Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mayka
#862396
Het begint me de laatste tijd steeds vaker op te vallen dat Mayka een paar uur na het eten begint te hijgen. Ze is (volgens mij) niet misselijk, smakt niet, heeft geen braakneigingen, is wel onrustig maar verder normaal qua gedrag (oftewel ligt lui in haar mand). Is het mogelijk dat ze problemen heeft (krijgt) met het verteren van ongemalen voedsel?

Ik heb nl geprobeerd of het na Carnibest ook zo was maar toen was er niks aan de hand en bleef ze de hele avond rustig.
Ook heb ik de verschillende samenstellingen van maaltijden geprobeerd zoals alles van één dier (bv kipkarkas+kippenlevertjes), complete prooidieren (bv kwartels), meer spiervlees, meer orgaanvlees enz.
Ook lijkt het niet uit te maken van welk dier het afkomstig is en of het wat hardere botten waren.
Haar ontlasting is wel altijd goed behalve als ik meer orgaanvlees heb toegevoegd dan normaal.

Komt het iemand bekent voor?
Kan het zijn dat ze minder goed kauwt (al kauwt ze veel beter en eet veel rustiger dan Ivar, de schrokop), kan het leeftijd-gerelateerd zijn (ze is 8 en krijgt na 2 jaar Carnibest nu al 2 jaar volledig Barf) óf kan het zijn dat haar oogdruppels (Dexamethason/Prednison) enige invloed hebben op haar systeem? Die komen natuurlijk, zij het in hele kleine hoeveelheden, toch in haar lichaam terecht. Of zoek ik het dan te ver?

Ik zou het jammer vinden terug te moeten naar kvv maar elke avond die onrust lijkt me voor haarzelf ook niet prettig.
Door Laura2004
#862422
Ik heb geen idee waar dit door komt, ik hoop dat iemand anders iets zinnigs hierover te zeggen heeft..
De ervaring die ik heb met overmatig hijgen na de maaltijd is als ze te veel hebben gegeten en vaak is het dan een groot bot.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#862659
Als Mayka een paar uur na het eten begint te hijgen is het nog maar de vraag of dat van het eten komt. Dat denk jij misschien maar wellicht heeft het een hele andere oorzaak.
Wanneer ik zo de rest van je verhaal lees, zou ik me weinig tot geen zorgen daarover maken. Ze is niet misselijk, volgens jou en heeft normale ontlasting. Volgens mij dus geen enkele reden om van voer te veranderen. Maar als je zeker wilt weten of het van het voer komt, dan zou je natuurlijk kunnen proberen te achterhalen of ze het altijd doet of alleen na een bepaalde maaltijd.
Zo heeft één van mijn honden soms een "aanval" van huilen/janken. Eerst dacht ik dat het van bot kwam maar hij doet het ook met orgaan. Maar soms ook niet en soms dagen achter elkaar. Nu alweer een paar weken niet en terwijl ik dit zit te typen, begint hij weer (na een zalmkop). Dus..... ik weet niet waar het aan ligt.
Door Mayka
#862721
Rovanna schreef: Als Mayka een paar uur na het eten begint te hijgen is het nog maar de vraag of dat van het eten komt. Dat denk jij misschien maar wellicht heeft het een hele andere oorzaak.
Tsja, maar welke oorzaak zou het dan kunnen hebben??? Ik legde de link met het eten omdat ze het alleen 's avonds doet. Toen heb ik een keer 's ochtends eten gegeven (ze eten éénmaal daags) en toen begon ze ook een paar uur daarna te hijgen.
Wanneer ik zo de rest van je verhaal lees, zou ik me weinig tot geen zorgen daarover maken. Ze is niet misselijk, volgens jou en heeft normale ontlasting.
Ach, echt zorgen maak ik me ook niet maar ik zou de oorzaak graag achterhalen  ;).
Volgens mij dus geen enkele reden om van voer te veranderen. Maar als je zeker wilt weten of het van het voer komt, dan zou je natuurlijk kunnen proberen te achterhalen of ze het altijd doet of alleen na een bepaalde maaltijd.
Het is alleen na maaltijden met 'grote' stukken en niet na kvv. Het lijkt net of ze moeite heeft met het verteren. Wat ik nog niet heb geprobeerd of er verschil te merken is als ze er bv yoghurt of pens bij krijgt. Test voor vanavond  ;).
Door dorinekok
#862741
nou, dat klinkt of je de oorzaak zelf al achterhaald hebt. Kan best dat haar maag dan heel druk bezig is de boel te verteren en door te sluisen nnaar de darmen. Misschien moet je ht voer dat je geeft wat kleiner maken en kijken wat er dan gebeurt
Door lightning
#862744
je verteld ook dat ze prednison slikt. hoelang slikt ze dat al? en in hoeverre voor of na het eten geef je dat?

de tip voor de prednison is dat je die het beste sochtends kan geven omdat het dan beter werkt. weet niet of je die savonds geeft. kan namelijk wel invloed hebben. ik had voordat ik met barf begon een hond 1.5 jaar op de prednison staan. nu niet meer maar werkte beter sochtends en gaf minder problemen :-[
Door Mayka
#862762
lightning schreef: je verteld ook dat ze prednison slikt. hoelang slikt ze dat al? en in hoeverre voor of na het eten geef je dat?

de tip voor de prednison is dat je die het beste sochtends kan geven omdat het dan beter werkt. weet niet of je die savonds geeft. kan namelijk wel invloed hebben. ik had voordat ik met barf begon een hond 1.5 jaar op de prednison staan. nu niet meer maar werkte beter sochtends en gaf minder problemen :-[
De prednison zijn oogdruppels die ze al een aantal jaren 3 á 4 x per dag krijgt i.v.m. de oogziekte die ze heeft (Ziekte van Pannus). Het zijn natuurlijk maar hele kleine hoeveelheden die in haar lichaam terecht komen maar wel over een lange tijd.
Door lightning
#862784
dan kan dat het niet zijn.... heb je al eens geprobeerd om de voeding te verdelen over 2 porties? alleen om te kijken of ze het met een minder hoeveelheid in 1 keer dan niet heeft?
Door Mayka
#862787
lightning schreef: dan kan dat het niet zijn.... heb je al eens geprobeerd om de voeding te verdelen over 2 porties? alleen om te kijken of ze het met een minder hoeveelheid in 1 keer dan niet heeft?
Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Goede tip! Dat ga ik ook testen  ;).
Door Mayka
#863968
Gisteravond ging het goed! Ik had de maaltijd in twee keer verdeeld, om 16.00 uur de ene helft, om 22.00 uur de rest en geen gehijg  ;D. Dit ga ik een paar dagen zo blijven doen om te kijken of het goed blijft gaan.
Bedankt voor het meedenken allemaal  ;)!
Door Laura2004
#863975
Dit verbaast mij niet, want mijn honden hebben het alleen als ze eigenlijk te veel hebben gegeten of meer dan ze gewend zijn. Fijn dat het op deze manier goed gaat ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door