Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#828938
Onze heidewachtel van 6 maanden geeft heel regelmatig (ongeveer 2 á 3 keer per week) 's nachts of 's ochtendsvroeg over. Meestal is het alleen gal wat opgespugd wordt.  De eerste nacht bij ons gaf hij al over, dus dit is eigenlijk al vanaf het begin.

Vanaf dat hij ongeveer 3 maanden is krijgt hij carnibest.

Inmiddels hebben we al vanalles geprobeerd, verschillende tijdstippen eten geven, vlak voor het slapen nog een deel van de maaltijd, beetje biogarde voor het slapen.

Ik heb het idee dat het komt doordat hij honger heeft, maar ik merk dat hij nu een beetje steviger begint te worden, kan de ribben nog wel steeds voelen, maar minder makkelijk dan in het begin, dus ik wil ook niet teveel eten geven.

Wie heeft nog tips om het overgeven te verminderen.

Ondanks dat probleem al enkele maanden speelt, nog even wat extra informatie.
Syran heeft een paar weken geleden kennelhoest gehad en is vorige week behandeld voor Giarda, controle hiervoor volgt volgende week. Verder is hij levendig, speels en eet en drinkt goed.
Hij krijgt nu probiotica om hem wat extra ondersteuning te geven.
#828948
Je schrijft dat je al alles hebt geprobeerd:
Syran schreef: Inmiddels hebben we al vanalles geprobeerd, verschillende tijdstippen eten geven, vlak voor het slapen nog een deel van de maaltijd, beetje biogarde voor het slapen.
Dus op het gevaar af dat ik nu een tip geef die je allang hebt uitgeprobeerd doe ik toch een poging (niet geschoten is altijd mis tenslotte ;)). Heb je ook al eens geprobeerd zijn hele maaltijd vlak voor het slapen te geven? Dan zou je dus zijn laatste maaltijd later moeten geven.
#828955
Dikke kans dat dit inderdaad veroorzaakt wordt door honger. Heb je al geprobeerd om 2 maaltijden per dag te gaan voeren op onwillekeurige tijdstippen, zodat jouw hond niet meer kan anticiperen op eten? En binnenkort zou ik dan zelf zelfs 1 maaltijd per dag gaan geven en deze op onwillekeurige tijdstippen gaan geven. Honden gaan daar toch op anticiperen en in mijn ogen veroorzaakt dit bij veel honden het nacht/ochtend gal spugen.

Ik zal hier het artikel zetten van Mogens Eliasen (dat mag onder bepaalde voorwaarden waaraan ik voldoe :)):

