Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#841254
Ik ben bezig met een stukkie over blaas- en nierproblemen. Nu lees ik overal bij nierfalen dat de syptomen zich pas voordoen als al ca. 70% van de nieren zijn aangetast. En da's best laat eigenlijk.

Nu vroeg ik me af, worden er eigenlijk door dierenartsen preventief nierwaarden vastgesteld? Gewoon als 'check-up', zeg maar? Of is dat heel erg duur?

Ik zou dat nou best een test vinden die ik de moeite waard vind om 'preventief' te doen, of zien jullie dat anders?

Gewoon even voor de infermaasie hoor  :)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#841259
geer schreef: Ik ben bezig met een stukkie over blaas- en nierproblemen. Nu lees ik overal bij nierfalen dat de syptomen zich pas voordoen als al ca. 70% van de nieren zijn aangetast. En da's best laat eigenlijk.

Nu vroeg ik me af, worden er eigenlijk door dierenartsen preventief nierwaarden vastgesteld? Gewoon als 'check-up', zeg maar? Of is dat heel erg duur?

Ik zou dat nou best een test vinden die ik de moeite waard vind om 'preventief' te doen, of zien jullie dat anders?

Gewoon even voor de infermaasie hoor  :)
Probleem is dat de nierwaarden ook pas stijgen als een groot gedeelte van de nieren niet meer functioneert. Vroege nierproblemen kun je beter opsporen door routinematig urineonderzoek, wat ook een stuk goedkoper is dan bloedonderzoek.
Door Lizzy
#841261
Volgens mij hangt het erg af van de apparatuur van de DA. Ik heb een DA gehad met een heel sjiek apparaat dat alles kon meten, ala in een lab. Daar was de test nogal duur. Ik heb nu een DA met een simpel apparaatje die echt alleen de basis dingen kan meten (oa nieren). Daar is een test veel goedkoper. Voor uitgebreidere bloedonderzoeken moet mijn DA het bloed naar het lab sturen en da's ook wel weer duur (ik weet de bedragen niet hoor maar volgens mij varieren ze tussen de 30 euro en 90 euro). De meeste DA's doen alleen een bloedwaardebepaling voordat een hond onder narcose gaat of bij vreemde klachten of bij vermoedens dat er een orgaan niet goed werkt. Bij nieren geldt volgens mij dat afwijkingen ook pas laat in het bloed aangetoond kunnen worden. Maar ja goed, ik laat ook niet bijvoorbeeld preventief iedere 2 of 4 jaar mijn eigen bloedwaardes bepalen (voor ons geldt hetzelfde trouwens, qua nieren) dus ik doe het voor mijn honden ook niet, tenzij in ze inderdaad onder narcose moeten, iets vaags mankeren of de DA een orgaan-failure vermoed. Daarnaast ben ik er nog eens echt heilig van overtuigt dat een hond of kat veel meer risico loopt op nierfalen als ie brokkies eet.
Door geer
#841263
Lizzy schreef: Daarnaast ben ik er nog eens echt heilig van overtuigt dat een hond of kat veel meer risico loopt op nierfalen als ie brokkies eet.
Oh, maar daar ben ik ook van overtuigd! ;) Eigenlijk staat deze vraag hier misschien niet goed, want ik heb het meer over het gros van de dierpopulatie en misschien juist wel minder over de rauwgevoerde honden. Dus misschien is het wel helemaal geen Barfplaats-vraag; ik stel hem meer omdat hier kritische mensen zitten met een vaak heldere mening en verstand van zaken  ;D

Laten we wel wezen, het merendeel van de honden en katten eet brokjes. Eigenlijk vind ik het logischer - bedacht ik me dus net - om, in plaats van iets onnodigs als een jaarlijkse enting, eens in de 1-2 jaar urine-onderzoek te laten doen, zeg maar. Kun je eventuele nier-afwijkingen in de urine wel gemakkelijk zien?
Door geer
#841265
Wat ik eigenlijk probeer te vragen, zou het zinnig zijn als dit standaard zou worden onderzocht, of valt het in de categorie onzinnige geldklopperitis?
Door Lizzy
#841297
Ik denk dat het voor brok-etende katten en honden wel zinnig kan zijn om eens per jaar zo'n testje te doen (urine onderzoek) vanaf een bepaalde leeftijd. Een kat of hond van 2 jaar oud ieder jaar lijkt me overdreven. Ik denk dat dit dan wat voor de iets oudere hond/kat nuttig kan zijn.
Door Magic
#841351
Hmm goede vraag, hoe zit het met fokkers..
Heeft het zin om de teef te laten onderzoeken voor de dekking.
Niet alleen de nieren maar een algemeen groot bloedonderzoek ?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#841433
Bij mijn da kun je een zogenaamde senioren chek-up laten doen, vanaf 7 jaar.
Daarbij worden ook de nierwaarden bepaald ( kunnen zij weer lekker hele goede br*kkies voor verkopen, en anders hebben ze nog wel heel goed senior voer) :-X
Voor de rest stelt die check-up weinig voor, gewoon een algeheel onderzoek, net als bij een enting.
Door karin2
#841884
Mijn Da raad aan om bij katten (zijn idee over honden weet ik niet )vanaf 10 jaar een bloedonderzoek te laten doen waaronder ook voor nierfalen en schildklier (meestal te hard werken zegt ie )wat dus bij DIKKE DUMP het geval niet zal zijn  ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door