Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door joki
#851317
Hej,

Heb hier wat rond gezorgt op barf en ook op google, maar er is maar weinig of niets te vinden over eileiderafbinding bij teefjes.
Ik heb daar enkele vragen over:

-Kan die ingreep toegepast worden bij 2 maand jonge pups?

-Is het onomkeerbaar?

-Wordt ze dan nog loops?

-En zijn er ook die 'vele risicos' zoals bij stelerisatie ... langer doorgroeien met alle negatieve gevolgen...gedragsproblemen...enz.??

Kan iemand me daarbij helpen??
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#851322
joki schreef: Hej,

Heb hier wat rond gezorgt op barf en ook op google, maar er is maar weinig of niets te vinden over eileiderafbinding bij teefjes.
Ik heb daar enkele vragen over:

-Kan die ingreep toegepast worden bij 2 maand jonge pups?

-Is het onomkeerbaar?

-Wordt ze dan nog loops?

-En zijn er ook die 'vele risicos' zoals bij stelerisatie ... langer doorgroeien met alle negatieve gevolgen...gedragsproblemen...enz.??

Kan iemand me daarbij helpen??
Alvast bedankt.
Dit is dus wat je noemt een sterlisatie, de andere handelingen zoals eileiders/baarmoeder weghalen is castratie.  Ze wordt dan nog wel loops, ze kan alleen niet meer bevrucht worden.

Ik denk dat het onomkeerbaar is, de hersteloperatie is bij mensen al erg moeilijk, denk dat ze er bij een hond niet eens aan beginnen.

Omdat de hormoonhuishouding niet stopgezet wordt denk ik dat je de nadelen van castrate bij een sterilisatie ontloopt.

Twee maanden...geen flauw idee.
Door Lizzy
#851325
Het afbinden/doorknippen van de eileiders heet inderdaad sterilisatie. Dit is volgens mij geen standaard operatie die men uitvoert. De hond wordt gewoon nog loops. Je vermindert daardoor ook niet de kans op borstklierkanker (zoals je wel met castratie doet wanneer je na de 1ste loopsheid castreert), je voorkomt ook geen baarmoederontsteking. De hond is alleen niet meer vruchtbaar. Kan geen pups meer krijgen.

Volgens mij zou de operatie ook laproscopisch uitvoerbaar moeten zijn.

Onomkeerbaar? Ik denk van niet. Dat is een zware en lastige operatie die een gemiddelde DA niet zomaar zal uitvoeren, denk ik.

Kan je een 2 maanden jonge pup steriliseren? Ik denk van wel. In de US castreren ze pups dus ik zou niet weten waarom er niet gesteriliseerd kan worden op die leeftijd. De risico's qua operatie zijn er natuurlijk wel. Bovendien moet een DA volgens mij een aangepaste narcose toepassen bij zo'n jonge hond.

Zijn er dezelfde risico's verbonden als aan castratie. Nee. De hormoonhuishouding blijft zoals ie is.
Door joki
#851355
Lizzy,

Wat doel je met: dat het geen standaard operatie is...
Kan elke DA deze operatie uitvoeren?? (stereliseren)

En als ik het goed begrijp is het misschien mogelijk om die teef dan weer vruchtbaar te maken, maar niet iedere DA is daarvoor geschikt vanwege de moeilijkheid van de operatie..
Gebruikersavatar
Door Hitam
#851365
Ik zou als dierenarts niet precies weten hoe ik het uit zou moeten voeren. Ik kan best een draadje om de eileider leggen, maar ik zou niet heel zeker durven zeggen dat dat voldoende is.
Ik denkt niet dat er dierenartsen ervaring hebben met deze operatie.

Normaal gesproken wordt er gecasreerd omdat je niet wil dat de hond loops wordt of omdat je niet wil dat ze melkliertumoren krijgt en dat effect heb je niet als je steriliseert.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door