Waarom het niet verstandig is om je hond
altijd hetzelfde en altijd "op tijd" te voeren
Carnivoren zoals onze honden, hoeven niet op tijd te eten. En ze zijn ook niet
ingesteld op altijd hetzelfde eten. Ze zijn genetisch geprogrammeerd op
variatie – zowel wat betreft de tijd waarop gegeten wordt als de
samenstelling van de voeding.
Helaas passen onze honden zich heel snel aan een regelmatig voerschema en
een specifieke samenstelling van de voeding aan. Als je ineens afwijkt van
het schema kan dit kan voor grote problemen zorgen. Misschien wordt er gal
gebraakt of zijn er andere tekenen van een verminderd welzijn als je alleen
maar iets anders voert – of op een ander moment dan de hond gewend is.
Conditioneren op een voorspelbaar voerschema
Als je gewend bent om je hond elke dag om 20.00u te voeren, stellen alle organen die
met de spijsvertering te maken hebben, zich in om op dat tijdstip te beginnen met hun
deel van de vertering. Of er nu eten komt of niet! (De beroemde experimenten van
Pavlov ongeveer 100 jaar geleden zijn het klassieke bewijs…)
Als je ineens een vastendag introduceert na jarenlang op een voorspelbaar tijdstip
gevoerd te hebben, heb je een probleem gecreëerd voor je hond! Waar moet hij naar
toe met alle overtollige verteringssappen die geproduceerd werden, toen het etenstijd
was geworden? Er is maar een manier om er van af te komen: uitbraken! Er zitten
sterke chemicaliën in deze sappen. Als er geen eten is om ze te neutraliseren, kunnen
ze de maag beschadigen door te beginnen met de vertering van de maagwand!
Helaas zijn ervaringen zoals deze voor veel mensen het bewijs dat het niet goed is om
de hond op verschillende momenten te voeren, om nog maar te zwijgen wat ze denken
over het invoeren van een gezonde vastendag… Ik hoop dat je begrijpt dat dit een
totaal verkeerde conclusie is!
Conditioneren op een voorspelbare voeding
Veel mensen maken soortgelijke problemen mee wanneer ze proberen om hun hond
iets te laten eten wat hji niet gewend is. Vooral bij de omschakeling van brokken op
gezonde, rauwe, natuurlijke voeding.
Het komt vaak voor dat de hond begint te braken. En dan denkt de eigenaar dat er
een probleem is met de rauwe voeding…
Alweer: verkeerde conclusie.
Brokken bestaan hoofdzakelijk uit graanproducten. Meer dan de helft van het gewicht
is koolhydraten, als het geen 70% of meer is. En graan staat niet eens op het menu
van de natuurlijke voeding….
Mogens Eliasen: Waarom het niet verstandig is om je hond altijd hetzelfde en
altijd "op tijd" te voeren
Koolhydraten kunnen alleen verteerd worden in de hondenmaag door enzymen die hun
werk goed kunnen doen bij een bijna neutrale pH waarde (pH 6-7) – en dat is heel ver
weg van de sterke zuurgraad (pH 1-2) die de enzymen voor de vertering van rauw
vlees nodig hebben.
Als een hond "geprogrammeerd" is om een maaltijd die voornamelijk uit koolhydraten
bestaat om 20.00u te krijgen, begint de alvleesklier alvast heel veel enzymen voor de
vertering van de verwachte koolhydraten te produceren en de pH waarde in de maag
wordt aangepast tot ongeveer 6. Dit gebeurt elke dag kort voor 20.00u…
Als je het hele systeem in de war stuurt door rauw vlees te voeren in plaats van de
verwachte koolhydraten, kan de hond niets beginnen met deze fantastische voeding –
alles in ingesteld op de vertering van koolhydraten. De enzymen die door de
alvleesklier en andere klieren zijn geproduceerd, zijn de verkeerde voor dit voedsel. En
de pH waarde van de maag is verkeerd. De enige manier waarop de hond zich kan
verdedigen is door alles uit te braken en zodoende het probleem op te lossen.
De voeding is niet de oorzaak, maar het voerschema dat aangehouden is en het
biologisch onjuiste voedsel.
Voorzorgsmaatregelen bij het overschakelen op natuurlijke voeding.
Om te voorkomen dat je hond deze traumatische ervaring meemaakt, moet je eerst de
geconditioneerde reflexen teniet doen, die hij heeft ontwikkeld als reactie op je
onnatuurlijke, regelmatige en voorspelbare voeding.
Dat is niet moeilijk. Je begint gewoon om variatie te brengen in de voertijden van het
"oude" voer. Je gaat er mee schuiven en begint een paar dagen achter elkaar een uur
eerder dan normaal eten te geven. Vervolgens twee uur eerder op sommige dagen en
een uur eerder op andere dagen, je mag zelfs af en toe voeren op het tijdstip zoals je
dat altijd gewend was - maar nooit 2 dagen achter elkaar op dezelfde tijd! Een paar
weken lang voer je geleidelijk vroeger en vroeger – en je zorgt er tegelijkertijd voor
dat de hond nooit kan voorspellen wanneer hij zijn eten krijgt. Als hij een maaltijd
overslaat, is dat niet erg – laat hem maar. Het doel is om hem maximaal 6 maaltijden
per week te geven, op momenten die hij van tevoren niet kan weten.
In het begin van deze overgangsperiode mag je nooit later voeren dan je gewend was
– anders krijg je de bekende problemen omdat hij niet "op tijd" gevoerd werd …
problemen die je niet krijgt met een gevulde maag wanneer de bekende "etenstijd"
aangebroken is.
Het duurt niet zo lang om een geconditioneerde reflex, zoals de productie van
verteringssappen op voorspelbare momenten, te doorbreken. Als jij, ik roep maar wat,
100 herhalingen nodig had om de reflex te laten ontstaan, heb je er maar 2-5 nodig
om hem te doorbreken, waardoor hij niet meer werkt. Dit betekent dat zelfs honden
die al jarenlang "geprogrammeerd" zijn niet meer dan een aantal dagen, maximaal
een week nodig hebben, om de oude conditionering ongedaan te maken.
Als je de geconditioneerde reflex van het spijsverteringsstelsel van jouw hond eenmaal
doorbroken hebt, hoef je verder geen problemen meer te verwachten bij het
overzetten op gezonde, natuurlijke voeding. De maag zal niet meer beginnen met de
Mogens Eliasen: Waarom het niet verstandig is om je hond altijd hetzelfde en
altijd "op tijd" te voeren
aanmaak van enzymen tot hij weet wat voor voeding verteerd moet worden – en
ophouden om op het verkeerde paard te gokken.
Af en toe zul je best nog wel meemaken dat hij begint te kwijlen wanneer hij iets
lekkers ruikt, maar zijn spijsverteringstelsel begint niet met de productie van
verteringsenzymen voordat het voedsel door de slokdarm naar binnen gegleden is –
en als jij een onvoorspelbaar voerschema aanhoudt, zal dat altijd zo zijn en blijven.
Het grootste voordeel voor jou is dat je hond in staat is om allerhande verschillende
voedingsmiddelen te verteren. Dit komt omdat je zijn maag gedwongen hebt om "het
startschot af te wachten" en niet te beginnen met het verteringsproces als er nog geen
voeding is. Hierdoor blijft de spijsvertering flexibel – het verteert de voeding die
binnen komt. En op deze manier zorg jij voor een betere gezondheid van je hond.
Mogens Eliasen

