Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Brecht
#867538
Heeft iemand ervaring met het sterilliseren van een reu?? dus dat ie alleen niet meer vruchtbaar is maar verder nog intact??? Had er ergens anders over gelezen maar bij reuen praten ze altijd alleen maar over castreren en kan er eigenlijk weinig over vinden..
Door Lizzy
#867543
Ik heb daar ook wel eens een topic over geopend. Op zich moet het te doen zijn. Alleen valt het vast niet mee om een DA te vinden die daar ervaring mee heeft.... En de operatie is technische ook mogelijk wat ingewikkelder dan het verwijderen van de testikels. Waardoor de narcose mogelijk langer duurt. Dat laatste weet ik niet zeker hoor, maar dat was zo'n beetje de uitkomst van de vorige keer dat we hier in een topic over hebben gefilosofeerd.
Door conleeuw
#867552
ik ben benieuwd, waarom? waarom wil je dus dat hij onvruchtbaar is maar gewoon nog reu blijf? of is het niet voor jou eigen reu en is het gewoon dat jij nieuwschierig ben?  ;)
Door Brecht
#867582
ik zat me eigenlijk gewoon af te vragen waarom ze bij reuen altijd alles weghalen en bij mensen een man gesterilliseerd word. als je dat bij een reu zou doen blijft ie eigenlijk intact maar zonder het risico dat ie een teef drachtig maakt... Hij moet dan idd wel onder het mes en narcose is ook niet zo joepie maar toch... Het is gewoon nieuwsgierigheid en ben benieuwd of iemand er meer van weet..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#867623
Brecht schreef: ik zat me eigenlijk gewoon af te vragen waarom ze bij reuen altijd alles weghalen en bij mensen een man gesterilliseerd word. als je dat bij een reu zou doen blijft ie eigenlijk intact maar zonder het risico dat ie een teef drachtig maakt... Hij moet dan idd wel onder het mes en narcose is ook niet zo joepie maar toch... Het is gewoon nieuwsgierigheid en ben benieuwd of iemand er meer van weet..
Ik denk dat dat meerdere redenen heeft.

1) het is zo'n beetje standaard
2) men wil geen "gezeur" bij de combi reu/teef in één huis.
3) men castreert met de wens dat de hond rustiger wordt
4) men castreert met de wens dat hij minder dominant wordt

En punt 2 t/m 4 bereik je niet met een sterilisatie (meestal ook niet met castratie, maar ach)
Door Bobo
#867769
Angelique schreef:
En punt 2 t/m 4 bereik je niet met een sterilisatie (meestal ook niet met castratie, maar ach)
Nee, wij hebben er nog altijd spijt van  :-[. Het enige wat verandert is is dat hij niet meer naar de dierenarts wilde, meer aanleg heeft om te dik te worden en binnen ongelofelijk sloom is, helaas.
Dit was dus een castratie... ;)
Door Hanna
#868656
Even losstaand van het steriliseren/castreren verhaal vind ik dat dierenartsen veel te snel roepen dat er gecastreerd moet worden. 
Hij hapt? Dominant: castreren. Bij een andere hollander: niet ingedaalde ballen, slecht; castreren. enz.

Ik vind zelf dat je een goed moet overwegen waarom je een hond laat behelpen. Ik heb ooit gekeken naar een jonge tjechteef (toen hadden we Anuki nog niet) Die was nog helemaal intact. Maar als we die hond zouden overnemen stond de fokker erop (via contract) dat we haar lieten steriliseren. Want tjechen zouden verschikkelijk zijn tijdens de loopsheid en het was maar beter zo. Ik heb gezegd dat ik dat niet zou doen. Toen waren wij in 1x geen goede hondeigenaren en zouden wij die teef niet krijgen.  ???
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door