Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#811194
Als de nagel er helemaal af is steekt er een stukje bot uit. Maar het is geen diepe wond, dus eventueel vuil wordt er af gelikt. Ik zie dan niet meteen aanleiding om antibiotica te geven. Kennelijk heb ik iets meer vertrouwen in het zelfherstellend vermogen van het lichaam dan de gemiddelde dierenarts.

Hitan had dat ook wel eens en ik deed helemaal niets. Hij hield het zelf schoon. Het enige wat ik deed was elke dag even inspecteren hoe het er uitzag en traumeel geven.
Door Ine
#811195
Je hebt het nadeel, dat Raps zich blijkbaar niet laat onderzoeken door jou, dat lees ik in je berichtje.
Ik heb het al meermalen meehemaakt en ben de eerste keer (1994) naar de da geweest. Ik heb toen gekeken, hoe hij het verbond en heb dat alle andere keren zelf gedaan.

Doe gaasjes tussen de tenen en verbindt dan de voet strak in. Houdt de poot in de gaten, qua warmte en dikte. Als je op die manier verbindt, stopt het bloeden. Daarna kun je de poot steeds verschonen en wat monder strak verbinden, of een sok en schoentje aan.

Ik heb nooit AB gebruikt en denk eens bij jezelf, als jij een diepe snee hebt, dan neem je zelf ook niets ;)
De laatste keer was bij Lisa haar zijnagel ingescheurd. Het leven was zichtbaar (had ik nooit gezien) Ik nam haar mee naar de vervangend Da, omdat ik toch met Tilly voor haar booster moest. Die Da wilde die nagel wel onder narcose weghalen, waarop ik zei, dat ik het even af wilde wachten. 3 dagen later kwam hier een bevriend hondentrimmer, die mij Lisa liet vasthouden en zo de nagel eraf trok. Het ging zo snel, dat Lisa niet eens besefte, wat er gebeurde. Nergens meer last van gehad. ;)

Dat het enorm bloed, dat weet ik, het lijkt net een slagaderlijke bloeding. :-\
Knuffel voor de oude Dame :-* :-* :-*
Door K@rin
#811204
heb afgelopen week Noël één van zijn Hubertusklauwen geknipt, omdat hij het dit keer niet zelf had gedaan .....
Ik knipte toen in het leven ..............  :-[ :-[ :-[
Je wilt niet weten wat DAT voor een bloedbad heeft gegeven.
Ik was blij, dat ik het niet de dag vóór de show had gedaan .....
de hele keuken zat onder het bloed, Zijn broek, zijn staart en tussen zijn benen waren helemaal rood, alleen door 1 nageltje  ........

De volgende morgen was hij overigens vanzelf weer helemaal wit ..............
Door conleeuw
#811244
Erna, het is wel vervelend dat het zo ongeloofelijk bleef bloeden, een nagel er af hoef geen drama te zijn, maar sommige honden....zucht.... daar kan je gewoon niets mee beginnen. Ik zou ook in de eerste instantie zeker niet zomaar ab geven, gewoon even kijken hoe het gaat, als je het in de soda doet, kan je even zien of het dik en of vies is..... wordt het inderdaad een beetje ontstoken, kan je alsnog de ab inzetten ;) maar dat is hoe ik er persoonlijk over denk, ik kan mij wel voorstellen dat mensen het toch maar voor de zekerheid geven, gewoon doen wat jou gevoel zegt denk ik dan maar :) sterkte ermee
Door Lizzy
#811247
K@rin schreef: dat was ook het eerste wat ik dacht ..............


Ik sta ook iedere keer verbaasd, dat er zo veel mensen zijn, die zo bewust voeren etc., om hun hond zo gezond mogelijk te houden, maar bij het minste of geringste zich tóch een AB bij hun hond in de maag laten splitsen ......
DEWI had laatst een flinke snee in haar voetzool.
Ik heb haar direct 3x per dag Traumeel gegeven, ik heb haar zoveel mogelijk binnen/rustig gehouden, gezorgd dat het schoon bleef en de eerste paar dagen ingetaped, zodat het niet zo gevoelig is voor het stoten en daarna alleen met een sok naar buiten.
Soms krijgen ze nog extra Cat's Claw.

Ik ga altijd maar mezelf na ............
Wat zou ik doen bij mezelf ?
Volgens mij geeft de huisarts hier ook echt geen AB voor .....

Een gezonde hond moet dit makkelijk zelf kunnen verwerken en daar mag de tijd voor genomen worden.
Mijn oplettend oog houdt het goed in de gaten en AB kan altijd nog in geval van echte "nood"
Wat een rare opmerking.

Ik heb me beslist geen AB in de maag laten splitsen maar bij zowel bij Whoofer als bij Pinkel (bij wie ieder een nagel was uitgerukt) was de AB keihard nodig gehad omdat het een grote ontstekende bende werd waar het pus met bakken tegelijk uit liep. Omdat baasje zo nodig, tegen advies van de DA in, moest aankijken en dus geen AB-tje wou geven ::)

Storm had ook laatst een nagel achter die ie kwijt is geraakt. En Henneke heeft daar uiteindelijk een AB in moeten stoppen, anders hadden ze hem zelfs moeten opereren, omdat de ontsteking in het bot sloeg.