Mogens Eliasen draagt de titel mag. scient. (vergelijkbaar met Ph.D. in de VS) in de chemie van de
Århus Universiteit in Denemarken en heeft 30+ jaar werkervaring met honden, hondenbezitters,
trainers en holistische dierenartsen als begeleider, leraar en ontwikkelaar van
trainingsprogramma's. Hij geeft een nieuwsbrief uit, "The Peeing Post" met tips en adviezen over
alles wat met honden te maken heeft, vooral problemen, trainen, gedragsproblemen, voeding,
gezondheidszorg. De Nederlandse vertaling, de PisPaal, is te vinden op
http://groups.yahoo.com/group/Pispaal
Neem contact op met [email protected], of bezoek www.k9joy.com voor meer informatie over
Mogens Eliasen en links naar andere artikelen.
#828961
Nitus schreef: Je schrijft dat je al alles hebt geprobeerd:
Nog niet alles, vanalles.  ;)
Ik ben ook maar een leek, en op dit forum zit veel kennis en ervaring, dus allicht dat iemand nog tips heeft.

De hele maaltijd voor het slapen gaan had ik inderdaad nog niet geprobeerd, dus dat gaan we zeker proberen

De avond maaltijd varieert ergens tussen 17.00 en 21.00, 's ochtends heb ik weinig speling omdat ik dan weg moet en ik wil ze niet voor het wandelen eten geven, dus dat is wel redelijk vast, rond 8.30 uur. Ze krijgen altijd een deel van hun eten in de kong. Ik vind het moeilijk/lastig om van dat ritueel af te stappen.  Ook voor het één keer per dag eten geven moet er bij mij wel een knop om, maar daar ga ik in ieder geval mee wachten tot hij van zijn puppyhoeveelheid af is.
Ik ga het artikel in ieder geval zo meteen nog een keer heel goed lezen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door