdje

Kant-en-klaar versvlees - Hond 

staat er meer over verschillende KVV merken.
Om vast te stellen precies waar hij voor allergisch is kan je niet brok geven en dan een conclusie trekken, dan zou je iedere ingredient van de brok appart moeten voeren, maar is het eigenlijk nog belangerijk als je een voer heb waar de hond het goed op doet, lijk mij eerst zaak om hem gewoon goed gezond te krijgen en dan kan je gaan spelen met voeding, ik zou hem hoe dan ook niet weer brokken geven, er zit vaak zoveel toevoegingen in en hij kan voor enige toevoeging overgevoellig zijn.
Hoeveel hoort jou hond nu te wegen, jij schrijf hij is mooi aangekomen, 24 kilo's, maar is dat ook de bedoelde gewicht of moet hij nog zwaarder zijn, is hij nog in de groei? De hoeveelheid ontlasting waar jij over schrijf vindt ik nog redelijk veel, maar ook daar zeg ik, het maak niet zoveel uit mits hij gezond is, ontlasting is goed, en hij goed op gewicht is. Om hem op gewicht te krijgen voer je meer, als hij eenmaal zijn gewicht heb bereikt dan voer je gewoon wat hij moet  hebben voor zijn gewicht, dat verschilt per hond een beetje hoeveel % van de gewicht dat is, voor de een is 2% al genoeg, voor de ander is 4% te weinig. Mijn honden eten ongeveer 2% van hun gewicht per dag, en blijven dan wel netjes op gewicht, ik doe daar niet krampachtig over, worden ze te slank, dan krijgen ze iets meer, worden ze te dik, dan krijgen ze iets minder of we gaan nog meer lopen ;)
Door pallas
#885531
Als je alleeen voor het geld brok erbij wil gaan voeren zou ik toch liever naar een goedkopere kvv zoeken dan dat je brok gaat geven.
Als je hond niet goed reageert op een "goede" brok van de d.a. of de dierenwinkel kan je er wel vanuit gaan dat hij het nooit lekker zal gaan doen op brokken. In het gunstigste geval gaat het dan redelijk en ontwikkelt je hond in de loop van de jaren er nog een aantal allergieen bij met alle ellende die daarbij komt (dierenarts kosten enz enz)

Als je bezorgd bent over een completen voeing zou ik dus zeker geen vlokkenmix met vlees gaan geven  want dat is verre van compleet te noemen!!

mijn advies is dan ook :
1) zoek uit op kvv's je hond het goed doet, als je een complete versie geeft kan hij dat altijd eten en krijgt hij geen tekorten.

2)Wil je in de loop van de tijd goedkoper: ga dan zelf samenstellen (BARF) en zoek een paar goede adressen die je vlees enz leveren.
Het hoeft echt niet heel veel duurder te zijn dan brokken  (soms ook wel goedkoper)en is voor jouw hond het beste om te geven want je kan het helemaal op hem (middels een eliminatie dieet) aanpassen.
Door Mevroi Kruim
#885558
Sluit me bij Pallas aan met de aantekening dat als je goed inkoopt barfen goedkoper is dan kvv en vaak ook goedkoper dan de 'betere' soorten brok. Je moet alleen wel flinke vriescapaciteit hebben.

En als je echt wilt weten waar je hond allergisch voor is dan moet je een eliminatie-dieet gaan voeren. Daarover staat heel veel geschreven hier op BP dus met behulp vand e zoekfunctie moet je een eind kunnen komen. Het komt erop neer dat je uitsluitend 1 eiwitbron gaat voeren en wel een die je hond nog niet eerder gehad heeft. BV paard, of eend, of geit. Als hij daarop geen problemen heeft gaa je geleidelijk meer soorten toevoegen en tenslotte ook granen, als je wilt weten of hij daarop reageert.
Maar eerlijk gezegd begon ik er zelf niet aan in het geval van jouw hond, ik ging gewoon vers voeren, is in alle opzichten beter.
Door Juul
#885569
hoi hoi,

Ik weet niet precies wat ie gaat wegen. tis een kruising, dobermann x r.ridgeback. Ik verwacht zo'n 45 kilo.  Hij is nu 5 maanden, (precies vandaag) en weegt nu dus 24 kilo. Hij was de grootste uit het nestje, de trainster van de pupcursus vond hem ook erg groot, dus misschien zit ik met 45 kilo eindgewicht nog wel te laag. Hij is nu zeker niet te dik. Aan de schrale kant, eigenlijk. Maar nu zie ik tenminste niet echt alle ribben meer.

Hij heeft wel ontzettend veel honger, altijd, en z'n bak is ook binnen 2.3 seconden leeggeschrokt. Misschien is 1kg per dag nog wel iets te weinig, maar het lijkt me ook niet goed als ie nu ineens ontzettend veel aankomt in korte tijd.

Thanx voor alle adviezen, ik heb net een e-book gedownload en ga me eens serieus verdiepen in barf. Hoewel mijn man het maar allemaal best smerig vind en ik een beetje bang ben dat ik hem niet compleet voer (de hond dan!! ;D).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#885573
jalukrifa schreef: hoi hoi,

Ik weet niet precies wat ie gaat wegen. tis een kruising, dobermann x r.ridgeback. Ik verwacht zo'n 45 kilo.  Hij is nu 5 maanden, (precies vandaag) en weegt nu dus 24 kilo. Hij was de grootste uit het nestje, de trainster van de pupcursus vond hem ook erg groot, dus misschien zit ik met 45 kilo eindgewicht nog wel te laag. Hij is nu zeker niet te dik. Aan de schrale kant, eigenlijk. Maar nu zie ik tenminste niet echt alle ribben meer.

Hij heeft wel ontzettend veel honger, altijd, en z'n bak is ook binnen 2.3 seconden leeggeschrokt. Misschien is 1kg per dag nog wel iets te weinig, maar het lijkt me ook niet goed als ie nu ineens ontzettend veel aankomt in korte tijd.

Thanx voor alle adviezen, ik heb net een e-book gedownload en ga me eens serieus verdiepen in barf. Hoewel mijn man het maar allemaal best smerig vind en ik een beetje bang ben dat ik hem niet compleet voer (de hond dan!! ;D).

En je man heeft geen compleet voer nodig ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door