Dus Erna, je weet hoe anti AB ik ben, maar als je mijn advies wilt hebben? AB er in en niet afwachten tot dat het eerst een pusbende wordt. En tegelijkertijd een dot probiotica erin.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 18 aug 2007, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#811254
Lizzy schreef:

Dus Erna, je weet hoe anti AB ik ben, maar als je mijn advies wilt hebben? AB er in en niet afwachten tot dat het eerst een pusbende wordt. En tegelijkertijd een dot probiotica erin.
Het zit er al in ;)

Reden: Heel simpel..We hebben het hier over een ruim 14 jarige hond waarbij ik geen zin heb om af te wachten of het wel of niet gaat onsteken met alle gevolgen vandien. Ik gooi er nu liever 10 dagen ab in dan dat ik over een week bij de da zit om haar een operatie te laten ondergaan.
Door Truus
#811468
Erna schreef: Het zit er al in ;)

Reden: Heel simpel..We hebben het hier over een ruim 14 jarige hond waarbij ik geen zin heb om af te wachten of het wel of niet gaat onsteken met alle gevolgen vandien. Ik gooi er nu liever 10 dagen ab in dan dat ik over een week bij de da zit om haar een operatie te laten ondergaan.
Op je gevoel afgaan is het beste  ;), poeh...ook weer achter de rug. Beterschap en een knuffel voor de mooie dame :-*
Door Minna
#811805
Bij Pinkki is ook een keer de hele nagel eraf gegaan, ze sprong in het bos uit de auto en piepte wat, rende vrolijk verder en na een poos begon ik te merken dat op het pad allemaal bloedvlekken waren...even alles nagekeken en ja, stak alleen nog een stuk bot uit.
Goed, honden weer in de auto, naar huis, poot schoongemaakt en een dunne sok even erover met een anti-plak gaas met zalf en een prop om de bloed op te vangen. Dat over een aantal uur er weer af gehaald, toen was het bloeden al zo goed als over. Alleen als we naar buiten gingen had ze een sok met plastic zak om (was in de winter, dus modder etc.)
Na een paar dagen even groene leem zo nu en dan erop, verder er niet wat aan gedaan. Duurde wel heeel lang voordat er weer een nagel was.
Maar idd als je een hele oude hond heb die niks toelaat en die lichamelijk niet zo sterk meer is, kan ik mee een ab kuurtje wel begrijpen.
Door Eef+Stippels
#812208
Erna schreef: Het zit er al in ;)

Reden: Heel simpel..We hebben het hier over een ruim 14 jarige hond waarbij ik geen zin heb om af te wachten of het wel of niet gaat onsteken met alle gevolgen vandien. Ik gooi er nu liever 10 dagen ab in dan dat ik over een week bij de da zit om haar een operatie te laten ondergaan.
Hoe gaat het nu?
Door Erna
#812273
Het gaat redelijk. Ze hinkepinkt wat door het huis heen. Raps heeft duidelijk pijn aan haar pootje. Twee keer per dag gaat ze met haar voet in een badje om zoveel mogelijk viezigheid eruit te halen. Een sok erom heen is geen optie voor haar, die vreet ze op. Als het etenstijd is dan vergeet ze haar zere voet voor even, daarna hinkelt ze weer verder.  :)
Ach ze is 14 en dan mag ze best een beetje aanstellen.
Door conleeuw
#812278
Erna schreef: Het gaat redelijk. Ze hinkepinkt wat door het huis heen. Raps heeft duidelijk pijn aan haar pootje. Twee keer per dag gaat ze met haar voet in een badje om zoveel mogelijk viezigheid eruit te halen. Een sok erom heen is geen optie voor haar, die vreet ze op. Als het etenstijd is dan vergeet ze haar zere voet voor even, daarna hinkelt ze weer verder.  :)
Ach ze is 14 en dan mag ze best een beetje aanstellen.
agosie, wordt ze nog voor aansteller uitgemaakt ook, ik geloof wel dat het verdraaid zeer doet hoor! Raps, als je het thuis niet meer uithoudt, dan kom je maar bij mij wonen hoor, hier wordt je de afgrond in gemoederd, zoveel zo dat je de rest van jou leven mank zal willen lopen :-* :-* ;D
Door Erna
#812399
Ahhh dat doe ik haar niet meer aan hoor...verhuizen op haar 14e.....ze mag haar laatste jaartjes hier slijten (dat riepen we 5 jaar geleden ook en ze is er nog steeds  ;D )

Het doet haar ook echt pijn hoor. Ze wordt keurig de trap op en af geholpen en dat schijnt haar wel te bevallen.
Door conleeuw
#812478
Erna schreef: Ahhh dat doe ik haar niet meer aan hoor...verhuizen op haar 14e.....ze mag haar laatste jaartjes hier slijten (dat riepen we 5 jaar geleden ook en ze is er nog steeds  ;D )

Het doet haar ook echt pijn hoor. Ze wordt keurig de trap op en af geholpen en dat schijnt haar wel te bevallen.
;) ik twijfel niet dat ze het bij jullie goed zal hebben, die outjes hebben een manier om onder je huid in te kruipen, je kan gewoon niet anders ;)
Door margreet
#812781
Ach de scheet,en dan nog rustig doorhobbelen ook.
Ik weet wat een bloedbad het geeft,je schrikt je ongans en dan moet je er nog achter komen waar het vandaan komt,Nick zat ook van top tot teen onder het bloed,stond wel apart ;D
Afijn ook naar de DA geweest hoor,ik was ook huiverig dat het in het bot zou slaan,het leven hing er ook uit.
Sterkte met de ouwe sok(ik bedoel Raps) :P
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door